Uusi pomo rekryää ex-kollegansa ja kaverinsa. Mitä mieltä?
Ennen vanhaan tuntui olevan aika yleistä (isoissa firmoissa ainakin), että kun jonnekin kohti johtajistoa tulee uusi pomo, niin hetken perästä palkataan kourallinen muita pomoja, jotka "sattumalta" on kaikki pomon entisestä työpaikasta tai kavereita. Olen ajatellut, että tällainen tunkkainen toiminta on eilispäivää, ja olinkin aika yllättynyt kun meillä näyttää nyt olevan meneillään tällainen prosessi. Muutama kuukausi sitten tuli uusi johtaja (ei toimari, mutta jotain kolmosporrasta about) ja nyt eilen tiedotettiin, että organisaatioon on palkattu uusi päällikkö tai vastaava tämän johtajan alaiseksi, ja kas kummaa, työpaikka ei ole ollut avoimessa haussa ja uusi päällikkö on johtajan ex-työpaikasta.
Ainakin itseäni tällainen toiminta ärsyttää, mielestäni on tosi "ysäriä" hoitaa rekrytointeja tällä tavoin suhmuroiden. Tämä ei ollenkaan lisää avoimuutta, päin vastoin. Ymmärrän, että yrityksen toimitusjohtaja headhuntataan, ja varsinkaan isojen konsernien toimitusjohtajien paikat ei juuri koskaan tule avoimeen hakuun. Mutta mielestäni toimarista alaspäin kaiken pitäisi olla avointa. Mitä mieltä muut ovat? Olenko itse vaan niuho kun en katso tällaista toimintaa hyvällä, vai pitäisikö tällaisen kabinettisuhmuroinnin olla jo historiaa?
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Pienessä firmassa on vaan hyvä asia, jos tietää etukäteen, millainen työntekijä on. Meillä varmaan kaikki rekrytty tuttavan tai vähintään tuttavan tuttavan kautta.
Tämä on totta, mutta jos rekrytoitavia alkaa olla jo huomattava määrä (tai muualta ei rekrytoidakaan) niin pitää hetken miettiä että jos siellä entisessä työpaikassa oli niin hyvä meno, niin miksi eivät sitten alun perin jääneet sinne?
Tai perustaneet omaa yritystä? Tämmöisenkin olen nähnyt, että yksi porukka pisti firman pystyyn ja irtisanoutuivat yhteistuumin. Mikä sinällään on ihan ymmärrettävää, he ajattelivat tienaavansa paremmin kun ei tarvitse tienata koko firmalle.
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut työpaikan tuolla tavalla. Ex-pomo soitti ja pyysi töihin ja minähän menin.
Sama. Oma vanha esimies raahasi toiseen maahan asti takaisin alaisekseen, eikä minussa tuossa ole mitään vikaa, kyseessä kansainvälinen yritys.
Tähän juupaseiäs vääntöön sanoisin, että tietenkin se riippuu isosti siitä, minkälaisesta firmasta on kyse. Jos hän palkkaa tutun kovan osaajan yksityiseen firmaan, niin mikäpä siinä. Jos taas kyse on jostain hallinnon tehtävistä julkisella alalla, niin totta maar tuomittavaa. Toki jälkimmäisessä tapauksessa tuollainen suhmurointi ei taitaisi edes onnistua.
Tässä on tosiaan merkittävä ero siinä palkataanko verkostosta luottopakki avoimeen työpaikkaan, vai ilmestyykö organisaatioon yhtäkkiä uusi heebo tittelillä johon ei ole ollut yhtään hakua. Jos pomo palkkaa "muuten vaan" bestiksiään se ei todellakaan ole OK eikä nykypäivää.
Mutta jos paikka on avoimessa haussa ja uusi pomo sanoo että hänellä on tähän tykki-tekijä, niin on selvää että tämä tekijä todennäköisesti palkataan, jos siis täyttää vaatimukset ja on myös rekrytoivan esimiehen kannalta hyvä valinta.
Onhan tuota tullut nähtyä että jopa pikkupomotkin tuovat sen oman hovinsa mukanaan, ja nimenomaisesti positioihin joihin ei edes ollut mitään erityistä rekryä menossa. Omaan silmääni näyttäytyy melkoisena suojatyöpaikkailuna. Kyse ei aina edes ole mistään huippupelaajista todellakaan.
Olen saanut työpaikan tuolla tavalla. Ex-pomo soitti ja pyysi töihin ja minähän menin.