Kerro mihin kulutat, jos rahasi riittävät ja jää säästöönkin tulojen olessa köyhyysrajalla?
Ketä perheeseesi kuuluu?Kerro tuloista, menoista ja säästöistä?
Kommentit (29)
Asun yksin, rahaa menee tuloveroon (44%) ja veroluontoiset maksut siihen päälle.
Vierailija kirjoitti:
Millainen ihminen elää köyhyysrajalla?
Te i di ooteimmat tienaatte usein aivan liikaa suhteessa tuottoon, joka on kohdallanne nolla. Vittumainen luonne, tyhjä pää ja kyynärpäät = kohtuulliset tai korkeat tulot, sillähän sitä kannattaakin ylpeillä.
Ostetaan lasten vaatteet ja lelut kirppikseltä. Itsellemme yritetään kans löytää vaatteet käytettyinä tai sitten ostetaan jotain alennuksista. Mulla oli pitkään vain yksi parempi asu kaupunkireissuja varten. Normaalisti pukeudun vanhoihin ja kuluneisiin vaatteisiin. Ruoasta ei tingitä. Terveellistä ja hyvää on oltava. Herkkujakin ostellaan. Autoa ajetaan säästeliäästi eli samalla kun mies tulee töistä niin käy kaupassa. Kaupunkiin ei ajeta koskaan pelkästään yhtä kauppareissua varten vaan samalla hoidetaan monia asioita kerralla. Luottokorttivelkoja lyhennetään 300€/kk. Lisäksi autolaina 350€, vuokra 620€+jätemaksut, tienhoitokulut, lämmitys... Talvella lämmityskulut 334€/kk, kesällä muutamia kymppejä veden lämmitykseen.
Ei käydä lomilla muuten kuin joskus miehen työmatkojen siivellä. Eli mies töissä ja minä ja lapset saadaan yöpyä samassa hotellihuoneessa. Kesällä säästetään kasvattamalla itse kasviksia, marjoja ja hedelmiä. Säästetään myös lämmittämällä talo osittain puilla jotka on kaadettu omalta tontilta. Joka toinen ilta käydään Salessa klo 21 jälkeen hakemassa lihaa, salaattia ja jogurtteja -60% alennuksesta.
2 pientä lasta, minä kotihoidontuella ja mies töissä.
Nettotuloni ovat noin 1250 €/kk, ja tästä summasta saan vaihtelevasti säästöön ja sijoituksiin 200-500 €.
En juurikaan ostele tavaroita; kulutukseni rajoittuu suurimmalta osin vuokraan, ruokaan ja matkusteluun. Asun kahdestaan mieheni kanssa. Omaan puolikkaaseeni vuokrasta ja laskuista (vesi, sähkö, netti, vakuutus, puhelin) menee 500 €, ja lisäksi ruokaan ja taloustarvikkeisiin n. 150–200 €, joskus enemmän. Mielestäni syömme ihan hyvin, mutta pyrimme aina kasaamaan ostoskorin tarjousten mukaan. Emme osta mehuja tai limuja ja eineksiäkin harvakseltaan. Vessapaperia ja pesuaineita ostamme yleensä Tokmannin tarjouspäiviltä reilun satsin varastoon. Joskus saamme myös töistä ylijäämä- tai päiväysruokaa kotiin asti, mikä toki laskee ruokakustannuksia kivasti.
Asuntomme on niin lähellä keskustaa, että voin kävellä kaikkialle, bussikorttia lataan yhteensä muutamalla kympillä vuodessa. Meillä ei ole autoa, lemmikkejä eikä lapsia ja kodin hintavimmat elektroniikka- yms. hankinnat on tehty. Omat liikuntaharrastukseni ovat puoli-ilmaisia yliopistoliikunnan kautta. Käsityöharrastuksessa taas käytän mahdollisimman paljon kierrätysmateriaaleja, joita saan joko halvalla tai ilmaiseksi. En viihdy baareissa, juon harvoin enkä polta lainkaan. Panostan lähinnä ulkoilu- ja retkeilyvaatteisiin silloin harvoin, kun jotain uutta ostan. Farkut ja muut perusvaatteet hankin yleensä kirppareilta muutamalla eurolla.
Teen vuosittain muutaman pienen budjetin reissun Eurooppaan, mutta vähintään puolet "ylimääräisestä" menee aina säästöön tai sijoituksiin. Olen aiemmin tienannut lähes tuplasti tämänhetkisen palkkani verran, mutta silloin käteen ei jäänyt yhtään sen enempää kuin nytkään. Suuremmilla tuloilla tuli osteltua kaikenlaista, mitä ilmankin pärjäisi. En itse koe olevani köyhä.
Yksinasuja, takuueläke + eläkkeensaajan asumistuki. Menot: asumiskulut, välttämättömät elinkustannukset, puhelin/internet, bussikortti. Säästän varakassaan sairaskuluja ja yllättäviä menoja varten sekä pitkäkestoisempien hyödykkeiden uusimiseen. En omista autoja, en matkustele, käy ravintoloissa, kahviloissa, elokuvissa, konserteissa tai oikein missään mikä maksaa, eikä minulla ole maksullisia harrastuksia. Alkoholia, tupakkaa tms. en käytä. Kaiken ruuan teen itse. Vaatteet ja kaiken muunkin mahdollisen ostan käytettynä. Aika askeettista elämää; ymmärrän ettei sovi kaikille.
Perheeseeni kuuluu minä ja kaksi lemmikkieläintä. Tulot jotain 1100 euroa kuukaudessa. Menot ovat vuokra, ruoka, netti, puhelin ja sähkö. Säästötilille laitan kuukausittain 50-100 euroa.
Olen opiskelija, joten toki saan monesta paikasta alennuksia. Suurin osa rahasta menee ihan asumiseen(vuokra,netti,puhelin,sähkö) ja lopusta suurin osa ruokaan. En osta juurikaan vaatteita ja jos jotain välttämättä tarvitsen yritän löytää kirpparilta tai UFFilta. Mulla on yleensä jäänyt useampi satanen säästöön kuukaudessa, mutta nyt mun tilanne on vähän erilainen, kun nostin koko kevään opintolainat kerralla, enkä käy enää töissä. Joten nyt mulla on säästötilillä enemmän rahaa, joita pitää vaan säästellä että riittävät kesään asti. Ennen siis tein osa-aikatöitä ja tulot+tuet oli yhteensä joku 1200-1300€/kk. Olen kyllä ehkä luonteeltani vähän minimalisti ja yritän muutenkin pärjätä mahdollisimman vähällä.
Vierailija kirjoitti:
Nettotulot osa-aikatyöstä 1300€/kk, säästöön menee joka kuukausi 300€. Tonnista maksan puolet asumisesta ja laskuista sekä ruoasta. En tarvitse tavaraa, joskus harvoin ostan kengät tai jonkun vaatteen. Pyrin ostamaan alesta. Säästöillä ostan osakkeita tai rahasto-osuuksia, tänä keväänä osinkoja tullee nettona parisen tonnia. Osingoilla ostan lisää osakkeita.
Sama. Saan 1000-1700 euroa kuussa käteen. Tonnista ei luonnollisesti jää säästöön mutta yritän aina säästää ainakin 300 euroa. Joinakin kuukausina saa vähän ekstraa itselle kun töitä on enemmän.
Mä oon onnellisessa asemassa kun olen avioliitossa ja mies on oikeissa töissä. Näillä tuloilla ei yksinhuoltajan paljoa kannattaisi töissä köydä.
Poika ei hirveästi surffaile netissä joten vastaan hänen puolestaan. Hän ei suostu ottamaan meiltä vanhemmilta mitään apua, muuta kuin käy joskus viikonloppuisin syömässä. Hänellä tuntuu menevän rahaa tosi vähän. Ei osta lainkaan eineksiä, ei tupakoi, ei juo, ei käy bilettämässä, ei syö karkkeja, ei juo limsaa eikä mehuja ja katsoo tarkasti kilohintoja. Kaikenlisäksi hänellä on allergioita, joten mitä tahansa ruokaa ei voi syödä. Hän vain osaa tarkan talouden pidon. Eikä osta oikeastaan mitään, mitä ei tarvitse, vaatteita vain rikki menneiden tilalle jne. Kävelee tai pyöräilee, ei käytä julkisiakaan lainkaan muuta kuin jos joskus käy veljensä luona ja silloinkin katsoo halvimman junalipun.