Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ylen toimittaja Mika Mäkeläläinen matkusti Tyynellemerelle tekemään juttua ydinjätteistä. :D

Vierailija
30.01.2019 |

Tuotahan ei tietenkään voinut tehdä netistä löytyvillä tiedoilla, vaan Ylen toimittajan piti matkustaa verovaroilla kustantaen alueelle lomailemaan. Nyt saamme nauttia jutusta, jonka olisi voinut lukea itse netistä.

Tähän teidän Yle-veronne menee. Puoli miljardia euroa vuodessa.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylen kirjeenvaihtajatkin lomailee Ranskassa, Kiinassa, Saksassa, vaikka ihan varmasti voisivat seurata ko. maiden politiikkaa ulkopuolelta ja kertoa asiansa myös kotimaasta käsin. Tukholman kirjeenvaihtaja vasta onkin tyhmä ajatus - sinne pystyisi kyllä lentämään lyhyellä varoitusajalla, mikäli jotain raportoitavaa tulisi.

Tai miksei Yle voisi vain yksinkertaisesti ostaa kumppani SVT:n videomateriaalia erinäisistä haastatteluista ja tekstittää ne?

Montakohan vaippaa noillakin verorahoilla saataisiin vanhuksille?

Vierailija
22/34 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku joka kysyi mitä on populismi, tämä avaus on populismia, alt right sellaista. Tarkoituksena on lietsoa vihaa mediaa kohtaan keskustelematta itse aiheesta ja keskittyen mollaaman itse toimittajaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylen kirjeenvaihtajatkin lomailee Ranskassa, Kiinassa, Saksassa, vaikka ihan varmasti voisivat seurata ko. maiden politiikkaa ulkopuolelta ja kertoa asiansa myös kotimaasta käsin. Tukholman kirjeenvaihtaja vasta onkin tyhmä ajatus - sinne pystyisi kyllä lentämään lyhyellä varoitusajalla, mikäli jotain raportoitavaa tulisi.

Tai miksei Yle voisi vain yksinkertaisesti ostaa kumppani SVT:n videomateriaalia erinäisistä haastatteluista ja tekstittää ne?

No kun ei VOI seurata. Se on juuri kirjeenvaihtajien merkitys, että he pääsevät jututtamaan itse maan asiantuntijoita, kansalaisia, poliitikkoja, yrittäjiä jne.

Suomesta käsin ei voi samalla lailla kerätä materiaalia eikä seurata edes mediaakaan - koska kaikki ei ole netissä.

SVT ei tee juttuja edes samalla lailla kuin me. He tekevät juttunsa ruotsalaisille, eikä niissä selitetä ilmiöitä kunnolla, vaan lähdetään uusimmasta käänteestä - koska se uusin käänne riittää asian jo tunteville ruotsalaisille. Suomalainen ei todennäköisesti ymmärtäisi hittojakaan vaikkapa jonkun Nobel Akatemia-kiistan uusimmasta käänteestä.

Kirjeenvaihtajien ja ulkomaantoimittajien arvo on juurikin tulkita asiaa meille suomalaisille maasta, jonka useimmat ehkä tuntevat korkeintaan koulukartaston perusteella. Etsiä aiheita, jotka puhuttelevat suomalaisia, koska liittyvät suomalaiseen keskusteluun ja Suomessa vallitseviin ongelmiin.

Minä säästäisin koska tahansa valtion menoja vanhuksille jostakin muusta mieluummin kuin vapaasta tiedonvälityksestä ja vaikkapa Ylen lastenohjelmista ja lähettämistä laatusarjoista - ilman mainoksia, jotka me kansalaiset maksamme ihan samalla lailla, mutta piilotetummin, aina kun ostamme kaupasta jotakin.

Vierailija
24/34 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku joka kysyi mitä on populismi, tämä avaus on populismia, alt right sellaista. Tarkoituksena on lietsoa vihaa mediaa kohtaan keskustelematta itse aiheesta ja keskittyen mollaaman itse toimittajaa.

Persuilla on kova kampanja mediaa vastaan, ja erityisesti tietysti Yleä, koska valtiollinen laitos ja verorahoitus. Kriittiset äänet ja vapaa tiedonvälitys halutaan suitsia. Näin se Nat.i-Saksassakin eteni Aatun valtaannousu. Samaan aikaan kampanjoidaan myös koulujen sananvapautta vastaan.

https://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/art2488833

Vierailija
25/34 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

kilpailevan median ulkomaantoimittaja kirjoitti:

Höh teitä. Kukaan ei selvästikään tiedä, millaista työtä ulkomaantoimittajat ja kirjeenvaihtajat tekevät.

Reissut eivät todellakaan ole mitään lomamatkoja. Niiltä tehdään valtava määrä juttuja eri välineille, Mikakin teki viiden päivän reissulta (matkoihin meni kyllä useampi päivä, mutta perillä siis 5 päivää) varmaan pitkälle toistakymmentä eri juttua, päätellen pelkästään nettiversioiden määrästä:

https://yle.fi/uutiset/3-10586455

Aika hauskaa sekin, että persut kritisoivat sitä, että Yle ei hanki materiaaleja itse, ja jopa väittää Ylen kääntävän juttuja suoraan englannista - mikä on load of shit - juttuja ei koskaan käännetä suoraan yhdestä lähteestä - ja SITTEN silti kitistään, että on se kamalaa, kun hankitaan itse paikan päältä materiaalia, eikä vaan toisteta netistä googeloitua....

Minusta on todella katsojia ja mediayleisöä aliarvioivaa väittää, että kiinnostavia juttuja saataisiin aikaan vain toistamalla netistä etsittyjä asioita. Kyllä jokainen osaa sen googeloinnin ihan itsekin! 

Ei siihen tarvita Yleä tai muitakaan suomalaisia medioita. Niitä tarvitaan omaan uutishankintaan ja asiantuntevaan faktojen arviointiin ja analysointiin. Juuri sellaiseen, mitä Mika Mäkeläisen ansiokas reportaasi ainakin eilen tarjosi.

Mun mies tekee aikakauslehdessä välillä ulkomaankeikkoja. Sillä on ainakin aika kovatahtiset keikat ja kuulemma uutispuolella ne vasta onkin kovia reissuja. Hyvä jos nukkua ehtii. Työpäivät sellaisia 18-tuntisia. Lisäksi keikkavalmistelut (haastattelujen järjestämiset, hotellien ja lentojen varaukset, kääntäjän etsimiset, kuvausluvat, lehdistöviisumien haku yms) tehdään yleensä otona ja omalla ajalla.

Vierailija
26/34 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta hei saatiin virtuaalinen Ivy Mike räjähdysanimaatio!

(Joka olisi ollut kova juttu ehkä 1988 mutta nykyisin kuka tahansa nörde tekee tietokoneellaan aidomman näköisen)

Vierailija
27/34 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Persut hiljaa. Plutonium on ikuista.

Itse asiassa plutonium on niitä alkuaineita, jotka nimenomaan eivät ole ikuisia, koska se säteilee pois.

Joo, isotoopin 239 puoliintumisaika on sellaiset yli 24 000 vuotta. Että melko pitkä odotus tulee, yhdelle ihmiselämälle ainakin. Siinä ehtii maailma melkoisesti muuttua, ennen kun on tuo aika kulunut.

Miksi siis kutsut plutoniumia ikuiseksi? Sehän nimenomaan ei ole ikuinen, vaan hajoilee jatkuvasti. Siksi se säteileekin.

Kaikki aineet, mitä sä parhaillaan näet, ovat huomattavasti paljon "ikuisempia" kuin plutonium.

Plutoniumin ongelmahan säteilyn kannalta on nimenomaan se, että se EI OLE ikuinen.

Vierailija
28/34 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun ei VOI seurata. Se on juuri kirjeenvaihtajien merkitys, että he pääsevät jututtamaan itse maan asiantuntijoita, kansalaisia, poliitikkoja, yrittäjiä jne.

Suomesta käsin ei voi samalla lailla kerätä materiaalia eikä seurata edes mediaakaan - koska kaikki ei ole netissä.

SVT ei tee juttuja edes samalla lailla kuin me. He tekevät juttunsa ruotsalaisille, eikä niissä selitetä ilmiöitä kunnolla, vaan lähdetään uusimmasta käänteestä - koska se uusin käänne riittää asian jo tunteville ruotsalaisille. Suomalainen ei todennäköisesti ymmärtäisi hittojakaan vaikkapa jonkun Nobel Akatemia-kiistan uusimmasta käänteestä.

Kirjeenvaihtajien ja ulkomaantoimittajien arvo on juurikin tulkita asiaa meille suomalaisille maasta, jonka useimmat ehkä tuntevat korkeintaan koulukartaston perusteella. Etsiä aiheita, jotka puhuttelevat suomalaisia, koska liittyvät suomalaiseen keskusteluun ja Suomessa vallitseviin ongelmiin.

Minä säästäisin koska tahansa valtion menoja vanhuksille jostakin muusta mieluummin kuin vapaasta tiedonvälityksestä ja vaikkapa Ylen lastenohjelmista ja lähettämistä laatusarjoista - ilman mainoksia, jotka me kansalaiset maksamme ihan samalla lailla, mutta piilotetummin, aina kun ostamme kaupasta jotakin.

Uskotko todella, että esim. Kiinan kirjeenvaihtaja oikeasti pystyy seuraamaan mitä kiinankielisessä maailmassa todella tapahtuu? Aivan varmasti hän hankkii tietonsa valtion virallisista englanninkielisistä lähteistä ja ulkomaisten tietotoimistojen kautta, joita voisi ihan hyvin seurata myös täällä kotimaassa.

Vierailija
29/34 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella typeriä repostaaseja nämä Ylen. Siellähän Afrikassa se yksi tyttö joka kerran kuussa tekee jonkun pikkuisen jutun ja mitä lopun aikaa tekee ??

Vierailija
30/34 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella typeriä repostaaseja nämä Ylen. Siellähän Afrikassa se yksi tyttö joka kerran kuussa tekee jonkun pikkuisen jutun ja mitä lopun aikaa tekee ??

Nauttii mustasta makkarasta.

Vierailija
31/34 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
32/34 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

tissit

Vierailija
33/34 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen parissa isossa urheilutapahtumassa seurannut sivusta Ylen henkilökunnan toimia. Täytyy sanoa, että ainakin noissa urheilutapahtumissa painavat hommia kellon ympäri ilman mitään taukoja. Ja hyvinkin pari viikkoa putkeen.

Eli ainakaan omin silmin nähtynä eivät ole olleet lomailemassa, vaan tehneet pitkää päivää, jotta veronmaksajilla olisi mitä nähdä ja kuulla.

Muutenkin tuo hokema, että joku olisi työmatkalla ulkomailla vain lomailemassa on aikansa elännyt. Ehkä joskus on näin saattanut olla, mutta ei kyllä enää tämän vuosituhannen puolella.

Vierailija
34/34 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on todella hyvä, että tehdään juttuja paikan päältä ja tehdään ne alusta saakka itse ja uusista aiheista. Koko Trumpin voisi unohtaa ja kiertää vaan maailmalla ja tuottaa sieltä infoa tännepäin.

Tämä juttu oli tuhat kertaa parempi, kuin uutiset Trumpin möläytyksistä, somekohuista ja muusta turhasta. Maksan mieluummin tämmöisestä.

Ärsyttävää, kun lehdissä on samat aiheet samaan aikaan, vaikka maailmalla tapahtuu vaikka mitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kaksi