En ymmärrä tuota 10kk vauvan puremistapausta pkssa...
Olen itse varhaiskasvatuksessa työskentelevä ja ihmettelen todella suuresti kys tapausta. Ensinnäkin tuon ikäinen eli vasta 10kk vauva niin hänhän on kutakuinkin koko ajan kasvattajan "silmän alla". Toki sitä pitää katsetta kääntää ja ehkä jopa poistua siihen "muutaman metrin" päähän, mutta silloinkin on oltava ns kartalla. Toisekseen ei noin monia puremisia pääse tapahtumaan niissä sekunneissa kun se aikuinen on siinä "3m päässä" kuten uutinen kertoo, päinvastoin tapahtunut kielii siitä ettei ensimmäiseen puremiseen ole reagoitu ja tilanne saanut jatkua tai tilanne on saanut toistua usemman kerran, koska jälkiä on useita.
Kritisoin tässä nyt omaa väkeäni, mutta en mitenkään pysty käsittämään saati hyväksymään että noin on päästetty käymään, useita toisen lapsen hyökkäyksiä pienempäänsä kohtaan.
Ja kyllä, pienillä on monilla "vaihe" jossa purraan kaveria, mutta ei se tätä oikeuta tms vaan jos niin on niin kys.purijalapsi on tarkemmassa valvonnassa, esim.
En ymmärrä, en!!
Kommentit (45)
Hyi miten paljon pelkoa kipua tuon vauvan on pitänyt kokea kun ensin purtu ja purtu ja sitten ilmeisesti vauva kääntynyt ja yrittänyt ryömiä/kontata pakoon koska selkäpuolellakin ja pehvassa jälkiä.
Eikä tollasia jälkiä tule mistää nykkäisystä vaan ihan kunnolla on pitänyt isomman lapsen pitää kiinni ja purra, eikä muka ole ehditty mitään tehdä asialle vaikka kolmen metrin päässä seisty.
Mun 10kk vauva huutaa kuin palosireeni jos sattuu, sen kuulee vaikka suihkuun. Hoitajan on pitänyt olla oikeasti todella kaukana ettei ole ehtinyt paikalle nopeammin. Tai sitten on ollut vain yksi hoitaja joka juuri vaihtamassa toisen vaippaa tai tekemässä muuta mistä ei voi irtaantua heti.
Onkohan ollut henkilökuntavaje? Pääkaupungissa niin paha pula työntekijöistä ettei sijaisiakaan löydy jos joku sairastuu. Palkat kohdilleen että saadaan työnsä osaavia ihmisiä. Tuo tapaus ei ollut tosin Helsingissä. Mutta en ihmettele jos tapahtuisi pääkaupungissakin. En uskaltais viedä omaani enää hoitoon
Vierailija kirjoitti:
Hyi miten paljon pelkoa kipua tuon vauvan on pitänyt kokea kun ensin purtu ja purtu ja sitten ilmeisesti vauva kääntynyt ja yrittänyt ryömiä/kontata pakoon koska selkäpuolellakin ja pehvassa jälkiä.
Eikä tollasia jälkiä tule mistää nykkäisystä vaan ihan kunnolla on pitänyt isomman lapsen pitää kiinni ja purra, eikä muka ole ehditty mitään tehdä asialle vaikka kolmen metrin päässä seisty.
Mun 10kk vauva huutaa kuin palosireeni jos sattuu, sen kuulee vaikka suihkuun. Hoitajan on pitänyt olla oikeasti todella kaukana ettei ole ehtinyt paikalle nopeammin. Tai sitten on ollut vain yksi hoitaja joka juuri vaihtamassa toisen vaippaa tai tekemässä muuta mistä ei voi irtaantua heti.
Tuli kyyneleet silmiin ekasta kappaleesta :( Pieni raukkaparka. Mietin heti omaa vauvaa että kamala jos tapahtuis noin hänelle :(
Vierailija kirjoitti:
Tainnut henkilökunta päivittää kuulumisia somessa ja ei ole muuta nähty ei kuultu.
Valitettavasti ei tarvitse olla edes mitään tuollaista. Siellä, kun on purrun lapsen lisäksi mahdollisesti toistakymmentä alle kolmevuotiasta. Koska ryhmässä voi olla osa-aikalapsia, mahdollistaa se pientenkin ryhmässä yli 12 lapsen paikalla olon. Eikä se kasvata aikuisten määärää.
Mutta kiinnostaa kyllä tietää miten tuo tapahtui. Jos nyt tämä kolmen metrin päässä oleva hoitaja olikin vaikka vaihtamassa jonkun lapsen vaippaa vaikkapa vessassa, eikä tajunnut itkua hätäitkuksi, missä oli muu ryhmän henkilökunta. Toisaalta, jos he olivat esim. vaikka eteisessä pukemassa tms.
Päiväkodit ovat oikeasti nykyisellään ihan aikapommeja.
Yksi puraisu on normaalia taaperon käytöstä, noin monta ei! Veikkaan, että tämä purija on aoieuttanut ennenkin ongelmia ja asia koetetaan salata.
Päiväkodissa ei ilmeisesti ollut henkilökuntavajetta. Siksi ihmettelen, miten tuollaista on voinut sattua? Puraisuja tapahtuu usein ja niille ei aina mahda yhtään mitään, vaikka miten yrittää pitää purijaa silmällä. Lapia on vaan yksinkertaisesti liikaa. Tuossa puraisuja on kuitenkin tapahtunut noin monta. Siinä on ollut pakko olla joku toinen tilanne päällä tai sitten hoitaja muualla. T. Lastenhoitaja itsekin.
Tällainen puremajuttuhan oli muutamia vuosia sitten myös, muistaako kukaan? Mun mielestä silloin oli useampi purija puremassa puolustuskyvytöntä lasta.
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodissa ei ilmeisesti ollut henkilökuntavajetta. Siksi ihmettelen, miten tuollaista on voinut sattua? Puraisuja tapahtuu usein ja niille ei aina mahda yhtään mitään, vaikka miten yrittää pitää purijaa silmällä. Lapia on vaan yksinkertaisesti liikaa. Tuossa puraisuja on kuitenkin tapahtunut noin monta. Siinä on ollut pakko olla joku toinen tilanne päällä tai sitten hoitaja muualla. T. Lastenhoitaja itsekin.
Ei se vaadi kuin sen, että siellä on joku päästään vialla oleva hoitaja, jota ei kiinnosta hoitaa tehtäviään. Ihan normaaleja ihmisiähän päiväkodeissa työskentelee, monilla mt-ongelmia. Potkut olisi hyvä tuossa tapauksessa, ei selvästikään sovellu työhön kun ei lasten hyvinvointi kiinnosta.
Jopa takamuksesta purtu, joten onko siinä revitty vaippahousuja pois. En myöskään ymmärrä miten ei ole huuto kuulunut.
Kyllä pitää olla vesikauhurokotteita ja kuonokoppa päikkäreissä saatavilla, jos tuollaisia petoja on 2-vuotiaiden joukossa. Laiminlyöty ja kateellnen lapsi kai... eikä ihan kaikki muumit laaksossa tuolla purijalla.
En ikinä veisi tuon ikäistä lasta päiväkotiin, en mistään hinnasta. En noihin nykyisiin säilömismestoihin, enkä kyllä mihinkään muuhunkaan. On oikeasti pakko nykyään ajatella edes vähän pidemmälle sitä lasta tehdessä. Jos ei edes hetkeksi rahat riitä, niin siinä vaiheessa kannattaa miettiä kahdesti. Tai harkita perhepäivähoitoa/hankkia hoitaja kotiin. Alle 3v kanssa kaikenlainen varhaiskasvatus-lässytys on ihan turhaa, pääosin hoito on selviytymistä.
Oli miten oli, tuo on järkyttävää. Tollainen raatelu ei jää huomaamatta, jos hoitaja on lähellä. Paskaa puhuvat. Tiedä vaikka olisivat olleet suunnittelemassa sitä laadukasta varhaiskasvatusta juuri tuolla hetkellä.
Meidän kaksivuotiasta tyttöä pahoinpideltiin Helsingin Kontulan päiväkoti Sakarassa. Useamman kerran joutui hakemaan tytön pahoinpidellyn näköisenä, kasvot verisillä naarmuilla. Silmälasit olivat usein rikki. Vaippaan oli laitettu hiekkaa. Näin kun tytölleni syötettiin hiekkaa eikä henkilökunta huomannut vaikka seisoi vieressäni. Minulle alettiin kommentoida että kaikki lapset syövät hiekkaa. Hiekka vaipassa oli kuulemma normaalia. Mustelmia oli ympäri vartaloa. Osa hoitajista saattoi ilmoittaa kesken päivän tapaturmista. Osa ei kertonut mitään vaan sanoi vain kaiken olevan hyvin vaikka lapsi oli hakiessa järkyttyneen oloinen.
Yritin selvittää asiaa päiväkodin hoitajien ja johtajan kanssa, turhaan. Oltiin vain yksikantaan sitä mieltä että heidän päiväkodissaan ei kiusata. Oli selvää että haluttiin suojella vain omaa mainetta ja välttää ongelmia sekä välttyä rasismisyytöksiltä. Sain oppia myös sen ettei päiväkotien henkilökuntaan ole välttämättä luottamista. Olisi heti pitänyt tehdä lastensuojeluilmoitus, olin itse nähnyt kiusaajan itse teossa ja olin varma että henkilökuntakin huomaa asian. Ei kannata toivoa ja luottaa että kaikki kääntyisi parhain päin. Ensi kerralla teen ilmoituksen aluehallintovirastoon sekä lastensuojeluilmoituksen tekijästä. Nyt tiedän miten toimia mutta olen edelleen surullinen siitä että lapsemme joutui kärsimään epäinhimillistä kohtelua päiväkoti Sakarassa.
Vierailija kirjoitti:
Meidän kaksivuotiasta tyttöä pahoinpideltiin Helsingin Kontulan päiväkoti Sakarassa. Useamman kerran joutui hakemaan tytön pahoinpidellyn näköisenä, kasvot verisillä naarmuilla. Silmälasit olivat usein rikki. Vaippaan oli laitettu hiekkaa. Näin kun tytölleni syötettiin hiekkaa eikä henkilökunta huomannut vaikka seisoi vieressäni. Minulle alettiin kommentoida että kaikki lapset syövät hiekkaa. Hiekka vaipassa oli kuulemma normaalia. Mustelmia oli ympäri vartaloa. Osa hoitajista saattoi ilmoittaa kesken päivän tapaturmista. Osa ei kertonut mitään vaan sanoi vain kaiken olevan hyvin vaikka lapsi oli hakiessa järkyttyneen oloinen.
Yritin selvittää asiaa päiväkodin hoitajien ja johtajan kanssa, turhaan. Oltiin vain yksikantaan sitä mieltä että heidän päiväkodissaan ei kiusata. Oli selvää että haluttiin suojella vain omaa mainetta ja välttää ongelmia sekä välttyä rasismisyytöksiltä. Sain oppia myös sen ettei päiväkotien henkilökuntaan ole välttämättä luottamista. Olisi heti pitänyt tehdä lastensuojeluilmoitus, olin itse nähnyt kiusaajan itse teossa ja olin varma että henkilökuntakin huomaa asian. Ei kannata toivoa ja luottaa että kaikki kääntyisi parhain päin. Ensi kerralla teen ilmoituksen aluehallintovirastoon sekä lastensuojeluilmoituksen tekijästä. Nyt tiedän miten toimia mutta olen edelleen surullinen siitä että lapsemme joutui kärsimään epäinhimillistä kohtelua päiväkoti Sakarassa.
Veit siis lapsesi pahoinpitelyiden jälkeen aina vain uudestaan samaan paikkaan luottaen, että jospa tänään ei pahoinpideltäisi? Jos ei henkilökunta puutu asiaan, niin siinä vaiheessa on vanhemman tehtävä viimeistään siirtonsa. Kyse on pienestä viattomasta lapsesta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen varmaan jokainen tajuaa, ettei hoitaja ole ollut 3 metrin päässä, kunhan kaunistelevat tilannetta.
Aika huonosti kaunisteltu kun tuo kaunistelu tekee kaunistelijoistaan täyden idiootin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veit siis lapsesi pahoinpitelyiden jälkeen aina vain uudestaan samaan paikkaan luottaen, että jospa tänään ei pahoinpideltäisi? Jos ei henkilökunta puutu asiaan, niin siinä vaiheessa on vanhemman tehtävä viimeistään siirtonsa. Kyse on pienestä viattomasta lapsesta.
Olivat hyviä selittämään ja jonkin aikaa uskoin. Ei olisi pitänyt. Otin tietenkin lapseni pois sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Muakin ihmetyttää puremien määrä ja se, ettei lapsi muka alkanut itkemään jo ensimmäisen puraisun jälkeen? Ja niitä puremajälkiä oli edessä ja takana, ympäri kehoa. Kyllä joku nyt jättää jotain kertomatta ja kaunistelee totuutta.
On varmasti alkanut itkeä kuin palosireeni, mutta kertoo vaan ettei lapsen itkuun reagoida ja se on luultavasti ko ryhmässä normaali tapa toimia. Antaa itkeä vaan....
Järkyttävää.
Tässä esimerkkitapaus siitä miten alle 3-vuotiaan lapsen paikka ei todellakaan ole päiväkodissa. Yhteiskunta kuitenkin monet perheet siihen pakottaa, sillä kotihoidon tuki on AIVAN NAURETTAVA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet kyllä onnekas, jos olet sellaisessa työpaikassa töissä, jossa ei ole koskaan katastrofitilanne henkilövajeen suhteen!
Nim.merkki sijaisena alle 3-vuotiaiden ryhmässä, jossa olin yksin klo 13 alkaen 10 lapsen kanssa
Katastrofitilanteita on tottakai ja säännöllisesti, kun ei Seureenkaan voi enää luottaa-sijaisia ei oikein saa ja monasti ne mitä saa ovat kiinnostuneempia kännykästään tai eivät osaa edes auttavasti suomea.
Mutta talon sisäinen siirtely toimii ja pienten ryhmä kaikkein haavoittuvin eli sinne apuja asap ja prioriteetti ykkösenä jos niikseen on. Lisäksi vierekkäiset ryhmät tekevät paljon yhteistyötä eikä olla suljettujen ovien takana omissa poteroissa tiukasti. Ja meillä pomo osallistuu myös käytännön työhön ja auttaa tarvittaessa. Muutenkin päivittäin kiertelee ryhmissä ja juttelee kanssamme, ja perheiden kanssa.Ap
Ei todellakaan voida enää nykyään ajatella että pienten ryhmä on kaikkein haavoittuvaisin. Monilla lapsilla on niin isoja käytöshäiriöitä, että olen ollut jopa eskariryhmissä missä kymmenen lasta tarvitsisi jatkuvasti kolmen aikuisen läsnäoloa, muuten hakkaavat nyrkeillä toisiaan yms.
Ja en ole kovin vakuuttunut muutenkaan siitä ryhmien välissä hyppimisestä ja eri lapsiryhmien yhdistelystä. Se kaikki vain lisää lasten (sekä hoitajien) kuormitusta, kun porukkaa menee ja tulee kuin pyöröovesta ja lapsikontaktejakin on aivan liikaa. Jos yhdessä ryhmässä on 24 lasta, ei sen ryhmän lapset tarvitse todellakaan enää muiden ryhmien lapsista kontaktia.
Ihan hulluksi mennyt koko touhu varhaiskasvatuksessa - eikä edes enää nähdä mistä se kenkä puristaa. Hoidetaan oiretta, ei alkuperäisiä syitä siihen MIKSI niin moni lapsi on esim. ahdistunut tai käy ylikierroksilla.
Et selvästikään ole alalla tai sitten et halua edes ymmärtää mita tarkoitin tuolla haavoittuvaisuudella. Se on sitä kuinka ne 0-2v taaperot on avuttomimpia ja eniten sitä perushoitoa vaativia ja ihossa kiinni olemisen tarpeisia. Niin perus-ja käytännön työtä kuin vain voi pkssa olla ja se toteutuu vain sillä, että on mahd monta kasvattajaa paikalla ja läsnä sitä työtä tekemässä.
Se mitä ne tarpeet, oireet ja haasteet on niissä muissa ryhmissä ei liity tähän oikeastaan lainkaan. Jos on vaikkapa eo-ryhmä jossa erityisen tuen tarpeisia lapsia niin siellä silti on eri määrä niitä lapsia/aikuinen, ihan sen lainkin mukaisesti ja sitä rikkomatta lapsia saa olla enemmän/kasvattaja. Sitten on eo-ryhmiä joissa palkattu lisäresurssi ryhmään jonkun lapsen/lasten vuoksi, silloin se on heidän tukitoimensa. Se voi olla hlökoht.avustaja, ryhmäavustaja tai kehityksen-ja oppimisen tuen lh.
Et myöskään ymmärtänyt mitä tarkoitin ryhmien välisellä yhteistyöllä, se voi varmaankin olla kuvailemaasi kaaosta tai sitten aivan päinvastaista. Se ei myöskään tarkoita jotakin yhtenä sekamelskana pyörimistä jossa 50 päätä kolisee yhteen, ei kaaosruokailuja yhdessä (omassa ryhmätilassa syödään) ei lepohetkiä yhdessä ja yhdessä tilassa tms.
Ei pidä puhua jos ei tiedä, ei ainakaan noin yleistävään ja tuomitsevaan sävyyn.
Ap
Olen alalla ja tehnyt eri-ikäisten kanssa hommia yli 10 vuotta isossa kaupungissa. Joten kyllä minä _jotain_ tiedän.
Lapsen fyysisen turvallisuuden takaaminen on ihan yhtä tärkeää yli 3-vuotiaiden lasten kohdalla kuin alle 3-vuotiaiden lasten kohdalla. Ja monissa taloissa yli 3-vuotiaiden lasten turvallisuus ja esim. oikeus tuttuun aikuiseen on koko ajan vaakalaudalla, kun heidän ryhmänsä aikuisia siirrellään sinne pienten ryhmään. Isojen haasteet voi olla aivan erilaisia kuin pienten mutta ne ei ole yhtään vähäpätöisempiä.
Meillä on todella paljon lapsia isojen/ eskareiden ryhmissä, jotka käytännössä tarvitsevat jatkuvasti yhden aikuisen vierelleen, ilman että sitä on mitenkään huomioitu resursseissa tai henkilökuntamitoituksessa.
Enkä ymmärrä minkälaista laadukasta ryhmien välistä yhteistyötä teillä muka pystytään harrastamaan, kun otit sen kuitenkin esille että sitä _käytetään tilanteessa missä henkilökuntaa puuttuu_. Se ei ole "laadukasta yhteistyötä" vaan tulipalojen sammuttelua. Laadukasta yhteistyötä ryhmien välillä voi olla vaikkapa yhteinen lauluhetki ryhmien välillä tai yhteisesti järjestetty kevätrieha, ei se että Kaija Lähihoitaja siirtyy kesken päivän isojen ryhmästä pienten ryhmään kun siellä on henkilökuntavajetta - TAAS KERRAN.
Et edelleenkään ymmärrä mitä olen kirjoitellut, en esimerkiksi ole kertaakaan mitätöinyt tai vähätellyt aikuisen tarvetta isompien lasten ryhmissä, päinvastoin.
Mitä tulee eo-ryhmänne haastaviin lapsiin niin ilm siihen on syynsä ettei ryhmään ole palkattu lisää kasvattajia? Muu syy kuin raha, koska jos varhaiskasvatuksessa on erityisen tuen lapsia niin kaupungeilla, varsinkin Hki, Vantaa ja Espoo, on mahdollisuus hakea lisäkasvattajaa ryhmään.
Se ettet sinä jotakin ymmärrä ei tarkoita sitä etteikö asia voisi olla mahdollinen tai toimia.
Meillä homma toimii ja siitä kertoo mm palaute virallisissa asiakaspalautteissa.
Olen alalla ja tehnyt eri-ikäisten kanssa hommia yli 10 vuotta isossa kaupungissa. Joten kyllä minä _jotain_ tiedän.
Lapsen fyysisen turvallisuuden takaaminen on ihan yhtä tärkeää yli 3-vuotiaiden lasten kohdalla kuin alle 3-vuotiaiden lasten kohdalla. Ja monissa taloissa yli 3-vuotiaiden lasten turvallisuus ja esim. oikeus tuttuun aikuiseen on koko ajan vaakalaudalla, kun heidän ryhmänsä aikuisia siirrellään sinne pienten ryhmään. Isojen haasteet voi olla aivan erilaisia kuin pienten mutta ne ei ole yhtään vähäpätöisempiä.
Meillä on todella paljon lapsia isojen/ eskareiden ryhmissä, jotka käytännössä tarvitsevat jatkuvasti yhden aikuisen vierelleen, ilman että sitä on mitenkään huomioitu resursseissa tai henkilökuntamitoituksessa.
Enkä ymmärrä minkälaista laadukasta ryhmien välistä yhteistyötä teillä muka pystytään harrastamaan, kun otit sen kuitenkin esille että sitä _käytetään tilanteessa missä henkilökuntaa puuttuu_. Se ei ole "laadukasta yhteistyötä" vaan tulipalojen sammuttelua. Laadukasta yhteistyötä ryhmien välillä voi olla vaikkapa yhteinen lauluhetki ryhmien välillä tai yhteisesti järjestetty kevätrieha, ei se että Kaija Lähihoitaja siirtyy kesken päivän isojen ryhmästä pienten ryhmään kun siellä on henkilökuntavajetta - TAAS KERRAN.