Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tietääkö kukaan tarviiko maksaa veroja, jos

Vierailija
30.01.2019 |

alivuokraa asuntonsa? Asun itse siis huom. vuokrakämpässä, josta maksan vuokraa. Olen lähdössä 2 viikoksi reissuun, jolloin asunto nököttäisi tyhjänä. Jos laitan sen nyt 2 viikoksi vuokralle, niin tartteeko mun maksaa siitä veroja sitten tässä tapauksessa? Kun en omista asuntoa, niin eihän kyse ole silloin pääomatuloista? Vai tartteeko kaikki tällanen vaan ilmottaa verottajalle?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmota ja maksat 28 prossaa veroja kämpästä. Suomessa pitää maksaa joka ikisestä asiasta veroa.

Vierailija
2/16 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin tarvitsee. Saathan siitä vuokratuloa ja suomessa siitä pitää maksaa veroa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä tuollaisen ajan takia ottaisi riskiä, että kämppä tuhottaisiin tai muuten tulisi jotain sanomista ja vahinkoa. 

Vierailija
4/16 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmota ja maksat 28 prossaa veroja kämpästä. Suomessa pitää maksaa joka ikisestä asiasta veroa.

Siitä voitosta maksetaan veroa, jos vuokra on 100e/kk ja vuokraa kämpän eteenpäin 100e/kk. Ei tule verotettavaa tuloa. Mutta selvitäpä ap ensin vuokranantajalta, että voitko ylipäätään alivuokrata kämppäsi. Että sulla on asunto mihin palata loman jälkeen....

Vierailija
5/16 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti täytyy ilmoittaa. Suomi on tästä niin paska maa, että ihan kaikesta verotetaan.

Vierailija
6/16 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi ensimmäistä vastaajaa puhuu puppua. Sinun tarvitsee maksaa veroa vain voitosta. Jos vuokraat asuntosi samalla hinnalla kuin maksat siitä itse vuokraa samalta ajalta, mitään voittoa ei synny eikä näin ollen myöskään mitään tuloa, josta pitäisi maksaa veroa.

Kun vuokraat koko asunnon, kysymys ei ole alivuokraamisesta vaan jälleenvuokraamisesta. Tarkista, onko se sallittua vuokrasopimuksessasi.

Vierailija
7/16 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokratulosta voit vähentää kaikki menot (oma vuokra, vesi, sähkö, kaluston kuluminen), joten verotettavaa ei tuossa tapauksessa jää, jos vuokra on kohtuullinen.

Vierailija
8/16 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatko asuntoon asumistukea? Jos saat, sinun pitää ilmoittaa jälleenvuokraamisesta Kelalle.

Vierailija
9/16 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veroja maksat vain tulosta eli jos vuokrasi on 600 e/kk ja otat 2 vko vuokra-ajasta 300 e, ei pääomatuloja synny. Mutta jos otat 2 viikosta 600 e, niin pääomatuloja syntyy 300 e ja se pitää ilmoittaa verotuksessa ja siitä pitää maksaa 30% veroa.

Viestissä nro 6 muistutettiin alivuokraamisen kriteereistä!

Vierailija
10/16 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on alivuokrauksesta, mikäli asunnosta jälleenvuokrataan vain osa ja _enintään_ puolet. Alivuokraukseen ei tarvitse alkuper. vuokranantajan lupaa, mutta mikäli kyse on koko asunnosta lupa tarvitaan.

Vierailija
11/16 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokratulosta voit vähentää kaikki menot (oma vuokra, vesi, sähkö, kaluston kuluminen), joten verotettavaa ei tuossa tapauksessa jää, jos vuokra on kohtuullinen.

Jos aikoo vähentää vesimaksun, pitää osoittaa, että on alivuokralaisen puolesta maksanut vesimaksun. Sama koskee sähkölaskua. Kaluston kulumista ei verottaja hyväksy, jos kyse on 2 vko jaksosta.

Vierailija
12/16 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh, tuntuupa tämä nyt hieman vaikealta. Olen siis alivuokraamassa (vai onko se jälleenvuokraamista?) koko asuntoa. Mun vuokrasopimuksessa ei lue mitään alivuokrauksesta tai jälleenvuokraamisesta. Eli ei ole merkitty tai sanottu yhtään mitään kyseisistä asioista.

Enkä tietenkään majoittaisi tänne ketä tahansa, vaan luotettavia, tunnistautuneita ihmisiä.

Mitä jos satun nyt satunnaisesti majoittamaan tänne vaikka viikonlopuksi 1-2 yöksi jonkun tai keskellä viikkoa? Eihän tuollaisesta tienaa yhtään mitään. Vuokrani on 660€/kk ja saan asumistukea. Töissä käyn osa-aikaisesti opiskelujen ohella.

Ap

Vierailija
13/16 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälleenvuokraus on oletusarvoisesti kielletty ilman vuokranantajan lupaa. Sen sijaan korkeintaan puolet asunnosta voit alivuokrata ilman lupaa.

Vierailija
14/16 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äh, tuntuupa tämä nyt hieman vaikealta. Olen siis alivuokraamassa (vai onko se jälleenvuokraamista?) koko asuntoa. Mun vuokrasopimuksessa ei lue mitään alivuokrauksesta tai jälleenvuokraamisesta. Eli ei ole merkitty tai sanottu yhtään mitään kyseisistä asioista.

Enkä tietenkään majoittaisi tänne ketä tahansa, vaan luotettavia, tunnistautuneita ihmisiä.

Mitä jos satun nyt satunnaisesti majoittamaan tänne vaikka viikonlopuksi 1-2 yöksi jonkun tai keskellä viikkoa? Eihän tuollaisesta tienaa yhtään mitään. Vuokrani on 660€/kk ja saan asumistukea. Töissä käyn osa-aikaisesti opiskelujen ohella.

Ap

Niin kauan kuin et peri satunnaisilta vierailtasi maksua, ei ole mitään ongelmaa. Jos perit maksuja, voi se vaikuttaa asumistukeen ja lisäksi joudut maksamaan veroja, jos maksuista tulee voittoa.

Vierailija
15/16 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

alivuokraa asuntonsa? Asun itse siis huom. vuokrakämpässä, josta maksan vuokraa. Olen lähdössä 2 viikoksi reissuun, jolloin asunto nököttäisi tyhjänä. Jos laitan sen nyt 2 viikoksi vuokralle, niin tartteeko mun maksaa siitä veroja sitten tässä tapauksessa? Kun en omista asuntoa, niin eihän kyse ole silloin pääomatuloista? Vai tartteeko kaikki tällanen vaan ilmottaa verottajalle?

Senkin rikollinen. Toivotaan että jäät kiinni ja sut potkitaan pihalle ja verottaja tietysti kimppuun.

Vierailija
16/16 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä ihmettelen mistä saat vuokralaisen lyhyeksi ajaksi vai onko tää joku matksilubisnes

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kolme