Taas kehällä pelti rytisee mikä siinä jonossa ajamisessa on niin vaikeata
Helppohan jonossa on ajaa, eri asia kuin lumisella pikkutiellä siellä saa rattia tosissaan veivata.
Kommentit (25)
Joo, niin se varmaan on, kun maalaispelle arvovallaan analysoi...
Jum.lauta sentään. Tulepa kuule ajamaan tänne stadin aamuruuhkaan paskakelillä, niin ehkä opit jotain. Esimerkiksi sen, että sinä ET pysty päättämään muiden puolesta. Vaikka itse pidät turvaväliä, ruuhkassa sun eteen paukkaa koko ajan autoja ja sun takana ajaa lisää kiinni puskurissa. Tyhmintä mitä siinä voi tehdä on alkaa yllättäen jarrutella tehdäkseen eteensä turvaväliä! On se takanaroikkuja sun perässä nimittäin heti.
Otapa vaikka käteesi nyt kiviä/pähkinöitä/kyniä/whatever ja sijoita niitä yksi metrin matkalle. Ah, on niiiiiiin turvallinen etäisyys. Pistämä sille metrin matkalle niitä kyniä/whatever 20. Onnistuuko siinä se turvavälin luominen? Miten?
Minulla ei ole 34 ajovuoden historiallakaan vielä käytössäni jumalan kättä, joka estäisi autojen ajon kehätielle, joten ei, en pysty rajoittamaan sitä automäärää vaikka se kiva olisikin. Joten ei, sitä välimatkaa muihin autoihin ei voi sinne ruuhkassa luoda.
Toki se on selvää, että silloin kun etäisyydet on olemattomia, vauhtia pitää vähentää ja tarkkaavaisuutta lisätä. Mutta aina sinne joku kiireinen tai sellainen osuu väliin, että tarkkaivaisuus kohdistuu nanosekunnisosan jonnekin muualle. Ja sitten jo voi tärähtää.
Itse asiassa - kun nyt tuli puheeksi - liikennemäärät huomioonottaen pk-seudulla on Suomen vähiten liikenneonnettomuuksia.
Eli kyllä ne tunarit liikenteessä on enemmänkin siellä landella. Zori, ap, mutta näin se vaan on.
Koko maan tilanne:
https://julkaisut.liikennevirasto.fi/pdf8/lti_2018-09_liikenneonnettomu…
Helsinki:
https://www.hel.fi/helsinki/fi/kartat-ja-liikenne/kadut-ja-liikennesuun…
Vierailija kirjoitti:
Joo, niin se varmaan on, kun maalaispelle arvovallaan analysoi...
Jum.lauta sentään. Tulepa kuule ajamaan tänne stadin aamuruuhkaan paskakelillä, niin ehkä opit jotain. Esimerkiksi sen, että sinä ET pysty päättämään muiden puolesta. Vaikka itse pidät turvaväliä, ruuhkassa sun eteen paukkaa koko ajan autoja ja sun takana ajaa lisää kiinni puskurissa. Tyhmintä mitä siinä voi tehdä on alkaa yllättäen jarrutella tehdäkseen eteensä turvaväliä! On se takanaroikkuja sun perässä nimittäin heti.
Otapa vaikka käteesi nyt kiviä/pähkinöitä/kyniä/whatever ja sijoita niitä yksi metrin matkalle. Ah, on niiiiiiin turvallinen etäisyys. Pistämä sille metrin matkalle niitä kyniä/whatever 20. Onnistuuko siinä se turvavälin luominen? Miten?
Minulla ei ole 34 ajovuoden historiallakaan vielä käytössäni jumalan kättä, joka estäisi autojen ajon kehätielle, joten ei, en pysty rajoittamaan sitä automäärää vaikka se kiva olisikin. Joten ei, sitä välimatkaa muihin autoihin ei voi sinne ruuhkassa luoda.
Toki se on selvää, että silloin kun etäisyydet on olemattomia, vauhtia pitää vähentää ja tarkkaavaisuutta lisätä. Mutta aina sinne joku kiireinen tai sellainen osuu väliin, että tarkkaivaisuus kohdistuu nanosekunnisosan jonnekin muualle. Ja sitten jo voi tärähtää.
Itse asiassa - kun nyt tuli puheeksi - liikennemäärät huomioonottaen pk-seudulla on Suomen vähiten liikenneonnettomuuksia.
Eli kyllä ne tunarit liikenteessä on enemmänkin siellä landella. Zori, ap, mutta näin se vaan on.
Koko maan tilanne:
https://julkaisut.liikennevirasto.fi/pdf8/lti_2018-09_liikenneonnettomu…
Helsinki:
https://www.hel.fi/helsinki/fi/kartat-ja-liikenne/kadut-ja-liikennesuun…
Meinasin just tulla sanomaan, että siihen nähden, mitä itse olen Suomessa ajanut (50 tkm vuodessa 25 vuoden ajan), kyllä pääkaupunkiseudulla edes yritetään ajaa toiset huomioiden, siis jos vertaan kokemuksiini esimerkiksi Oulun alueella tai vaikkapa ihan Lahdessa. Tuollaisissa maaseutupitäjissä on huomattavasti enemmän niitä "minun eteen et tule" -tyyppisiä kuskeja, eikä vetoketjusta mitään ymmärrystä. Kun tuollainen landekuski omine asenteineen silloin tällöin eksyy Helsingin seudulle, se ei ole pääkaupunkiseutulaisten syytä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sumuvalopellet ärsytti taas. Vaikka lumi vähän pölisisi, mutta itse näette kuitenkin autojen takavaloja kilometrin eteenpäin, niin on oletettavaa että myös omanne näkyy hyvin, joten takasumuvaloa ei tarvi laittaa päälle. Muutenkin sen laittaa päälle vain jonon viimeinen auto, jos jonossa näkyvyys riitää näkemään edellä menevän takavalot.
Huipuinta oli kun joku kuuntelija soitti radion aamulähetykseen ja kehoitti kaikkia laittamaan sumuvalot päälle merkiksi siitä että tie on todella liukas.
Enemmän mua ketuttaa se porukka, joka ei osaa laittaa valoja siihen koslaansa päälle OLLENKAAN. Iloinen yllätys jossain motarilla kun yhtäkkiä eteen popsahtaa pöllyävän lumen keskeltä 50:ä ajava täysin pimeänä. Tuntuu toistuvan varsinkin ns. kalliimman luokan autoissa eli mersuissa ja bemareissa. Puuttuko niistä ajovalot vakiovarusteista vai mikä siinä on niin vaikeaa?
Laki muuttui ja sitä myöten autojen valoasetukset. Takavalot olevat oletusarvoisesti päivänvalossa pois päältä ja syttyvät automaattisesti illan hämärtyessä. Tätä moni kuski ei edes tajua. Eli että ne takavalot vois napsauttaa erikseen päälle päivällä.
Vierailija kirjoitti:
Takavalot olevat oletusarvoisesti päivänvalossa pois päältä ja syttyvät automaattisesti illan hämärtyessä.
Eivät todellakaan syty, jos sitä valojen automatiikkaa ei käännä päälle... Sitä nimenomaan ei moni tajua!!! Valoissa on 4 asetusta yleensä: päiväasetus, eli vain keulan päivävalot palaa; parkkiasento, eli parkit palaa edessä ja takana; valot-päällä asetus, eli ajovalot palaa sekä keulassa että perässä; automaatti-asetus, eli valoisalla palaa vain keulan päivävalot ja hämärässä syttyy sekä keulan että perän ajovalot.
Ärsyttää kehällä sellaiset kuskit jotka pitää todella pitkän välin edellä ajavaan. Ei ajatella yhtään että siellä perässä ajelee muutama muukin (kymmeniä autoja), mutta ei, minä nyt köröttelen tässä ja tietenkin alinopeutta. Huomaan kyllä että monissa autoissa kuskina on nainen tai sitten vanha pappa. Ja olen siis itse nainen, mutta ymmärrän joustavan sekä sujuvan liikenteen päälle sentään jotain. Moni ei selkeästi tajua.