Taas kehällä pelti rytisee mikä siinä jonossa ajamisessa on niin vaikeata
Helppohan jonossa on ajaa, eri asia kuin lumisella pikkutiellä siellä saa rattia tosissaan veivata.
Kommentit (25)
Tilannenopeus ja turvaväli, ei voi kuin ihmetellä.
Jokainen omassa pikku kuplassaan ajamassa täydellisenä ja samaa aikaa somettamassa, sekä kuvaamassa kuinka lumi pölyää. Wau! Sitä pitää sitten kommentoida ja lähetellä kaikille. Typeryydestä, taidottomuudesta ja itsekkyydestä ne kolarit yleensä syntyvät.
Ihmiset ovat vaan yksinkertaisesti liian tyhmiä ymmärtääkseen ottamiaan riskejä.
Huonot renkaat, ei turvaväliä, epävarma ajo. Yksi letkasta lyö jarrut pohjaan ja siinä on soppa valmis.
Suolausta on vähennetty. Miksi ihmeessä? Pääväylät ovat tänän talvena olleet monta kertaa todella liukkaat.
Toki, pitää ajaa oikein jne, mutta kun tuolla sitä autoa riittää niin helposti myös sattuu jotain.
Olen ilokseni huomannut, että ihmiset ovat alkaneet ajaa paremmin kelin vaatiman nopeuden mukaan, läheskään aina ei posoteta nopeusrajoituksen ilmoittamaa nopeutta, mikä oli lähinnä sääntö kymmenen vuotta sitten.
Turvavälit on aivan onnettomat liian usein. Mikäli nopeusrajoituksen mukaan ajaessani takapuskuriin liimaantuu joku läheisyydenkaipuinen hikoileva pakukuski tms., olen alkanut kylmästi pudottaa nopeutta jotta mahdollisen peräänajon riskit olisivat mahdollisimman pienet. Eli mennään sitten 60km/h alueella vaikka 40-50km/h jos niin tarvitaan ja muut jonossa olijat saa kiittää paku-urpoa että meno on mitä on.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen omassa pikku kuplassaan ajamassa täydellisenä ja samaa aikaa somettamassa, sekä kuvaamassa kuinka lumi pölyää. Wau! Sitä pitää sitten kommentoida ja lähetellä kaikille. Typeryydestä, taidottomuudesta ja itsekkyydestä ne kolarit yleensä syntyvät.
Itse kun ajelee pakulla, niin siltä korkealta näkee hyvin autoihin sisälle. Melkein kaikilla alle 40 vuotiailla naisilla on puhelin kädessä ajaessa. Pari sekuntia kun vilkaiset puhelimen näyttöä, niin siinä ehtii liikenteeseen muodostua sellainen tilanne että kolaria ei voi enää välttää. Kaksi sekuntia aikaisemmin aloitettu hätäjarrutus olisi riittänyt. Toinen juttu on se että ihmiset ei osaa jarruttaa, jarrua ei paneta riittävän voimakkaasti ja hukataan tehokas jarrutus. Kolmas juttu on se että huono sää saa unohtamaan liikennesäännnöt, ei noudateta väistämisvelvollisuuksia, eikä pysytä omilla kaistoilla.
Kaikkien pitäis tajuta, että kyltissä oleva nopeusrajoitus ei tarkoita sitä, että juuri sitä lukemaa pitäisi ajaa. Sehän on YLIN SALLITTU NOPEUS. Hitaamminkin saa ajaa, varsinkin, kun tie on vuoroin perunapeltoa, lumimuussia, jäätä ja näkyvyys huono.
Myös jos kaukana palaa punainen valo, sinne valoihin ei tarvitse ajaa täysillä ja sitten jarrut pohjaan viime hetkessä. Sinne valoihin voi saapua hitaamminkin ajaen, jolloin jarruttaminen on helppoa.
Ja turvaväli. En ymmärrä, miksi pitää ajaa niin lähellä sitä edellä ajavaa. Sehän on hyvin epämiellyttävää. Itse jätän aina pitkän välin ihan tarkoituksella, ajoin kaupungissa tai motarilla.
Eli tilannenopeus pitää osata, samoin turvaväli. Kaikkien pitäis osata noi.
Kun takapuskuriin ilmestyy auto, toivoisin, että kojelaudassani olisi nappi, jota painamalla takalasiin nousisi kyltti, jossa lukee "pidä turvaväli (tai ajan muuten hitaammin)"
Vierailija kirjoitti:
Kun takapuskuriin ilmestyy auto, toivoisin, että kojelaudassani olisi nappi, jota painamalla takalasiin nousisi kyltti, jossa lukee "pidä turvaväli (tai ajan muuten hitaammin)"
Ja jos sekään ei tehoa, voi käyttää samaa kylttiä kuin amerikkalaiset Irakissa:
http://axisofevilworldtour.com/iq-images/images/HUMVEE-stayback_jpg.jpg
Sumuvalopellet ärsytti taas. Vaikka lumi vähän pölisisi, mutta itse näette kuitenkin autojen takavaloja kilometrin eteenpäin, niin on oletettavaa että myös omanne näkyy hyvin, joten takasumuvaloa ei tarvi laittaa päälle. Muutenkin sen laittaa päälle vain jonon viimeinen auto, jos jonossa näkyvyys riitää näkemään edellä menevän takavalot.
Huipuinta oli kun joku kuuntelija soitti radion aamulähetykseen ja kehoitti kaikkia laittamaan sumuvalot päälle merkiksi siitä että tie on todella liukas.
Se on suomalaisen liikenteen kirous: "Minä, minä, minä!"
Minä osaan. Minulla on kiire. Kyllä minä mahdun. Minä saan.
Minä oikaisen. Minä tiedän. Minä ensin. Ei kai se ketään haittaa kun minä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laiton uhkaus. Sakkoa tai enintään kaksi vuotta vankeutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
So be it. Parempi pari vuotta ehtoollista ja pikkusakot, kuin loppuelämä niskavammaisena pyörätuolissa kun jollain pakukuskilla oli vähän kiire esson baariin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen on laillinen uhkaus?
Vierailija kirjoitti:
Helppohan jonossa on ajaa, eri asia kuin lumisella pikkutiellä siellä saa rattia tosissaan veivata.
Ei. Itse asiassa hiljaisilla pikkuteillä on hyvin helppo ajella vaikka keli oliskin vaikea. Siellä kun saa ajaa ihan omaan tahtiin ja sovittaa aina nopeutensa keliin. Pahimmassa tapauksessa lipasautat autosi pehmeään lumipenkkaan.
Kun taas ajalet jossain kehätiellä tuhannen muun autoilijan kanssa kolmella tai neljällä vierekkäisellä kaistalla, sinun pitää jatkuvasti huomioda lukuisa määrä muita autoilijoita ja heidän toimiaan. Jos jätät yhtään pidemmän välin edellä ajavaan niin heti siihen tunkee väliin joku muu ja etäisyys on taas lyhyt.
Tähän kun lisää runsaan autoilun aiheuttaman tienpintojen kiillottumisen, jatkuvat liittymät kiihdytyskaistoineen ja sekaan tunkevat rekat, ajaminen liukkaalla on kaikkea muuta kuin helppoa. Kun yksi tekee virheen niin siinä on äkkiä kymmen muuta autoa samassa sumpussa ja suuri osa ei vain yksinkertaisesti voi asialle mitään.
Vierailija kirjoitti:
Turvavälit on aivan onnettomat liian usein. Mikäli nopeusrajoituksen mukaan ajaessani takapuskuriin liimaantuu joku läheisyydenkaipuinen hikoileva pakukuski tms., olen alkanut kylmästi pudottaa nopeutta jotta mahdollisen peräänajon riskit olisivat mahdollisimman pienet. Eli mennään sitten 60km/h alueella vaikka 40-50km/h jos niin tarvitaan ja muut jonossa olijat saa kiittää paku-urpoa että meno on mitä on.
Jos toinen on ääliö, pitääkö sinunkin ryhtyä moiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Sumuvalopellet ärsytti taas. Vaikka lumi vähän pölisisi, mutta itse näette kuitenkin autojen takavaloja kilometrin eteenpäin, niin on oletettavaa että myös omanne näkyy hyvin, joten takasumuvaloa ei tarvi laittaa päälle. Muutenkin sen laittaa päälle vain jonon viimeinen auto, jos jonossa näkyvyys riitää näkemään edellä menevän takavalot.
Huipuinta oli kun joku kuuntelija soitti radion aamulähetykseen ja kehoitti kaikkia laittamaan sumuvalot päälle merkiksi siitä että tie on todella liukas.
Enemmän mua ketuttaa se porukka, joka ei osaa laittaa valoja siihen koslaansa päälle OLLENKAAN. Iloinen yllätys jossain motarilla kun yhtäkkiä eteen popsahtaa pöllyävän lumen keskeltä 50:ä ajava täysin pimeänä. Tuntuu toistuvan varsinkin ns. kalliimman luokan autoissa eli mersuissa ja bemareissa. Puuttuko niistä ajovalot vakiovarusteista vai mikä siinä on niin vaikeaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen on laillinen uhkaus?
Kun poliisi kertoo sulle, että "pudota se ase tai ammun".
Pyörin eilen autolla ympäri pääkaupunkiseutua ja kummastelin sitä, miten monella näytti olevan vaikeuksia autolla ajamisessa: suditaan hulluna, ajetaan juuri siinä liukkaimmalla ajoradan kohdalla ja pidetään mitätöntä välimatkaa edessä menevään. Siinä tarvitaan vain yksi virheliike, ja ketjukolari on valmis.
Autolla ajaminen on helppoa. Liikenteessä ajaminen on monelle tosi vaikeaa.