Olen 6. kuulla raskaana, enkä ole muuttanut ruokavaliotani mitenkään
Olen syönyt siis aivan kuten ennenkin, vaikka neuvolasta tuli älytön lista kaikenlaisista ruuista, jotka olisivat "kiellettyjä" raskausaikana. Olen myös ulkopuolisilta kuullut kauhistelua, kun olen syönyt mm. graavilohta ja sushia, sekä nauttinut pihvini mediumina ja kananmunan löysänä aivan kuten ennenkin. Alkoholin olen toki jättänyt pois ja tupakoinut en ole pariin vuoteen. Lapsi on kuitenkin täysin terve. Mikä on palstalaisten mielipide tästä?
Kommentit (34)
Suurin osa näistä ruokarajoituksista on sellaisia, ettei niillä ole mitään merkitystä, esimeriksi listeriavaara on todella olematon. Suurempi vaara niille sikiöille on vaikka herpes, mutta kun se liittyy kivoihin juttuihin, niin siitä ei turhaan puhuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen syönyt siis aivan kuten ennenkin, vaikka neuvolasta tuli älytön lista kaikenlaisista ruuista, jotka olisivat "kiellettyjä" raskausaikana. Olen myös ulkopuolisilta kuullut kauhistelua, kun olen syönyt mm. graavilohta ja sushia, sekä nauttinut pihvini mediumina ja kananmunan löysänä aivan kuten ennenkin. Alkoholin olen toki jättänyt pois ja tupakoinut en ole pariin vuoteen. Lapsi on kuitenkin täysin terve. Mikä on palstalaisten mielipide tästä?
Kuinka voit tietää, että lapsi on täysin terve?
En ole Ap, mutta kommentoin tähän että nuo myrkytysvaaran vuoksi vältettävät ruuat eivät ole mitenkään salakavalia, jos ongelmia tulee niin niitä tulee tuntuvasti, koska kyse on myrkytyksestä. Graavin syöminen raskausaikana ei voi aiheuttaa mitään ongelmia lapselle elämässä myöhemmin. Alkoholi tai tupakka voivat, mutta niitä Ap ei käyttänytkään.
Kyllä kyllä, mutta miten ihmeessä voi tietää lapsen olevan täysin terve tuossa vaiheessa?
Aivan, totta. Ei voikaan kun ei ole syntynyt, hyvä pointti. Mutta jos hän syömisellä olisi vaurioittanut vauvaa niin se olisi tiedossa kyllä :)
Valitettavasti on voinut. Esim. toksoplasmoosi voi tulla huonosti kypsennetystä lihasta ja sitähän ap kertoo syöneensä.
Totta, mutta toksoplasmoosi kuolee jo alle kuudessakymmenessä asteessa, ja vaikka jättäisi tosi mediumiksi pihvin niin sisälämpötila menee kyllä sen yli. En nyt ihan veristä pihviä söisi, mutta ei sen mikään läpikypsä kanttukaan tarvitse olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän mitä AP sanoi voi käyttää tätä logiikkaa:
"Ajoin kännissä 9kk kotiin. En yhtenäkään kertana koraloinut autoa tai vahingoittanut muita. Mitä mieltä olette? Eikö tämä tarkoita, että koska minulle ei tapahtunut mitään voi kännissä ihan hyvin ajaa?"
Vertaat ihan tosissasi mediumpihvin ja graavilohen syöntiä siihen, että ajaa yhdeksän kuukautta kännipäissään autolla?
Samalla logiikalla mennään.
"Koska mitään ei ole (vielä ) minulle tapahtunut, kaikki tutkimukset ja listat mitä ei kannata raskauden aikana tehdä ja syödä eivät pidä paikkaansa!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole Ap, mutta kommentoin tähän että nuo myrkytysvaaran vuoksi vältettävät ruuat eivät ole mitenkään salakavalia, jos ongelmia tulee niin niitä tulee tuntuvasti, koska kyse on myrkytyksestä. Graavin syöminen raskausaikana ei voi aiheuttaa mitään ongelmia lapselle elämässä myöhemmin. Alkoholi tai tupakka voivat, mutta niitä Ap ei käyttänytkään.
Kyllä kyllä, mutta miten ihmeessä voi tietää lapsen olevan täysin terve tuossa vaiheessa?
Aivan, totta. Ei voikaan kun ei ole syntynyt, hyvä pointti. Mutta jos hän syömisellä olisi vaurioittanut vauvaa niin se olisi tiedossa kyllä :)
Huomaatko ristiriidan lauseissasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaatko ristiriidan lauseissasi?
Huomaatko puutteen luetunymmärtämisessäsi?
Olen ottanut todella tosissaan nämä enkä silti ole mielestäni mikään "hysteerikko", haluan vain tähdätä siihen, että lapsi on terve jos se on minusta kiinni, kolme tervettä lasta meillä onkin. Graavia voi käsittääkseni tehdä itsekin ja siis sitä eivät suomalaisetkaan suositukset kiellä. Käsittääkseni kaupan graavilohessa tuppaa olemaan aika paljon listeriaa jos sitä siinä on koska se säilyy pitkään ja bakteeri ehtii lisääntyä. Käsittääkseni oliko joka viidennellä ihmisellä on listeriaa elimistössään muutenkin, mutta isona määränä se voi siirtyä ruoansulatuksesta elimistöön ja aiheuttaa vauvalle vaarallisen tulehduksen, jopa kohtukuoleman. Ei huvita ottaa tuota riskiä vaikka noita tapauksia onkin joku 1-2 vuodessa. Mutta oikein hyvin voin olla ilman ja syödä joulupöydästä jouluna jotain muuta jos olen paksuna. Jokainen tietenkin tekee omat valintansa, minusta itselläni on ihan hyvät perustelut hysteriaan.
Sanon, että ap ei ole raskaana, eikä ole ikinä ollutkaan. Raskautta kun ei suomessa seurata kuukausina, vain viikkoina. Sen kun provoaa.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa näistä ruokarajoituksista on sellaisia, ettei niillä ole mitään merkitystä, esimeriksi listeriavaara on todella olematon. Suurempi vaara niille sikiöille on vaikka herpes, mutta kun se liittyy kivoihin juttuihin, niin siitä ei turhaan puhuta.
ööööööööö mitä hittoa? ei neuvolassa nyt sentään suositella seksiä tuntemattomien kanssa ja usein nainen kun on parisuhteessa niin toivotaan, ettei mitään uusia tauteja saa raskauden aikana. Miksi herpeksestä pitäisi erikseen puhua? Tai keille? Eiköhän jokainen täyspäinen joka tapauksessa varo herpestä oli raskaana tai ei.
No eihän nuo ruoat ole mitään epämuodostumia tai sairauksia aiheuttavia, vaan niissä on ruokamyrkytyksen riski, joka taas voi aiheuttaa keskenmenon.
Söitkö/ olisitko halutessasi syönyt haukea tai korvasientä?
Tulee mieleen, että jos tiedät itse parhaiten niin miksi kaipaat palstalaisten mielipiteitä? Haluatko kokea marttyyriytta siitä, että tulet tuomituksi?
Todennäköisyydet sille että mitään sattuisi, ovat pieniä. Jos näin kuitenkin käy, se on kohdallasi luonnonvalintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti on voinut. Esim. toksoplasmoosi voi tulla huonosti kypsennetystä lihasta ja sitähän ap kertoo syöneensä.
Totta, mutta toksoplasmoosi kuolee jo alle kuudessakymmenessä asteessa, ja vaikka jättäisi tosi mediumiksi pihvin niin sisälämpötila menee kyllä sen yli. En nyt ihan veristä pihviä söisi, mutta ei sen mikään läpikypsä kanttukaan tarvitse olla.
Medium pihvi 55-57 astetta. Hyvin rajoilla mennään. Raaka kala, jollainen graavikin on, voi taas sisältää monenlaista taudin aiheuttajaa. Listeria ei ole ainoa.
Vierailija kirjoitti:
Se, että onko lapsi täysin terve et voi oikeastaan tietää vasta kun lapsi on aikuinen ja aivot on niinsanotusti kehittynyt "huippuunsa".
Kyllä jo kouluaikana voi ruveta huomaamaan lapsesta, onko hän terve. Oppimisvaikeudet ja keskittymisvaikeudet ja ylivilkkaudet ilmaantuvat yleensä jossain vaiheessa koulumaailmaa.
Riski on oikeasti tosi tosi pieni, mutta jos riski realisoituu niin seuraukset ovat hurjat, siitähän tässä on kyse. On oikeasti erittäin epätodennäköistä että saa jonkun bakteerin. Jotkut korostavat ajatuksissaan riskin pienuutta, ja jotkut taas seurauksien kamaluutta, ja näiden ihmisten on vaikea ymmärtää toisiaan.