En ymmärrä miten kotitöistä voi saada aikaan riitaa
Kerroin jo ennen yhteen muuttamista, paljonko kotitöitä olen valmis tekemään. (= yhtä paljon kuin tein omillani asuessani) Sitten tein sen verran. En ole koskaan joutunut riitelemään kotitöistä, koska odotukset on määritelty selvästi. Heikot rajat johtavat riitoihin ja pahaan mieleen.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelmaksi kotityöt muuttuvat todennäköisesti silloin kun niiden määrä muuttuu merkittävästi esim. perheen koon muuttuessa tai asumismuodon muuttuessa, mutta pariskunta ei osaakaan sopia muuttuneen tilanteen uusista vaatimuksista reilusti.
Aloittajakin kertoo tomerasti tehneensä selväksi asiat heti ja ikinä ei kuulemma ole tarvinnut riidellä. Riidellä ei tarvitsekaan, jos osataan keskustella, mutta sellaista on turha kuvitella, että jokin asia mikä on riittänyt aluksi voisi päteä silloin, jos tilanne muuttuu. Ei liene reilua, että mies tai nainen tekee kotitöitä vielä perheellisenä ja asuessaan omakotitalossa puolison, lasten ja lemmikkien kanssa, saman verran kuin elellessään opiskelijakämpässä yksinään.
Käsittääkseni lapsia tai omakotitaloja ei kuitenkaan ihmisten murheeksi väkisin työnnetä?
Ei tietenkään kukaan pakota ketään hankkimaan lapsia tai taloa, mutta useimmiten elämäntapa muuttuu nuorilla pareilla iän myötä aina jollain tapaa. Silloin näitä riitoja juuri rupeaa ilmestymään, jos toinen ei olekaan valmis lisäämään panostaan, vaan sälyttää lisääntyneet työt toiselle.
Elämä on muutosta alusta loppuun, joten on vähän hölmöä sanoa, että ei ole koskaan tarvinnut riidellä kotitöistä, kun on jo aluksi tehnyt selväksi, että on valmis tekemään jatkossakin sen mitä aiemminkin, ei enempää. Jos kumppani esim. halvaantuu, toisen kotityömäärä todennäköisesti kasvaa väkisinkin, vaikka mitä olisi sovittu.
Minä muutan mieluummin erilleen asumaan kuin lisään työmäärääni. Yhdessä asuminen ei ole minulle lainkaan tärkeä asia parisuhteessa, ja parisuhteen ensimmäinen ehto on ettei se saa tehdä elämästäni ainakaan hankalampaa. Erikseen asuessa molemmat saavat hoitaa kotityönsä kuten haluavat.
Täällä sama! Lisäksi minua on häirinnyt suhteessa määräily koska asiat tulee tehdä. Ja raivostuttavinta on, että jos sovitaan mitä kumpikin tekee (tämä on ollut tärkeää monelle naiselle), niin aina kun minä olen saanut työni tehtyä ja mennyt sohvalle, vaikka sitten päiväunille, niin se ei vain käy. Tästä seuraa rangaistuksena uusi tehtävä. Tuossa kohtaa olenkin useasti kertonut siirtyväni omaan taloushallintoon. Jos vielä joskus katson parisuhteen aiheelliseksi, niin omat asunnot on välttämättömyys.
Ei lapsettomalla parilla synny niin paljon kotitöitä, että niistä saisi riitaa.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään ole ikinä riidellyt kotitöistä mieheni kanssa tässä yli 10 vuoden aikana. Mies tekee kotitöitä yhtä paljon, kuin minäkin. Ei ole ikinä tarvinnut puuttua miehen tekemisiin, koska on aikuinen fiksu mies, joka osaa :) siksi minulle on jotenkin vieras käsitys miksi jotkut naiset muuttuvat miehilleen äidiksi ja valittavat ja nalkuttavat ja marttyyrina tekevät kaiken yksin?
23v yhdessä eikä kertaakaan ole riidelty kotitöistä. Ei edes niiden vuosien aikana kun rakennettiin 2 omakotitaloa ja perheessä oli 3-4 pientä lasta.
Olin juuri 2 vkoa reissussa ja koti oli vimpan päälle putsissa ja ruuat tehty kun tulin kotiin. Eineksiin ei mieheni sorru edes yksin ollessaan
Eiköhän se riita tule ap:lle siinä vaiheessa, kun mies ei kunnioita ap:n rajoja, eikä teekään omaa osuuttaan kotitöistä, vaikka on luvannut tehdä. Ja joka kerta, kun ap muistuttaa miestä siitä, mikä oli miehelle kuuluva osuus, mies väittää ap:n nalkuttavan.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se riita tule ap:lle siinä vaiheessa, kun mies ei kunnioita ap:n rajoja, eikä teekään omaa osuuttaan kotitöistä, vaikka on luvannut tehdä. Ja joka kerta, kun ap muistuttaa miestä siitä, mikä oli miehelle kuuluva osuus, mies väittää ap:n nalkuttavan.
En ole homoseksuelli.
En minäkään ymmärrä miksi ihmiset riitelevät rahasta. Minä sanoin, että kauppaostoihin käytän vain 150 euroa kuukaudessa. Mies maksaa kaiken siitä ylimenevän.
Useat naiset ovat vain riidanhaluisia ja usein se aihe sitten on kotityöt, mikä nyt ei ole edes mikään syy riitelyyn. Jotkut nauttivat nalkuttamisesta ja riitelystä. Ja parisuhde on useille joku taistelutanner ennemmin kuin parisuhde.
Meillä on parisuhde eikä taistelutanner kuka tekee, mitä tekee ja miten paljon tekee. Jokainen tekee sen verran kuin tekee ja siltikään ei asunto ole mikään kaatopaikka eikä sikolätti vaikkei imuri ja moppi kädessä täällä peräkanaa joka päivä kuljeta xD
Vierailija kirjoitti:
Useat naiset ovat vain riidanhaluisia ja usein se aihe sitten on kotityöt, mikä nyt ei ole edes mikään syy riitelyyn. Jotkut nauttivat nalkuttamisesta ja riitelystä. Ja parisuhde on useille joku taistelutanner ennemmin kuin parisuhde.
Meillä on parisuhde eikä taistelutanner kuka tekee, mitä tekee ja miten paljon tekee. Jokainen tekee sen verran kuin tekee ja siltikään ei asunto ole mikään kaatopaikka eikä sikolätti vaikkei imuri ja moppi kädessä täällä peräkanaa joka päivä kuljeta xD
Sinä siis teet kaiken yksin ja se on sinulle ok?
Missä minä sanoin tekeväni kaiken yksin? Ei helkutti. Ihmiset eivät tosiaankaan osaa lukea nykyisin.
Jokainen tekee sen minkä tekee, ei ole asunto epäsiisti eikä sikolätti vaikka emme joka päivä kuljeta peräkanaa imurin ja mopin kanssa. Tai kytätä toisen tekemisiä tai tekemättä jättämisiä.
Aika sairaita parisuhteita monella, kun toista pitää olla koko ajan määräilemässä, kyttäämässä ja nalkuttamassa joka asiasta.
Sillä tavalla, että ollaan esim. sovittu kumpi hoitaa mitäkin ja sitten siitä ei toinen pidä kiinni. Luvataan ottaa se imuri käteen kun joka paikka on täynnä roskaa ja silti se toinen ei sitä ota ja siitä saa sanoa parhaimmillaan useamman viikon. Ei ole reilua että lopulta toinen tekee kaiken yksin ja toinen sitten suutuspäissään ”nalkutuksesta” tekee jonkun yksittäisen homman kun lopulta kokee sen helpommaksi.
Meillä kävi miehen kanssa näin, sovittiin ja lupasi hoitaa oman osuutensa. Vaan ei, oltiin sovittu sitten mistä tahansa asiasta niin sitä ei tapahtunut. Jos mies oli aikaisemmin kotona, ei viitsinyt kauppaan mennä puhumattakaan ruuan laitosta vaikka on aamulla sovittu että hän hoitaa ne kun kerta tulee aikaisemmin. Toisin päin toki ei saanut tapahtua, kerran tein näin tahallani ihan vain näyttääkseni niin suuttui siitä ettei ollut ruokaa. Kyllä meni hermot siinä vaiheessa.
Lopulta aloin tekemään vain ja ainoastaan oman osuuteni pyykkejä myöten. Kehtasi vielä valittaa kun en pessyt hänen pyykkejään, siivonnut hänen astiakasoja ja vienyt vaatteita edes pyykkikoriin, valitti roskasta kun tarttuu jalkapohjiin jne. Ero lopulta tuli ja mies vielä ihmetteli mikä oli ongelma. Huoh.
Vierailija kirjoitti:
Missä minä sanoin tekeväni kaiken yksin? Ei helkutti. Ihmiset eivät tosiaankaan osaa lukea nykyisin.
Jokainen tekee sen minkä tekee, ei ole asunto epäsiisti eikä sikolätti vaikka emme joka päivä kuljeta peräkanaa imurin ja mopin kanssa. Tai kytätä toisen tekemisiä tai tekemättä jättämisiä.
Aika sairaita parisuhteita monella, kun toista pitää olla koko ajan määräilemässä, kyttäämässä ja nalkuttamassa joka asiasta.
Niinpä siitähän ne riidat syntyy kun toinen tekee lähes kaiken yksin ja toinen ei tee juuri mitään. Koska teillä ei ole noin, niin eihän asiasta tarvitse riidellä, kun kumpikin on tyytyväinen tilanteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on väärin että jos olen töissä 8-19, ollaan sovittu että mies käy kaupassa ja tekee ruuan kun pääsee jo kolmen jälkeen ja sitten mitään ei ole tehty kun tulen kotiin. Näin on minulle käynyt, mies selitti käyneensä syömässä kebab ranskalaiset. Eikö tässä sitten ole aihetta valittaa kun näin käy useammin kuin kerran kaksi? Ja kun nimenomaan on sovittu asiasta enkä vain käskenyt tekemään jotain listaa.
Sitä paitsi tietyistä asioista ei pitäisi tarvita edes sopia, luulisi olevan itsestään selvää ettei likaisia kalsareita ja sukkia jätetä yleisiin tiloihin haisemaan ja lojumaan vaan ne viedään pyykkikoriin. Likaiset astiat menevät suoraan pesukoneeseen jne tai jos tiskikoneeseen ei sillä hetkellä saa niin viedään tiskipöydälle eikä kasata jälleen niitä yleisiin tiloihin. Vai?
Me ollaan asuttu yhdessä 5 vuotta ja vielä kertaakaan en muista meidän keskustelleen kotitöistä. On kai ollut molemmille sitten niin itsestään selvää pitää tietty siisteystaso 😀
Kenelle te silloin kiukuttelette kun yksin asutte ja yksin teette ne kotityöt?
On olemassa sellaisia puolisoita, jotka eivät tee niitä kotitöitä.
Jos ap olisi sellaisen kanssa, vasta sitten hän ymmärtäisi, miten kotitöistä voi saada riidan aikaiseksi.
Eniten pännii naisten lukutaidottomuus ja luetun ymmärtämättömyys, jonka tämäkin ketju osoittaa jälleen kerran.
Minä muutan mieluummin erilleen asumaan kuin lisään työmäärääni. Yhdessä asuminen ei ole minulle lainkaan tärkeä asia parisuhteessa, ja parisuhteen ensimmäinen ehto on ettei se saa tehdä elämästäni ainakaan hankalampaa. Erikseen asuessa molemmat saavat hoitaa kotityönsä kuten haluavat.