Onko tämä teistä ällöttävää? (vai olenko vain niuho?)
Yksivuotias lapseni pitää paljon lusikoista. Mummolla on tapana antaa kahvipöydästä lapselle lusikoita, mutta aina " puhdistaa" ne ensin omassa suussaan. Mun mielestä toi on tosi kuvottavaa, mutta en ole ainakaan tähän mennessä vielä kehdannut sanoa mitään. itsekin vältän antamasta lapselle samaa lusikkaa jolla olen esim. lapsen ruokaa maistanut.
Kommentit (11)
Kysyin kerran äidiltäni, joka toistuvasti antoi jotain lapsellemme omalla lusikallaan, että haluaako hän, että kaivan tiskikoneesta seuraavalla vierailulla äidilleni kahvilusikan ja muut ruokailuvälineet.
Eihän aikuisetkaan syö toistensa lusikoilla, miksi lapsen pitäisi?!
Joka paikassahan sitä toitotetaan, että lasta ei syötetä samalla lusikalla kuin itse syödään ja tuttia ei puhdisteta omassa suussa. Etkö ole koskaan kuullut? Juuri näillä tavoilla lapsi saa suuhunsa sen bakteerin joka aiheuttaa hampaiden reikiintymisen. Joten nyt valistat mummoa ja heti. Tosin taitaa olla jo myöhästä....
olen varmaan nyt pilannut totaalisesti lapseni hampaat, mitään ei ole enää tehtävissä, olen huono äiti, pitäisikö heittää hanskat naulaan.
mummolle yritän seuraavalla kerralla uskaltaa sanoa asiasta, mutta eikö teidän muiden lapset ole ikinä esim. pureskelleet samoja leluja toisten lasten kanssa?
ap
anna vauvani leikkiä samoilla leluilla toisten kannsa. kaikkihan ne laittaa suuhun, miettikää sitä bakteerien määrää!
sitä paitsi, miten kauan ootte supermammat aatellu pitää teiän lasten suut bakteerittomina? sanotteko sit ku ne on 17 ja menossa treffeille et pussailla ei sitte saa, ettei tuu hammaspeikkoja?
Vierailija:
sitä paitsi, miten kauan ootte supermammat aatellu pitää teiän lasten suut bakteerittomina? sanotteko sit ku ne on 17 ja menossa treffeille et pussailla ei sitte saa, ettei tuu hammaspeikkoja?
ei pienen muksun hampaat kestä kariesta vastaan ja sit juostaa hammaslääkärissä. Ja pieni lapsi on hiukan eriasia kuin 17 v nuori.
Hyvä rinnastus, suorastaan loistava.
Kyllä mäkin joskus syötin samalla lusikalla, vaikka oli kielletty ja täysvarjelua ei voi harjoittaa lelujen nuolemisen kanssa, mutta se nyt on helppoa, että antaa jokaiselle omat ruokailuvälineet.
Toi vastustuskyvyn kasvamishomma on ihan käsittämätön, enkä usko siihen ollenkaan tässä tapauksessa, vaikka monessa muussa asiassa uskonkin. Jos kariesbakteeri tarttuu (esim. mummon lusikasta), niin silloin se on ja pysyy suussa - se on sitten hampaiden pesusta ja sen sellaisesta kiinni kuinka paljon se saa aikaan tuhoa.
Mun yhdeltä tuttavalapselta vedettiin kaikki 4 etuhammasta alle 2 vuotiaana, kun olivat niin pahasti mädäntyneet, syyksi hammaslääkärit sanoivat just tän toisen lusikalla syömisen. Tämä nyt on varmaan aika ääritapaus, mutta kuitenkin tunnen ihan oikeasti. lapsi on nyt pian 6 v, joten eiköhän sieltä kohta tule rautahampaat tilalle, mutta 4 vuotta on ollut etuhampaaton.
Olisit vain uskaltautunut sanomaan asiasta mummolle, sinun lapsesihan se on ja suositukset ihan yksiselitteiset....
ja minua ällöttää myöskin, jos joku syöttää esim. samaa jäätelöä meidän lapselle, siis esim. miehen pikkusisko...