Sattuu! rv 37 issias, löysä lantio vai mikä?
Kiitos, että avasit ketjun! Tiedän, että iskias kirjoitetaan iskias, mutta tarvitsin click baten koska tylsiin aloituksiini harvoin vastataan.
Takana kaksi raskautta ilman mitään kipuja tai ongelmia, ei edes närästystä, pelkkää hehkua vain. Joten oletin, että kolmas sujuisi samaan malliin, mutta reilu kuukausi sitten alkanut särky vas. nivusessa on vähitellen kehittynyt todella aivan sairaan kipeäksi. Mitä tämä on ja mikä siihen auttaisi? En saa puettua housuja, sukkia tai kenkiä ilman, että sattuu ihan pirusti kävelemisestä puhumattakaan ja pitäisi kuitenkin pysyä isompienkin perässä. Sattuu siis nivuseen ja häpyliitokseen vaikka kuinka lepäisin. Tässäkö tätä odotellaan, että vauva syntyy ja toivotaan, että menee ohi? Kai tämä menee ohi?
Raskauksien välillä on ollut reilut 2 vuotta kussakin ja lähtötilanne tähän oli ihan sama normaali perusterve kuin edellisiin. Johtuuko tämä sitten vain hormoneista? Kävin tänään nlalääkärillä ja hän arveli, että jokin painaa jotain SI-hermoa eikä sille oikein voi mitään tässä vaiheessa raskautta, mutta ei onneksi ole pitkään jäljelläkään. Kyllähän minä tämän kanssa selviän, mutta välillä liikkuminen on aika tuskaa enkä voi kuitenkaan kaikkea lopettaa loppuraskauden ajaksi. Onkohan mitään keinoja saada tätä paremmaksi?
Kommentit (6)
Ei mikään. Itse kärsin samasta D: yöllä tyyny jalkojen väliin, se auttaa hieman....
Ei sille mitään nyt tehdä, koska liittynee raskauteen. Vaikkei aikaisemmissä ole ollutkaan. Auttaako asennonvaihto yhtään? Sinulla ei ole enää paljon synnytykseen. Jos vaiva jatkuu synnytyksen jälkeen, mainitse siitä sairaalassa jo.
Mä oon kipeytynyt selästäni ihan hulluna neljässä raskaudessa. Nyt viimeisimmässä tein ihan joka ilta netistä löytyvän raskaudenajan selkäjumpan ja pysyin mainiossa kunnossa. Jumppapallo ja pieni kävelylenkki päivittäin auttoivat myös.
Liikuntaa liikuntaa!! Kerkiät vielä helppaamaan jumeja.
SI-niveleen löydät googlella monta hoitokeinoa.
En ole ollut raskaana, mutta itselle tehokkaimmat kävellä korkokengillä ja tehdä vatsalihaksia (ensin ei mene yhtäkään). Kipu tosin on ollut selän puolella.
Tosiaan en ole liikkunut tässä raskaudessa samalla tavalla kuin edellisissä. Aiemmissa raskauksissa olin töissä ravintolassa, joten työn lisäksi muuta liikuntaa ei edes juuri tarvinnut, mitä vähän lantionpohjanlihaksia varmuuden vuoksi treenasin. Nyt olen ollut kotona yrittäjänä ja liikunta ollut "omalla vastuulla" eikä rasitus ole ollut yhtä tasaista vaikka olen käynyt muutamassa harrastuksessa ja isompien lasten kanssa kulkenut. Ja varmasti sekin vaikuttaa, että raskauksien välillä ei ole ollut kovin pitkää väliä.
Selkä ei sitten tosiaan taida olla yhtä hyvässä kunnossa ja tuo SI-nivel kipuilee. Koitan lievittää tätä nyt joogalla ja muilla raskausjumpilla mihin enää kykenen kun olen päästänyt tämän näin pahaksi. Asennonvaihto ei tosiaan ole enää auttanut ja kipu on aika rajoittavaa jo sängystä noustessa. On kuitenkin lohduttavaa tietää, että todennäköisimmin kipu jää synnärille ja tämän kokeneena pitää perehtyä tarkasti miten treenaan nyt raskauden jälkeen.
Helposti kyllä ottaa terveytensä aika itsestäänselvyytenä ja kun jotain tuleekin niin on tässä sopeutumista. Kiitos kaikille vastauksista! :)
- ap
apua :(