Paljonko maksaa suunnilleen kolmikerroksisen omakotitalon rakentaminen?
Kommentit (35)
Pelkkä rakennussiivous on aivan kamala urakka, kun raksamiesten jäljiltä talo oli aina hävityksen jäljiltä, täynnä siporex-silppua. Me teimme oikeasti ammattitöitä, tosin helpommasta päästä, mutta moni työ oli meille uutta ja vierasta. Esimerkiksi roilotimme sähköjohtojen urat ja sekin tuntui eka pieneltä hommalta, mutta kyllä sen yhtäkkiä tajusi, miksi niin mielellään sähköurakkaan sitäkään ei haluttu laittaa. Jatkuvasti oli urakkojen välissä vaiheita, jotka oli vaan pakko tehdä itse, koska kukaan urakoitsija ei halunnut ottaa niitä niskoilleen... Ovat niitä yksinkertaisia, tylsiä ja raskaita välivaiheita, jotka ei tällä suomiduunariporukalle enää kelpaa. Kukapa haluaisi kantaa kiviä tai säkkejä tai tehdä pölyistä roilutustyötä tai vastaavaa.
Voihan raksalla viettää aikaa vaikka vuorokauden ympäri, mutta jos ei jaksa/kehtaa/osaa/viitsi tehdä niin eihän se taloa eteen päin vie.
[/quote]
teimme ensimmäiseen taloon 9,5 m2 makkarit lapsille, kun jokainen toitotti että "joka neliö maksaa xxxx euroa"
Jälkeenpäin laskimme, että jos olisimme tehneet niistä edes 15 m2 kokoiset, lisäkulu olisi ollut huomattavasti pienempi kuin koko rakennuksen keskineliöhinta.
Mutta toisaalta jos mieheni olisi ollut vielä esim 3 kk lisää pois töistä ja palkattu 1 timpuri avuksi a' 40€/h niin olisi säästetty puolet tuosta. Tuon muurauksen osuus as-pa neliöhinnasta olisi näin ollut 150€ joten rakennuskuluiksi olisi kuitenkin tullut n 1650€/m2 .
Oho, neliöhinta tippuikin yht'äkkiä melkein 10% :)
10% ja 150 euroa kuulostaa vähältä, mutta 74 ke kuulostaa aika hiton isolta summalta.
Pelkkä rakennussiivous on aivan kamala urakka, kun raksamiesten jäljiltä talo oli aina hävityksen jäljiltä, täynnä siporex-silppua. Me teimme oikeasti ammattitöitä, tosin helpommasta päästä, mutta moni työ oli meille uutta ja vierasta. Esimerkiksi roilotimme sähköjohtojen urat ja sekin tuntui eka pieneltä hommalta, mutta kyllä sen yhtäkkiä tajusi, miksi niin mielellään sähköurakkaan sitäkään ei haluttu laittaa. Jatkuvasti oli urakkojen välissä vaiheita, jotka oli vaan pakko tehdä itse, koska kukaan urakoitsija ei halunnut ottaa niitä niskoilleen... Ovat niitä yksinkertaisia, tylsiä ja raskaita välivaiheita, jotka ei tällä suomiduunariporukalle enää kelpaa. Kukapa haluaisi kantaa kiviä tai säkkejä tai tehdä pölyistä roilutustyötä tai vastaavaa.
...vaan siivoustöitä ja tavaroiden järjestelyä jne. Enpä ihmettelekään enää että talonne maksoi 2000 e/m2 :)
Siis onhan talon rakentaminen kallista ja lähes 90% rakentajista tekee sen virheen, että sulkee korvansa kaikelta sellaiselta, joka tukee rakentamisen kalliutta ja tukeutuu sellaiseen tietoon, jonka mukaan talo ei niin kauheasti maksakaan. Realismia talon hinnassa on tänä päivänä tuo 2000 Euroa. Voihan sen halvemmallakin saada tai joku jopa 1000 Euroa/m2, mutta todennäköistä tällä palstalla kyselevän (oletettavasti kyselevät eivät ole ammattilaisia) on saada tuhrattua siihen taloon 2000 kuin 1000 Euroa neliöltä.
Kaikki rakennusalan ammattilaiset sanovat nykyään, että 2000 Euroa neliöltä pitää varata. Vastakkaista informaatiota antaa ainoastaan talopakettikauppiaat, joiden intressi on saada ihmiset aloittamaan rakentaminen ja vastuu budjetista on silti nolla.
Itselleni talokauppias sanoi kaikesta "ei se nyt paljoa maksa"... Juu, ei maksa. Vain 2000 Euroa neliöltä.
ikkunasmyygien tasoittamista, kaapistojen asennusta, kaikkia maalaustöitä, karmien ja ovien asennusta, ulkoportaiden valamista, välitilalaatoituksia keittiöön ja kodinhoitohuoneeseen, vaatekaappien asentamista, listoituksia, sokkelin vesieristämistä huovalla ja piellä, raudoituksia ja lattialämmitysputkien asentamisia, parvekkeen rakentamista, saunan panelointia ja lauteiden asennusta, ulkovaraston lattian valua jne. Tuossa joitain töitä, jotka teimme ihan itse ilman ammattilaista...
...vaan siivoustöitä ja tavaroiden järjestelyä jne. Enpä ihmettelekään enää että talonne maksoi 2000 e/m2 :)
Avaimet Käteen-talo: 166 neliötä ja alkaa maksaa meille n. 190 000 € + tontti ja maatyöt + liittymät. Riippuu sitten miten sen laskee mutta jos lasken karkeasti että 200 000 € jaettuna 166 neliöllä niin se tekee 1200 €/neliö!
Tottakai taloon saa uppoamaan vaikka tuplaten tuon saman. Meille tulee tosi perustalo, mutta ei ole silti Älväri:).
itse teettää osaurakoina. Moni on jälkikäteen harmitellut, kunnei ottanut avaimet käteen taloa vaan raatoi itse vuoden-pari ja tuli melkein kalliimmaksi. Mitä tuohon laskelmaasi tulee, niin eihän se 1200 Euroa/m2 kuitenkaan oikeasti riitä. Maatöihin ja liittymiin menee, tontista riippuen, 20 000-> Hyvin tyypillisesti 30 000-40 000 Euroa. Ja tietysti pitää sitten vielä rakentaa varasto/autotalli/autokatos ja päälle piha.
se iso summa ollut säästää n 32000€ mutta meille oli tärkeämpää saada mies oikeisiin töihin ajallaan takaisin ja perhe uuteen kotiin. Kokonaiskonkurssissa ei tuo 32k€ enää paljon tuntunut!
Ihme vähättelyä täällä näistä hinnoista ja itse tehdyistä töistä; menkää ja tehkää talonne tonnilla neliö jos pystytte! Sitten vasta kannattaa tulla leuhkimaan tänne meille jotka oikeasti olemme tehneet perse ruvella töitä raksalla (lastenhoidon, päivätyön ja kotitöiden ohella). Ei kai kukaan huvikseen maksa talon rakentamisesta??? Me saimme tuon rungon pystyyn vielä halvalla, viime talvena tuttu joutui maksamaan jo yli 100k€ samankokoisen pystytyksestä eikä hänellä kuulunut edes tasoitustyöt siihen kuten meillä!!
että ihmiset maksaa mitä pyydetään, eivätkä tingi tai kilpailuta urakoita?
itse teettää osaurakoina. Moni on jälkikäteen harmitellut, kunnei ottanut avaimet käteen taloa vaan raatoi itse vuoden-pari ja tuli melkein kalliimmaksi. Mitä tuohon laskelmaasi tulee, niin eihän se 1200 Euroa/m2 kuitenkaan oikeasti riitä. Maatöihin ja liittymiin menee, tontista riippuen, 20 000-> Hyvin tyypillisesti 30 000-40 000 Euroa. Ja tietysti pitää sitten vielä rakentaa varasto/autotalli/autokatos ja päälle piha.
-- kaivuri tulee laskuttamaan vain 2 000 €. Se mikä tulee kalliiksi on sora ja hiekka: ehkä maksaa siinä 6-7 000 €. Vesiliittymä 1200 €, sähkö 500 €. Oma saostuskaivo maksaa siinä 5 000 €, vastaava mestari 2000 €. Puutarhaa laitetaan pikkuhiljaa itse
-- kaivuri tulee laskuttamaan vain 2 000 €. Se mikä tulee kalliiksi on sora ja hiekka: ehkä maksaa siinä 6-7 000 €. Vesiliittymä 1200 €, sähkö 500 €. Oma saostuskaivo maksaa siinä 5 000 €, vastaava mestari 2000 €. Puutarhaa laitetaan pikkuhiljaa itse
Miksi aina pitää syytää rahaa ovista ja ikkunoista ulos, kun voi saada halvemmallakin? Ai niin, sitten pääsee kehumaan vauvapalstalle, että "taloa ei voi tehdä alle 2000 e/m2, meilläkin meni!"
olemme tehneet talomme alle tonnilla per neliö. Ja myytynä voittoa tuli n. tuhat euroa neliöltä, eli ei ollut tehty kuitenkaan halvimmista materiaaleista, vaan keskinkertaisista.
ps. 150 e/m2 = 8,333% 1800 e/m2:sta...
rahaa vapaaehtoisesti ikkunoista ja ovista. Tontit on erilaisia, kaivurit ja sora eri hintaista eripuolilla Suomea (nyt siis vain maatöistä puhuen). Esim meillä meni pohjatöihin 35k€ kun sinulla ehkä tuo 9000€. Eikä maksettu penniäkään ylimääräistä. Liittymät 15000€ verrattuna sinun 7700 euroon jne.
Mutta silti en menisi vapaaehtoisesti sanomaan kenellekään että toki talon tekeminen onnistuu tonnilla neliö - koska se ei vain ole totta 99% rakentajista! Aina on niitä joilla on puut omasta metsästä, appiukko ilmainen timpuri, kaverilla traktori jne mutta se porukka on äärimmäisen marginaalinen. Miksi ruokkia turhia haaveita kun totuus on toinen? Miksei mielummin voi sanoa että varaa nyt ainakin 2000€/m2 ettei sitten vituta kun joutuu jättämään hommia kesken rahojen loputtua.
niiltä osin kuin oli lupa tehdä.
2 rakentanut