Kun töitä ei vain ole
Olen 51-vuotias, humanistimaisteri Hämeestä, mutta aineyhdistelmäni oli epätyöllistävä, olen pitkäaikaistyötön. Kilpailen lähinnä kesätyöpaikoista nuorten kanssa ja nuorille ne kyllä annetaankin. Ei ole tullut edes haastattelukutsuja. Onko nyt oikeasti todettava että olen liian vanha ja epäpätevä enää saamaan töitä? Joku sanoi että pitää opiskella koodaamista, mutta tuskin sitä enää tässä vaiheessa niin hyvin oppisi että saisi senkään alan töitä.
Kommentit (32)
Opiskele toinen ammatti ja perusta yritys.
Milloin jouduitte työttömiksi? Mitä töitä teitte ennen työttömyyttänne?
Eipä tuo koodaaminenkaan ole mikään hopealuoti. Alan hommia pari vuosikymmentä tehneenä, nyt pitkäaikaistyöttömänä. Ei, kompetenssissani ei ole vikaa, mutta koodaamisen tarjoaminen joka tilanteessa alkaa vain tulla korvista ulos. Olisin jo töissä jos asiat olisivat niin yksinkertaisia.
Olen kauppatieteiden opiskelija, pääaineena markkinointi ja jopa harjottelupaikkaa tuntuu olevan mahdoton löytää. Kaikki harjoittelut ovat pääosin pääkaupunkiseudulla. Toiseksi näihin harjoitteluin haetaan jo valmista, itsenäistä osaajaa. Pitäisi olla erikoistunut jo tiettyyn osa-alueeseen ja olla melkeinpä sen ammattillainen. Esim. ei riitä, että on motivoitunut oppimaan, vaan markkinoinnin harjoittelua hakiessa, pitäisi monesti olla kokemusta myös media-alalta, osata tuottaa videomateriaaleia, editoida, valokuvata, tuottaa kiinnostavaa sisältöä.
Viimeksi kun hain erästä osa-aikaista työtä, pohjavaatimuksena, ei kokemusta- paikkaa, niin tähän oli tullut yli 100 hakemusta.
Töihin ei oikeastaan pääse kuin suhteilla. Anteeksi, jos olen masentava mutta en usko, että kannattaa tuhlata aikaa hakemusten lähettelyyn. Joko kannattaa yrittää verkostoitua (en tiedä miten), lisäkouluttautua/kokonaan uudelle alalle tai sitten "luovuttaa" ja hakea jotakin hanttihommia. Työt menee nykyään aika pitkälti suhteilla ja itsensä myymisellä.
Kesätyöpaikkoja ei varmaan kannata hakea. Koulutuksen täydennys?
Ilman suhteitakin saa töitä jos on jotain millä erottuu.
Kysymys kaikille jotka ehdottavat kouluttautumista, mikähän tutkinto ap:n kannattaisi sitten suorittaa että työllistyisi? Hän on kuitenkin maisteri.
Jotain on vahvasti vialla, jos toinen kauppatieteiden opiskelija ei saa edes harjoittelupaikkaa ja toiselle tulee jo lokakuussa kyselyjä, että joko olet varmistanut kesätyöpaikkasi, peru se, meillä on tarjolla parempaa.
Kyllä, se verkostoituminen ja suhteet ovat avainasioita. Niillä pärjää opiskeluaikana ja tulevaisuudessa töissä. Siellä ei kysytä, mitä osaat vaan mitä kumppanuuksia tuot mukanasi.
Opiskelkaa rakennusinsinööreiksi ammattikorkeakoulussa. Eli kevään pääsykokeisiin pänttäämään, hopi hopi. :)
Varastohommia saa juuritäysi-ikäiseksi ehtinyt,pitkälle saa itse valita aamu-/iltavuorot, tehdä kokopäiväistä tai osa-aikaista, sairastellakin voi reilusti, kun vaan hankkii lappuset ja työaikana tekee kunnolla töitä. Päälle 2000 €/kk tienestit, ei paha välivuotta pitävälle. Keski-ikäisiä ei juuri palkata minnekään, näin se vain on.
Jos et osaa koodata, sen opettelu on oikeastaa aivan turhaa. Opiskele ennemmin jotain aiempaan osaamiseen liittyvää, joka voisi auttaa työllistymisessä? Vaikea neuvoa, kun ei ole tietoa nykyisestä osaamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Olen 51-vuotias, humanistimaisteri Hämeestä, mutta aineyhdistelmäni oli epätyöllistävä, olen pitkäaikaistyötön. Kilpailen lähinnä kesätyöpaikoista nuorten kanssa ja nuorille ne kyllä annetaankin. Ei ole tullut edes haastattelukutsuja. Onko nyt oikeasti todettava että olen liian vanha ja epäpätevä enää saamaan töitä? Joku sanoi että pitää opiskella koodaamista, mutta tuskin sitä enää tässä vaiheessa niin hyvin oppisi että saisi senkään alan töitä.
Mitkä olisivat ns. oman alan töitä?
Mitä humanistimaisterit tekevät?
Ja mitkä olivat sinun aineyhdistelmäsi, kun kerrot niiden olleen epätyöllistävät?
Harjoittelupaikkoja löytyisi yli oman tarpeen, mutta ei palkkatyötä, hmmm. Mitähän se kertoo työnantajista?
Vierailija kirjoitti:
Harjoittelupaikkoja löytyisi yli oman tarpeen, mutta ei palkkatyötä, hmmm. Mitähän se kertoo työnantajista?
Varmaan se kertoo sen, että ovat ottaneet tosissaan OKM:n ilosanoman, jonka mukaan opiskelijoille tulee tarjota harjoittelupaikkoja. Olen harjoittelussa ja saan siitä palkkaa brutto 2800 e/kk. Työpanokseni ei vastaa valmistuneen työpanosta.
Vierailija kirjoitti:
Jotain on vahvasti vialla, jos toinen kauppatieteiden opiskelija ei saa edes harjoittelupaikkaa ja toiselle tulee jo lokakuussa kyselyjä, että joko olet varmistanut kesätyöpaikkasi, peru se, meillä on tarjolla parempaa.
Kyllä, se verkostoituminen ja suhteet ovat avainasioita. Niillä pärjää opiskeluaikana ja tulevaisuudessa töissä. Siellä ei kysytä, mitä osaat vaan mitä kumppanuuksia tuot mukanasi.
Ja oliko kyseessä nimenomaan markkinoinnin opiskelija? Laskiksen ja rahoituksen opiskelijoilla on ihan eri työtilanne. T. se kauppatieteiden opiskelija
Vierailija kirjoitti:
Kysymys kaikille jotka ehdottavat kouluttautumista, mikähän tutkinto ap:n kannattaisi sitten suorittaa että työllistyisi? Hän on kuitenkin maisteri.
Ei sillä ole nykyään mitään väliä onko maisteri vai tuplamaisteri, jos töitä tai suhteita ei ole. Ennen vanhaan se koulutus itsessään jo työllisti mutta ei enää.
Onko sun humanistiset opinnot sellaisia, että hankkimalla lisäksi opettajan pätevyyden voisit opettaa? Opettajan paikkoja on vapaana vaikka kuinka paljon. Toki opettaminen ei sovi kaikille, mutta jos se kiinnostaa, siinä ei varmaan olisi ikä esteenä.
Vierailija kirjoitti:
Onko sun humanistiset opinnot sellaisia, että hankkimalla lisäksi opettajan pätevyyden voisit opettaa? Opettajan paikkoja on vapaana vaikka kuinka paljon. Toki opettaminen ei sovi kaikille, mutta jos se kiinnostaa, siinä ei varmaan olisi ikä esteenä.
Opettajan paikkoja on vaikka kuinka paljon, mutta vain luokanopettajille ja erityisopettajille. Niihin hommiin pitää opiskella vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Opettajn paikkoja on vapaana vaikka kuinka paljon? Huh. Ei tosiaan ole, van opettajista on suurta ylitarjontaa.
Sama juttu, mutta olen pari vuotta vanhempi ja asun Helsingissä. Töitä olisi, mutta ne jaetaan suhteilla, joita minulla ei työhistoriani laadun vuoksi ole. Olen ollut kolmen vuoden aikana viidessä haastattelussa, nämä kaikki paikat olivat hyvin kokeneen ja juuri tietyllä tavalla erikoistuneen ammattilaisen paikkoja valtiolla. Jokaisesta haastattelusta jäi minulle se kuva, että valinta oli jo tehty ja minut haluttiin nähdä lähinnä uteliaisuudesta. Yksi rekrytoija jopa sanoi ääneen sen, että he vain halusivat nähdä, millainen tyyppi minä olen, kun niin kauas matkustin työnhakuun.
Yleisimmät kuulemani ohjeet tilanteen ratkaisemiseksi ovat tuo "opettele koodaamaan" ja "mene töihin". Toiseen en pysty ja...noh...en näemmä tuohon toiseenkaan.