Kun töitä ei vain ole
Olen 51-vuotias, humanistimaisteri Hämeestä, mutta aineyhdistelmäni oli epätyöllistävä, olen pitkäaikaistyötön. Kilpailen lähinnä kesätyöpaikoista nuorten kanssa ja nuorille ne kyllä annetaankin. Ei ole tullut edes haastattelukutsuja. Onko nyt oikeasti todettava että olen liian vanha ja epäpätevä enää saamaan töitä? Joku sanoi että pitää opiskella koodaamista, mutta tuskin sitä enää tässä vaiheessa niin hyvin oppisi että saisi senkään alan töitä.
Kommentit (32)
Tärkein taikasana on opiskella jotain hyödyllistä. Yleensä tämä tarkoittaa lääketiedettä tai joitan matemaattista, kuten tilastotiedettä, laskentatointa tai rahoitusta sekä kovia insinöörialoja. Näillä aloilla on työvoimapula. Olen itsekin tilastotiedettä ja rahoitusta opiskellut ja töitä on. Työpaikankin saa valita, kuten haluaa.
T: vuosi valmistumisen jälkeen palkka 3000 euroa, kaksi vuotta valmistumisen jälkeen 3700 ja nyt kolme uotta valmistumisen jälkeen 4200 euroa kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sun humanistiset opinnot sellaisia, että hankkimalla lisäksi opettajan pätevyyden voisit opettaa? Opettajan paikkoja on vapaana vaikka kuinka paljon. Toki opettaminen ei sovi kaikille, mutta jos se kiinnostaa, siinä ei varmaan olisi ikä esteenä.
Opettajn paikkoja on vapaana vaikka kuinka paljon? Huh. Ei tosiaan ole, van opettajista on suurta ylitarjontaa.
Ainakin pk-seudulla on runsaasti paikkoja tälläkin hetkellä auki.
Paikkoja on runsaasti. Tässä ovat Helsingin avoimet opettajanpaikat. (Tässä oli iso editoiminen, joten jätin Espoon ja Vantaan pois, koska tila ei riitä.)
Tällaisen rivin löi minulle eteen TE-virkailija, jonka mielestä oli tosi kummallista, että pätevä ja erittäin kokenut enkunope ei löydä töitä. Hänelle sana "hakukelpoinen" ei tuntunut merkitsevän mitään, vaikka minä kuinka selitin, että minua ei oteta luokanopettajaksi, erityisopettajaksi tai esimerkiksi fysiikanopettajaksi.
Timlärare i huslig ekonomi, huvudsyssla
Tuntiopettaja, espanja
Kone- ja tuotantotekniikan lehtori
Logistiikka-alan määräaikainen tuntiopettaja
Päätoiminen tuntiopettaja, luokanopetus
Psykologi
Ohjaava tarjoilija
Päätoiminen tuntiopettaja, luokanopetus
Opinto-ohjaaja
Luokanopettaja
Päätoiminen tuntiopettaja, matematiikka ja fysiikka
Päätoiminen tuntiopettaja, suomi toisena kielenä, aikuisten perusopetuksen lukutaitovaiheen opettaja
Päätoiminen tuntiopettaja, suomi toisena kielenä
Luokanopettaja
Erityisopettaja, 2 tehtävää
Kouluvalmentaja
Lehtori, Matemaattis-luonnontieteellisten aineet
Lektor i fysik och matematik
Lektor i kemi
Lektor i modersmål och litteratur
Timlärare med klassläraruppgifter, huvudsyssla
Klasslärare
Specialklasslärare
Speciallärare
Klasslärare
Lektor i teknisk slöjd
Timlärare i islam, bisyssla
Klasslärare
Klasslärare
Klasslärare
Klasslärare
Klasslärare
Lektor i elevhandledning
Lektor i matematik och kemi
Klasslärare
Specialklasslärare
Timlärare i finska
Timlärare i tyska
Timlärare i religion
Timlärare i teknisk slöjd
Klasslärare
Lektor i elevhandledning
Specialklasslärare
Lektor i teknisk slöjd
Lektor i bildkonst
Lektor i finska
Timlärare i spanska, bisyssla
Timlärare i musik
Timlärare i kemi och fysik
Lektor i elevhandledning
Lektor i engelska
Lektor i huslig ekonomi
Speciallärare
Klasslärare
Timlärare i ortodox religion
Timlärare med specialklassläraruppgifter, 2 tehtävää, huvudsyssla
Specialklasslärare, 5 tehtävää
Tuntiopettaja, media-ala ja kuvallinen ilmaisu, verkkojulkaisu
Vierailija kirjoitti:
Tärkein taikasana on opiskella jotain hyödyllistä. Yleensä tämä tarkoittaa lääketiedettä tai joitan matemaattista, kuten tilastotiedettä, laskentatointa tai rahoitusta sekä kovia insinöörialoja. Näillä aloilla on työvoimapula. Olen itsekin tilastotiedettä ja rahoitusta opiskellut ja töitä on. Työpaikankin saa valita, kuten haluaa.
T: vuosi valmistumisen jälkeen palkka 3000 euroa, kaksi vuotta valmistumisen jälkeen 3700 ja nyt kolme uotta valmistumisen jälkeen 4200 euroa kuussa.
Oletko sitä mieltä, että aloittajan ja minun (Nro 1) eli viisikymppisten maisterien pitäisi lähteä lukemaan insseiksi? Meinaatko, että sinun paikkasi on juuri tässä keskustelussa?
töitä on aina, senkun menee itse tienaamaan.
Sitä mitä ei välttämättä ole tarjolla on palkkasubventoituja työpaikkoja joissa työnantaja maksaa suuren osan pääoman tuotosta työntekijöille palkkana. Noin muuten suomalaisten liksat ois siinö 200-300e/kk ilman tuota pääomalisää.
Kannattaa itse hankkia sitä pääomaa aina kun on tarjolla ja olla kuluttamatta sitäö pois vaan rakentaa omaa tuloa joka ei ole riippuvaista ulkopuolisten kuten työnanatjien hyväntekeväisyydestä.
Vierailija kirjoitti:
töitä on aina, senkun menee itse tienaamaan.
Sitä mitä ei välttämättä ole tarjolla on palkkasubventoituja työpaikkoja joissa työnantaja maksaa suuren osan pääoman tuotosta työntekijöille palkkana. Noin muuten suomalaisten liksat ois siinö 200-300e/kk ilman tuota pääomalisää.Kannattaa itse hankkia sitä pääomaa aina kun on tarjolla ja olla kuluttamatta sitäö pois vaan rakentaa omaa tuloa joka ei ole riippuvaista ulkopuolisten kuten työnanatjien hyväntekeväisyydestä.
Mitä tarkoittaa "senkun menee itse tienaamaan"?
Millaisiin töihin humastit kouluttautuvat?
Vierailija kirjoitti:
Tuolta löytyy tietoa:
http://www.ammattinetti.fi/artikkelit/detail/90_artikkeli;jsessionid=47…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sun humanistiset opinnot sellaisia, että hankkimalla lisäksi opettajan pätevyyden voisit opettaa? Opettajan paikkoja on vapaana vaikka kuinka paljon. Toki opettaminen ei sovi kaikille, mutta jos se kiinnostaa, siinä ei varmaan olisi ikä esteenä.
Opettajn paikkoja on vapaana vaikka kuinka paljon? Huh. Ei tosiaan ole, van opettajista on suurta ylitarjontaa.
Näistä vähintään 80 prosenttiin on jo valittu hakija, mutta pitää sääntöjen vuoksi laittaa paikka hakuun
ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolta löytyy tietoa:
Kiitos, nyt ymmärrän, miksi ei AP:lle töitä löydy.
"Humanistisen alan korkeakoulututkinto on yleisakateeminen tutkinto, joka antaa yleissivistystä. Humanisteille ei yleensä ole valmista urapolkua"
"Poikkeuksen muodostavat ne opinnot, jotka tuottavat ammatillisen pätevyyden valmistamalla esimerkiksi aineenopettajiksi, kääntäjiksi tai tulkeiksi."
"Humanistit työllistyvät monenlaisiin tehtäviin valtion, kuntien, järjestöjen, säätiöiden ja yritysten palvelukseen. Tyypillisiä ammatteja ovat esimerkiksi aineenopettaja, kääntäjä ja tulkki. "
Pelkällä yleissivistyksellä ei mennä töihin mihinkään.
Pitää opiskella lisäksi jotain "oikeaan" työhön liittyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolta löytyy tietoa:
Kiitos, nyt ymmärrän, miksi ei AP:lle töitä löydy.
"Humanistisen alan korkeakoulututkinto on yleisakateeminen tutkinto, joka antaa yleissivistystä. Humanisteille ei yleensä ole valmista urapolkua"
"Poikkeuksen muodostavat ne opinnot, jotka tuottavat ammatillisen pätevyyden valmistamalla esimerkiksi aineenopettajiksi, kääntäjiksi tai tulkeiksi."
"Humanistit työllistyvät monenlaisiin tehtäviin valtion, kuntien, järjestöjen, säätiöiden ja yritysten palvelukseen. Tyypillisiä ammatteja ovat esimerkiksi aineenopettaja, kääntäjä ja tulkki. "Pelkällä yleissivistyksellä ei mennä töihin mihinkään.
Pitää opiskella lisäksi jotain "oikeaan" työhön liittyvää.
Valtaosa yliopistotutkinnoista on yleisakateemisia. Ammattiin valmistuu ylen harvasta aineyhdistelmästä.