Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meillä on paljon vähemmän valtaa vaikuttaa painoomme kuin olemme luulleet

Vierailija
28.01.2019 |

"Tutkijat saivat selville, että ylipainoisilla oli paljon enemmän geenejä, jotka on yhdistetty liikalihavuuteen.

Laihoilla taas näitä geenejä oli vähemmän ja sen lisäksi heillä oli muutoksia geenialueilla, jotka on äskettäin liitetty terveelliseen painoon.

40 prosenttia hoikista osallistujista kertoi rakastavansa ruokaa ja syövänsä mielitekojensa mukaan ilman lihomista.

– Tämä on todiste siitä, että on olemassa ihmisiä, jotka todella voivat syödä mitä he haluavat ja silti pysyvät hoikkina, sanoo tutkimusta johtanut professori Sadaf Farooqi Cambridgen yliopistosta.

Farooqin mukaan meillä on paljon vähemmän valtaa vaikuttaa painoomme kuin olemme luulleet.

–On helppo tuomita ja arvostella ihmisiä heidän painoistaan, mutta tiede osoittaa, että asiat ovat paljon monimutkaisempia."

https://www.iltalehti.fi/laihdutus/a/958a00bc-a2cb-41ec-b844-9c3670f7b2…

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kyllä aika ihme juttu äitin sisko (sairaanhoitaja) oli. Joku 100 kiloaa. Veli joku lähemmäs 2 metriä ja ite ihan erii tyypppiä.

Vierailija
22/27 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää varmaan paikkansa. Itse olen tässä painoasiassa onnekas. Aina melkein säikähdän, kun punnitsen itseni, niin vähän painan. Syön kuitenkin normaalisti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silti voit syödä vähemmän mitä kulutat.

Syön huomattavasti vähemmän kuin kulutan, mutta en laihdu. Tosin ylipainoakaan ei ole paljoa, mutta silti. Syömiseni on normaalia kotiruokaa, josta salaattia on 2/3, annoskoko on pieni, ruokajuomana vesi. Alkoholia ja herkkuja ei kulu oikeastaan ollenkaan. Liikun hyvin paljo jo työssänikin, mutta myös vapaa-ajalla ja kattavien labra- ja kuntotestien mukaan olen erittäin hyvässä kunnossa ja terve yli nelikymppiseksi. Painoni on ollut tämä sama max. kilon vaihtelulla yli kymmenen vuotta.

Tämä on painoni ja se on minulle ilmeisen hyvä paino. En valita.

Ei vaan syöt juuri sen verran, kuin kulutat. Jos söisit vähemmän, laihtuisit. Tietty jos on hyvä olo, niin ei sitten kannata laihduttaa.

Vierailija
24/27 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hassua, ettei keskitysleireillä ollut yhtään geneettisesti lihavaa.

Meille ei ole ihan kaikkea kerrottu historiasta oikein. 

https://i.pinimg.com/originals/ba/b6/bb/bab6bba8596ff81654405d9d98b12bd…

Vierailija
25/27 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä hoikat ihmiset haluavat syödä erilaisia ruokia ja pienempiä määriä, kuin läskit.

Eli kun hoikka sanoo "Saan syödä ihan mitä haluan!" se tarkoittaa yhtä normaalikokoista pitsaa, puoli litraa kokista, 300 g karkkia ja 150 g sipsiä.

Lihava syö ison perhepitsan, kaksi litraa kokista, 700 g karkkia ja 450 g sipsiä.

Molemmat syövät mitä haluavat niin paljon kuin haluavat, mutta määrät ja täten myös niistä tulevat ylimääräiset kalorit ovat ihan eri luokkaa keskenään.

Vähän sama kuin jos sanotaan "syön normaalia kotiruokaa normaalikokoisia annoksia".

Mitä on normaali kotiruoka? Makaroonia höystettynä parilla jauhelihanokareella?

Mikä on normaalikokoinen annos? Puolitoista desilitraa, vai seitsemän desilitraa?

Jos joskus katsotte esim. lounasravintolassa ihmisten annoksia, kun saa ottaa mitä haluaa niin paljon kuin haluaa, niin annosten koot ja koostumukset vaihtelevat suuresti! Joillakin on ihan jättimäinen annos, mutta siitä 50 % on salaattia, 30 % höyrytettyjä kasviksia, 20 % lihaa, ja perunaa tai pastaa ei ole ollenkaan. Iso ero sellaiseen, joka mättää koko jättimäisen annoksen pelkkää makaroonilaatikkoa, ei salaattia tai vihanneksia ollenkaan.

Annokset voivat siis tilavuudeltaan olla täysin samat, mutta sisällöltään ja ravintosisällöltään aivan eri planeetoilla.

Vierailija
26/27 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väitän, että tutkimus on tehty päin prinkkalaa. Kyllä, geeneillä on vaikutuksia, mutta ei se poista vastuuta.

Ja sitten tämä: siskoni sanoo, että hän vetää ihan älyttömästi mässyjä ja roskaruokaa ja niin edespäin. On hoikassa kunnossa. Tällä viikolla kysyin häneltä sitten esimerkkejä, niin tuli ilmi, että älytön herkuttelu on yksi pulla yhtenä päivänä ja suklaapatukka toisena. Rullakebabia syödään kolme päivää. Että niin, sellaisia älyttömiä määriä.

Minä kun aikaisemmin söin oikeasti älyttömiä määriä. Rullakebabin jälkeen saattoi vielä hakea kiinalaisesta jotain, suklaalevyn kaveriksi megapussillinen juustonaksuja, jäätelöä meni kerralla litra. Ja aina tietenkin 2-pack cokista, kun halvalla sai.

Hoikkien ja ylipainosten älyttömät määrät on oikeasti ihan eri sfääreissä. Ja olen joutunut opettelemaan syömisen uudestaan. Nyt minäkin voin herkutella yhdellä pullalla sen entisen viiden sijaan.

Vierailija
27/27 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jokainen voi olla syömättä. Näläntunnetta on vain muutaman päivän ja sitten se näläntunne katoaa. Voit olla syömättä viikkotolkulla kunnes näläntunne palaa. Taatusti hoikistut ja kaiken lisäksi lihakset säilyy.

Olet täysin turvassa mikäli sinulla on suomalaissilmät eli olet mammuttimetsästäjien jälkeläinen joka nimenomaan oli syömättä kuukausiakin kunnes saivat seuraavan mammutin napattua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kolme