Nainen uhkasi tappaa itsensä jos jätän hänet
Ollaan oltu noin kaksi vuotta yhdessä. Naisystävä on hyvin tunteellinen ja suhteellisen epävakaa persoona, jonka vuoksi parisuhde on ollut liian myrskyisä minun makuuni.
Nyt kun olin viikonloppuna jättämässä hänet hän uhkasi tappaa itsensä. Näin ilmeestä että oli tosissaan ja hänellä on tällaista historiaakin takana. Sain sitten hänet lopulta rauhoittumaan kun suostuin jäämään, mutta mitä teen?
Jätänkö hänet ja viis veisaan mitä tapahtuu sitten?
Kommentit (80)
Itsemurhalla uhkailu tai oikeastaan kiristäminen on yksi raaimmista henkisen väkivallan muodoista mitä on olemassa. Ihminen yritetään saattaa vastuuseen kuolemasta, jonka olisi vielä tarkoituksella toiminnallaan aiheuttanut, niin kuin nyt ap lopettamalla parisuhteen. Uhkailun pohjana on siis, että toinen yritetään saada vastuulliseksi murhasta, jos ei tee niin kuin uhkailija haluaa.
AP:n pitää päästä eroon tällaisen ihmisen vaikutuspiiristä mahdollisimman nopeasti. Suhde on varmasti ollut tähän mennessä jo traumaattinen ja suhteen aikaisia tapahtumia ap joutuu varmasti vielä pitkään käsittelemään.
Vierailija kirjoitti:
Sinuna jättäisin. Ei sentään uhkaa kuin omaa henkeään. Minä en voi jättää miestäni koska silloin lähtisi ehkä henki minulta eikä häneltä. Sä voit helposti jättää sen naisen, ei tuollaisen kanssa ole tulevaisuus muuta kuin ainaista draamaa. Ole onnellinen että voit lähteä, minä en.
koetko tilanteesi jollain tavalla kiihottavaksi elää hirviön kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset on hirveittä. Se välittyy tästä viestiketjusta.
Sairas ihminen pitää jättää heti.
Ei se niin mene, jos on koskaan välittänyt toisesta. Minä ainakin kuljen rinnalla, jotta henkilö pääsee pahimman yli ja saa ammattiapua.
Jättäkää te muut. Muistakaa jättää kaikenlaisissa muissakin terveysongelmissa yksin mätänemään.
Kukaan ei ole sanonut, että "sairas ihminen pitää jättää heti". Vaan että ei pidä jäädä suhteeseen jos ainoa syy on pelko siitä, että kumppani tekee itsemurhan jos jättää.
Sairaan ihmisen rinnalle voi jäädä, ystävänä. Mutta parisuhde on ohi.
Sano Ap tälle naiselle, että voit jäädä hänen ystäväkseen, koska haluat olla vierellä, jos/kun toinen hakee apua itselleen, ja jos tälle on helpompi niin, että et katoa hänen elämästään kokonaan. Mutta tee selväksi, että parisuhteessa et voi enää olla.
Lopeta seksi ja läheisyys välittömästi.
🇺🇦🇮🇱
Tsemppiä. Mä pitkitin eroa edellisestä poikaystävästäni, koska hän uhkasi tappaa itsensä, jos jätän hänet. Lopulta olin suhteessa niin onneton, että omakin mielenterveyteni oli menossa viemäristä alas, ja jätin hänet lopullisesti. Hän ryhtyi itsetuhoiseksi eron jälkeen ja stalkkasi mua muutaman kuukauden, mutta on edelleen hengissä ja nyt jo kihloissa uuden naisen kanssa... Erosta aikaa puoli vuotta.
Jos kumppanisi yrittää sälyttää sun harteillesi vastuuta hänen hyvinvoinnistaan, se ei ole ikinä hyvä merkki. Lähde, lähde vaikka nainen sanoisi ja tekisi mitä. Hän ei tee sitä epätoivoisesta rakkaudesta sua kohtaan, vaan siksi, että hänellä on mielenterveysongelmia ja/tai läheisriippuvuus.
Valitettavasti on omaa kokemusta myös ihmisistä, jotka kiristävät itsemurhalla. Ex oli muutenkin ovela kiristäjä, joka ei kantanut vastuuta yhtään mistään. Kertoi mm. että jos eroamme, niin hän sitten varmasti tappaa itsensä, mutta tämä ei ole itsemurhalla kiristämistä, koska eron jälkeen hänen asiansa eivät kuulu minulle vaan tämä oli vaun "tiedoksi". Veiläkin oksettaa ja puistattaa, kun mietin kyseistä ihmistä. Yritin päästä eroon yli puoli vuotta, mutta hän tarrasi kiinni niin vahvasti, ettei siitä tullut mitään.
Suosittelen eroa koska tuollainen uhkailu on sairaan ihmisen toimintaa. Harva sen oikeasti toteuttaa, voit toki ilmoittaa tyttöystävän läheisille, että tämä on tilanne, että osaavat varautua. Sitten kerrot, kun ero tapahtuu ja sanot, ettet voi tietää, mitä tämä uhkailija tekee. Kukin on itse vastuussa omista MT ongelmistaan ja tuo on todella sairasta ja itsekeskeistä kiristämistä, josta sinä taas et ole missään vastuussa. Itsemurhalla uhkailu ei ole mikään syy olla parisuhteessa.
Exääni ei koskaan haitannut, että motivaation olla hänen kanssaan oli pakko. Hän ei todellakaan ollut kanssani rakkaudesta vaan puhtaasti taloudellisista ja muista hyväksikäyttösyistä. Pakko Ei ole pohja suhteelle, vaikka kyseessä olisikin exääni miellyttävämpi yksilö.
Mua uhkaili mies itsemurhalla. Monta kertaa soitin apua, milloin poliisille, milloin hätäkeskukseen. Olin jo lähtenyt karkuun ja asettunut kauaksi asumaan. Ennen eroa alkoivat nämä uhkailut.
Sitten seurasi muutama tappouhkaus. No, erosin ja vielä tuo hengissä on. Itsemurhalla uhkailu on raakaa henkistä väkivaltaa.
Jos naisella ei ole kaikki hyvin, koeta nyt sentään auttaa häntä.
Oletko keskustellut hänen kanssaan? Onko tuo uhkailu viimeinen keino jolla hän yrittää saada sinut puhumaan?
En voisi jättää ketään tyhjän päälle, jos toisella on noin paha olla.
Auta häntä jotenkin. Sitten voit lähteä, kun hänen asiansa ovat kunnossa. Entä jos hän tappaa itsensä? Mikä fiilis sulla ois sen jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Oletko keskustellut hänen kanssaan? Onko tuo uhkailu viimeinen keino jolla hän yrittää saada sinut puhumaan?En voisi jättää ketään tyhjän päälle, jos toisella on noin paha olla.
Auta häntä jotenkin. Sitten voit lähteä, kun hänen asiansa ovat kunnossa. Entä jos hän tappaa itsensä? Mikä fiilis sulla ois sen jälkeen?
No juuri tuohonhan se itsarilla uhkaileva puoliso pyrkii, että toinen asettaisi hänen hyvinvointinsa omansa edelle. Pyritään vetoamaan lähtijän syyllisyydentunteeseen, siihen että "miltäs sitten tuntuu kun mä otan hengen itseltäni ja se on sun vika".
Mun ex uhkasi myös tällä, kyseessä oli epävakaa ja sairaalloisen mustasukkainen mies johon en onneksi tuhlannut vuotta enempää. Kylmänviileästi vain sanoin, että meidän suhde on nyt loppu ja lähdin kotiin huolimatta itkuista ja uhkailuista. Muutaman päivän se jaksoi viestitse uhkailla ja väittää että hänen kuolemansa on sitten minun syyni, mutta ignoorasin hänet kokonaan niin rauhoittui siitä sitten. Hengissä se on tietääksesi edelleen ja välillä jaksaa häiriköidäkin, mutta toivon että vielä se joskus tajuaa siirtyä elämässään eteenpäin. Tästä on siis viitisen vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Mua uhkaili mies itsemurhalla. Monta kertaa soitin apua, milloin poliisille, milloin hätäkeskukseen. Olin jo lähtenyt karkuun ja asettunut kauaksi asumaan. Ennen eroa alkoivat nämä uhkailut.
Sitten seurasi muutama tappouhkaus. No, erosin ja vielä tuo hengissä on. Itsemurhalla uhkailu on raakaa henkistä väkivaltaa.
Oletko keskustellut hänen kanssaan? Onko tuo uhkailu viimeinen keino jolla hän yrittää saada sinut puhumaan?En voisi jättää ketään tyhjän päälle, jos toisella on noin paha olla.
Eipä silti, voithan sinäkin olla vaarassa.. Koeta turvata selustasi jotta olet turvassa. Sitä en tiedä, oletko turvassa. Perhesurmiin kuuluu tuollaiset uhkailut, uhataan itsemurhalla, sitten uhataan uhria tappamisella. Kaikkia outoja " merkkejä" voi ilmaantua näkyviin, mm. saksia, puukkoja, ym. teräseineitä.Jne. Voit olla kyllä itsekin vaarassa. Ole varovainen ja koeta tehdä jotain. En osaa kauempaa sanoa, kuinka vaarallinen kyseinen henkilö on, Tsemppiä. P.s. Meikäläiselle tuli lopulta perhesurman merkit näkyviin ja alkoivat uhkailuilla. Tää voi alkaa mm, erotilanteissa.
Minun puolisoni teki itsemurhan ollessamme yhdessä. Ap:lle sanoisin, että on parempi lähteä suhteesta pois. Et ainakaan silloin traumatisoidu siitä, että puoliso tappaisi itsensä yhteisessä kodissanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä jätä. Auta pääsemään häntä tasapainoon ennen eroa. Ehkä olisit voinut tehdä se jo aiemmin.
Tässä nähdään kyseisen tyyppisen ihmisen ajatusmaailma. Ei kykyä ottaa vastuuta itse itsestään.
Ei ole totta. Ajattelen myös noin ja olen menettänyt ihmisen itsemurhalle.
Ei ole paljoa minulta pois, jos pitkitän eroa kuukauden tai kaksi tällaisesta ihmisestä. Itsemurhaa uhkaavalle voi soittaa apua 112 kautta. Ottavat osastolle asumaan siksi aikaa kun mieli rauhoittuu.
Tilanne on todella tulehtunut, kun ihminen sanoo riistävänsä hengen itseltään. Vie vihaa siihen, kuormitat lisää. Vie lähimmäisen rakkautta, tilanne voi parantua.
Ei tuollaisen ihmisen kanssa tarvitse olla lopun elämää. Miksi ei voi kuitenkin tehdä hitaan eron. Vihalla kasvattaa vihaa. Ohjaamalla avun piiriin jää itsellekin parempi mieli.
Ai niin unohdin, että nykysuomalaiset ovat ristiin-nus-sijoita ja kannattavat hyvin nopeatempoista suhdekulttuuria. Jos on joku väärä ominaisuus, kaikki yhteydet heti poikki vaan ja siirrytään seuraavaan.
Olen ollut ja aion edelleen olla erilainen. Vaikka en ole itsemurhakandidaatin kanssa seurustelen, olen ollut sellaisten kaveri. Kyllä olen saanut kiitosta empatiasta jolla heitä kohtelin silloin, kun heillä piti elämässä olla viimeiset hetket käsillä. Ei minulta paljoa vaadittu. Tarjosin katon päänpäälle, syötin, kuuntelevan korvan ja omia kokemuksia elämästä. Pienillä teoilla oli suuri apu.
Minunkin ex uhkasi itsemurhalla ja sitten hänelle tuli muka syöpä johon kuolisi varmasti pian. Sanoi että menee hoitoihin vain jos tulen takaisin. Aivan sairasta meininkiä ja mitään syöpää ei ollutkaan. Ei ole ainoa mies joka sanoo eron tullessa että on syöpä, joten kutsunkin sitä erosyöväksi. Erosyöpä vaan tulee joillekin eron hetkellä ja siitä paranee ilman hoitoa ihan yhtä nopeasti kuin se tulikin.
Ap:llä ei ole mitään vastuuta yrittää hoitaa mieleltään sairasta ihmistä. Jos tyttöystävä tappaa itsensä se on hänen oma tekonsa ja päätöksensä. Siitä ei voi aloittajaa syyttää. Tyttöystävä voi aivan itse hakea apua ongelmiinsa kuten kaikki muutkin.
Aloittaja, lähde pois ja tee omasta elämästäsi sellainen kuin haluat. Elämä on lopulta lyhyt ja sitten harmittaa kun antoi vuosia elämästään tuollaiselle ihmiselle.
Minun exäni meni pian eron jälkeen uuteen suhteeseen, senkin päätyttyä hänelle tuli taas syöpä. Ja sekin parani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä jätä. Auta pääsemään häntä tasapainoon ennen eroa. Ehkä olisit voinut tehdä se jo aiemmin.
Tässä nähdään kyseisen tyyppisen ihmisen ajatusmaailma. Ei kykyä ottaa vastuuta itse itsestään.
Ei ole paljoa minulta pois, jos pitkitän eroa kuukauden tai kaksi tällaisesta ihmisestä. Itsemurhaa uhkaavalle voi soittaa apua 112 kautta. Ottavat osastolle asumaan siksi aikaa kun mieli rauhoittuu.
Tilanne on todella tulehtunut, kun ihminen sanoo riistävänsä hengen itseltään. Vie vihaa siihen, kuormitat lisää. Vie lähimmäisen rakkautta, tilanne voi parantua.
Ei tuollaisen ihmisen kanssa tarvitse olla lopun elämää. Miksi ei voi kuitenkin tehdä hitaan eron. Vihalla kasvattaa vihaa. Ohjaamalla avun piiriin jää itsellekin parempi mieli.
Ai niin unohdin, että nykysuomalaiset ovat ristiin-nus-sijoita ja kannattavat hyvin nopeatempoista suhdekulttuuria. Jos on joku väärä ominaisuus, kaikki yhteydet heti poikki vaan ja siirrytään seuraavaan.
Olen ollut ja aion edelleen olla erilainen. Vaikka en ole itsemurhakandidaatin kanssa seurustelen, olen ollut sellaisten kaveri. Kyllä olen saanut kiitosta empatiasta jolla heitä kohtelin silloin, kun heillä piti elämässä olla viimeiset hetket käsillä. Ei minulta paljoa vaadittu. Tarjosin katon päänpäälle, syötin, kuuntelevan korvan ja omia kokemuksia elämästä. Pienillä teoilla oli suuri apu.
Se on helppo sanoa nyt jos et todella ole ollut suhteessa itsemurhalla uhkailevan kanssa. Kun alkaa sen toisenkin henkinen terveys mennä, siinä ei enää auteta sitä uhkailijaa vaan yritetään pelastaa oma mielenterveys. Kuka auttaa sitä jota uhkaillaan? Ei kukaan.
Anna mennä vaan. Uhkailijat harvoin tekee mitään. Hiljaiset on pahimpia kiikkuun menijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on helppo sanoa nyt jos et todella ole ollut suhteessa itsemurhalla uhkailevan kanssa. Kun alkaa sen toisenkin henkinen terveys mennä, siinä ei enää auteta sitä uhkailijaa vaan yritetään pelastaa oma mielenterveys. Kuka auttaa sitä jota uhkaillaan? Ei kukaan.
Ei niin. Tuo on hoitoalan ammattilaistenkin ohje, että ensin pitää pitää huolta omasta terveydestään ennen kuin pystyy auttamaan muita.
Vastaa samalla mitalla. Uhkaa sinä tappasi itsesi jos joudut jäämään noin huonoon ihmissuhteeseen.
Itse olet miehesi valinnut. Lopeta valittaminen.