te-palvelun lähettämä työtarjous, vastaa rehellisesti.
Oletko koskaan jättänyt hakematta epämieluisaan työtarjouspaikkaan ja silti rastittanut olen hakenut?
Mitä seuraamuksia tuli jos olet näin tehnyt, jäitkö kiinni vai menikö läpi?
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Tarkistaako te tsto onko hakenut?
Joskus tarkistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit mainita lapsesi ja puolisosi nimiltä. Se on aika outoa.
Olen Ollin 5v, Miikan 8v ja Milla 2v äiti. Puolisoni Matti on töissä betoniraudoittajana ja pari viikkoa sitten iltateetä juodessamme ajattelimme, että minäkin voisin mennä johonkin töihin tienaamaan vähän lisäelantoa perheellemme..
Vielä parempi on kirjoittaa puolisosi olevan toimitusjohtaja, juristi tmv.
Hakeva pomo ei huoli itseään paremmassa taloudellisessa asemassa olevia töihin.
Vierailija kirjoitti:
Tein toisinpäin eli hain paikkaa työtarjouspaikkaa 2v sitten ja sain sen. Tarjouksessa ei ilmennyt, että työnantaja oli antanut te-toimistolle tehtäväksi etsiä 10 ehdokasta työpaikkaan ja sitten työnantaja valitsi ehdokkaista 5, jotka saivat työtarjouksen. Vain minä ja yksi toinen työtön haettiin. Minä tein perushakemuksen, toinen kertoi, että haki, koska pakotettiin hakemaan.
Ihan kiva toimistotyö, palkka TESsin mukainen, työsuhde oli ensin määräaikainen (äitiyslomasijaisuus) ja sitten toistaiseksi voimassaoleva.
Ne muut hakijat sai kaikki selvityspyynnön siitä, miksi eivät hakeneet tai miksi toimivat niin, että eivät tulleet valituksi.
Joten en uskaltaisi jättää hakematta, jos nyt joutuisin työttömäksi.
Miten kummassa tiedät muiden saamista selvityspyynnöistä?
”Mieheni Antti on toimistusjohtaja firmassa X ja pääsi verojuorulistalle. Kuitenkin itsestäni tuntuu siltä, että kaipaisin haasteita ja haluaisin hyödyntää 25-vuotta vanhaa tutkintoani kotiäitiyden jälkeen. Kotiäitiys on valmentanut organisointi- ja stressinhallintakykyäni.”
Miltähän näyttäisi hakemuksessa pätkä:
”Toimin alkoholiongelmaisen ja muistisairaan isäni omaishoitajana ja itselläni on kaksi ADD-vammaista alakouluikäistä lasta. ”
Minua suojaa ikä, 60v. Työkkäri lähetti haettavakseni oman alan paikan. Siihen olisin mennytkin jos olisi valittu. Tein asiallisen hakemuksen johon laitoin palkkatoiveeksi saman palkan joka minulla oli viimeisessä työpaikassa. Se oli varmaan liian korkea. Muita paikkoja ei ole tarjottu. 2v olen ollut työtön. Tässä on tietysti se vaara että joutuu orjatöihin. Onneksi eläkkeeseen ei ole pitkä aika.
En ole koskaan saanut näitä surullisen kuuluisia työtarjouksia, mutta työttömyyden alusta asti olen kuitenkin ollut työkokeiluissa ja muissa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö kukaan teistä halua töitä?
Kaikki haluaa oikeisiin töihin, josta maksetaan oikeaa palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Noita työkkärin pakkohakuja ei haluta. Johonkin alle 10e tunti orjatöihin niissä joutuu. Jos on kunnon kokopäivätöitä kohtuupalkalla, niin tottakai kelpaa. Itse olen tehnyt kaikennäköistä hanttihommaa, joista olen saanut aina alle 10e tunti. Ei maksa vaivaa. 30v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikö työtarjoukset ole samoja työpaikkailmoituksia, joita löytyy esim Kuntarekrystä? Eli palkka tesin mukainen.
Työtarjous ei ole sama kuin kuntouttava työtoiminta.
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin haluan töitä, mutta Te-toimistosta ei siihen mitään hyötyä tai apua ole. Haen tietenkin töitä muita kanavia pitkin.
Tästä on jo vuosia kun tuli kirje. Minulla ei autoa ja matkaa työpaikkaan 9 km. Haastatteluun menin mutta onneks kysyivät siellä perhetilannetta joten sanoin että lasta yritetään. En päässyt töihin. Oikeasti siis ei ollut tilanne tämä, mutta fyysisesti raskas työ ja pyörällä/kävellen ois pitäny kulkea vielä tuo 9 km molempiin suuntiin. Työkkärin mielestä ei ollut mikään syy kieltäytyä töistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikö työtarjoukset ole samoja työpaikkailmoituksia, joita löytyy esim Kuntarekrystä? Eli palkka tesin mukainen.
Työtarjous ei ole sama kuin kuntouttava työtoiminta.
Kuntarekryn työpaikat ei kyllä yleensä ole Te-toimiston "avoimet työpaikat" listoilla. Ottakaa vähän asioista selvää, ennenkuin taas aloitatte työttömien haukkumisen.
Tämä on hyvä hakemus jos ei töitä halua:
"Hei, haen teille töihin. Palkkatoiveeni on 100 000 €/kk. Terveisin, Matti"
Ja tietenkään puhelinnumeroa tms siihen ei kannata laittaa. Kyllä sitten voi ihan REHELLISESTI kertoa työkkärille että on hakenut määrättyä työtä.
Vierailija kirjoitti:
Tarkistaako te tsto onko hakenut?
Varma karenssi jos ei voi osoittaa hakeneensa annettuun työtarjoukseen ajoissa, kannattaa tsekata te-toimiston omat sivut-palvelua aktiivisesti, joskus lähettävät kirjeen viimetinkaan, ettei käytännössä ehdi.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitusvirheiden lisäksi on hyvä laittaa siihen hakemukseen jotain weirdiä. Voit esimerkiksi kirjoittaa siihen yhden kokonaisen kappaleen kissastasi, sen tavoista ja elämänvaiheista. Tai sairaskertomuksesi, varsinkin jos mukana on jotain psyykkisen puolen juttuja. Lopussa tietenkin kuittaat nämä kirjoittamalla ”nyt olen jo kuitenkin tyäsin kunossa, ja valmiina uuusiin haasteisiin”.
😂🤣😅 Valmiina uusiin haasteisiin. Täysin kunnossa. Hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Hae viimeisenä hakupäivänä ja laita korkea palkkapyyntö.
Muistapa, että karenssi iskee, jos itse aiheuttaa omalla menettelyllään sen, ettei tule valituksi.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitusvirheiden lisäksi on hyvä laittaa siihen hakemukseen jotain weirdiä. Voit esimerkiksi kirjoittaa siihen yhden kokonaisen kappaleen kissastasi, sen tavoista ja elämänvaiheista. Tai sairaskertomuksesi, varsinkin jos mukana on jotain psyykkisen puolen juttuja. Lopussa tietenkin kuittaat nämä kirjoittamalla ”nyt olen jo kuitenkin tyäsin kunossa, ja valmiina uuusiin haasteisiin”.
https://www.te-palvelut.fi/te/fi/tyonhakijalle/jos_jaat_tyottomaksi/tyo…
"Jos aiheutat omalla menettelylläsi sen, ettei työsuhdetta synny, sinun katsotaan kieltäytyneen työstä."
Että se on karenssi sitten, jos tuolla tavalla menettelee.
Lopetin vuotta ennen eläkeikää työni fyysisten haasteiden vuoksi. Saadakseni karenssin jälkeen päivärahaa piti ilmoittautua työkkäriin. Siellä ystävällisen henkilön kanssa sovittiin, ettei minulle tarjota oman alan töitä, koska saikuttaisin ihan liikaa.
Sain kuitenkin hyvin uhkaavan kirjeen ja tarjouksen työhön, johon en olisi kyennyt. Kirjeessä suunilleen uhattiin melkein vankilalla, jos en hae paikkaa.
Soitin toimistoon ja pyysivät anteeksi, etteivät olleet lukeneet edellisen virkailijan merkintöjä ja ei tarvinnut hakea ko työtä.
Kirje oli kauhea, mutta ihmiset ihan ok.