Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitini sai 80-luvulla permanenttiin rahaa sossusta

Vierailija
27.01.2019 |

Kyllä oli erilaista siihen aikaan

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kyllä valehtelet. Ehkä se käytti silmälasi tai tekohammas rahat permanenttiin.

Vierailija
2/16 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kyllä valehtelet. Ehkä se käytti silmälasi tai tekohammas rahat permanenttiin.

En valehtele. Tekohampaat sossu maksoi erikseen eikä hänellä ollut silmälaseja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ovat osanneet käyttää systeemiä hyväkseen toiset vain tarpeeseen.

Vierailija
4/16 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä sossussa jaettiin sitten hövelisti rahaa. Miten se edes kehtas pyytää rahaa moiseen turhuuteen?

Vierailija
5/16 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellä sossussa jaettiin sitten hövelisti rahaa. Miten se edes kehtas pyytää rahaa moiseen turhuuteen?

Niin varmaan jaettiin. Ennemmin sen tuo raha olisi kannattanut ruokaan laittaa tai lasten vaatteisiin.

Vierailija
6/16 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö. Äitisi on valehdellut joko sosiaalityöntekijälle tai sinulle.

Vierailija
7/16 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin oli kyllä todella helppoa rahan haku. Jouduin itsekin kerran käymään, kun opiskelin, enkä saanut kesätöitä. Mitään kuitteja ei tarvinnut olla mukana, luettelin vain, mitä laskuja pitää maksaa. Kävi mielessä, että luottamus on turhankin suuri. Onneksi ei ole tuon yhden kerran jälkeen tarvinnut näitä palveluita käyttää. Varmaan aika paljon tiukemmat syynäykset tänä päivänä.

Vierailija
8/16 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpöhöpö.

Vierailija
9/16 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Äitisi on valehdellut joko sosiaalityöntekijälle tai sinulle.

Saatiin me yksi kotimaan lomamatkakin. En tosin ollut lomaillut ikinä missään ja olin silloin 13v. Sain minäkin 90-luvun alussa yhden sanomalehden vuosikerran ja muuttorahaa 3000 markkaa.

Vierailija
10/16 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen aikaan sossun palveluiden käyttämiseen oli sen verran suurempi kynnys, ettei sinne menneet monet sellaiset, jotka olisivat tukeen olleet oikeutettuja. Niille, jotka kehtasivat pyytää, annettiin sitten rahaa paljon nykyistä hövelimmin.

Vierailija
11/16 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siihen aikaan sossun palveluiden käyttämiseen oli sen verran suurempi kynnys, ettei sinne menneet monet sellaiset, jotka olisivat tukeen olleet oikeutettuja. Niille, jotka kehtasivat pyytää, annettiin sitten rahaa paljon nykyistä hövelimmin.

Noin se varmaan on ollut.

Minäkin sain vuonna 1991 harkinnan varaista toimeentulotukea 1200 mk mm. keittiönpöytää ja -tuoleja varten, kun muutin kommuunista yksiöön.

Minulla oli ihan hyvä pöytä ja tuolit, mutta ei sitä kukaan tullut tarkistelemaan.

Eikä mitään kuitteja todellakaan tarvinnut esittää.

Olisin tarvittaessa voinut käydä vaikka sen permanentin ottamassa.

Vierailija
12/16 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luku oli nousukautta, joten rahaakin oli runsaammin jaettavaksi ja toisaalta hakijoita oli vähemmän, koska työtäkin oli saatavilla.

Joskus 30-40 vuotta sitten oli vielä tapana, että aikuisella naisella oli permanentattu lyhyt tukka. Pitkät hiukset oli mummoilla ja uskovaisilla nuoremmillakin naisilla, mutta hiukset eivät lepattaneet suinkaan avoimina tuulessa, vaan ne olivat tiukasti nutturalla. Monet naiset ottivat permanentin kahdesti vuodessa, jouluksi ja juhannukseksi. 80-luvulla sentään osattiin jo käyttää papiljotteja, joten useimmilla naisilla tukka oli ihan asiallisen näköinen, toisin kuin lapsuudessani 50-luvulla, jolloin naiset eivät juurikaan osanneet laittaa tukkaansa tai jos osasivatkin, niin tehtiin sormikiharoita, jota kiinnitettiin kuivumaan kahdella ristikkäisellä pinnillä. Monilla vähänkin vanhemmilla naisilla tukka oli kuin purkunarua. 

Vierailija
13/16 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kyllä silloin 90-luvun alussa jo huomasi että tulee kiristymään rahan saanti ja vaikeutumaan. Silloin lopetettiin se lehden oston tukeminen, jouduin alkaa tuomaan tiliotteet tililtä, kuitit kaikesta. Siksi en ole sen jälkeen sossussa asioinutkaan. Kyllä sen huomasi että alaspäin tukia ajetaan. Ap

Vierailija
14/16 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen asioinut sossussa v.1987. En saanut mitään. Mieheni oli sivarissa toisella paikkakunnalla ja minä töissä kaupassa osa-aikaisena kassana ja asuimme vuokralla. Sossun mielestä minulla oli rahaa enemmän kuin Roope Ankalla ja Kroisos Pennosella yhteensä. 

Vierailija
15/16 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta kyllä silloin 90-luvun alussa jo huomasi että tulee kiristymään rahan saanti ja vaikeutumaan. Silloin lopetettiin se lehden oston tukeminen, jouduin alkaa tuomaan tiliotteet tililtä, kuitit kaikesta. Siksi en ole sen jälkeen sossussa asioinutkaan. Kyllä sen huomasi että alaspäin tukia ajetaan. Ap

Tuohon aikaan vanhempani joutuivat työttömiksi ja säästöjä käyttivät. Elimme kurjuudessa. Kun kaikki koko elämän säästöt oli käytetty niin tuli ero ja koti hajosi.

Eivät hakeneet sossusta rahaa.

Minä olen vasta aikuisena kehdannut käyttää tukia, niinä kuukausina kun olen työttömänä. Ihan hyvällä omalla tunnolla käytän, koska vanhemmat eivät koskaan käyttäneet ja kuolivat pian köyhyyteen laman aikana ja jäin ihan yksin. Isä riisti itseltään hengen väkivaltaisesti. Ja äiti kuoli 2000-luvun alussa alkoholin aiheuttamaan haimatulehdukseen.

Lapsiperheiden pitäisi käyttää tukia lasten vuoksi ettei eroja tule.

Vierailija
16/16 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohon aikaan vanhempani joutuivat työttömiksi ja säästöjä käyttivät. Elimme kurjuudessa. Kun kaikki koko elämän säästöt oli käytetty niin tuli ero ja koti hajosi.

Eivät hakeneet sossusta rahaa.

Minä olen vasta aikuisena kehdannut käyttää tukia, niinä kuukausina kun olen työttömänä. Ihan hyvällä omalla tunnolla käytän, koska vanhemmat eivät koskaan käyttäneet ja kuolivat pian köyhyyteen laman aikana ja jäin ihan yksin. Isä riisti itseltään hengen väkivaltaisesti. Ja äiti kuoli 2000-luvun alussa alkoholin aiheuttamaan haimatulehdukseen.

Lapsiperheiden pitäisi käyttää tukia lasten vuoksi ettei eroja tule.

Suomessa pitäisi tehdä niin että lapsiperheitä pidettäisi kaikista pyhimpinä.

Samalla tavoin kuin mehiläispesässä pienistä pidetään huoli, niin perheille pitäisi kustantaa kaikki kodista lähtien ilmaiseksi. Myös painostaa valvontaa ja holhousta siten että perheet olisivat rahoitettu maksimiin ja lasten kehitystä seurattaisi tarkkaan vaikka kameroin julkisesti. Lapset olisivat veronmaksajien yhteinen sijoitus.

Myös vanhempia valvottaisi ja heidän kasvatusmetodeita korjattaisi tarvittaessa asiantuntijoiden avulla.

Tällä tavoin saataisiin superihmisiä valtioon ja perheiden ei tarvitsisi käydä töissä, koska kasvatustyö tähtäisi superihmisiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi viisi