Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opiskelemaan aikuisena?

Vierailija
26.01.2019 |

Lyhyesti, miten opiskelemaan aikuisena?

Haluaisin opiskella toisen maisteritutkinnon. Minulla on DIn paperit, mutta haluaisin laajentaa osaamistani. Esimerkiksi psykologian, oikeustieteen tai mahdollisesti ohjelmoinnin opinnoilla (tiedän, kaikki hyvin erilaisia, mutta palvelisivat nykyisessä työssäni kaikki). Mikään ammattitutkinto ei kiinnosta, vaan haluan nimenomaan kunnon teoreettisiin opintoihin.

Opiskelusta on kulunut jo 15v ja systeemi on muuttunut moneen kertaan. Onko reitti pääsykokeisiin ja perusopiskelijaksi vai vapaamuotoisen hakemuksen kautta suoraan maisteriopintoihin vai mikä? Avoimen kursseja en halua tehdä tai voisin toki, mutta tavoitteena on ihan tutkinto-opiskelu. Tiedän, että joihinkin paikkoihin on myös avoimen väylä, se on harkinnassa, nyt kiinnostavat muut vaihtoehdot.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et halua avoimeen yliopistoon? Voisit opiskella täsmällisesti juuri sellaisia kursseja joita itse haluat ja tarvitset työssäsi. Maisteriopinnoissa joudut kahlaamaan läpi ties mitä kursseja ja seminaareja itseäsi nuorempien ihmisten kanssa, ja veikkaan että turhautuminen iskee jossain vaiheessa. Kuulostaa sille että ammattitaitosi kehittämisen sijaan haluat vain hienon tittelin. Anteeksi kyynisyyteni. 

No avoimen opintoja olen joitakin tehnyt ja se on enemmän sellaista leikkimistä moodlessa kuin oikeaa opiskelua. Anteeksi kommenttini, mutta ehkä sinne on valikoituneet sellaiset kurssit tai sitten se on se avoimen tapa.

Haluan luennoille, erilaisiin projekteihin jne.

Ap

Luennot ovat aika kaukana "oikeasta opiskelusta". Siis jos viitataan nimenomaan oppimiseen eikä niinkään opiskelukulttuuriin tai vastaaviin seikkoihin

ohis, opettaja

Vierailija
22/26 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No psykologiassa vaihtoehdot on a) hakea pääsykokeiden kautta (ensikertalaisuuskiintiö vaikuttaa ensi vuodesta alkaen, eli jos on tutkinto, on pienempi mahdollisuus päästä) tai tehdä perusopinnot ja aineopinnot avoimessa ja hakea maisteriin. Myös aineopintoihin on pääsykoe.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et halua avoimeen yliopistoon? Voisit opiskella täsmällisesti juuri sellaisia kursseja joita itse haluat ja tarvitset työssäsi. Maisteriopinnoissa joudut kahlaamaan läpi ties mitä kursseja ja seminaareja itseäsi nuorempien ihmisten kanssa, ja veikkaan että turhautuminen iskee jossain vaiheessa. Kuulostaa sille että ammattitaitosi kehittämisen sijaan haluat vain hienon tittelin. Anteeksi kyynisyyteni. 

No avoimen opintoja olen joitakin tehnyt ja se on enemmän sellaista leikkimistä moodlessa kuin oikeaa opiskelua. Anteeksi kommenttini, mutta ehkä sinne on valikoituneet sellaiset kurssit tai sitten se on se avoimen tapa.

Ap

Olen samaa mieltä verkkomuotoisista avoimen opinnoista. Ne ovat juuri pelleilyä ja edistymistä mitataan vaikka keskustelun avausten määrinä, mikä on aika alkeellista oppimisen arviointia. Varmasti näissäkin on eroja, mutta tuntuu että avoimen opiskelijoilta halutaan lähinnä rahat pois.

Aivan samanlainen olo itsellä on ollut. En tiedä olisivatko lähimuotoiset avoimen kurssit laadukkaamman tuntuisia. Itselle pelkästään verkossa sohlaaminen ei motivoi, sitä teen jo työn puolesta ihan tarpeeksi.

Ap

Vierailija
24/26 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eikös ne juuri kirjoittaneetkin ole aikuisia??

No sanotaan sitten jo aiemman tutkinnon tehneet ja työelämässä pitkään olleet aikuiset :)

Ap

Vierailija
25/26 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Luennot ovat aika kaukana "oikeasta opiskelusta". Siis jos viitataan nimenomaan oppimiseen eikä niinkään opiskelukulttuuriin tai vastaaviin seikkoihin

ohis, opettaja

Niin, massaluennot ovat juurikin sitä, mutta kyllä itse pidän luennoilla olemisesta ja sen jälkeen esimerkiksi erilaisten harjoitustöiden tai tehtävien tekemisestä, ryhmätöistä tentitkin ovat okei jne. Mutta jonkinlaista opiskeluyhteisöä kaipaan ympärille. Muutakin kuin se vaikkapa keskustelu siellä moodlessa.

Ap

Vierailija
26/26 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No psykologiassa vaihtoehdot on a) hakea pääsykokeiden kautta (ensikertalaisuuskiintiö vaikuttaa ensi vuodesta alkaen, eli jos on tutkinto, on pienempi mahdollisuus päästä) tai tehdä perusopinnot ja aineopinnot avoimessa ja hakea maisteriin. Myös aineopintoihin on pääsykoe.

Jeps, nämä kävin juuri hetki sitten lueskelemassa. Ap