Vähemmän tienaava hoitaa kotityöt?
Asumme miehen työn takia paikkakunnalla jossa minulla ei ole mahdollisuutta työllistyä kuin osa-aikaiseksi (edellisellä paikkakunnalla minulla oli töitä) Palkkani on nyt reilusti alle tuhat euroa. Mies saa kovaa palkkaa ja maksaa isomman osan elämisestä. Jostain syystä lastenhoidon lisäksi (lapsia ei tarvitse viedä hoitoon) minulle kuuluvat myös miltei kaikki kotityöt. Myös siis ne ns. "miesten työt". Tästä tuli nyt riitaa ja siinä kävi ilmi se mitä uumoilinkin -miehen mielestä hän osallistuu kotiin rahallisesti ja minä kompensoin huonoa palkkaani kotitöillä. Itsestä tämä kuulostaa toisen nöyryyttämiseltä. Ajatuksia?
Kommentit (12)
Miehesi haluaa siis äidin, ei puolisoa.
Osa-aikatyö... Mitä teet sen lopun ajan, mitä mies on töissä?
Toisaalta jos sinä teet osa-aikaista työtä, niin eikö ole reilumpaa että se jolla on enemmän aikaa, käyttää sitä aikaa kotitöihin että yhteinen aika voidaan tehdä jotain muuta.
En siis laskisi sitä niin että se joka tienaa vähemmän, vaan se jolla on enemmän aikaa.
Jätä se sika ja muuta sinne mistä saat kunnon töitä. Lapsen voit toki jättää isälleen, niin iskän ei tartte elareitaan vinkua.
No ei todellakaan. Mies palkatkoon siivojan jos meinaa että palkallaan voi ostaa kaikki siivouspalvelut.
Niin siis selvennykseksi. Hoidan ne lapset kotona toki sen ajan kun en ole töissä. Ilman lapsia kokisin, että minulla onkin enemmän aikaa ja luonnollisesti minulle kuuluisi isompi siivu kotitöistä. Ja kyllä tilanne on ollut toisinkinpäin. Minä töissä ja mies työtön. Suurin osa kotitöistä kuului silloinkin minulle. Juu mitäs läksit voi sanoa tietenkin.
Ikävää, että uhrasit työsi miehen työn takia. Sinuna muuttaisin lasten kanssa sinne, mistä löytyy töitä. Erota ei tarvitse, etäsuhdekin toimii. Mies voi tulla viikoloppuisin teidän luo.
Mun mielestä tulot ja taloustyöt eivät ole mitenkään suhteessa toisiinsa. Jos molemmat käyvät töissä, he tekevät yhtä arvokasta työtä yhteisen kodin talouden eteen riippumatta siitä, minkälainen palkka heillä on. Vapaa-ajallaan molemmat ovat yhtä lailla vastuussa kodin töistä ja lastenhoidosta. Kummallekin puolisolle pitää jäädä yhtä paljon vapaa-aikaa - ei niin että toinen makaa sohvalla kun toinen tekee illat kaiket työpäivän jälkeen kotitöitä. Parempaa palkkaa saavalla ei ole mitään oikeutta saada enempää vapaa-aikaa tai vapautusta oman kotinsa ja lastensa hoitamisesta.
Jos mies maksaa huomattavasti enemmän menoja ja sinulla on paljon enemmän vapaa-aikaa niin sitten voit kyllä tehdä kotitöitä sen rahan edestä mitä mies maksaa myös sinun elämisestä
Tuolla logiikalla meillä menisi näin: mies sairaseläkkeellä, minä töissä. Verojen, eläke-yms maksujen ja bensojen jälkeen minulle jää vähemmän palkasta käteen kuin miehelle.
Joten minä siis pitkän työpäivän päätteeksi tekisin kaikki kotityötkin ja mies vain oleskelisi.
Itse asiassa teen kyllä paljon kotitöitä (ns.miesten töitäkin, kolaamiset, nurmikot, puun kantamiset, osallistun myös auton korjaamisiin, jos apua tarvitaan). Mutta en siksi, että saan vähemmän rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos mies maksaa huomattavasti enemmän menoja ja sinulla on paljon enemmän vapaa-aikaa niin sitten voit kyllä tehdä kotitöitä sen rahan edestä mitä mies maksaa myös sinun elämisestä
Ap:han vastasi ettei hänellä ollut mitään vapaa-aikaa miehen ollessa töissä vaan hän hoiti lapsia kotona.
Jätä se sika!
Ja muuta itsesti kanssa yhtä köyhän kanssa yhteen, niin voitte jakaa kulutkin ilman murheita?
On aikaa laittaa kotia, kun ei ole rahaa sinne mitään ostaa, eikä työtkään liiemmin rassaa?
Ai että olisitkin onnellisempi kuin nyt....?