Valvottuani viime yön korvatulehdusta potevan pojan kanssa, ihmettelen suuresti niitä vanhempia ja/tai päivystyksen henkilökuntaa, joiden mielestä se ei ole syy rynnätä päivystykseen
Minä olisin rynnännyt heti päivystykseen, ellei olisi ollut nukkuva pikkusisko jolle en saanut keskellä yötä hoitajaa siihen hätään enkä tietenkään voinut jättää yksin.
Poika itki , valitti ja valvoi koko yön, hampaatkin jäivät illalla pesemättä kun suun aukominen sai korvan poksumaan kipeästi. Annoin yön aikana enimmäismäärän eli kolme Pamol F 25 mg, yhtä hyvin olisin voinut antaa vaikka d-vitamiinia sillä ei auttanut yhtään kipuun ! Ei myöskään tuplatyynyt.
Aamulla varasin heti ajan yksityiselle, diagnoosi oli korvakäytävän tulehdus sekä tärykalvon tulehdus. Kotiin päästyään ja lääkärin määrämät lääkkeet saatuaan, uupunut ja tuskainen lapsi nukahti neljäksi tunniksi ja olisi varmaan nukkunut pitempääkin ilman herättänyttä vessahätää.
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Miksi pikkusiskoa ei olisi voinut ottaa mukaan?
Korvasärky on kauheaa kyllä, mutta jos pojalla olisi mennyt jalka poikki tmv. akuutti päivystysasia mikä on ehdottomasti hoidettava heti, niin totta ihmeessä olisi napannut siskon mukaan ja taksilla päivystykseen. Ap valittaa että päivystykseen ei saa mennä, vaikka oikea este oli se, että siskoa ei saanut hoitoon eikä raaskinut herättää mukaan korvasärkykeikan vuoksi.
Panadol / Burana debaattiin, jos on molempia kaapissa ja kipu on todella kova, voi turvallisemmin ottaa suuremman määrän lääkettä ilman yliannostuksen vaaraa, kun ottaa molempia, koska niissä on erit vaikuttavat aineet. Esim. parasetamolin yliannostuksella saa mukavasti maksavaurion aikaiseksi, jos liikaa ottaa.
Tyypillistä av:ta. Ap:tä tylytetään koska ei tiennyt sellaisesta ihmeaineesta kuin pronax ja että sitä voi mennä noin vain kaiken varalta kerjämään lääkäreiltä. Vaikka käsitin aloituksen pointin olevan, että korvatulehdusta pidetään pikku juttuna jonka kanssa lapsen pitää vain kärvistellä.
1 toinen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MInä sain kerran vääntää hoitsun kanssa puhelimessa että en tod aio "ottaa särkylääkettä ja odottaa aamuun" vaan aion nyt tulla päivytykseen tämän "lastentautini "kanssa ja piste. Molempiin korviin jomotti niin että taju oli mennä enkä kuullut kunnolla, joku kossupullollinen olisi ehkä auttanut nukkumaan mutta reseptivapaat perusburanat olivat kyllä yhtä tyhjän kanssa. Lääkäri sitten tuumasi korviini kurkattuaan että "kylläpä punottaa". Sain ekat antibiootit jo suoraan lääkäriltä koska apteekit ei ole öisin auki, mutta särkyyn toivat vain samaa panadolia/buranaa mitä olin jo kotona vetänyt yli sallitun määrän.
Kaiken lisäksi mulla aleni pysyvästi kuulo toisesta korvasta tuon tulehduksen vuoksi .
Jos kuulo aleni niin hoito on aloitettu liian myöhään. Sun olisi pitänyt mennä jo aikaisemmin lääkäriin.
Joskus korvatulehdus ei edes ilmoita itsestään, niin kuin mulle kävi kun lääkäri tutki minut flunssan takia. Sanoi vaan että mulla on pahan näköinen korvatulehdus, eikä mulla ollut edes korva kipeä. Ihmettelin vain.
No eiköhän kommentin pointti ollut se, että ei ole hoitohenkilökunnan vika, jos potilas ei hakeudu lääkäriin ajoissa. Ja että edelleen korvatulehdus ei ole päivystysasia, koska ei se yhdessä yössä eskaloidu niin, että kuulo menee.
Vierailija kirjoitti:
Tyypillistä av:ta. Ap:tä tylytetään koska ei tiennyt sellaisesta ihmeaineesta kuin pronax ja että sitä voi mennä noin vain kaiken varalta kerjämään lääkäreiltä. Vaikka käsitin aloituksen pointin olevan, että korvatulehdusta pidetään pikku juttuna jonka kanssa lapsen pitää vain kärvistellä.
Pronax ei ole mikään ihmeaine. Morfiini taitaa olla jo aika lähellä sitä.
Vierailija kirjoitti:
Mun kokemuksen mukaan ei pidetä, nopeasti hoitoon on päässyt jos on sanonut että lapsen korvaa särkee. Muuten ajat ovat toki kiven alla.
Pronaxen + panadol ja antib. en edes hae jos menee parissa päivässä ohi kipulääkkeillä.
No, te ainakin tiesitte, että on korvatulehdus. Meillä nuorimman kanssa joutui arvailemaan, että oliskos tulehdus, kun niistettäessä räkä oli vihreän keltaista. Yleensä oli. Lopuksi vielä putkitettiin kummatkin korvat. Yhtään yötä ei jouduttu valvomaan, en sitten tiedä onko hänellä korkea kipukynnys vai eikö muka oikeasti särkenyt.
Meillä lapsella ollut jo vuosikausia useita korvatulehduksia. Siksi meillä on aina lääkekaapissa burana ja panadol (joita otetaan molempia yhtäaikaa jos kipu on kova) ja lisäksi on puuduttavia korvatippoja ja pronaxenia, mutta noita harvemmin ollaan tarvittu. Yöllä ei olla lähdetty päivystykseen, koska toi tuplalääkitys tehoaa kyllä niin hyvin, että aamuun selviää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kokemuksen mukaan ei pidetä, nopeasti hoitoon on päässyt jos on sanonut että lapsen korvaa särkee. Muuten ajat ovat toki kiven alla.
Jos ap olisi lähtenyt korvasärkyä kiljuvan pojan kanssa päivystykseen, niin ei ne sieltä varmaan olisi pois käännyttäneet. Puhelimessa saattavat kyllä suositella, että pärjäisi kotona aamuun särkylääkkeellä, koska päivystyksessä joutuu kumminkin odottamaan ja apu korvakipuun antibiootista ei ole joka tapauksessa välitön.
Vierailija kirjoitti:
Särky ei ole vakavaa vaan todella ikävää.
Säryn hoito ei tässä tapauksessa kuitenkaan vaadi päivystystävää hoitajaa tai lääkäriä vaan reseptivapaita kipulääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harhaluulo tosiaan, että antibiootti heti auttaisi, miten voisikaan. Sinulla ei ollut lapselle kunnon kipulääkitystä, eli voit syyttää itseäsi lapsen kärsimyksestä. Itse annoin aina parasetamolia ja ibuprofeiinia rinnakkain.
Haista sinä kuule... täällä myös tyttärellä korvatulehdus päällä, teinkin eilen aloituksen hammaskivuksi epäilemästäni poskikivusta joka yöllä sitten siirtyi korvaan. Annoin samaa kuin aloittajalla eli Pamol f 250 (20-50 kg lapsille) 4 tabua ja sitten puolikkaan aikuisille tarkoitetun Pamol 1000. Enempää en uskaltanut antaa, kun pelkäsin olevani kohta syyteessä lapseni myrkyttämisestä!
Nii-i edelleen jäi se ibuprofeiini puuttumaan...
En ole se jolle vastasit, mutta ei minusta ole järkeä ostaa kymmentä eri särkylääkettä kun yksi ja sama kuitenkin toimii kipuun kuin kipuun, on se sitten Panadol tai Burana! Minä hoidan samalla särkylääkkeellä (Burana 400mg tabletti) menkkakivut kuin mies päänsäryt/hammaskivut ja lapsille on oma lääkkeensä (nestemäinen Burana 20 mg) kasvukipuihin/flunssasärkyihin. Ei tarvitse ostaa apteekkia tyhjäksi . Oikeasti, lukekaa ne laatikot :D KAIKISSA mainitaan päänsärky, hammassärky, korvasärky ja kuume...
Lapsiperheen peruslääkevalikoimassa pitäisi aina löytyä Panadol ja Burana/joku muu tulehduskipulääke! Näitä voi antaa rinnakkain ja helpottaa nopeasti ja tehokkaasti kipua tai kuumetta. Molemmat mielellään nestemäisinä jolloin lapselle voi antaa helpommin painon mukaan lasketun annoksen, tableteilla annos jää yleensä liian pieneksi.
Ap:n kommentti edustaa käsittämätöntä uusavuttomuutta. Korvatulehduksista suurin osa paranee ilman antibioottia riittävän kipulääkityksen turvin. Ap on todennäköisesti niitä idiotteja jotka jonottavat päivystyksessä milloin näppylän, pienen haavan tai flunssan vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Särky ei ole vakavaa vaan todella ikävää.
Säryn hoito ei tässä tapauksessa kuitenkaan vaadi päivystystävää hoitajaa tai lääkäriä vaan reseptivapaita kipulääkkeitä.
Niin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harhaluulo tosiaan, että antibiootti heti auttaisi, miten voisikaan. Sinulla ei ollut lapselle kunnon kipulääkitystä, eli voit syyttää itseäsi lapsen kärsimyksestä. Itse annoin aina parasetamolia ja ibuprofeiinia rinnakkain.
Haista sinä kuule... täällä myös tyttärellä korvatulehdus päällä, teinkin eilen aloituksen hammaskivuksi epäilemästäni poskikivusta joka yöllä sitten siirtyi korvaan. Annoin samaa kuin aloittajalla eli Pamol f 250 (20-50 kg lapsille) 4 tabua ja sitten puolikkaan aikuisille tarkoitetun Pamol 1000. Enempää en uskaltanut antaa, kun pelkäsin olevani kohta syyteessä lapseni myrkyttämisestä!
Nii-i edelleen jäi se ibuprofeiini puuttumaan...
En ole se jolle vastasit, mutta ei minusta ole järkeä ostaa kymmentä eri särkylääkettä kun yksi ja sama kuitenkin toimii kipuun kuin kipuun, on se sitten Panadol tai Burana! Minä hoidan samalla särkylääkkeellä (Burana 400mg tabletti) menkkakivut kuin mies päänsäryt/hammaskivut ja lapsille on oma lääkkeensä (nestemäinen Burana 20 mg) kasvukipuihin/flunssasärkyihin. Ei tarvitse ostaa apteekkia tyhjäksi . Oikeasti, lukekaa ne laatikot :D KAIKISSA mainitaan päänsärky, hammassärky, korvasärky ja kuume...
No ei se kuule ole sen päivystyksen ongelma jos sinä olet itse valinnut jättää varautumatta äkilliseen sairastumiseen. Kyllä tuo on ainakin pikkulasten vanhemmilla ihan perusjuttuja, että kotona on riittävät kipulääkkeet. Ja se tarkoittaa sekä parasetamolia että tulehduskipulääkettä, mieluiten puudutetippoja lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ap olisi lähtenyt korvasärkyä kiljuvan pojan kanssa päivystykseen, niin ei ne sieltä varmaan olisi pois käännyttäneet. Puhelimessa saattavat kyllä suositella, että pärjäisi kotona aamuun särkylääkkeellä, koska päivystyksessä joutuu kumminkin odottamaan ja apu korvakipuun antibiootista ei ole joka tapauksessa välitön.
Älä nyt hyvä ihminen mene tuollaista lupaamaan, kyllä meillä päin ainakin käännyttävät. Tai sitten sh antaa kipulääkkeet ja lääkäriin mennään aamulla omalle ta:lle.
Se on aivan törkeän kova kipu tuo korvakipu. Muistan vielä nyt 40 vuoden päästä, kun kakarana oli korvatulehdus.
Aikuisena "sain" ensimmäisen korvatulehdukseni. Kipu oli niin hirvittävä, että yritin päästä lääkäriin, vaikka oli jo myöhäinen ilta. Ei päästetty, kun en ollut päivystystapaus. Yön aikana menetin kuuloni pysyvästi. Mitäs sitä katkeroitumaan, vaikka ehkä asialle olisi jotain voitu tehdä, jos ajoissa olisi päässyt hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Miten korvakipu voi muuttua keskellä yötä henkeä uhkaavaksi? Varsinkaan aikuisella? Kyllä mä nyt kipulääkkeillä yrittäisin aamuun asti pärjätä.
Juuri niin minulle kävi. Kuulo lähti pysyvästi ja hengenvaarallinen tulehdus oli kuulemma. Todettiin, kun viimein seuraavana päivänä pääsin sairaalaan.
Vierailija kirjoitti:
1 toinen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MInä sain kerran vääntää hoitsun kanssa puhelimessa että en tod aio "ottaa särkylääkettä ja odottaa aamuun" vaan aion nyt tulla päivytykseen tämän "lastentautini "kanssa ja piste. Molempiin korviin jomotti niin että taju oli mennä enkä kuullut kunnolla, joku kossupullollinen olisi ehkä auttanut nukkumaan mutta reseptivapaat perusburanat olivat kyllä yhtä tyhjän kanssa. Lääkäri sitten tuumasi korviini kurkattuaan että "kylläpä punottaa". Sain ekat antibiootit jo suoraan lääkäriltä koska apteekit ei ole öisin auki, mutta särkyyn toivat vain samaa panadolia/buranaa mitä olin jo kotona vetänyt yli sallitun määrän.
Kaiken lisäksi mulla aleni pysyvästi kuulo toisesta korvasta tuon tulehduksen vuoksi .
Jos kuulo aleni niin hoito on aloitettu liian myöhään. Sun olisi pitänyt mennä jo aikaisemmin lääkäriin.
Joskus korvatulehdus ei edes ilmoita itsestään, niin kuin mulle kävi kun lääkäri tutki minut flunssan takia. Sanoi vaan että mulla on pahan näköinen korvatulehdus, eikä mulla ollut edes korva kipeä. Ihmettelin vain.
No eiköhän kommentin pointti ollut se, että ei ole hoitohenkilökunnan vika, jos potilas ei hakeudu lääkäriin ajoissa. Ja että edelleen korvatulehdus ei ole päivystysasia, koska ei se yhdessä yössä eskaloidu niin, että kuulo menee.
Jaa ei vai? Kiva kuulla näin kuurona. Yön aikana lähti kuulo ja siinä hilkulla ettei henkikin.
Koska siskon nukkuminen on tärkeämpää kuin veljen korvakipu. :D