"Perheen 11-vuotiaan pojan kolesteroliarvot ovat niin koholla, että ravitsemusterapeutilta tuli tiukka ohje lisätä ripeästi kasvisten ja hedelmien syömistä. Äitiä raastaa se, ettei heillä ole varaa tehdä niin."
En vaan ymmärrä tätä. Eihän esim. juurekset ole kalliita. Ja hedelmistäkin yleensä löytää edullisia kausituotteita esim. appelsiineja saa tällä hetkellä jopa eurolla kilon.
Mitä ne oikein syöttää lapsille jos pari euroa vihanneksista tai hedelmistä on liikaa...
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/82099ff0-aee2-43f8-8362-6a60472939db
Kommentit (602)
Eli eineksiin ja vaikka jauhelihaan ja muuhun lihaan on aina varaa, vaan ei kasviksiin? Got it!
Vierailija kirjoitti:
Edullisesti ja monipuolisesti pystyy kyllä syömään. Ei välttämättä ostaen niitä kalliimpia marjoja tai hedelmiä, mutta satokausikalenterin mukaisesti sesongissa olevat kasvikset ja hedelmät ovat aina edullisempia. Jos kärryyn mättää sipsiä ja limukkaa sekä ranupusseja kera nakkien, ei korkeat kolesterolit ole ihme edes 11-vuotiaalla lapsella. Loput rahat käytetään sitten tietenkin siideriin ja tupakkaan.
Esim. todella ison kattilallisen muussia tai ison pellillisen lohkoperunoita tekee todella pienellä rahalla. Kilon irtoperuna taitaa olla alle euron, sen sijaan 500 grammaa ranuja maksaa jo vähintään 1,50 euroa. Nakkipaketti ja nugetit maksavat myös, niiden sijaan jos ostaakin kokolihaa -30% tai -60% alennuksella ja tekee siitä ison lihapadan (mukaan vaikka sipulia, porkkanaa, linssejä, tomaattimurskaa tms) niin aika paljon parempi hyötysuhde samalla rahalla.
Kyllä tässä maassa on todella pienellä rahalla eläviä ihmisiä joilla ei ole rahaa ruokaan. He eivät kuitenkaan ole niitä ylipainoisia ja kolesteroliongelmaisia. Auschwitzissa ei tainnut lihavia olla? Jos ruokaa on tarjolla enemmän kuin kuluttaa, silloin muuttuu kelmeäksi paksukaiseksi. Saman rahan voi käyttää terveellisempään ruokaan ja ostaa sitä vähemmän. Tehdä itse eikä ostaa eineksiä.
Oma lapsuudenperheeni eli todellakin köyhyysrajalla 90-luvun alkuvuosina. Yksikään meistä ei ollut lihava, mutta nälässä ei tarvinnut olla. Marjoja kerättiin pakkanen täyteen, leipää tehtiin itse ja ruokakin alusta loppuun. Ei mennyt vanhemmilla rahaa kaljaa tai tupakkaan vaan kaikki asumiseen ja ruokaan. En halua kuulostaa kylmältä, mutta todellakin elämä on valintoja.
Toivottavasti karma korjaa sinut pian. Olet kuvottava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja marjat ei käy? Metsässä on ilmaiseksi ja moni tarjoaa myls puutarhamarjoja ilmaiseksi. Ja omenoita.
Missä tarjotaan marjoja ilmaiseksi? Nyt ei taida tähän vuodenaikaan metsästä niitä marjoja löytyä.
Kuten moni on jo neuvonut. Pakasta. Säilö.
Sekä Helsingissä että mökkikunnassa on paljon ihmisiä jotka tarjoaa viinimarjojaan ilmaiseksi. Itse olen ilmoitellut ilmaisista marja-aronioista jo neljänä kesänä. Niitä tulee niin paljon että muillekin riittää.
Omenia on joka portinpielessä täälläpäin. Kuivata.
Minä en muuten kysynyt itseni takia. Muuten vain. Ei mulla kyllä ole pakastintakaan.
Jekku Normaali kirjoitti:
Onpa täällä sairasta porukkaa,mikä ihmisissä on nykyisin vialla! Kuoleman sairas äiti ja nälkää näkevät lapset eivät ketään hetkauta! Haukutaan vaan! Sääliksi käy teitä,todellakin. Mutta niinhän se vanha totus menee että: Hyvä mies tekee hyvän ajan,hyvä aika tekee huonon miehen. Huono mies tekee huonon ajan,huono aika tekee hyvän miehen. Hyvät ajat ovat nykyisin takana päin ja huonoja miehiä/naisia joka paikka täynnä. Tulev a isuudessa on viä toivoa!
Luitko edes koko artikkelia? Nimittäin se nainen josta tässä puhutaan ei ollut mikään kuolemansairas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja marjat ei käy? Metsässä on ilmaiseksi ja moni tarjoaa myls puutarhamarjoja ilmaiseksi. Ja omenoita.
Missä tarjotaan marjoja ilmaiseksi? Nyt ei taida tähän vuodenaikaan metsästä niitä marjoja löytyä.
Kuten moni on jo neuvonut. Pakasta. Säilö.
Sekä Helsingissä että mökkikunnassa on paljon ihmisiä jotka tarjoaa viinimarjojaan ilmaiseksi. Itse olen ilmoitellut ilmaisista marja-aronioista jo neljänä kesänä. Niitä tulee niin paljon että muillekin riittää.
Omenia on joka portinpielessä täälläpäin. Kuivata.
Minä en muuten kysynyt itseni takia. Muuten vain. Ei mulla kyllä ole pakastintakaan.
Pakastimia jaetaan ilmaiseksi roskalavaryhmissä.
Voi myös kuivattaa. Omenarenkaat on ihania. Aroniasta voi kuivattaa jauhoa jota lisäillä sinne tännr. Vitamiinipommi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
:D Johan on porukka vitsikkäällä tuulella. Kävin itse asiassa juuri ulkoilemassa, eipä näkynyt kauheasti marjoja...
Ainakaan kolesteroliperheen tilanne ei ole ihan tuore, varmaan viime kesänäkin olisi voinut kerätä marjoja tai ottaa vastaan omenoita. Omenoita varsinkin oli suunnilleen joka okt-alueella paljon yli oman tarpeen.
Tämä! Syyskesällä monet ovat vaikeuksissa satonsa kanssa. Itse keräsin ja pilkoin naapurin ylimääräiset omenat n. 40 kg suoraan pakastimeen ja vielä on jäljellä niin että riittää koko kevään.
Lapsihan varmaan syö koulussa salaattia vihanneksia sun muuta? Itse opin vasta lähemmäs 20 ikävuotta syömään salaattia sun muuta. Sitä ennen vain pullaa, leipää ja "kotiruokaa". Ikinä ei ole ollu kolesterolit ylhäällä, ennemmin hemoglobiini alhaalla.
Nytkin 40 vuotiaana pullaa, makaroonia, leipää ja veriarvot ihanteelliset. Vihannekset menee keitossa ja kurkut leivällä. Kesällä maistuu raikas salaatti.
Kivikylän lihapullapaketin hinnalla saa kilon omenoita, kilon appelsiineja ja paprikan tai kurkun.
Pakastepizzan hinnalla saa broilerin jauhelihaa 400g, tummia makaroneja pussin ja munia 10kpl.
Sipsipussin hinnalla saa kilon kruunupakastevihamneksia ja tomaattimurskan.
Ranskaneivän hinnalla saa näkkäri tai hapankorppupaketin.
Paulavanukkaan hinnalla saa litran maustatonta jogurttia tai mustikkakeittoa.
Kaakaopussin hinnalla saa 4 purkkia maitoa tai tuoremehua.
Mutta nälkää siis nähdään, veriarvot räjähtää eikä Karpokaan saatana auta.
Laura on joko huono trolli tai äärettömän tyhmä ja saamaton. Ei kukaan syötä lapselleen tuollaista paskaa vuosikausia.
Millä tavalla kuvottavaa on sanoa suoraan se, että aika monella ihmisellä ruoanlaittotaidon puute ja viitseliäisyyden puute aiheuttavat näitä rahaongelmia? Todella pienellä rahalla voi syödä monipuolisesti, se kuitenkin vaatii vähän sitä omaakin panosta. Jos einekset ja mäkkärisapuskat ovat jokapäiväistä hupia, on varmaan turha odottaa rahojen riittävän koko kuukaudeksi? Tässä ketjussakin moni on kertonut kokemuksistaan näistä nykypäivän "köyhistä": löytyy pleikat, pelit ja vehkeet, kynsihuollot ja muut lisukkeet, tupakkaa palaa ja viinaa ostetaan, vaatteetkin oltava aina tiettyä merkkiä. Näitä esimerkkejä tuntee jokainen.
Ei se ole köyhyyttä, se on yli varojen elämistä. Siihen ei auta muu kuin elämänhallinta. Täysin oma lukunsa ovat sitten oikeasti köyhät ja monisairaat ihmiset joita niitäkin tässä maassa on. Harmi vaan, että köyhien "äänitorvina" on valitettavan usein näitä muulla tavalla elämänhallinnan menettäneitä (ei viitsitä, ei jakseta, odotetaan että joku muu tekee valmiiksi, tuhlataan rahaa vailla huolta huomisesta jne).
Jos korkea kolesteroli lapsella oikeasti johtuisi ruokavaliosta eikä esim perintötekijöistä tai sairaudesta, niin Suomessa olisi kuluneen sadan vuoden aikana aika vähän terveitä ihmisiä.
Enkä edes usko että kukaan Suomessa nykyaikana söisi vain viljatuotteita niin kuin tämä perheenäiti väittää.
Jekku Normaali kirjoitti:
Onpa täällä sairasta porukkaa,mikä ihmisissä on nykyisin vialla! Kuoleman sairas äiti ja nälkää näkevät lapset eivät ketään hetkauta! Haukutaan vaan! Sääliksi käy teitä,todellakin. Mutta niinhän se vanha totus menee että: Hyvä mies tekee hyvän ajan,hyvä aika tekee huonon miehen. Huono mies tekee huonon ajan,huono aika tekee hyvän miehen. Hyvät ajat ovat nykyisin takana päin ja huonoja miehiä/naisia joka paikka täynnä. Tulev a isuudessa on viä toivoa!
EDS ja CRPS eivät ole kuolemansairauksia. Lapset eivät näe nälkää - suorastaan päinvastoin jos 11-vuotias on niin ylipainoinen että kolestroliarvot paukkuu. Se että jutussa vähintäänkin joissain asioissa liioitellaan ja harhaanjohdetaan vievät uskottavuutta kaikelta muultakin.
Vierailija kirjoitti:
Yksi appelsiini painaa aika paljon, joten ei niitä montaa eurolla saa...
Neljä saa. Ostan monesti 8 appelsiinia, riittää välipaloiksi 2 päiväksi, kun on 3 lasta ja 2 aikuista. Ne 8 appelsiinia on noin 2 euroa tällä hetkellä, joskus vähän yli. Onhan se kalliimpaa kuin näkkileipä tai puuro.
Meillä syödään usein porkkanaa, näkkileipää ja kallista rahkaa. Keräsin itse 30 litraa mustikoita. Ne riitti jouluun asti, kun sekoitti rahkaan ja maitoon ja hurautti tehosekoittimella köyhän ”pirtelöksi”. Se lasillinen pirtelöä maksoi suunnilleen saman verran kuin appelsiini ja piti nälkää paljon paremmin. Mutta nyt kun on mustikat ja puolukatkin loppu, ei pystytä ostamaan kaupasta pakastemarjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä voisi luulla, että yhteiskunta auttaisi lapsiperheitä poikkeustilanteissa. Näin ei kuitenkaan ole. Itselläni on tästä omakohtaista kokemusta. Olin juuri saanut lapsen. Jouduin turvautumaan toimeentulotukeen. Toimeentulotuessa ei kuitenkaan huomioitu sairastamani keliakian kustannuksia ylimääräisinä menoina ja eduskunta oli aiemmin lakkauttanut keliakiatuen. Lisäksi en pystynyt imettämään, joten jouduin antamaan vauvalle korviketta joka maksoi noin 120 e kuukaudessa. Ihan tavallinen kaupan korvike siis kyseessä mihin ei voi hakea mitään kelan tukea.
Olin vaikeassa tilanteessa ja sossut tulivat meillä kotona käymään, kun synnytysvuodeosastolta oltiin ilmoitettu sossuun minun olevan itkuinen ja ahdistunut taloustilanteesta. Itkin sossuillekin tilannetta ja kysyin voisinko saada harkinnanvaraista toimeentulotukea näihin kustannuksiin. Sossut vain pahoittelivat, että kunnan määräykset ovat sellaiset ettei äidinmaidonkorvikkeisiin myönnetä tukea, eikä myöskään keliakian aiheuttamiin lisäkustannuksiin voida myöntää tukea. Että eipä sitä apua saa, vaikka osaisikin hakea.
Varmaan siksi, ettei keliakia aiheuta mitään lisäkustannuksia. Ei ole mikään pakko ostaa jotain järjettömän kallista gluteenitonta leipää, jättää vaan koko leivän pois ruokavaliosta. Pastan tilalle perunaa ja riisiä ym. Ei kulu yhtään enempää rahaa kuin muillakaan.
Tuossa olet väärässä. Keliaakikko kärsii hyvin usein hivenaineidenpuutteesta, ja viljat ovat sekä elintärkeiden hivenaineiden että kuitujen lähde. On niin kulunutta huudella aiheesta josta ei oikeasti tiedä mitään. Lue vaikka ensialkuun pari kirjaa aiheesta. Keliakia ei ole mikään allergia eikä keliakiaa voi hoitaa jättämällä viljatuotteet kokonaan pois ja vaihtamalla ne ne perunaan ja riisiin.
Tokin on ihmeen sitkeässä elävä käsitys, etteikö keliaakikkp voisi syödä viljoja. Kyllä voi. Ainoastaan kolme viljalajiketta, vehna, ohra ja ruis, ovat sopimattomia. Jäljelle jää mm. kaura, tattari, hirssi, riisi, maissi...
Tottakai. Mutta ihmiset eivät ymmärrä että keliaakikko ei voi ostaa tavallista kauraa eikä tavallista maissia eikä tavallista tattaria eikä tavallista mitään, vaan nämä kaikki pitää olla merkitty gluteenittomaksi!
Esim tattari voi olla halpaa, mutta jos se on valmistettu ei-gluteenittomaksi, keliaakikko ei voi sitä käyttää, vaan sen keliaakikon pitää ostaa gluteenittomaksi varmistettua tattaria joka sitten maksaakin enemmän.
Epäilen keksityksi jutuksi, koska:
A) Kolesterolia ei mitata 11-vuotiaalta, ellei ole erityistä syytä: Mahdoton ylipaino, epäily kakkostyypin diabeteksesta tai muu sairaus/epäily.
B) Kaurapuuro on ns. terveysruoka, joka alentaa kolesterolia.
C) Kauden vihannekset yms jopa halvempia kuin muu ruoka. Toki vaatii viitseliäisyyttä.
D) Koululounas kattaa 1/3 päivän energian kulutuksesta. Jos siihen päälle syö terveysvaikutteista kaurapuuroa ja leipää niin olisi jopa kohennus monen ruokavalioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä kaiken saa ilmaiseksi? Metsästä. Vai pitäskö ne valmiiksi poimia ja jakaa?
Vierailija kirjoitti:
Pussillisen omenoitakin saa 70 sentillä...
Ihan oikeasti jos muutama kymmenen senttiä on liikaa lapsen kasviksista ja hedelmistä niin mihin perheen rahat oikein menee?
Veikkaan että päihteistä ainakin tupakkaa tarvitaan, että "jaksaa" tuollaista elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1900-luvun alussa oli samanlaista huonoa taloudenhoitoa monissa perheissä. Ratkaisuksi köyhiä perheitä opastettiin kodinhoidossa ja lasten terveellisessä ja edullisessa ruokkimisessa: marjastus, juuresten käyttö yms. Martat olivat tässä valistustyössä etulinjassa.
Nykyään vasemmisto vastustaa tiukasti tuollaista valistusta, koska köyhien kokemusta ei saa kyseenalaistaa ratkaisukeskeisyydellä. Neuvojen sijaan pitää antaa rahaa.
Ei vastusta. KUKAAN ei vastusta.
Valitettavasti vastustaa. Puhutaan richsplainauksesta: https://yle.fi/aihe/artikkeli/2019/01/17/syo-juureksia-ne-ovat-halpoja-…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä voisi luulla, että yhteiskunta auttaisi lapsiperheitä poikkeustilanteissa. Näin ei kuitenkaan ole. Itselläni on tästä omakohtaista kokemusta. Olin juuri saanut lapsen. Jouduin turvautumaan toimeentulotukeen. Toimeentulotuessa ei kuitenkaan huomioitu sairastamani keliakian kustannuksia ylimääräisinä menoina ja eduskunta oli aiemmin lakkauttanut keliakiatuen. Lisäksi en pystynyt imettämään, joten jouduin antamaan vauvalle korviketta joka maksoi noin 120 e kuukaudessa. Ihan tavallinen kaupan korvike siis kyseessä mihin ei voi hakea mitään kelan tukea.
Olin vaikeassa tilanteessa ja sossut tulivat meillä kotona käymään, kun synnytysvuodeosastolta oltiin ilmoitettu sossuun minun olevan itkuinen ja ahdistunut taloustilanteesta. Itkin sossuillekin tilannetta ja kysyin voisinko saada harkinnanvaraista toimeentulotukea näihin kustannuksiin. Sossut vain pahoittelivat, että kunnan määräykset ovat sellaiset ettei äidinmaidonkorvikkeisiin myönnetä tukea, eikä myöskään keliakian aiheuttamiin lisäkustannuksiin voida myöntää tukea. Että eipä sitä apua saa, vaikka osaisikin hakea.
Varmaan siksi, ettei keliakia aiheuta mitään lisäkustannuksia. Ei ole mikään pakko ostaa jotain järjettömän kallista gluteenitonta leipää, jättää vaan koko leivän pois ruokavaliosta. Pastan tilalle perunaa ja riisiä ym. Ei kulu yhtään enempää rahaa kuin muillakaan.
Tuossa olet väärässä. Keliaakikko kärsii hyvin usein hivenaineidenpuutteesta, ja viljat ovat sekä elintärkeiden hivenaineiden että kuitujen lähde. On niin kulunutta huudella aiheesta josta ei oikeasti tiedä mitään. Lue vaikka ensialkuun pari kirjaa aiheesta. Keliakia ei ole mikään allergia eikä keliakiaa voi hoitaa jättämällä viljatuotteet kokonaan pois ja vaihtamalla ne ne perunaan ja riisiin.
Tokin on ihmeen sitkeässä elävä käsitys, etteikö keliaakikkp voisi syödä viljoja. Kyllä voi. Ainoastaan kolme viljalajiketta, vehna, ohra ja ruis, ovat sopimattomia. Jäljelle jää mm. kaura, tattari, hirssi, riisi, maissi...
Tottakai. Mutta ihmiset eivät ymmärrä että keliaakikko ei voi ostaa tavallista kauraa eikä tavallista maissia eikä tavallista tattaria eikä tavallista mitään, vaan nämä kaikki pitää olla merkitty gluteenittomaksi!
Esim tattari voi olla halpaa, mutta jos se on valmistettu ei-gluteenittomaksi, keliaakikko ei voi sitä käyttää, vaan sen keliaakikon pitää ostaa gluteenittomaksi varmistettua tattaria joka sitten maksaakin enemmän.
Itseasiassa tattari on aina gluteenitonta, niin myös maissi ja riisi. Eli ehkä et itse ole ymmärtänyt että vain siksi että paketin kyljessä ei erikseen lue gluteeniton, ei tarkoita että näitä viljoja ei keliaakikko voisi syödä. On tietysti mahdollista että jollakin on keliakian lisäksi joku muu vilja-allergia jonka vuoksi nuo eivät sovi mutta keliakia itsessään ei estä syömästä muuta viljaa kuin vehnää ohraa ja ruista. Ja tuo mitä joku sanoi että keliaakikoilla on usein hivenainepuutoksia, ei johdu niinkään viljan puutteesta vaan siitä että suolinukka on vaurioitunut silloin kun sitä viljaa vielä söi, eikä hivenaineet imeydy kunnolla. Ei viljassa kuitenkaan niin paljon ole aineita joita ei saisi esim. palkokasveista ja juureksista.
Uusavuttomuutta... porkkanat ja kaalit edullisia. Tuskin lapset nyt pelkällä makaronilla elää?