Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Perheen 11-vuotiaan pojan kolesteroliarvot ovat niin koholla, että ravitsemusterapeutilta tuli tiukka ohje lisätä ripeästi kasvisten ja hedelmien syömistä. Äitiä raastaa se, ettei heillä ole varaa tehdä niin."

Vierailija
25.01.2019 |

En vaan ymmärrä tätä. Eihän esim. juurekset ole kalliita. Ja hedelmistäkin yleensä löytää edullisia kausituotteita esim. appelsiineja saa tällä hetkellä jopa eurolla kilon.
Mitä ne oikein syöttää lapsille jos pari euroa vihanneksista tai hedelmistä on liikaa...

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/82099ff0-aee2-43f8-8362-6a60472939db

Kommentit (602)

Vierailija
201/602 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perheen äitihän on sairas. Hävetkää tuomitsevuuttanne.

Mikä siinä on kun ihmiset eivät osaa lukea eivätkä varsinkaan ymmärtää lukemaansa enää nykyään? Tämä Laura ei ole millään tavalla sairas, jutun toinen äiti on.

Vierailija
202/602 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi se ei oo hoidossa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/602 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko olla niin, että asuvat syrjäkylillä? Sitten tuleekin hintaa, kun painelee 20 km suuntaansa ostoksille. Kyläkaupat ovat aika kalliita yleensä jos sellainen on lähellä.

Vierailija
204/602 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä lailla?

Lue juttu

https://yle.fi/uutiset/3-10612634

Vierailija
205/602 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesimeloni ei montaa päivää säily, se kannattaa syödä heti pois, kuvassa näyttää jo nahistuneelta. Juustoa voi syödä säästeliäämmin, se säilyy.

Ostin lidlistä mandariineja 0,89e/kg, porkkanaa 0,89e/kg, banaaneja 0,99e/kg. Eipä ollut kallista, just vähän aikaa sitten siellä oli peruna 0,49e/kg. Paprikamix on jatkuvasti tarjouksessa 1,29e/500g. Lidlin pakastekasvikset on hyviä ja edullisia, käytän niitäkin paljon.

Ruoka tehdään itse perusaineksista ja ei se nyt niin kalliiksi tule. Herkut ne maksaa eikä makaronilaatikon ainekset ja porkkanaraaste.

Vierailija
206/602 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä on kun ihmiset eivät osaa lukea eivätkä varsinkaan ymmärtää lukemaansa enää nykyään? Tämä Laura ei ole millään tavalla sairas, jutun toinen äiti on.

Opettele lukemaan.

Vierailija
207/602 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä lailla?

Lue juttu

https://yle.fi/uutiset/3-10612634

Lue itse.

Laura on ihan terve. Siis se äiti.

Vierailija
208/602 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti äidin diagnoosit eivät ole missään tapauksessa kuolemansairauksia eikä niiden hoitoon tarvita happihoitoa. Tn. äiti ei ole terveydenhuollosta saanut hyväksyntää diagnooseille, joten lääkkeet ostaa itse ilman korvauksia. Happirikastimenkin saisi ilmaiseksi lainaan, jos sille olisi lääketieteellistä tarvetta. Jostain syystä äiti vaikuttaa heittäneen hanskat naulaan ylipäätään. Jotain muuta apua kuin rahaa tarvittaisiin.

Vierailija
209/602 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se lomautettu isäkin voi mennä marjamettään ja kalaan? Ja kokata?

Vierailija
210/602 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjaus: Siis se toinen artikkelin äiti, Marjaana. Laurakin varmasti tarvitsisi neuvontaa.

Vierailija
211/602 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettele itse lukemaan ja ymmärtämään lukemasi. Ja häpeä.

"Itäsuomalaisen perheen alamäki alkoi, kun Laura oli viimeisillään raskaana. Perhe muutti etelästä itään ja Laura irtisanoi työnsä pääkaupunkiseudulta. Muutto ei riittänyt irtisanomisen perusteeksi, ja hän sai puolen vuoden karenssin. Samaan aikaan aviomies lomautettiin.

Vuoden sisällä Lauran ystävä, mummo ja isä kuolivat ja Laura itse sairastui masennukseen. Talous oli kuralla.

– Kun kodistamme vielä löydettiin hometta, murruin täysin. Olen henkisesti niin loppu, etten meinaa millään jaksaa tapella siitä, kenen maksettavaksi homeremontti lopulta päätyy."

Vierailija
212/602 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja marjat ei käy? Metsässä on ilmaiseksi ja moni tarjoaa myls puutarhamarjoja ilmaiseksi. Ja omenoita.

:D Johan on porukka vitsikkäällä tuulella. Kävin itse asiassa juuri ulkoilemassa, eipä näkynyt kauheasti marjoja...

Tämä oli tietysti vitsi. Sikäli kuitenkin hyvä kommentti, että suomalaiseen köyhyyteen liittyy suunnitelmien puute: elämää ei osata ajatella seuraavaa päivää pidemmälle. Jos syksyllä marjastaisi muutaman ämpärin marjoja niillä pärjäisi kevääseen. Siinä samalla vähän sieniäkin matkaan.

Selitys on, että on niin köyhyyden uuvuttama ettei vain jaksa. Tai ei pääse liikkumaan marjaämpäreiden kanssa. Syksyllä pitäisikin vähän reippaammassa kunnossa olevien lähteä kaveriksi sinne metsään.

Muuten, mekin oltiin tosi köyhiä mutta marjametsään aina mentiin. Polkupyörillä. Saattoi ajoa olla suuntaansa 10 km ja sitten metsässä rämpiminen. Meillä myös pestiin matot säännöllisesti joka kesä niin, että olivat juhannukseksi puhtaat. Pyörän tarakalle vaan ja muutama kilometri suuntaansa. Köyhiä oltiin, mutta periksi ei annettu.

Vierailija
213/602 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Itäsuomalaisen perheen alamäki alkoi, kun Laura oli viimeisillään raskaana. Perhe muutti etelästä itään ja Laura irtisanoi työnsä pääkaupunkiseudulta. Muutto ei riittänyt irtisanomisen perusteeksi, ja hän sai puolen vuoden karenssin. Samaan aikaan aviomies lomautettiin.

Vuoden sisällä Lauran ystävä, mummo ja isä kuolivat ja Laura itse sairastui masennukseen. Talous oli kuralla.

– Kun kodistamme vielä löydettiin hometta, murruin täysin. Olen henkisesti niin loppu, etten meinaa millään jaksaa tapella siitä, kenen maksettavaksi homeremontti lopulta päätyy."

Niin eli mikä se sairaus on?

Ja miksei se lomautettu mies ehdi kalastaa, marjastaa jne?

Vierailija
214/602 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäilen keksityksi jutuksi, koska:

A) Kolesterolia ei mitata 11-vuotiaalta, ellei ole erityistä syytä: Mahdoton ylipaino, epäily kakkostyypin diabeteksesta tai muu sairaus/epäily.

B) Kaurapuuro on ns. terveysruoka, joka alentaa kolesterolia.

C) Kauden vihannekset yms jopa halvempia kuin muu ruoka. Toki vaatii viitseliäisyyttä.

D) Koululounas kattaa 1/3 päivän energian kulutuksesta. Jos siihen päälle syö terveysvaikutteista kaurapuuroa ja leipää niin olisi jopa kohennus monen ruokavalioon.

Entä karkit, limut, keksit, jätskit, sipsit , hampurilaiset ym ym. Kyllä ylipainoisilta lapsilta  mitataan  nykyään kolesteroli arvot, mikäli kouluterveydenhoitaja katsoo aiheelliseksi.

Myös vähäinen liikunta kovettaa vesrisuonia ja osaltaan nostaa kolesterolia.

Sääli että äiti kertoo lapsensa terveystietoja julkisesti. Toivottavasti lsta ei tunnisteta.

Vierailija
215/602 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? Eihän tämä Laura edelleenkään mitenkään sairas ole. Töissä ollessa kannattaisi kerryttää puskuria työttömyyttä ja muuta varten, ettei tule hätä sitten jotain käy.

Mitä minun pitäisi hävetä? Sitä, että osaan lukea ja ymmärtää lukemani toisin kuin sinä?

Vierailija
216/602 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhuh, miten tylyjä kommentteja. Itselläkin on rahat joulun jälkeen nyt niin vähissä, että on todella käytettävä mielikuvitusta, että tammikuusta selviää. Ja nuo jutut siitä, että yksi porkkanapussi riittää kahdeksi viikoksi. Kilon pussissa on yleensä joku viisi porkkanaa. Meillä se menee kerralla, yleensä menee kaksikin kiloa. Meillä syödään paljon vihanneksia ja hedelmiä, ja lapset on tottuneet siihen. Mutta niin vain meilläkin on nyt tammikuussa käynyt, että eilen tein spaghettia ja jätin kasvikset ja salaatit hankkimatta. Kurkkukin maksaa tällä hetkellä 3-4 euroa kilo. Yhden salaattikipon hinnaksi (salaatti, kurkku ja tomaatti) tulee siis 7-8 euroa ja se menee meillä kerralla. Kallista on.

Vierailija
217/602 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huhuh, miten tylyjä kommentteja. Itselläkin on rahat joulun jälkeen nyt niin vähissä, että on todella käytettävä mielikuvitusta, että tammikuusta selviää. Ja nuo jutut siitä, että yksi porkkanapussi riittää kahdeksi viikoksi. Kilon pussissa on yleensä joku viisi porkkanaa. Meillä se menee kerralla, yleensä menee kaksikin kiloa. Meillä syödään paljon vihanneksia ja hedelmiä, ja lapset on tottuneet siihen. Mutta niin vain meilläkin on nyt tammikuussa käynyt, että eilen tein spaghettia ja jätin kasvikset ja salaatit hankkimatta. Kurkkukin maksaa tällä hetkellä 3-4 euroa kilo. Yhden salaattikipon hinnaksi (salaatti, kurkku ja tomaatti) tulee siis 7-8 euroa ja se menee meillä kerralla. Kallista on.

Kurkkua ei kannata ostaa, se on 90% vettä. Muita kasviksia ennemmin.

Vierailija
218/602 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

KAIKKI KÖYHÄT NYT MARJAMETSÄÄN NYT HETI. KUULETTEKO, NYT MARJAMETSÄÄN 20 KM PÄÄHÄN KÄVELLEN JA KANNAT LAPSESI REPPUSELÄSSÄ. SIELLÄ NIITÄ MARJOJA NYT ON, IHAN VARMASTI ON. NYT SINNE VAAN LAISKAT TYHMÄT PSKAT. MINÄ OLEN TEITÄ PAREMPI KUULETTEKO!

Vierailija
219/602 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä sairas äiti on kuitenkin priorisoinut tekoripsiin. Näkyy Ylen appsissa. Ei ihan heti tulisi mieleen sellaisia huollattaa, jos lapsille ei olisi ruokaa ja itse makaisi sängyssä kuolemaa odottaen. Lemmikkieläimistä ja niistä koituvista kuluista en edes jaksa aloittaa.

Vierailija
220/602 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

KAIKKI KÖYHÄT NYT MARJAMETSÄÄN NYT HETI. KUULETTEKO, NYT MARJAMETSÄÄN 20 KM PÄÄHÄN KÄVELLEN JA KANNAT LAPSESI REPPUSELÄSSÄ. SIELLÄ NIITÄ MARJOJA NYT ON, IHAN VARMASTI ON. NYT SINNE VAAN LAISKAT TYHMÄT PSKAT. MINÄ OLEN TEITÄ PAREMPI KUULETTEKO!

Mahdoton uskoa että maalla on marjaan 20 kilsaa. Ja jos molemmat vanhemmat on kotona ja lapsi 11, ei niitä teinejä tartte selässä kantaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yksi