Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Perheen 11-vuotiaan pojan kolesteroliarvot ovat niin koholla, että ravitsemusterapeutilta tuli tiukka ohje lisätä ripeästi kasvisten ja hedelmien syömistä. Äitiä raastaa se, ettei heillä ole varaa tehdä niin."

Vierailija
25.01.2019 |

En vaan ymmärrä tätä. Eihän esim. juurekset ole kalliita. Ja hedelmistäkin yleensä löytää edullisia kausituotteita esim. appelsiineja saa tällä hetkellä jopa eurolla kilon.
Mitä ne oikein syöttää lapsille jos pari euroa vihanneksista tai hedelmistä on liikaa...

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/82099ff0-aee2-43f8-8362-6a60472939db

Kommentit (602)

Vierailija
541/602 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä voisi luulla, että yhteiskunta auttaisi lapsiperheitä poikkeustilanteissa. Näin ei kuitenkaan ole. Itselläni on tästä omakohtaista kokemusta. Olin juuri saanut lapsen. Jouduin turvautumaan toimeentulotukeen. Toimeentulotuessa ei kuitenkaan huomioitu sairastamani keliakian kustannuksia ylimääräisinä menoina ja eduskunta oli aiemmin lakkauttanut keliakiatuen. Lisäksi en pystynyt imettämään, joten jouduin antamaan vauvalle korviketta joka maksoi noin 120 e kuukaudessa. Ihan tavallinen kaupan korvike siis kyseessä mihin ei voi hakea mitään kelan tukea.

Olin vaikeassa tilanteessa ja sossut tulivat meillä kotona käymään, kun synnytysvuodeosastolta oltiin ilmoitettu sossuun minun olevan itkuinen ja ahdistunut taloustilanteesta. Itkin sossuillekin tilannetta ja kysyin voisinko saada harkinnanvaraista toimeentulotukea näihin kustannuksiin. Sossut vain pahoittelivat, että kunnan määräykset ovat sellaiset ettei äidinmaidonkorvikkeisiin myönnetä tukea, eikä myöskään keliakian aiheuttamiin lisäkustannuksiin voida myöntää tukea. Että eipä sitä apua saa, vaikka osaisikin hakea.

Miksei sinulla ollut säästöjä?

En ole tätä kohderyhmää, kunhan  vaan lueskelin näitä kommentteja. Jonkun älypään tämä että "miksei sinulla ollut säästöjä. Kenellä edes keskituloisella jää säästöön pantavaa. 

Esim meidän perheessä varallisuus karttuu kuukausittain noin 2400 euroa.

Tämä olisi helpompi suhteuttaa, jos kertoisit kuukausittaiset tulosi...'

ohis

Vierailija
542/602 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyykin varmaan kesällä laittaa ilmoitus johonkin että nimenomaan vähävaraiset perheet voisivat tulla keräämään meiltä marjoja, luumuja, kirsikoita ja omenoita. Näitä tulee aina yli oman tarpeen vaikka osa pakastetaan ja osa annetaan sukulaisille.

Saisivatko yksinelävät köyhätkin tulla? Kyllä minä tulisin, jos vain olen siinä kunnossa. Jos en mitenkään pääse itse, voisin kysyä avustajaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/602 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyykin varmaan kesällä laittaa ilmoitus johonkin että nimenomaan vähävaraiset perheet voisivat tulla keräämään meiltä marjoja, luumuja, kirsikoita ja omenoita. Näitä tulee aina yli oman tarpeen vaikka osa pakastetaan ja osa annetaan sukulaisille.

Eikun sinun pitää poimia, putsata, säilöä ne marjat ja hedelmät, ja viedä aina päivittäin kuljetus köyhän perheen kotiovelle. Mielellään teet niistä vielä jonkin valmiin jälkiruoan, muuten jää survokset syömättä.

Viesti oli varmaan tarkoitettu sarkasmiksi tai kettuiluksi, mutta minä kyllä ainakin oikeasti voisin vaihtokaupalla tms. ostaa tälläisiä poimittuja, putsattuja, säilöttyjä marjoja ja hedelmiä. Liikuntarajoitteisena nuo hommat ovat vähän vaikeita. Sieniä olen joskus johonkin vaihtanutkin. Marjojen ja hedelmien kanssa ei ole vielä ollut tuuria.

Vierailija
544/602 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti äidin diagnoosit eivät ole missään tapauksessa kuolemansairauksia eikä niiden hoitoon tarvita happihoitoa. Tn. äiti ei ole terveydenhuollosta saanut hyväksyntää diagnooseille, joten lääkkeet ostaa itse ilman korvauksia. Happirikastimenkin saisi ilmaiseksi lainaan, jos sille olisi lääketieteellistä tarvetta. Jostain syystä äiti vaikuttaa heittäneen hanskat naulaan ylipäätään. Jotain muuta apua kuin rahaa tarvittaisiin.

Oletkos lääkäri ja tunnetkos perheen? Happirikastinhan on, muttei matkamallia, jolla pääsisi kodin ulkopuolelle. Ja kokeilulääkkeet eivät ole vielä korvausten piirissä. Se ei tarkoita sitä, ettei diagnooseja olisi.

Miten joku voi olla noin kauhean kateellinen tälle perheelle???

Jos crps on niin paha että invalidisoi tuohon kuntoon niin silloin ei kyllä pahemmin kodin ulkopuolella hilluta. Mitä siis tehdään matkamallin rikastimella?

"Kokeilulääke" ei ole korvausten piirissä ihan syystä.

Kumpikin sairaus on pahimmillaan vakava mutta tässä jutussa tuntuu olevan ilmaa isosti mukana. Ihan jo tuosta "kuolemansairaasta" lähtien.

(Tuskin kenelläkään kateus päällimmäisin tunne on. Sääliä lapsia kohtaan lähinnä tuntuu olevan)

Onneksi CRPS-potilastakin on mahdollisuus auttaa ja tämänkin äidin vointi voi kohentua edes hetkeksi. Tuskinpa suuremmin hilluisivat, mutta johan tuossa jutussakin sanottiin, että lapsista olisi mukavaa, jos kotoa voitaisiin lähteä yhdessä jonnekin (huomio: Tämä ei sitten tarkoita, että perhe vaatii itselleen maailmanympärimatkaa tms). Monet kokeilulääkkeetkin päätyvät lopulta korvausten piiriin. Niissä vain kestää pahimmillaam vuosikausia. 

EDS on pahimmillaan kuolettava sairaus. Toki jutussa voidaan liioitellakin, mutta sitä ei voi sanoa jutun perusteella.

Jos crps on niin paha että siihen tuota "kokeilulääkettä" kokeillaan, on sairaus niin paha että sieltä kotoa ei poistuta vaikka kuinka lapset tahtoisivat. Ei maailmanympärysmatkalle eikä lähileikkipuistoon. Sitä hiton kallista "kokeilulääkettä" kun on mahdollista saada vain silloin jos mikään muu lääke ei auta ja tilanne on tosi huono. Silti ongelmaksi nostetaan se, että ei ole tuota matkarikastinta kun ei ole siihen rahaa? (Ja tosiaan, jos taas eds on niin paha, että rikastinta tarvitaan, sen saa kyllä ilmaiseksi lainaan.)

Kumpikin noista sairauksista voi olla tosi paha ja jos kummatkin pahoina osuvat samalle ihmiselle niin huhhuh. Tämä juttu ei vaan ole uskottava sillä jos kyseessä todella olisi "kuolemansairas" ihminen niin silloin esim. sillä matkarikastimella ei olisi mitään käyttöä!

Varmasti on kyseessä sairas ihminen ja perheellä on vaikeaa. Tälläinen liiottelu ja asioiden sekoittelu ei vaan mitenkään ole hyödyksi, pikemminkin tällaiset jutut jossa tuntuu olevan epäjohdonmukaisuuksia ja jo suoranaista sepitettäkin, koventavat vaan asenteita ja vaarana on että ne todella vaikeissa tilanteissa olevat jäävät auttamatta. Ei ihmiset ole tyhmiä kun ne näitä juttuja lukevat, se liioittelu huomataan kyllä. Niinkuin tässäkin nyt.

Vierailija
545/602 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onko tätä jo joku maininnut, mutta miksi unohtuu, että pavutkin ovat kasviksia. Pavut ja linssit (varsinkin kuivatut, jotka sitten itse keitetään) ovat mielestäni todella halpoja ja niistä saa myös proteiinia, että voisi vaikka korvat kalliimman jauhelihan.

Mutta näiden vatsa ei koskaan kestä palkokasveja, juureksia, sieniä tai kaalia. Nugetteja, makkaraa, ranskalaisia ja roiskeläppiä sen sijaan oikein hyvin.

Näiden välissähän ei ole mitään välimuotoja? Se on joko kikherne tai pakastepitsa.

Vierailija
546/602 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolesteroliarvojen taso on kaiken lisäksi sellainen juttu, joka periytyy. Toisilla kolesteroli ei meinaa laskea, vaikka söisi kuinka terveellisesti. Toiset taas saavat syödä melkein mitä vaan ja kolesteroliarvo pysyy silti hyvänä.

Tässäkään eivät onnen lahjat käy tasan.

Kolesteroliarvot eivät periydy yhtään kenellekään. Miten helsvetissä sellainen edes toimisi? Taipumus(!) korkeaan kolesteroliin voi(!) olla osittain(!) perinnöllistä. Ihan syystä lähdetään yleensä ensimmäisenä hoitamaan elintapojen muutoksella.

Ehkä tässä tarkoitetaan perinnöllisiä sairauksia kuten FH-tautia? ohis

Vierailija
547/602 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja marjat ei käy? Metsässä on ilmaiseksi ja moni tarjoaa myls puutarhamarjoja ilmaiseksi. Ja omenoita.

Ai niin!! Heti metsään😆

Vierailija
548/602 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolesteroliarvojen taso on kaiken lisäksi sellainen juttu, joka periytyy. Toisilla kolesteroli ei meinaa laskea, vaikka söisi kuinka terveellisesti. Toiset taas saavat syödä melkein mitä vaan ja kolesteroliarvo pysyy silti hyvänä.

Tässäkään eivät onnen lahjat käy tasan.

tämä totta, mutta lapsena kohonneet kolestrolit on silti poikkeuksellista.

On poikkeuksellista, mutta tällaisiakin tapauksia valitettavasti on. Nuorin tietämäni tapaus on perinnöllisen sairauden vuoksi infarktin saanut 8-vuotias lapsi :(

ohis

Vierailija
549/602 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai oli syksyllä omenoita kaikille jaettavaksi. Omassa tuttavapiirissäni kenelläkään ei ole omenapuuta, joten raaskin ostaa vain vähän kotimaisia omenoita kaupasta, kun olivat 3-4 euroa kilo. Ei syöty meillä montaa omenaa per nuppi, vaikka niin hyviä ovatkin.

Kannattaa varmaan etsiä myös kaveripiirin ulkopuolelta?

Meillä kärrättiin taas jättimäärä omenia kompostiin viime syksynä kun kukaan ei halunnut. Ilmoitin 9 eri facekirppiksellä/roskalavalla. Pari kiinnostunutta oli, tekivät oharit eikä kuulunut mitään sen jälkeen kun olin valmiiksi kerättyjen omenoiden kanssa heitä sovittuna hetkenä odotellut... Yksi 2 km päässä asuva olisi halunnut mutta olisi myös halunnut kotiinkuljetuksen kun oli kuulemma niin kiirettä. Niin, ja olisi pitänyt valikoida vaan hyviä omenia suoraan puusta, ei saanut olla mitään vikoja. Jäi viemättä.

Joulun alla samoissa ryhmissä lahjoitetut lahjakortit, joulukinkut ym. tekivät kyllä kauppansa ja "otetaan vastaan"-nyyhkytarinoita oli jatkuvalla syötöllä...

Vierailija
550/602 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perinnöllisen korkean kolesterolin omaavana voin kertoa ihan faktana että kolesteroli pysyy korkeana vaikka söisi mitä mutta ennen täysi-ikäisyyttä kolesterolini oli normaali. Kolesterolia voi kompensoida terveellisillä elämäntavoilla. 

Jos raha-asiat ovat niin huonosti ettei ole varaa lähteä mustikkametsään niin syy löytyy yksinomaan sinussa itsessäsi. Siinä kohtaa ainoa juttu mitä voit tehdä on alkaa miettimään asioita järkevästi ja kärsiä ja sitten sentti sentiltä alkaa keräämään sitä rahaa ja olla tuhlaamatta sitä sinne minne sitä menee paljon kuten esimerkiksi liian isoihin asuntokuluihin/vuokraan. Se nyt vaan on niin että talous pitää suunnitella sen mukaan että raha riittää ja Suomessa on tukisysteemi joka auttaa. Jokainen euro joka on tukena sulle annettu on ylimääräistä rahaa. Ihmisten pitää todellakin mennä itseensä. ei yhteiskunnan kuulu maksaa kenenkään elämää. Ymmärrän että opiskelijoita ja vanhuksia tuetaan. Sitä en ymmärrä että perheitä tuetaan. Minulla on perhe. Ilman tukia tulee hyvin toimeen.

Et ymmärrä, että vammaisia ja sairaita tuetaan?

Vierailija
551/602 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä haluaisin tietää, mihin marjat laitetaan, kun käy niitä keräämässä? Jos polkupyörässä on takana lastenistuin ja tottakai se lapsikin, ja tangoissa roikkuu sadetakit, eväät ynnä muut sellaiset. Mihin te laitatte 30 kilometrin fillaroinnin ajaksi sen marjasangon?

Minä poimin marjat suoraan kannellisiin rasioihin (esim. vanhat irtokarkkilaatikot, niitä saa monesta paikasta ilmaiseksi), jotka pinoan reppuun. 

Marjat voi kerätä myös tukevaan muovipussiin ja kuljetuksen ajan menevät hyvin repussa.

Muovilaatikko tai joku muu, mikä ei mene kasaan, on paljon parempi. Huonolla tuurilla marjat menevät noissa ihan mössöksi. -eri

Vierailija
552/602 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä voisi luulla, että yhteiskunta auttaisi lapsiperheitä poikkeustilanteissa. Näin ei kuitenkaan ole. Itselläni on tästä omakohtaista kokemusta. Olin juuri saanut lapsen. Jouduin turvautumaan toimeentulotukeen. Toimeentulotuessa ei kuitenkaan huomioitu sairastamani keliakian kustannuksia ylimääräisinä menoina ja eduskunta oli aiemmin lakkauttanut keliakiatuen. Lisäksi en pystynyt imettämään, joten jouduin antamaan vauvalle korviketta joka maksoi noin 120 e kuukaudessa. Ihan tavallinen kaupan korvike siis kyseessä mihin ei voi hakea mitään kelan tukea.

Olin vaikeassa tilanteessa ja sossut tulivat meillä kotona käymään, kun synnytysvuodeosastolta oltiin ilmoitettu sossuun minun olevan itkuinen ja ahdistunut taloustilanteesta. Itkin sossuillekin tilannetta ja kysyin voisinko saada harkinnanvaraista toimeentulotukea näihin kustannuksiin. Sossut vain pahoittelivat, että kunnan määräykset ovat sellaiset ettei äidinmaidonkorvikkeisiin myönnetä tukea, eikä myöskään keliakian aiheuttamiin lisäkustannuksiin voida myöntää tukea. Että eipä sitä apua saa, vaikka osaisikin hakea.

Miksei sinulla ollut säästöjä?

Minulla on kaikki säästöt kuluneet sairastumisen myötä. Eivät ne ikuisuuksia kestä. t. ohis

Esitin kysymyksen naiselle joka hankkiutui raskaaksi ilman säästöjä.

Kyllä minä ymmärsin, että tuolla naisella olisi ollut säästöjä. Ne vain loppuivat kesken.

Vierailija
553/602 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perinnöllisen korkean kolesterolin omaavana voin kertoa ihan faktana että kolesteroli pysyy korkeana vaikka söisi mitä mutta ennen täysi-ikäisyyttä kolesterolini oli normaali. Kolesterolia voi kompensoida terveellisillä elämäntavoilla. 

Jos raha-asiat ovat niin huonosti ettei ole varaa lähteä mustikkametsään niin syy löytyy yksinomaan sinussa itsessäsi. Siinä kohtaa ainoa juttu mitä voit tehdä on alkaa miettimään asioita järkevästi ja kärsiä ja sitten sentti sentiltä alkaa keräämään sitä rahaa ja olla tuhlaamatta sitä sinne minne sitä menee paljon kuten esimerkiksi liian isoihin asuntokuluihin/vuokraan. Se nyt vaan on niin että talous pitää suunnitella sen mukaan että raha riittää ja Suomessa on tukisysteemi joka auttaa. Jokainen euro joka on tukena sulle annettu on ylimääräistä rahaa. Ihmisten pitää todellakin mennä itseensä. ei yhteiskunnan kuulu maksaa kenenkään elämää. Ymmärrän että opiskelijoita ja vanhuksia tuetaan. Sitä en ymmärrä että perheitä tuetaan. Minulla on perhe. Ilman tukia tulee hyvin toimeen.

Tulisitteko hyvin toimeen, jos sinä esim. sairastuisit tai vammautuisit vaikeasti?

Vierailija
554/602 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi mo de poisti äsken sen tekoripsiköyhyysketjun? Eikö tullut toivottavaa vastaanottoa peukkujen tai kommenttien muodossa? :D

Ai miksi vi*tuilu- ja ilkeilyketju keksityistä tekoripsistä poistettiin? Ihan vaan ihmettelen....

Vierailija
555/602 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni täällä on oikeasti sitä mieltä ettei itselle voi ikinä sattua mitään mikä vie elämältä pohjan? Kerran se vaan kolahtaa. Yleensä silloin kun kaikki on hyvin. On talot, pari autoa ja koira sekä pari kolme lasta. Sitten se onkin muisto vain. Vakava sairaus. Jotkut pääsee siitä vakavasta sairaudesta jaloilleen. Esim. syöpä. Tervehtymisen jälkeen elämä jatkuu. Osalla käy huono mäihä ja puoliso hautaa rakkaansa ja tilanne ei enää ookaan niin ruusuinen. Tai sitten kolahtaa kohdalle sairaus joka vie liikuntakyvyn, mahdollisuuden mennä sinne hiton marjamettään tai muutaman tunnin töihin silloin tällöin. Elämä muuttuu kituuttamiseksi vuosien aikana kun sitä rahaa ei noin vaan taiota mistään. Terve unohtaa et hänellä on mahdollisuus tehdä jotain ekstraa tienatakseen. Sairaat ei siihen kykene. Siinä ei varautuminen auta kaikkivoipaisena parikymppisenä. Tämä ei mulle mitään satu asenne voi olla historiaa kymmenen vuoden päästä. Niille lapsille ei ole tietääkseni palautusoikeutta kun elämä heittää

Itse hankin teinini kun kaikki oli hyvin. Nyt kaduttaa koko homma kun neurologinen sairaus vei työkyvyn ja liikuntakyvyn. Kaiken kukkuraksi olen siirtänyt geenini lapsilleni. Hienoa! Olisi pitänyt nähdä tulevaisuuteen ja elää ihan yksin.

Vierailija
556/602 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelman ydin lienee siinä, että hedelmiä pitää ostaa muun ruoan lisäksi.

Meillä syödään paljon hedelmiä.

Lapset kuitenkin sanovat, että ne eivät täytä riittävästi. Hedelmien syöminen ei heillä vähennä muun ruoan syömistä.

Itse voin hyvin korvata minkä tahansa aterian pelkillä hedelmillä, mutta lapset haluavat saada niiden lisäksi aina jotain tukevampaa.

Se minkä verran hedelmiä syövät, ei isommin vaikuta muun syömisen määrään.

Ymmärrän hyvin sen miksi köyhällä ei ole varaa ostaa hedelmiä. Hänhän joutuu hedelmien lisäksi ostamaan myös ne normaalit ruoat joita perheessä syödään muutenkin.

Vierailija
557/602 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen hämmentynyt tästä. Itse olen opintotuella elävä, lapseton kylläkin, mutta vuokran ja laskujen jälkeen mulle jää 100e ruokaan ja päivittäistavaroihin ja muuhun elämiseen. Kyllä silläkin syö terveellisesti ja monipuolisesti, jos vain haluaa. Paljon kasvisruokaa, liha on kallista. Itsellä vielä pitkäaikaissairaus, joka vaatii erikoislääkärin kontrolleja muutamia kertoja vuodessa ja säännöllisen lääkityksen. Nämäkin ovat tiedossa ja näihin on varauduttava. Taitaa olla jutun perheellä nyt jotain muutakin pielessä ostoskorin sisällössä kuin hedelmien puute. 

On pielessä. Sairaudet ja hometalo ainakin. Mutta kun SINÄ pärjäät, niin tottakai kaikki muutkin.

Vierailija
558/602 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole aikoihin lukenut näin ilkeää, ylimielistä, kateellista, sairasta ketjua. Huh huh...

Tup kateus-kortti on kyllä huvittava. Tai lähinnä se, että miten sitä heitetään jokapaikkaan. Mistähän ihmeestä tuolle elämänhallintaongelmaiselle, joka on onnistunut pilaamaan omien lastensa terveyden, pitäisi täällä kenenkään olla kateellinen?

Monet tuntuvat vaan silti olevan vihaisia ja katkeria näiden perheiden saamista tuista. En ymmärrä moista logiikkaa, mutta kai näilläkin kommentoijilla menee huonosti. Tuolla naisella oli myös sairauksia, hometalo jne jotka eivät ole mitään elämänhallintaongelmia.

eri kirjoittaja

Ei se ole kateutta että ihmisiä raivostuttaa jos jollekulle kustannetaan valtion - siis veronmaksajien - toimesta täysin riittävä elatus ja silti se vinkuu ja valittaa miten rahat ei riitä (mikä taas johtuu täysin elämänhallinnan ongelmista ei varojen puutteesta). Itse kunkin työssäkäyvän verotaakka senkun kasvaa ja nämä vaativat keskiluokan elintasoa tekemättä itse mitään sen eteen. Nykyäänkin se mitä tuista saa on samaa luokkaa kuin mitä monella työssäkäyvällä jää käteen verojen jälkeen ja millä joutuu pärjäämään. Tämä on nyt sitä että ilmaisen aterian saava valittaa siitä ettei ole filettä pöydässä. Joillekuille ei vain riitä mikään.

Ei, tämä on jotain muuta. Yksikään näistä perheistä ei valita, ettei ole filettä pöydässä. Asioita vain tulkitaan niin. Sitten niistä tulee totuuksia. Perhe muuttuu saamattomaksi, ilkeäksi, muita hyväksikäyttäväksi, päihteitä käyttäväksi jne. Ei heillä mitään sairauksia ole. Valehtelevat. Masennus ei ole sairaus. Valehtelevat. Monien työssäkäyvien pitäisi saada parempaa palkkaa. Se ei ole kuitenkaan tuilla elävien ihmisten vika. Suomessa on paljon ihmisiä, joilla menee huonosti. Tämän keskustelun kommenteista sen huomaa erityisen hyvin.

Vierailija
559/602 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja marjat ei käy? Metsässä on ilmaiseksi ja moni tarjoaa myls puutarhamarjoja ilmaiseksi. Ja omenoita.

Ai niin!! Heti metsään😆

Miten tuonne nyt menee kun on lunta. Otanko lapion. ???

Vierailija
560/602 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alan tässä syömään vihdoin viimein aamiaista. Kaurapuuroa ja mustikjakeittoa päälle. Yleensä syön siinä n 11.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan viisi