"Perheen 11-vuotiaan pojan kolesteroliarvot ovat niin koholla, että ravitsemusterapeutilta tuli tiukka ohje lisätä ripeästi kasvisten ja hedelmien syömistä. Äitiä raastaa se, ettei heillä ole varaa tehdä niin."
En vaan ymmärrä tätä. Eihän esim. juurekset ole kalliita. Ja hedelmistäkin yleensä löytää edullisia kausituotteita esim. appelsiineja saa tällä hetkellä jopa eurolla kilon.
Mitä ne oikein syöttää lapsille jos pari euroa vihanneksista tai hedelmistä on liikaa...
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/82099ff0-aee2-43f8-8362-6a60472939db
Kommentit (602)
Vierailija kirjoitti:
Marjat ja sienet tai ne ilmaiset omenat eivät ratkaise kenenkään taloushuolia. Hyvä lisä toki ovat ruokavalioon, mutta mitään ratkaisevaa sillä metsässä käymisellä ei saaavuteta. Tätä jankkausta en ymmärrä.
Ei kukaan elä pelkillä sienillä tai marjoilla. Ja jos niitä ei ole tähän mennessäkään ostettu, miten siitä voisi tulla säästöä kun lähtee metsään itse ne poimimaan?
Luepa ketjun otsikko uudelleen. Jos ongelma on se, ettei hedelmiin ole varaa, täällä käsitellään sitä, mistä niitä tai hyviä korvikkeita saa niille. Terve vanhempi metsään ja isot lapset mukaan. Metsässä liikkuminen tekisihyvää kolesteroliarvoille.
Köyhyys on tosi asia Suomessa kirjoitti:
Uskomatonta luettavaa ihmisiltä jotka eivät tiedä mistään mitään. Suosittelen liittymään Apuna Ry:n seuraajaksi. Sieltä voi lukea ihmisten hädästä kun rahaa ei ole edes ruokaan. Siellä voi auttaa ihmisiä. Itse olen työssäkäyvä ja mieheni myös mutta tiedostan kyllä ympärillä olevan hädän. Ei ole enää kyse hyvinvointivaltiota.
Kysymys kuuluukin että MIKSI ei ole rahaa, vaikka Suomen sosiaaliturvalla kyllä pitäisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhät kyykkyyn.
T. Koko Omus
Ei, vaan ihmisille myös vastuu omasta elämästä. Loputtomiin ei voi olettaa elävänsä toisten lompakolla, vaan oma panos pitää tuoda yhteiskuntaan myös. Mitään sympatioita ei tarvitse määräänsä enempää rikkaiden kokea henkilöitä kohtaan, jotka eivät yhteiskunnan massiivisesta tuesta huolimatta kykene ruokkimaan edes omia lapsiaan. Tämmöisistä olosuhteista pitäisi lapset ottaa huostaan ja vanhemmat elämäntaitokurssille.
Oma panos tietty, mutta mikä se panos on esimerkiksi köyhille, työttömille, vakavasti sairaille, vammaisille. He eivät välttämättä koskaan pysty antamaan yhteiskunnalle sitä panosta. Pitääkö heidän hävetä, katua, saako heitä nimitellä loisiksi jne? Kyllä suhtautuminen on monella ihmisellä tässäkin ketjussa ihan käsittämätön. t. ohis
Vierailija kirjoitti:
Köyhyys on tosi asia Suomessa kirjoitti:
Uskomatonta luettavaa ihmisiltä jotka eivät tiedä mistään mitään. Suosittelen liittymään Apuna Ry:n seuraajaksi. Sieltä voi lukea ihmisten hädästä kun rahaa ei ole edes ruokaan. Siellä voi auttaa ihmisiä. Itse olen työssäkäyvä ja mieheni myös mutta tiedostan kyllä ympärillä olevan hädän. Ei ole enää kyse hyvinvointivaltiota.
Kysymys kuuluukin että MIKSI ei ole rahaa, vaikka Suomen sosiaaliturvalla kyllä pitäisi olla.
Minä olen esimerkiksi köyhä vakavan sairastumisen ja vammautumisen vuoksi. Jouduin hieman yli 20-vuotiaana sairaseläkkeelle. Ei siihen muuta tarvita. Tottakai olen kiitollinen sosiaaliturvasta, mutta köyhä olen silti.
ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja marjat ei käy? Metsässä on ilmaiseksi ja moni tarjoaa myls puutarhamarjoja ilmaiseksi. Ja omenoita.
Jaa, nyt vai?
Tämmöiset typerät vastaukset ottaa pattiin satasella.
Onko nykyään ennakointi ja varautuminen täysin vieraita käsitteitä ja suorastaan pöyristyttävää ehdottaa ajattelmaan vähän pitemmällä aikajänteellä? Varmaan kun tuntuu että monet puhuvat mm. "yllätyslaskuista, jotka sekoittavat perheen talouden" siinä tapauksessa kun kyse on vaikka auton huollosta, lapsen talvihaalarista, sähkölaskusta! jne. Eli silloin kesällä ja syksyllä ei voi ruveta ajattelmaan sitä tulevaa talvea ja pohtia että "Hmmm...talvi edessä ja tuloissa ei ole näköpiirissä mitään muutoksia, voisinko kerätä vaikka marjoja ja sieniä, jotta ensitalvi ei olisi ihan yhtä kituuttamista ruuan kanssa." Ei ne lapsen kolesterolit yhdessä yössä nouse, tilanne on varmasti ollut tiedossa jo kauan.
Monella se ennakoiminen ja varautuminen on oikeasti vaikeaa sairauksien ja muiden ongelmien takia. Yleensä yllättävillä laskuilla viitataan kyllä muuhun. Esimerkiksi minulle yllätyksenä ovat tulleet sairastumiset. t. eri kirjoittaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhät kyykkyyn.
T. Koko Omus
Nyt vihervassari se pää kii. Ette te osaa muuta kuin haukkua muita ja elää pummeina. Miks mun pitää maksaa yli puolet palkasta veroina ja elättää sunkinlaista sossupummia. Olen Heikki Salmelan kanssa samaa mieltä, että tulovero pitäisi poistaa ja siirtyä kokonaan kulutusverotukseen. Silloin sinäkin venäjänmielinen loinen joutuisit maksamaan oman elämisesi, etkä eläisi loisien meidän kunnon työntekijöiden verorahoilla. Toivottavasti kokoomus voittaa vaalit, niin saadaan jotain rotia tähän maahan.
Turpa kiinni itse, loiseksi haukkuja. Sinä vässykkä olet hyötynyt itsekin veroista. Ihan turha leikkiä jotain nettomaksajaa. Rotia saadaan hankkiutumalla kaltaisistasi eroon. t. oikea veronmaksaja
Itse olen sairaseläkkeellä, mutta lapseton. Voin hyvin kuvitella, että rahat ei riitä jos on lapsia.
Minä olen itse kokenut todella tärkeäksi syödä terveellisesti, koska se on auttanut minua terveydessäni enemmän kuin mikään pilleri. Minulla menee suhteessa tosi suuri osa rahoistani syömiseen, koska haluan ostaa vihanneksia ja hedelmiä ja syödä monipuolisesti. Koen sen kuitenkin sen arvoiseksi rahanmenosta huolimatta. Se on totta, että terveellisesti syöminen vaatii oikeasti suunnittelua, ja jos haluaa vielä säästää hinnoissa niin tarjousten tutkiskelua jne ja voihan se olla että joillakin semmoinen vie kohtuuttomasti energiaa. Puhumattakaan siitä että alkaa kokkailemaan kun pitää pilkkoa kaikki vihannekset jne... Toisaalta omassa tapauksessa omassa voinnissani tuo on oikeastaan ollut minulle hyväksi ja auttanut kun on joutunut käyttämään päätään ja olemaan aktiivinen. Ja edelleenkin, ymmärrän että kaikki ei jaksa. En minäkään pahimmissa voinneissani olisi jaksanut.
Itse en enää oikeastaan osaisi edes olla syömättä terveellisesti koska se ero voinnissa on niin merkittävä. Kamalaa olisi jos rahat yhtäkkiä olisi niin vähissä ettei voisi syödä terveellisesti, monipuolisesti ja joutuisi "makaronikuurille." Jollain köyhillä voi niin käydä jos joku vaikka hajoaa ja sitten pitää ostaa se, tai tulee sairastuminen mihin tarvii kalliita lääkkeitä. Ymmärtääkseni kylläkin sosiaalitoimisto auttaa lääkkeiden ostossa useinkin jos rahat on tiukilla.
Siis eihän jauheliha edes ole halpaa. Mitä ihmettä.
Vierailija kirjoitti:
Daisy Duckfacebook kirjoitti:
On tää jännä tää ketju. Vaikka kuinka keliaakikot kertovat miksi eivät voi syödä tattaria ym, niin ei, kun "kyllä niitä vaan voi niissä ei ole gluteenia kun minä sanon". Vaikka kuinka selittää ettei ole lähellä järviä joista kalastaa, eikä osaa kalastaa niin ei, kun "kyllä pitää kalastaa kun minäkin teen niin, laiskoja vain sitä ollaan". Vaikka kuinka selittää että voi marjastaa kun ei ole mitään tietämystä ja tuntemusta metsistä jos asuu vaikka itselle uudella paikkakunnalla niin ei, kun "minäkin olen aina marjastanut, tekosyitä vaan, kyllä siellä suuntavaiston oppii, mitäs olet saanut lapsia vie ne jonnekin hoitoon että voit marjastaa, ja kun minulla on arkkupakastin niin kyllähän se pitää kaikilla olla ja kaikkien pitää osata kuivata ja siivuta kun minäkin, ja mitä ne allergiat muka on, ei meillä ainakaan kukaan semmosia kotkotuksia harrasta" jne jne loputtomiin. Ja kyllä, osa köyhistä perheistä ei osaa suunnitella, käyttää vähiä rahojaan alkoholiin ja tupakkaan, on uusavuttomia ja sitä ja tätä....mutta toi yleistäminen. En ymmärrä. Ja ihan tiedoksi, joskus ruoka-aineallergiat ovat tosi vakavia. Minulla on ystävä joka on niin allerginen eräälle ruoka-aineelle, että jos sitä on hänen ruokansa hipaissutkin niin sairaalareissu ja hengenlähtö lähellä. Koko tää vuodatus ihan ystävyydellä, osoittaa pliis edes vähän empatiaa kanssaihmisille.
Selityksiä, selityksiä, selityksiä... Miksi ei esimerkiksi siellä uudella paikkakunnalla voi selvittää missä marjastaa? Aika harvassa on Suomessa paikat joissa ei ole mitään kalastusmahdollisuutta ja ahvenia saa mato-ongella jonka ostaa alle 10€ ja siihen kaivaa itse madot maasta. Mutta joo, koska sulla ei ole arkkupakastinta, et osaa siivuttaa ja kaverillasi on vakava allergia niin ei sunkaan kannata yhtään yrittää. Parempi jatkaa samalla valitus-linjalla.
Eihän kyseinen tuo kyseinen nimimerkki valittanut itse mistään muusta kuin ihmisten empatiakyvyttömyydestä. Ihmisillä on oikeasti syitä, miksi marjastus tai kalastus tai sienestys ei onnistu uskoit sinä tai sitten et. Itsekin harrastan näitä kaikkia. En silti odota, että muut pystyvät samaan. Oletko ihan aikuinen ihminen horinoinesi? t. eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole aikoihin lukenut näin ilkeää, ylimielistä, kateellista, sairasta ketjua. Huh huh...
Tup kateus-kortti on kyllä huvittava. Tai lähinnä se, että miten sitä heitetään jokapaikkaan. Mistähän ihmeestä tuolle elämänhallintaongelmaiselle, joka on onnistunut pilaamaan omien lastensa terveyden, pitäisi täällä kenenkään olla kateellinen?
Monet tuntuvat vaan silti olevan vihaisia ja katkeria näiden perheiden saamista tuista. En ymmärrä moista logiikkaa, mutta kai näilläkin kommentoijilla menee huonosti. Tuolla naisella oli myös sairauksia, hometalo jne jotka eivät ole mitään elämänhallintaongelmia.
eri kirjoittaja
Vierailija kirjoitti:
Ei Suomessa oikeasti ole köyhyyttä. Kaikki jotka pitävät itseään köyhänä, tuhlaavat rahansa vain johonkin turhuuksiin. Verotuksen progressio varmistaa vielä sen, että on ihan sama tienaatko 2000 vai 8000, niin käteen jää lähes sama summa.
Kyllä, minimisairaseläkkeellä olen tuhlannut varojani sairaalalaskuihin ja kuntoutuksiin. Ihan oma vika siis.
Olen hämmentynyt tästä. Itse olen opintotuella elävä, lapseton kylläkin, mutta vuokran ja laskujen jälkeen mulle jää 100e ruokaan ja päivittäistavaroihin ja muuhun elämiseen. Kyllä silläkin syö terveellisesti ja monipuolisesti, jos vain haluaa. Paljon kasvisruokaa, liha on kallista. Itsellä vielä pitkäaikaissairaus, joka vaatii erikoislääkärin kontrolleja muutamia kertoja vuodessa ja säännöllisen lääkityksen. Nämäkin ovat tiedossa ja näihin on varauduttava. Taitaa olla jutun perheellä nyt jotain muutakin pielessä ostoskorin sisällössä kuin hedelmien puute.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Suomessa oikeasti ole köyhyyttä. Kaikki jotka pitävät itseään köyhänä, tuhlaavat rahansa vain johonkin turhuuksiin. Verotuksen progressio varmistaa vielä sen, että on ihan sama tienaatko 2000 vai 8000, niin käteen jää lähes sama summa.
No itseasiassa 8000 tienaava saattaa saada käteen vähemmän kuin 2000 tienaava, koska paremmilla tuloilla joudut maksamaan kaikista palveluista, jotka "pienituloiset" saavat ilmaiseksi. Kyllä tää kateuden määrä suomessa on järkyttävä. Ihan kuin mä olisin joku rikas, kun saan 8370 euroa kuussa bruttona. Eihän tuolla summalla tehdä edes joka kuu ulkomaan matkaa.
Minä hieman enemmän kuin tuon vuodessa. En ole katkera tai kateellinen, mutta kyllä sinä olet rikas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua hieman ärsyttää kommentti "ei pidä hankkia lapsia jos ei ole varaa niihin", tietämättä perheen taustoista mitään.
Voi omaa tilannettani avata siten, että olimme mieheni kanssa työssä käyviä ok tuloisia, säästöjäkin oli ja kolme lasta. Tulimme hyvin toimeen ja rahaa oli kaikkeen tarpeelliseen ja vapaa aikaan. Kunnes sairastuimme hometalossa. Ostamamme talo vei melkein kaiken, rahat, terveyden ja mieheni työkyvyn. Lisänä koko ajan edelleen evakkoasunnon vuokra ja lääkekulut. Tarvitsemme tukea ja olemme vähävaraisia. Siinä se.No miksi niitä lapsia pitää vääntää 3? Olisitte varmasti tulleet toimeen paremmin jos lapsia olisi ollut 1 max 2.
Etkö osaa lukea? 3 lapseen oli hyvin varaa ennen hometaloa. Lapset tehtiin ennen hometaloa. Säästöt yms meni siihen. Onko niin vaikea sisäistää lukemansa? ohis
Thihihihiiihiii.. kirjoitti:
Omenoita, porkkanoita, appelsiineja,..
Saa monesti 1-2€/kg.
Jos siihen ei ole varaa, kannattaa jättää osa valkkarilaatikoista, röökistä, sidukasta,... ostamatta.
Huomaa, ettei lapselle ole edes vauvana syötetty kuin maitoa ja banaania - ei oke oppinut mihinkään makuihin.
Thihihiii. Ihanat ja fansut fantasiat sulla. Että kaikkihan toki juo valkkaria, viinaa, röökiä ja sidukkaa. Thihihii. Lapsillekin maito-banaanimössöä. Tihihiihiii. Sitä muista luulee, mitä itse on.
SossurahT kirjoitti:
Perhe saanee jo työssäkäyvien rahoja paljon. Vaikka ajattelevat että meidän pitää ruokkia heidät. Kasviksia ja hedelmiä ja tervellistä ruokaa saa halvalla..
Ruoajonoon mennään kun sossurahoilla tupakoidaan ja ryypätään. Usein.
Juu, tietäjät tietää. Kaikki köyhät tupakoi ja ryyppää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä voisi luulla, että yhteiskunta auttaisi lapsiperheitä poikkeustilanteissa. Näin ei kuitenkaan ole. Itselläni on tästä omakohtaista kokemusta. Olin juuri saanut lapsen. Jouduin turvautumaan toimeentulotukeen. Toimeentulotuessa ei kuitenkaan huomioitu sairastamani keliakian kustannuksia ylimääräisinä menoina ja eduskunta oli aiemmin lakkauttanut keliakiatuen. Lisäksi en pystynyt imettämään, joten jouduin antamaan vauvalle korviketta joka maksoi noin 120 e kuukaudessa. Ihan tavallinen kaupan korvike siis kyseessä mihin ei voi hakea mitään kelan tukea.
Olin vaikeassa tilanteessa ja sossut tulivat meillä kotona käymään, kun synnytysvuodeosastolta oltiin ilmoitettu sossuun minun olevan itkuinen ja ahdistunut taloustilanteesta. Itkin sossuillekin tilannetta ja kysyin voisinko saada harkinnanvaraista toimeentulotukea näihin kustannuksiin. Sossut vain pahoittelivat, että kunnan määräykset ovat sellaiset ettei äidinmaidonkorvikkeisiin myönnetä tukea, eikä myöskään keliakian aiheuttamiin lisäkustannuksiin voida myöntää tukea. Että eipä sitä apua saa, vaikka osaisikin hakea.
Miksei sinulla ollut säästöjä?
Minulla on kaikki säästöt kuluneet sairastumisen myötä. Eivät ne ikuisuuksia kestä. t. ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole aikoihin lukenut näin ilkeää, ylimielistä, kateellista, sairasta ketjua. Huh huh...
Tup kateus-kortti on kyllä huvittava. Tai lähinnä se, että miten sitä heitetään jokapaikkaan. Mistähän ihmeestä tuolle elämänhallintaongelmaiselle, joka on onnistunut pilaamaan omien lastensa terveyden, pitäisi täällä kenenkään olla kateellinen?
Monet tuntuvat vaan silti olevan vihaisia ja katkeria näiden perheiden saamista tuista. En ymmärrä moista logiikkaa, mutta kai näilläkin kommentoijilla menee huonosti. Tuolla naisella oli myös sairauksia, hometalo jne jotka eivät ole mitään elämänhallintaongelmia.
eri kirjoittaja
Ei se ole kateutta että ihmisiä raivostuttaa jos jollekulle kustannetaan valtion - siis veronmaksajien - toimesta täysin riittävä elatus ja silti se vinkuu ja valittaa miten rahat ei riitä (mikä taas johtuu täysin elämänhallinnan ongelmista ei varojen puutteesta). Itse kunkin työssäkäyvän verotaakka senkun kasvaa ja nämä vaativat keskiluokan elintasoa tekemättä itse mitään sen eteen. Nykyäänkin se mitä tuista saa on samaa luokkaa kuin mitä monella työssäkäyvällä jää käteen verojen jälkeen ja millä joutuu pärjäämään. Tämä on nyt sitä että ilmaisen aterian saava valittaa siitä ettei ole filettä pöydässä. Joillekuille ei vain riitä mikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä voisi luulla, että yhteiskunta auttaisi lapsiperheitä poikkeustilanteissa. Näin ei kuitenkaan ole. Itselläni on tästä omakohtaista kokemusta. Olin juuri saanut lapsen. Jouduin turvautumaan toimeentulotukeen. Toimeentulotuessa ei kuitenkaan huomioitu sairastamani keliakian kustannuksia ylimääräisinä menoina ja eduskunta oli aiemmin lakkauttanut keliakiatuen. Lisäksi en pystynyt imettämään, joten jouduin antamaan vauvalle korviketta joka maksoi noin 120 e kuukaudessa. Ihan tavallinen kaupan korvike siis kyseessä mihin ei voi hakea mitään kelan tukea.
Olin vaikeassa tilanteessa ja sossut tulivat meillä kotona käymään, kun synnytysvuodeosastolta oltiin ilmoitettu sossuun minun olevan itkuinen ja ahdistunut taloustilanteesta. Itkin sossuillekin tilannetta ja kysyin voisinko saada harkinnanvaraista toimeentulotukea näihin kustannuksiin. Sossut vain pahoittelivat, että kunnan määräykset ovat sellaiset ettei äidinmaidonkorvikkeisiin myönnetä tukea, eikä myöskään keliakian aiheuttamiin lisäkustannuksiin voida myöntää tukea. Että eipä sitä apua saa, vaikka osaisikin hakea.
Miksei sinulla ollut säästöjä?
Minulla on kaikki säästöt kuluneet sairastumisen myötä. Eivät ne ikuisuuksia kestä. t. ohis
Esitin kysymyksen naiselle joka hankkiutui raskaaksi ilman säästöjä.
Mitä kuormittuneempi on muusta elämästä (kivut, sairaus, köyhyys, suru jne), sitä vähemmän on resursseja arjenhallintaan. Se olisi helpointa, että hyvä ja terveellinen ruoka olisi kaapissa, mielellään valmiina pöydässä. Ei sitä jaksa laskea senttejä ja koostaa ravitsemusta.
Kun minulla oli vaikeinta, huomasin ostelevani varastoja. En ole koskaan aiemmin harrastanut sellaista. Oli helpompaa vaan ottaa kaapista kuin tehdä usein hankintoja. Pahimmalla hetkellä palkkasin itselleni apulaisen, joka laittoi ruokaa pari x vko. Köyhä ei voi tehdä kumpaakaan.