Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En oikeasti halua enää töihin..

Vierailija
25.01.2019 |

Minulla on mielekäs ja ihan hyväpalkkainen työ, josta olen tällä hetkellä hoitovapaalla. Töissä olen käynyt 16v lähtien, nyt ikää 38.

Olen paljon pohtinut paluuta töihin. Kiireisiä aamuja, jatkuvan paineen alla suorittamista, ruuhkissa istumista, lasten päiväkoti/koulu/harrastusrumbaa jne. Lopputulos on, että en vaan enää jaksaisi. Lyhennetty työviikko ei sekään ole ratkaisu, ei se oikeastaan poista näitä ongelmia.

Onko muilla ollut samoja fiiliksiä? Miten olette saaneet asian käsiteltyä? Oletteko tehneet vain jotain radikaaleja elintason alennuksia ja jääneet pois työelämästä, vai palanneet töihin ja löytäneet sen motivaation taas?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko se on töitä tehdä jos meinaa perheelle elämän kustantaa. Vai aiotko jäädä miehen loiseksi, että hän maksaa kaiken ja sinä vain makaat kotona?

No jos luit viestejäni ollenkaan, niin en ajatellut. Hainkin nyt kokemuksia miten ihmiset ovat löytäneet mielekkyyttä työn ja perheen yhteensovittamiseen. Ap

Vierailija
22/46 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä sitten mitään tukia nosta jos huvikseen vaan kotiin jäät. Elintaso sen mukaiseksi että pärjäät omillasi, jos et oikeasti vaan viitsi mennä töihin vaikka sellaisia olisi.

Miksi hän ei saisi nostaa tukia, mutta me otamme lähi idästä tänne ihmisiä nostamaan tukia. Helou baby jos he saa nostaa niin minäkin nostan.

Säästetäänkö tämän teeman keskustelu jonnekin muualle, kiitos, ei liity aiheeseen. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis onko lapsilla isä kuvioissa? Kai hän osallistuu arjen pyörittämiseen?

On lapsilla isä joka osallistuu kyllä. On se silti eri asia, että toinen on aina kotona ja saatavilla. Ap

Vierailija
24/46 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tässä ollaan yhdessä ytimessä sille, miksi syntyvyys laskee. Työn ja perheen sovittaminen yhteen on kertakaikkiaan aivan liian hankalaa. Joku kärsii väistämättä.

Vierailija
25/46 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo fiilikset ovat ihan normaaleja tuossa vaiheessa. Kyllä se arki lähtee rullaamaan uudellakin tyylillä ja ahdistukset helpottavat.

Sinänsä kyllä olisi hienoa, että työ joustaisi enemmän silloin kun lapset ovat pieniä ja miksei muissakin haastavissa elämäntilanteissa. Varmasti lisäisi työntekijöiden jaksamista kummasti.

Vierailija
26/46 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm... Jotain keikkatyötä? Kaupassa, varastoilla, tehtailla tms... Pääsee ilman koulutusta.

Vierailija
27/46 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo fiilikset ovat ihan normaaleja tuossa vaiheessa. Kyllä se arki lähtee rullaamaan uudellakin tyylillä ja ahdistukset helpottavat.

Sinänsä kyllä olisi hienoa, että työ joustaisi enemmän silloin kun lapset ovat pieniä ja miksei muissakin haastavissa elämäntilanteissa. Varmasti lisäisi työntekijöiden jaksamista kummasti.

Jotenkin vaan itsellä on nyt se olo, että työt on niin nähty ja elämässä pitäisi tehdä jotain ihan muuta. Vaikka varmasti se menee juuri noin ja tiedän kokemuksestakin, että kyllä sitä sitten selviää ja jaksaa. Ap

Vierailija
28/46 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm... Jotain keikkatyötä? Kaupassa, varastoilla, tehtailla tms... Pääsee ilman koulutusta.

Näinköhän tällainen perus valkokaulustyöntekijä sopeutuisi tuollaiseen? Mutta täytyy ottaa mietintään ja vähän selailla ilmoituksia. Ap

Vierailija
29/46 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tässä ollaan yhdessä ytimessä sille, miksi syntyvyys laskee. Työn ja perheen sovittaminen yhteen on kertakaikkiaan aivan liian hankalaa. Joku kärsii väistämättä.

Minä en välttämättä ajattele, että kenenkään edes tarvitsisi kärsiä. Työnantaja saisi minulta aivan riittävästi työpanosta hieman joustamallakin ja lapset varmasti nauttisivat osapäivähoidosta. Ap

Vierailija
30/46 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä palasin hoitovapaalta ja aloin tehdä osa-aikaisesti työtä. Sitten opiskelin ja menin täysipäiväisesti töihin. Oli todella raskasta, lapset olivat alakouluikäisiä. No sitten loukkaannuin ja menetin työkykyni ja olen ollut yli 2,5v kotona. Todellakin kaipaisin jotain työtä, osa-aikaisesti, täysipäiväisesti en pystyisi edes. Mielestäni osa-aikaisuus pitäisi olla mahdollista ihan kaikissa tapauksissa, täällä tuntuu tosiaan olevan vallalla kaikki tai ei mitään-meininki 🙄

Vierailija
31/46 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä sitten mitään tukia nosta jos huvikseen vaan kotiin jäät. Elintaso sen mukaiseksi että pärjäät omillasi, jos et oikeasti vaan viitsi mennä töihin vaikka sellaisia olisi.

Ah, eipä se montaa viestiä vaatinut, kun pätijä on paikalla. Kysyin kokemuksia, en moraalisaarnoja kiitos. Ap

Ei ole kyse mistään moraalisaarnasta. Jokaisen vain pitäisi ajatella hieman omaa napaansa pidemmälle. Ei Suomella ole varaa elättää lusmuilijoita, on todella vastuutonta olla ihan huvikseen vaan menemättä töihin, vaikka sellaisia olisi tarjolla. Toki, jos on varaa elättää itsensä ilman työntekoa ja tukia, niin sittenhän on järkevää jättää työt niille, jotka tarvitsevat palkkansa elämiseen. Miettisit vähän, minkälaista yhteiskuntaa lapsillesi rakennat!

Yhteiskunnan kannalta on samantekevää, teenkö minä nykyiset työni vai vakinaistetaanko sijaiseni siihen hommaan. Me molemmat emme tässä työpaikassa voi olla yhtä aikaa. Ap

Hienoa ajattelua! Kyllä aina tulee joku sijainen ja yhteiskunta elättää. Jäädän kaikki vaan kotiin kun meillä on niin hieno systeemi elättämässä... eikun hetkinen 🤔

Vierailija
32/46 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa vaikka kumppani hyväpalkkainen, niin aina voi sattua jotain jolloin jäät omillesi. Tosi tärkeä asia muistaa!!

Jep. Munkin mies tienaa yrittäjänä sen verran, että voisin jäädä kotiin, mutta käyn silti töissä. Hyväkin firma voi mennä joskus nurin ja mies voi jättää mut. Siinä kohtaa on ongelma, kun eläkettä ei oo kertynyt eikä yhtään omia säästöjä.

Vierailija
33/46 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hähää, tottakai me tuet nostellaan, en ap. Työtön pa*ka minäkin :)

Vierailija
34/46 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ah, eipä se montaa viestiä vaatinut, kun pätijä on paikalla. Kysyin kokemuksia, en moraalisaarnoja kiitos. Ap

Ei ole kyse mistään moraalisaarnasta. Jokaisen vain pitäisi ajatella hieman omaa napaansa pidemmälle. Ei Suomella ole varaa elättää lusmuilijoita, on todella vastuutonta olla ihan huvikseen vaan menemättä töihin, vaikka sellaisia olisi tarjolla. Toki, jos on varaa elättää itsensä ilman työntekoa ja tukia, niin sittenhän on järkevää jättää työt niille, jotka tarvitsevat palkkansa elämiseen. Miettisit vähän, minkälaista yhteiskuntaa lapsillesi rakennat!

Yhteiskunnan kannalta on samantekevää, teenkö minä nykyiset työni vai vakinaistetaanko sijaiseni siihen hommaan. Me molemmat emme tässä työpaikassa voi olla yhtä aikaa. Ap

Hienoa ajattelua! Kyllä aina tulee joku sijainen ja yhteiskunta elättää. Jäädän kaikki vaan kotiin kun meillä on niin hieno systeemi elättämässä... eikun hetkinen 🤔

Sijainen on jo. Olisiko se parempi, että hän saa tuet? Ap

Vierailija
35/46 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä palasin hoitovapaalta ja aloin tehdä osa-aikaisesti työtä. Sitten opiskelin ja menin täysipäiväisesti töihin. Oli todella raskasta, lapset olivat alakouluikäisiä. No sitten loukkaannuin ja menetin työkykyni ja olen ollut yli 2,5v kotona. Todellakin kaipaisin jotain työtä, osa-aikaisesti, täysipäiväisesti en pystyisi edes. Mielestäni osa-aikaisuus pitäisi olla mahdollista ihan kaikissa tapauksissa, täällä tuntuu tosiaan olevan vallalla kaikki tai ei mitään-meininki 🙄

Tsemppiä sinulle ja täysin samaa mieltä kanssasi! Ap

Vierailija
36/46 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa vaikka kumppani hyväpalkkainen, niin aina voi sattua jotain jolloin jäät omillesi. Tosi tärkeä asia muistaa!!

Jep. Munkin mies tienaa yrittäjänä sen verran, että voisin jäädä kotiin, mutta käyn silti töissä. Hyväkin firma voi mennä joskus nurin ja mies voi jättää mut. Siinä kohtaa on ongelma, kun eläkettä ei oo kertynyt eikä yhtään omia säästöjä.

No, eläkettä saa kerryttää melko lailla, että pääsee edes yli takuueläkkeen. Eli eläke ei oikeasti ole mikään validi syy käydä töissä, vaikka moni muu onkin.

Vierailija
37/46 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jääköön kaikki vaan kotiin nostamaan tukia, se on ihan ok. Sitähän sinä tässä esimerkilläsi meille kerrot. Eikai kenenkään nyt itse tarvitse mitään tehdä oman elämisensä eteen. Lapset pitänyt pyöräyttää, mutta eihän heitäkään nyt itse tarvitse elättää, eikä varsinkaan näyttää hyvää esimerkkiä. Kyllä yhteiskunnan pohjattomassa kassassa riittää rahaa kaikille.

Vierailija
38/46 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jääköön kaikki vaan kotiin nostamaan tukia, se on ihan ok. Sitähän sinä tässä esimerkilläsi meille kerrot. Eikai kenenkään nyt itse tarvitse mitään tehdä oman elämisensä eteen. Lapset pitänyt pyöräyttää, mutta eihän heitäkään nyt itse tarvitse elättää, eikä varsinkaan näyttää hyvää esimerkkiä. Kyllä yhteiskunnan pohjattomassa kassassa riittää rahaa kaikille.

Enhän minä ole jäänyt kotiin, ja lähinnä pohdin vaihtoehtoja. Vai tarkoitatko todella hoitovapaata, että se on jotenkin pahasta?

Se että minulla on sijainen on ihan fakta ja sekin on fakta, että hän lähtee, kun/jos palaan. Yhteiskunnan kannalta parasta on, että saa mahdollisimman paljon kokemusta tuolta nyt, jatkomahdollisuudet paranevat olennaisesti alalla, jossa on haastava työllisyystilanne.

Ap

Vierailija
39/46 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin hoitovapaan jälkeen 1,5v oravanpyörässä ja yhdessä miehen kanssa päädyttiin siihen, että jäin taas kotiin. Ei meidän monilapsisen perheen arki pyöri niin että molemmat painaa töissä pitkää päivää ja on illalla kuolemanväsyneitä. Koulutusta ja työkokemusta löytyy, lisäopintoja teen tässä samalla kun oon kotona. Lapset on kerran vaan pieniä ja töitä ehtii tehdä myöhemminkin. Taloudellisesti pärjätään ihan hyvin näinkin.

Vierailija
40/46 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enhän minä ole jäänyt kotiin, ja lähinnä pohdin vaihtoehtoja. Vai tarkoitatko todella hoitovapaata, että se on jotenkin pahasta?

Se että minulla on sijainen on ihan fakta ja sekin on fakta, että hän lähtee, kun/jos palaan. Yhteiskunnan kannalta parasta on, että saa mahdollisimman paljon kokemusta tuolta nyt, jatkomahdollisuudet paranevat olennaisesti alalla, jossa on haastava työllisyystilanne.

Ap

En tarkoittanut hoitovapaata. Luin varmaan aloituksen huonosti, kun luulin että hoitovapaa on loppumassa. Otin kantaa siihen, ettei ole järkevää jäädä pois työelämästä, jos on mahdollisuus sinne palata. Kyllähän kaikille sijainen palkataan jos pois jää, on kovin lyhytnäköistä ajatella, että kyllä minä voin pois jäädä kun aina joku muu hoitaa hommat. Mitä jos kaikki ajattelisi niin? Sijaisetkin? Kohta ei kukaan tekisi töitä.