Rekatut koirat vs. Rekkaamattomat
Mun eka koira oli sekarotuinen, halpa koira. Se oli tärkein mulle ikinä. Se eli 15vuotiaaksi ja eli terveenä. Rokotin ja madotin, käytin säännöllisesti eläinlääkärillä. Toinenkin koirani on sekarotuinen halpa, olen huolehtinut siitä yhtähyvin kuin edellisestä ja tämäkin on mulle äärettömän tärkeä. Ikää nyt 11v ja on vielä kuin pentu.
Reilu vuosi sitten aloin etsimään kaveria tälle ja ajattelin ottaa puhdasrotuisen rekisteröidyn koiran, koska nykyään on niin paljon tuota pentutehtailua enkä halua vahingossakaan kannattaa sellaista. Olen etsinyt siis yli vuoden puhdasrotuista shelttiä tai Welsh corgia mutta kun laitan sähköpostia kasvattajille, kerron millainen koti on niin aina valitsevat toiset omistajat.
Ymmärrän että kasvattajan tehtävä on valita paras mahdollinen koti, mutta en ymmärrä miksi minun koti olisi huono. Pidän koiria perheenjäsenenä, koulutan, hoidan, annan laadukasta eläinkaupan ruokaa, sitoudun terveystutkimuksiin, urheilen paljon ja koiralla olisi paljon aktiviteettia sekä teen töitä kotona joten koira ei joutuisi olemaan ilman ihmistä pitkiä työpäiviä. Epäilen että syy johtuu siitä että koira olisi ensimmäinen sen rotuinen, ja eivät halua myydä "aloittelijalle". Mutta juuri tämän takia minun täytyy harkita sekarotuista, koska en puhdasrotuista saa. Toki tutkin tarkasti kaikki taustat. Harmittaa vaan. Nyt olisi todella hyvä sauma ottaa koira, kun vielä teen töitä kotona, olisi paljon aikaa keskittyä siihen, vähän kuin "äippälomalla". :)
Kommentit (2)
Miten lähestyt kasvattajia? Ehkä syy on jotenkin ulosannissa.
Itse olen saanut aina ensimmäiseltä kysymältäni kasvattajalta pennun (on ollut myös corgi ja sheltti). Molemmat rodut ovat tosi suosittuja, etenkin pemuja voi olla suorastaan mahdoton löytää tällä hetkellä.
....