Vegaanin talvivaatteet?
Näin pakkasella on askarruttanut, miten myös vaatteissaan vegaaniuteen pyrkivä pysyy lämpimänä? Kun "kiellettyjä" ovat tietysti turkis, mutta myös villa, nahka, silkki, untuvat ja tietysti fleece ym. muovituotteet. Siis kaikki oikeasti lämmin! Ihmettelen vain, miten puuvilla-, pellava- tai bambuvaatteilla tarkenee yli 20 asteen pakkasessa, vai tarkeneeko? Onko jollain oikeaa tietoa?
Kommentit (70)
Kiinnostaako itse asia oikeasti, vai ennemmin asiasta vänkääminen?
Täti-ihminen kirjoitti:
Näin pakkasella on askarruttanut, miten myös vaatteissaan vegaaniuteen pyrkivä pysyy lämpimänä? Kun "kiellettyjä" ovat tietysti turkis, mutta myös villa, nahka, silkki, untuvat ja tietysti fleece ym. muovituotteet. Siis kaikki oikeasti lämmin! Ihmettelen vain, miten puuvilla-, pellava- tai bambuvaatteilla tarkenee yli 20 asteen pakkasessa, vai tarkeneeko? Onko jollain oikeaa tietoa?
Ei Suomen talvessa tarvitse olla vegaani. Ollaan vegaaneita keväällä, kesällä ja syksyllä niin kauan kuin tarkenee.
En ole vegaani mutta pärjään ihan hyvin kerrospukeutumisella. Ulkona töissä kun on, niin voi sitten vähentää kerroksia helposti. Kengäthän on nykyään muovia monesti. Mikä syy tätäkin on ihmetellä?
En ole vegaani, mutta en todellakaan tarvitse villaa, turkista, nahkaa, untuvaa tai silkkiä pärjätäkseni Suomen talvessa.
Kiinnostaa oikeasti, kun mietin omaa pakkaspukeutumistani, johon kuuluu mm. villavaatteita, untuvatakki ja nahkarukkaset. Se, että esim. mikromuovia tuottava fleece käy, kuulostaa vähän tekopyhältä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaa oikeasti, kun mietin omaa pakkaspukeutumistani, johon kuuluu mm. villavaatteita, untuvatakki ja nahkarukkaset. Se, että esim. mikromuovia tuottava fleece käy, kuulostaa vähän tekopyhältä.
Ap
Mikromuovifleece ei liity vegaaniuteen mitenkään. Se, että joku ei halua käyttää eläinperäisiä tuotteita, ei tarkoita, että hänen täytyisi elää jotain täydellisen ekologista ja eettistä elämää noin muuten. Tiesitkö, että untuvatakkien untuva revitään elävistä linnuista puuduttamatta? Sinuna en puhuisi tekopyhästä mitään.
/5
No laittakaa esimerkkejä, miten korvaatte "perinteiset" talvivaatteet? Mitkä olette havainneet toimiviksi esimerkiksi merinovillahousujen ja pitkähihaisen merinovilla-aluspaidan sijasta? Millä korvaisitte paksumman villapaidan ja villasukat? Ja sitten ihan takki ja hansikkaat? Siis vegaanitalvivaatteet vilukissoille -vinkkejä kehiin.
Laadukas fleece päästää murto-osan siitä mikromuovimäärästä joka irtoaa halvasta. Tämä on helppo todeta mikromuovia pyydystävällä pesupussilla. Jos haluaa olla 100% ehdoton niin kyllä ahtaaksi menee.
Mantelimassasta tehty takki, jonka täytteenä soijavaahto.
Itse oon vegaani ruokavalion ja kosmetiikan osalta mutta käytän kyllä sitten untuvatakkia. Miksi? Siksi, että joskus vain omasta aatteesta on pakko joustaa, kun vaihtoehtoina ei ole kuin ympäristön kannalta huonompia vaihtoehtoja. Sen sijaan ruuassa ja vaikkapa siinä kosmetiikassa voin valita kasviperäisen vaihtoehdon.
Siihen kuuluu lämmin polyesteritakki. Paljon helppohoitoisempi kuin joku typerä untuva. Ja lämpimiä kenkiäkin saa muusta kuin nahasta. Tuskin mun uusissa Icebugeissa on eläinperäisiä tuotteita. En tosin ole vegaani. Takkinikaan ei ole untuvaa, vaan täyte on tosiaan mainitsemaani polyesterivanua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApMikromuovifleece ei liity vegaaniuteen mitenkään. Se, että joku ei halua käyttää eläinperäisiä tuotteita, ei tarkoita, että hänen täytyisi elää jotain täydellisen ekologista ja eettistä elämää noin muuten. Tiesitkö, että untuvatakkien untuva revitään elävistä linnuista puuduttamatta? Sinuna en puhuisi tekopyhästä mitään.
/5
Kuules, voi valita myös valmistajan, joka ei käytä tuollaista untuvaa. https://scandinavianoutdoor.fi/info/untuva_tiedotteet/
Vierailija kirjoitti:
Itse oon vegaani ruokavalion ja kosmetiikan osalta mutta käytän kyllä sitten untuvatakkia. Miksi? Siksi, että joskus vain omasta aatteesta on pakko joustaa, kun vaihtoehtoina ei ole kuin ympäristön kannalta huonompia vaihtoehtoja. Sen sijaan ruuassa ja vaikkapa siinä kosmetiikassa voin valita kasviperäisen vaihtoehdon.
Voihan takissa valita polyesterivanutäytteen. Eri asia, jos sulla on vanha untuvatakki, niin tietenkin se kannattaa käyttää loppuun.
Vierailija kirjoitti:
No laittakaa esimerkkejä, miten korvaatte "perinteiset" talvivaatteet? Mitkä olette havainneet toimiviksi esimerkiksi merinovillahousujen ja pitkähihaisen merinovilla-aluspaidan sijasta? Millä korvaisitte paksumman villapaidan ja villasukat? Ja sitten ihan takki ja hansikkaat? Siis vegaanitalvivaatteet vilukissoille -vinkkejä kehiin.
En korvaa niitä millään, kun en ole koskaan moisia tarvinnut. Kovilla pakkasilla pukeudun ohueen aluskerrastoon, suureen kollegepaitaan, toppahousuihin ja toppatakkiin. Jalkoihin synteettisestä mokasta valmistetut vuorelliset talvisaappaat ja käsiin synteettiset tumput. Huivi ja pipo ovat puuvillasekoitetta.
Tosin en muista koska viimeksi olisin joutunut moiseen sota-asuun tälläytymään. Ei ole tervettä palella jatkuvasti, mun lämmönsäätelyjärjestelmä onneksi toimii hyvin.
/5
Soijannnahkatakki ja nyhtökaurasta tehdyt jämäkät peltihousut.
Mulla on ilmaiseksi käytettynä saatu untuvatakki. Mä käytän kyllä sellaisia untuva- ja nahkavaatteita, jotka olen ostanut käytettynä, koska sillä tavalla en suoraan tue eläintuotantoa.
Eikö vegaanit voi käyttää villa. Lampaathan tykkäävät kun kesällä turkki keritään kevyemmäksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En korvaa niitä millään, kun en ole koskaan moisia tarvinnut. Kovilla pakkasilla pukeudun ohueen aluskerrastoon, suureen kollegepaitaan, toppahousuihin ja toppatakkiin. Jalkoihin synteettisestä mokasta valmistetut vuorelliset talvisaappaat ja käsiin synteettiset tumput. Huivi ja pipo ovat puuvillasekoitetta.
Tosin en muista koska viimeksi olisin joutunut moiseen sota-asuun tälläytymään. Ei ole tervettä palella jatkuvasti, mun lämmönsäätelyjärjestelmä onneksi toimii hyvin.
/5
Hyvinpä vastasit kysymykseen. Huoh.
Oliko siis kenelläkään, jolla on oikeasti kokemusta lämpimästä talvipukeutumisesta vegaanivaattein antaa vinkkejä eikä vaan vinoilla, että minäpä pärjään miten päin vain kun en ole "epäterve epänormaalilla lämmönsäätelyjärjestelmällä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
/5
Hyvinpä vastasit kysymykseen. Huoh.
Oliko siis kenelläkään, jolla on oikeasti kokemusta lämpimästä talvipukeutumisesta vegaanivaattein antaa vinkkejä eikä vaan vinoilla, että minäpä pärjään miten päin vain kun en ole "epäterve epänormaalilla lämmönsäätelyjärjestelmällä?
No saatana se polyesterivnutakki. Etkö osaa lukea?
Muovi ei ole kielletty.