HSL tuli ja tuhosi Tuusulan joukkoliikenteen... Kiitos vaan...
Tuusulan joukkoliikenne on puhuttanut vuosia, osa on toivonut HSL-liittymistä ja osa puolustanut Matkahuollon kautta toimivaa liikennöintiä Tuusula-lipun hinnalla.
No, nyt HSL tuli - ja lupauksistaan huolimatta lamautti koko Tuusulan. Sinne meni kunnan vetovoimatekijät ja toiveet lapsiperheistä uusina asukkaina. Julkinen liikenne on 2019 alkaen täyttä tuskaa ja vaihtoa vaihdon perään pitkillä matka-ajoilla.
Luvattuja ja toivottuja parannuksia olivat liikkuminen pk-seudulla yhdellä lipulla ja vuoroliikenteen parantuminen. Miten kävi... Yhdellä lipulla pääsee nykyisin kyllä, mutta suorat linjat Kamppiin poistettiin kokonaan (Hakaniemi on nykyinen päätepiste) - kuten myös ilta- ja viikonloppuvuorot. Liikenne on ohjautuu nykyisin liityntäpysäkeille Keravalle ja Tikkurilaan... Mikä tietysti tarkoittaa sitä, että Helsingissä töissäkäynti muuttuu ilman autoa mahdottomaksi. Vaihtojen määrä moninkertaistuu kaikissa yhteysmuodoissa ja kaikki muuttui kirjaimellisesti paskemmaksi. Itselläkin tämä tarkoittaisi yhden vaihdon muuttumista parhaimpana aikana kahteen ja ajallisesti n. 20 min lisää matka-aikaa. Iltavuoroihin tulisi ties mitä Pasilan, Tikkurilan tai Keravan sahaamista ja vaihtojen määrä nousee neljään... Viikonloppuisin biletys toki onnistuu paremmin, tämä lienee ainoa parannus, että yövuorojen määrä lisääntyi parilla vuorolla.
HSL itse keplottelee asiassa vetoamalla naurettavilla copypaste-vastauksillaan "liityntälinjojen ja runkoverkon" toimivuuteen. Kaikki tietävät, miten VR ja lukuiset vaihdot toimivat esim. talvella. Ja jos yksi vaihto epäonnistuu, myöhästyy duunista satavarmasti.
Olisi kiva kuulla muiden tuusulalaisten kommentteja tästä fiaskosta. Vai olenko itse ihan pihalla asiasta? Tuolla onneksi ilmassa pääosin samaa harmistusta kuin itsellä: http://tuusulakerava.blogspot.com/ - valitus ei toki näytä vaikuttavan enää mihinkään. Heikennykset on jo päätetty.
Vituttaa niin ettei tiedä miten päin olisi. Tuusulan päättäjät pitäisi palkita tästä "parannuksena" vuoden parhaimpina kunnantappajina. Vaikutukset ovat suuremmat kuin osaavat edes ajatella... On tämä ihme hommaa. Täytyy toivoa, että Matkahuolto nousisi asiassa voittajaksi ja palauttaisi Tuusula-lipun sekä Tuusula-Kamppi-linjan ohi HSL-linjojen. Tai sitten ostan auton, tämähän lienee muutosten todellinen tavoite - yksityisautoilun ja Helsingin automäärien kasvattaminen.
Kommentit (13)
No, Jokelasta on aina ollut toimiva junayhteys, ja HSL:n ansiosta junailu on entistä halvempaa, minulle tuo HSL:n tulo oli siis positiivinen juttu. Kakarat kulkevat Keravan tai Järvenpään kautta Hyrylään ja takaisin hyvinkin sujuvasti HSL-lipulla. Jokelan ja Hyrylän välillähän ei ole kai koskaan ollut kovin toimivaa bussiyhteyttä. Minä en ainakaan ole koskaan sellaista päässyt kokemaan - aina on pitänyt kulkea Hyrylään joko omalla autolla tai Keravan tai Järvenpään kautta juna-bussi-yhteydellä.
Tuo on kyllä todella harmi, että noita Hyrylän ja Helsingin välisiä - ilmeisen toimivia - bussilinjoja on menty sorkkimaan. Minkähän takia niin tehtiin? Pitäisi saada tarpeeksi iso äläkkä aikaiseksi ja kunnan päättäjät ponteviin toimiin asian palauttamiseksi ennalleen. Kyllähän varmaankin sen Kamppi-linjan voisi toteuttaa myös HSL:n voimin? En ole asiaan kovin tarkasti perehtynyt, koska se ei suoranaisesti koske minua.
Tämä jo alkuvuodesta täälläkin esille nostettu aihe ottaa minuakin niin paljon päähän, että en tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa. No, ei tää ainakaan naurata, se on aivan varmaa.
Asun perheineni Tuusulassa, minä ja mies käydään molemmat Helsingissä töissä. Tuntuu aivan absurdilta ajatukselta, että suorat bussilinjat Helsingin keskustaan voitaisiin lopettaa, miten kukaan edes keksisi mitään niin idioottimaista tai ainakaan äänestäisi sellaisen puolesta, mutta kyllä tämä totta on. Kunnan päättäjillä ei liene hajuakaan päätöksensä seurauksista. Kunnanvaltuuston jäsenistähän moni ei itse bussissa koskaan istu, en tiedä moniko heistä käy edes Helsingissä töissä. Itse päivittäin Tuusula-Helsinki-väliä kulkevana voin sanoa, että tämä HSL-uudistus on katastrofaalinen (ja kyllä, sen osasi sanoa jo ennen kunnanvaltuuston päätöksiä). Täysin järjettömäksi asian tekee tämä nykyinen ilmastokeskustelu, päästöjen vähennystavoitteet ja se, että Helsinki haluaa kaikin keinoin vähentää yksityisautoilua keskustan suuntaan. Voin kertoa, että tällaisilla päätöksillä se ei onnistu.
Hyväksyn bensaveron noston, hyväksyn Mäkelänkadun sulkemisen autoilta, otan vastaan tietullit ja vaikka mitkä uudistukset, mutta vastapainoksi julkisen liikenteen yhteyksiin pitäisi panostaa, eikä ainakaan poistaa olemassa olleita ja toimivia yhteyksiä! Tuusulasta ei tosiaan enää jatkossa ole lainkaan suoraa yhteyttä Helsingin keskustaan. Onkohan ainoa kunta HSL-alueella tai pk-seudulla, jossa tällainen tilanne?
Kyllä, espoot kävi, mutta Tuusulasta vielä v-mäisempi (kilometreissä paljon pidempi) matka stadiin kuin suurimmasta osasta Espoota. Miellyttävää körötellä HSL:n matalalattiabusseilla, joissa vain vähän istumapaikkoja ja nehän on sopivia pikemminkin sellaiseen kaupunkiajoon kuin kymmenien kilsojen moottoritiepätkiin ja maaseutuliikenteeseen.
Hsl tuhoaa kaiken, mikä eteen sattuu. Espoo on jo menetetty tapaus.
Onneksi on oma auto. Kiitos Hsl:n ja länsimetron, pakko suosia yksityisautoilua.
On kyllä ryssitty huolella tämä asia.
Eilen tuli Keski-Uusimaassa juttu vastaan, jossa mainittiin, että tämä on yksi syistä, ettei Tuusula houkuta nuoria muuttajia. Valitettavasti myös kaavoitus on nyt muuttunut mukailemaan HSL:n politiikkaa, ja autopaikkoja kaavoitetaan kerros ja rivitaloyhtiöihin sen verran, että pysäköinnistä tulee vielä julkistakin liikennettä hankalampi yhtälö.
Suoraa bussiyhteyttä Helsingin keskustaan ei vieläkään ole ja bussiliikenne on syöttöliikennettä lähinnä tyhjillä busseilla Keravan juna-asemalle. Ja eroon ei taideta tästä kaameudesta päästä. Samalla työmatkojen verovähennysoikeus pieneni, vaikka ani harva on siirtynyt julkisen liikenteen käyttäjäksi, koska se on käytännössä täysin mahdotonta.
Hyvinkää-Kamppi linja takaisin!
Em. Hyrylästä ei pääse Hyvinkään sairaalan
julkisilla kulkuneuvoilla, sehän on alueen sairaala, aikanaan Kamppi- Hyvinkää vuorolla kulki kiitettävästi porukkaa, nyt pääsee julkisella Helsinkiin päin Hakaniemeen, mutta Hyvinkäälle ei millään vuorolla...
Mikään ei ole muuttunut sitten 2019 kun tämä on kirjoitettu. Tänne muuttanut hurjasti ihmisiä mutta nyt myös lähtee, sillä tuo jumbon ostoslinja ja kampin yhteys on tehnyt arjesta helvettiä. Hsl hallitus täynnä vihreitä ja heidän ajatus oli vähentää autoilua, no kävi päinvastoin. Kuka haluaa matkustaa 3h päivässä jos autolla sama hoituu 25 minuutissa?
Ja hyvinkään sairaalaan linja hyrylästä, on kestämätön tilanne vetää taksilla öisin sairaana tai lapsen kanssa. Päättäjät vois kokeilla..
Olin aikoinaan työharjoittelussa ruskeasuon varikolla korjaamassa busseja. Ne ukot teki korkeintaa 4h duunia päivässä, en ole laiskempaa porukkaa nähnyt missään, ihan suojatyöpaikka ja kaikki metalliliitossa jäseninä.
Kahdelta lähdettiin saunomaan ja kolmelta tultiin leimaamaan kellokortti, safkis kesti reilun tunnin ja kahvitauot 30min.
Todellisia duunareita :)
Vierailija kirjoitti:
Olin aikoinaan työharjoittelussa ruskeasuon varikolla korjaamassa busseja. Ne ukot teki korkeintaa 4h duunia päivässä, en ole laiskempaa porukkaa nähnyt missään, ihan suojatyöpaikka ja kaikki metalliliitossa jäseninä.
Kahdelta lähdettiin saunomaan ja kolmelta tultiin leimaamaan kellokortti, safkis kesti reilun tunnin ja kahvitauot 30min.
Todellisia duunareita :)
Kamerat työpaikoille, loppuu se lonkan veto duunareillakin jossei työt maistu.
No kaikki sympatiat sinne Tuusulaan täältä stadista. Mulla matkaa duuniin huomattavasti vähemmän mutta niin vaan tunti menee suuntaansa. Lisäksi lähdettävä taas 10 min aikaisemmin kotoa koska aikataulut on epäsopivat nykyään. Jatkuvasti pulpahtaa lisäksi joku uusi raksa jonnekin, tie suljetaan ja taas kierretään, kesto kolme vuotta, ei maha mittää. Rakennamme uutta Helsinkiä.