Päiväkotipäivän jälkeen, mitä ehdit tehdä lapsen kanssa?
Tuntuu, että arki-iltapäivät eivät millään riitä kaikkeen siihen, mitä lapsen kanssa olisi kiva tehdä. Vaikka voin hakea lapsen hoidosta jo klo 15 aikoihin.
Lapsi haluaisi opetella hiihtämään ja luistelemaan ja jompaa kumpaa ollaankin nyt harjoiteltu joka päivä, kun on sopivat kelitkin. Sitten pitää päästä tietysti pulkkamäkeen - päiväkodissa ei pihalla ole mitään mäkeä, joten siellä ei pääse laskemaan.
Kova hinku lapsella on myös päästä metsään. Tällä viikolla ollaan lisäksi kaksi kertaa tehty pieni puolen tunnin metsäretki läheiselle pienelle puustoiselle mäelle.
Kahtena iltana on lapsella harrastus, tanssia ja päiväkoti -ikäisten liikuntakerho. Molemmat hänelle tärkeitä ja koko viikon odotettuja.
Kirjastoonkin pitää päästä.
Mutta sitten pitäisi kotonakin ehtiä leikkiä, askarrella, leipoa, lukea yhdessä kirjoja. Kun on ulkoiltu ja harrastettu, tähän jää ihan liian vähän aikaa, kun pitääkin jo mennä nukkumaan.
Yritin jättää toisen harrastuksen syksyllä pois, mutta lapsi kyseli viikosta toiseen harrastuksen perään ja itki surkeasti, kun sanoin, että ei mennä sinne enää. Aloitettiin e sitten uudelleen.
Miten te saatte ajan riittämään kaikkeen kivaan lapsen kanssa? Meillä lisäksi tilanne se, että joka toinen viikonloppu lapsi on isänsä luona, joten kuukaudessa on vain neljä yhteistä vapaapäivää meillä. Isän luona lapsi omien sanojensa mukaan lähinnä istuu yksin lattialla leikkimässä tai katsoo tvtä, siellä ei juuri ulkoilla tai muutakaan.
Miten saatte ajan riittämään?
Kommentit (25)
Tekee lapselle kyllä tosi hyvää vain olla möllöttää siellä isänsä luona. Lapsen pitää saada välillä tylsistyä perin pohjin.
Mun lapsi on perhepäivähoidossa ja hoitajan, pihassa pieni luistelukenttä joten halukkaat saa luistella ja hiihtämäänkin mahtuu pihassa. Pihadsa myös sopiva mäki likurilla tai pulkalla laskuun.
Metsäretkellä käyvät 1-2 kertaa viikossa.
Ovat muutenkin paljon ulkona, mikä on minun onni koska inhoan itse ulkoilua 🙈.
Arkisin lähinnä oleskellaan sisällä, lapsi leikkii hyvin itsekseen, katsoo pikkukakkosen, syödään ja käydään kaupassa jos tarvis.
Eihän siinä hirveästi aikaa jää, kun kotona ollaan n. 16.40. Ja lapsi unilla n. 20.00.
Haen lapset noin klo 16. Kävelemme kotiin, ehkä pienet leikit pihalla. Päivällinen klo 17. Sitten lapsille pikkukakkosta ja itse teen kotitöitä. Jos ehdin, sohvalle köllöttämään lasten kanssa. Klo 18-18.45 leikkiaikaa sisällä. Iltapala seitsemän aikaan. Puoli kasilta alkavat iltatoimet ja kasilta pitäisi olla nukkumassa (toinen hieman myöhemmin). Ei siinä oikein mitään ihmeempiä ehdi. Eikä mielestäni tarvitse. Lapsetkin ovat väsyksissä päiväkodin jälkeen, varsinkin isompi, joka ei nuku päiväunia. Viikonloppuna touhutaan enemmän yhdessä ulkona.
Kai lapsikin voi rentoutua ja levätä.
Haluaisit varmaan, että sanotaan, että isänsäkin voisi opettaaa luistelua ja hiihtoa?
Talviurheiu on lapsesta kivaa siloin kun aikuinen on ilolla mukana siinä.