Miksi dieselautoja ollaan kieltämässä
Miksei bensoja?!!
Dieselhän kuluttaa vähemmän ja ovat nykyään jo tehokkaampia kuin bensa-autot!
Kommentit (15)
Koska sääntösuomi. Ei siinä muuta tarvita.
Kestäviä, ei jatkuvaa autonvaihtoa, paljon ajavalle hyvä.
Sähköauto buustaus meneillään. Ei ainakaan ekologista ole koska ydinsähköllä niitä ladataan.
Ihmiselle jolla sähkötön mökki 800km päässä, ei sovi. Muutenkin niissä räjähdysvaara.
Diesel-auto tuottaa vähemmän hiilidioksidipäästöjä kuin bensakone. Mutta se miksi niitä vihataan on, että esimerkiksi jokainen katumaasturi on diesel. Ne on niitä autoja, jota paljon ajavat ostavat. Se kaksi sataa vuodessa ajava Make ajaa nimenomaan diesel-koneella, kun se kiertää myymässä pölypusseja ja suodatinpapereita. Se opettaja Päivi taas hurauttaa pikkuisella Toyota Yariksen bensakoneellaan kahden kilometrin päähän Taavitsaisen ala-asteelle ja siksi se on kiva koittaa kiusata Makea.
Vierailija kirjoitti:
Diesel-auto tuottaa vähemmän hiilidioksidipäästöjä kuin bensakone. Mutta se miksi niitä vihataan on, että esimerkiksi jokainen katumaasturi on diesel. Ne on niitä autoja, jota paljon ajavat ostavat. Se kaksi sataa vuodessa ajava Make ajaa nimenomaan diesel-koneella, kun se kiertää myymässä pölypusseja ja suodatinpapereita. Se opettaja Päivi taas hurauttaa pikkuisella Toyota Yariksen bensakoneellaan kahden kilometrin päähän Taavitsaisen ala-asteelle ja siksi se on kiva koittaa kiusata Makea.
Puhut paskaa. Jokainen katumaasturi EI OLE diesel. Ei ainakaan mieheni Toyota RAV4 tai naapurin Ford Kuga.
Vierailija kirjoitti:
Miksei bensoja?!!
Dieselhän kuluttaa vähemmän ja ovat nykyään jo tehokkaampia kuin bensa-autot!
Neljä idioottimaista vastausta, mutta koetetaan purra huulta ja olla välittämästä niistä,
sekä vastata tästä huolimatta asiallisesti.
Ennsinnä: Dieselautoja EI olla kategorisesti kieltämässä.
Toiseksi: Tähänastiset kiellot ovat koskeneet EURO 5 -päästönormin mukaisia ja sitä aiempia eli saastuttavampia autoja. EURO 6 -normi tuli voimaan vuonna 2014, eikä missään ole ollut kielletty tuon normin mukaisen auton käyttöä.
Kolmanneksi: Nykyinen EURO 6 -normi on tiukempi typen oksidien ja hiilivetyjen osalta. Häkä- ja hiukkaspäästöjen osalta sallitut rajat ovat ihan samat kuin siinä EURO 5:ssäkin.
Nimenomaisesti typen oksidit ovat olleet asia mistä on huoli herännyt.
Neljänneksi: Tulee niitä typen oksideja bensiinimoottoreistakin. Kuitenkin tuon nykydieseleissä noudatettavan EURO 6 -normin ylittäviä määriä typen oksideja päästelevät bensa-autot, jotka eivät täytä EURO 4 -normia, joka otettiin käyttöön vuonna 2003.
Viidenneksi: Suomalaisen autokannan keski-ikä on 12 vuotta. Mikä tietysti tarkoittaa että noita yli 15 vuotta vanhoja bensa-autoja, jotka tupruttelevat reippaasti typen oksideja ilmaan on liikkeellä vielä ihan hitosti.
Pelkkä vanhojen dieseleiden kielto ei siis auta meikäläisessä museoautojen luvatussa maassa ihan niin paljoa kuin luulisi.
Kuudenneksi: Nykyiset päästönormit täyttäviä dieselmoottoreita on hyvin kallis tehdä, koska pakokaasujen puhdistusjärjestelmät maksavat rahaa. Tästä syystä dieselit poistunevat suhteellisen nopeasti halpojen perusautojen voimanlähteinä. Raskaassa kalustossa diesel on vielä aivan ylivoimainen, eikä tuo hintalisä ole mitenkään merkittävä hiukan isomman premium-henkilöauton hinnassakaan, joten dieseliä nähdään jatkossa niidenkin käyttövoimana edelleen.
Typen oksidit ovat monin tavoin hyvin haitallisia, päästessään ilmakehään ne mm vahingoittavat otsonikerrosta ja aiheuttavat sateiden happamoitumista ja ovat ihmiselle sekä eläimille karsinogeenisiä, eli suomeksi: Aiheuttavat syöpää. On siis oikein hyvä että noita päästöjä rajoitetaan. Kaikki varmaan ymmärtävät tämän.
Harvaan asutussa Suomessa typen oksidit eivät ole suurikaan ongelma suoraan ihmisille, näissä parissa kaupungissa mitä meillä on, tasot ovat paikoitellen epäterveellisen suuria, mutta maailman suurkaupunkeihin peilaten, meillä ei ole ongelmaa.
Ilmakehävaikutukset ovat kuitenkin globaaleja, siitä ei päästä yli eikä ympäri.
Kehitys kehittyy jatkossakin ja päästönormit tulevat varmasti jatkossakin tiukentumana. Suuressa osassa sivistynyttä maailmaa autokanta on kuitenkin sen verran tuoretta, ettei bansa-autojen päästöistä typen oksidien kannalta ole syytä olla aikanaan ihan lähitulevaisuudessa huolissaan.
Diesel-moottoreiden tuotekehitys on kuitenkin kalliimpaa ja tiukentuvien päästörajojen noudattaminen yhä vaikeampaa ja vaatii yhä monimutkaisempaa teknologiaa. Tämä on syynä miksi dieselin on arveltu poistuvan tavallisen kansan henkilöautojen voimanlähteenä lähitulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Kestäviä, ei jatkuvaa autonvaihtoa, paljon ajavalle hyvä.
Sähköauto buustaus meneillään. Ei ainakaan ekologista ole koska ydinsähköllä niitä ladataan.
Ihmiselle jolla sähkötön mökki 800km päässä, ei sovi. Muutenkin niissä räjähdysvaara.
sehän nimenomaan on ekologista
Dieseleillä yleensä ajavat valkoihoiset keski-ikäiset persvakomiehet ja ihmisten mitta alkaa olla pikkuhiljaa täynnä.
Dieselit haisee
Kuulostavat linja-autoilta
Ja aivan kauhea nokipilvi pölähtää kun painavat kaasua
Juntti kirjoitti:
Kestäviä, ei jatkuvaa autonvaihtoa, paljon ajavalle hyvä.
Niin ovat. Vaan ei liity käytävään keskusteluun yhtään mitenkään.
Juntti kirjoitti:
Sähköauto buustaus meneillään. Ei ainakaan ekologista ole koska ydinsähköllä niitä ladataan.
Sähköautot ovat tulevaisuutta.
Eikä Suomessa mikään buustaus ole meneillään, ei sähköautoilua tueta.
Ydinvoimalla tuotettu sähkö on kokonaisuudessaan likimain ekologisinta mitä saatavilla on.
Suomessa kun on valjastettu likimain kaikki vesivoima mitä saatavissa on ja vesivoimallakin on ympäristövaikutukset.
Aurinkovoimalat eivät Suomen ympäristössä ymmärrettävästi ole suuren mittakaavan ratkaisu.
Tuulivoima on eirttäin hyvä täydennys, mutta tuulivoiman valjastamisessakin rajansa ja tuotettua energiamäärää vastaava määrä säätävoimaa on elämän edellytys. Tarvitaan siis jokin muu keino tuottaa sähköä siltä varalta ettei tuule.
Juntti kirjoitti:
Ihmiselle jolla sähkötön mökki 800km päässä, ei sovi.
Ihminen jolla on sähkötön mökki 800km päässä on päästään sekaisin.
Jos vielä haluaa ehdoin tahdoin ajaa autolla sinne edestakaisin, hänelle sopinee lähinnä lobotomia.
Juntti kirjoitti:
Muutenkin niissä räjähdysvaara.
Ei ole yhtään sen suurempi kuin bensa-autoissakaan.
Oikeasti räjähdysvaara lienee lähinnä ohimosi verisuonistossa?
Vierailija kirjoitti:
Koska sääntösuomi. Ei siinä muuta tarvita.
Eihän se Suomeen liity, vaan siihen että valmistajat lopettavat niiden tekemisen!
Vierailija kirjoitti:
Dieselit haisee
Kuulostavat linja-autoilta
Ja aivan kauhea nokipilvi pölähtää kun painavat kaasua
Päivitä tietosi nykyaikaan. Uudet dieselit ei tee noin.
Monet niistä automerkeistä, jotka isoon ääneen kertovat luopuvansa dieseleistä, eivät ole niitä paljoa valmistaneet aikaisemminkaan. Pikkuautoihin ei dieseliä kannata edes laittaa koska hinta nousee liian korkeaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Dieselit haisee
Kuulostavat linja-autoilta
Ja aivan kauhea nokipilvi pölähtää kun painavat kaasua
Päivitä tietosi nykyaikaan. Uudet dieselit ei tee noin.
lmao aina tuo sama virsi
Dieselautojen päästöissä on syöpää ja muita terveyshaittoja aiheuttavia typen oksideja. Uusissa dieselautoissa näitä päästöjä on saatu pienennettyä, mutta esim Suomessahan autokanta on melko vanhaa.