Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisko joku selittää, miksi julkinen lääkäri ei voi määrätä reseptiä tai hoitoa yhtään mihinkään?

Vierailija
23.01.2019 |

Käytin lasta ihottuman vuoksi lääkärissä. Julkisella tietenkin, koska maksan veroni Suomen valitolle. Lääkärinä oli joku venäläinen mies, joka selitti, että lapsen iho on vaan niin ohut, että kyllä se siitä ajan kanssa paranee. >>ei reseptiä rasvaa varten tms. mitään.

Kituutettiin sitten kunnes oli pakko mennä yksityiselle lääkäriin. Iho alkoi olla sellaisen näkönen, että ei enää pystynyt katsoa. Ja resepti saatiin tietenkin.

Kysymys kuuluu, että onko se jotenkin helevetin vaikeaa kirjoittaa rasvaa varten resepti, että sitä ei voida julkisella tehdä? Mikä siinä oikein on?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ne yleislääkärillä yleensä tiedä noista ihoasioista. Oon mä kyllä saanut johonkin perusvoiteeseen reseptin yleislääkäriltä, mutta kokemus on, etteivät ne näistä juuri ymmärrä. Kaikkea eivät saa määrätä, jos ei ole ihotautidiagnoosia. Meillä on ihotautipolilla hoitokontakti.

Vierailija
2/14 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bepantheniin ei tarvitse reseptiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät ne yleislääkärillä yleensä tiedä noista ihoasioista. Oon mä kyllä saanut johonkin perusvoiteeseen reseptin yleislääkäriltä, mutta kokemus on, etteivät ne näistä juuri ymmärrä. Kaikkea eivät saa määrätä, jos ei ole ihotautidiagnoosia. Meillä on ihotautipolilla hoitokontakti.

no tää oli ihan yleislääkäri, joka tsekkas ihon ja heti osasi sanoa, että psori on ja tämä ja tämä rasva ja näin ja näin

Vierailija
4/14 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytin lasta ihottuman vuoksi lääkärissä. Julkisella tietenkin, koska maksan veroni Suomen valitolle. Lääkärinä oli joku venäläinen mies, joka selitti, että lapsen iho on vaan niin ohut, että kyllä se siitä ajan kanssa paranee. >>ei reseptiä rasvaa varten tms. mitään.

Kituutettiin sitten kunnes oli pakko mennä yksityiselle lääkäriin. Iho alkoi olla sellaisen näkönen, että ei enää pystynyt katsoa. Ja resepti saatiin tietenkin.

Kysymys kuuluu, että onko se jotenkin helevetin vaikeaa kirjoittaa rasvaa varten resepti, että sitä ei voida julkisella tehdä? Mikä siinä oikein on?

Ainakin suomalaiset lääkärit ovat hyvin innokkaita määräämään uusimpia lääkkeitä joiden sivuvaikutuksista ei ole hajuakaan.

Vierailija
5/14 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei riitä osaaminen ja lähetteitä erityissaitaanhoitoon ei saisi ”turhaan” kirjoittaa.

Vierailija
6/14 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bepantheniin ei tarvitse reseptiä.

ei pelkästään bebanthen auta psoriasikseen. Ja jos se ohje ois bebanthen niin MIKSi sitä ei voi sanoa siinä vastaanotolla? Sanoa, että jaahas tommonen iho osta Bebanthenia!

Vierailija
7/14 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oon saanut reseptejä ja lähetteen kirurgille. Ei polvea leikata terkkarissa. 

Vierailija
8/14 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne ihotautilääkäritkään aina ole ihan perillä iho-ongelmista, joten ei ihme että yleislääkäri ei keksi syytä.

Itse kävin lapseni kanssa aikoinaan ihotautilääkärillä erikoisen ihottuman takia. Saatiin voidetta voiteen perään ja lopulta kun ihottuma oli vain pahempi jätin kaikki pois ja niin hävisi se ihottuma.

Vierailija
9/14 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit pyytänyt toisen lääkärin mielipiteen, se on jokaisen lääkärillä käyvän oikeus.

Eiköhän hällä siihen ihan lääketieteellinen peruste ollut, kuulostaa muuten hieman liian uskomattomalle touhulle.

Meillä perheessä 15v atoopikko eikä ole ikinä ollut ongelmia saada voidereseptejä tai muutakaan kunnalliselta, kunnalliselta taisi aikanaan tulla lähetekin erityispuolelle eli iho-ja allergiasairaalaan. Vai olikohan se yksityiseltä ihotautien erikoislääkäriltä..

Niin ja voit reklamoida alueesi terv.keskuksen ylilääkärille vaikkapa sähköpostitse. Näin tein minä kerran, tosin eri syystä. Mutta niinpä saimme hänelle itselleen terv.keskusajan ja ehdottomani tutkimuksen josta selvisi, että olin ollut oikeassa ja alaisensa (useampi terv.keskuslääkäri) väärässä. Kyseessä siis pitkittyneen yskän tutkiminen ja hoito jonka syyksi paljastui mykoplasma ja jonka lääkärit kuittasivat kutakuinkin hysteerisen mamman höpinäksi.

Vierailija
10/14 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no tää oli ihan yleislääkäri, joka tsekkas ihon ja heti osasi sanoa, että psori on ja tämä ja tämä rasva ja näin ja näin

Me kun käytiin lapsen kanssa ennen ihotautipolille pääsytä yksityisellä, niin sanoi, ettei voi määrätä yhtä tiettyä voidetta, kun ei ole diagnoosia.

En luottaisi yleislääkärin psoriasis-diagnoosiin lapsen kohdalla. Me ollaan oltu ihotautipolin asiakkaita jo kolmisen vuotta, ihottumasta on otettu koepala, eikä vieläkään ole ihan varma, mikä ihottuma on kyseessä (sillä ei ole tässä vaiheessa väliä, koska hoito on sama, ja suunniteltu biologinen lääkekin toimii molempiin). Jos lapsenne oikeasti sairastaa psoriasista, teillä pitäisi olla hoitokontakti ihotautipolilla.

Vierailija
11/14 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ihosairaus, jota on tutkittu yliopistollista sairaalaa myöten. Yleislääkärit määräsivät kortisonia, sienilääkettä ja vaikka mitä. Spesialisti totesi, että kyseessä on autoimmuunireaktio, ja kehotti välttämään stressiä.

Vierailija
12/14 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä aina itse vaadin lääkkeitä jos mä niitä tarvitsen. Eri asia antibiootit ja kolmiolääkkeet.

Vierailija
13/14 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin syy ihosairauksiin on väärä ruoka. Ei niihin mitkään voiteet auta, vaan syömisen korjaus.

Vierailija
14/14 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä kiinnosta. Vältän julkista terveydenhoitoa kuin ruttoa. Onneksi minulla on vakuutus, pääsen osaavalle yksityiselle vaikka samana päivänä ja vakuutus korvaa kulut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kaksi