Nyt tähän Kaikki vaidevuosi oireet! Kaikki oudoimmatkin.
Kun ei tunnu netistä löytyvän. Mulla esim. kuivuu silmät, muusta puhumattakaan.
Kommentit (42)
- pitkät tauot kuukautisissa
- yöllinen hikoilu
- kuivat silmät, käytän kostutustippoja
- nukun todella harvoin hyvin, eli nukkumisvaikeudet
- ikä 50 vuotta
- gynekologi on jo todennut vaihdevuosioireilun alkaneen, munasoluja enää rippeet jäljellä
Syöppissiskot saavat erittäin harvoin hormonihoitoja. :(
Jatkuvan vitutuksen lisäksi halu käydä käsiksi. Hajotin vasaralla ison vaatekaapin päreiksi ja karjuin samalla ku jellona. Raahasin palat kolmannesta kerroksesta pihalle ja päästelin suusta ruokottomuuksia. Erittäin terapeuttista ja voimaannuttavaa. Olin pitkään tuon jälkeen lauhkea. Punttejakin tietysti voi nostella, mutta minusta se on raivoon ihan liian pliisua.
Paleleminen, kuivat silmät yms. mulla meneen kyllä kilpirauhasen vajaatoiminnan piikkiin, huonoista yöunistakin kärsinyt jo 15v. ainakin.
Nivelsärky, sekin tosin voi olla vajisoire. Vielä en hikoile ja kuukautisetkin tulee.
Panettanut ei oo enää vuosiin. Jäätävät oviskivut, tosin nekin jo vähän helpottanut...
En osaa sanoa.
t: kohta 50v.
Vierailija kirjoitti:
- Mensikset jättää tulematta, ehkä 6 kuukautta väliä ja sitten taas uudestaan muutaman kuukauden.
- hikoilu on varsinainen vaihdevuosiin kuuluva vaihe. Varsinkin yöllä on niska märkä ja yöpukukin.
-Sitten yöuni on huonoa. Ikäänkuin päästä vetää, sitä jatkuu pitkään .
Mutta muista ettei vaivat jatku ikuisesti, ja pääset niistä ihan varmasti.
Hassuinta oli kun serkun kanssa ajettiin autolla, ollaan saman ikäisiä, niin vuoronperää tuulilasi höyrystyi. Noin kolmen tunnin välein tuli hiki.
Kyllä meillä oli hauskaa. Kaikesta päästiin ajan kanssa.
Ei äkkinäinen hikoilupuuska ole sairaus. Rupea uimaan kylmässä vedessä tai käy kylmässä suihkussa säännöllisesti, olo in ihana sen jälkeen.
Vähän varottava ylimääräisiä kiloja.
Hyvä, että pääsitte oireista, kaikki eivät pääse, joillakin valitettavasti oireet ilman hormonihoitoa kestävät loppuiän. Hyvin ysilöllistä.
Itse en omista syistä hormonihoitoa ota, Tänö vuonna tulee täyteen 5 vuotta hikoilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Mensikset jättää tulematta, ehkä 6 kuukautta väliä ja sitten taas uudestaan muutaman kuukauden.
- hikoilu on varsinainen vaihdevuosiin kuuluva vaihe. Varsinkin yöllä on niska märkä ja yöpukukin.
-Sitten yöuni on huonoa. Ikäänkuin päästä vetää, sitä jatkuu pitkään .
Mutta muista ettei vaivat jatku ikuisesti, ja pääset niistä ihan varmasti.
Hassuinta oli kun serkun kanssa ajettiin autolla, ollaan saman ikäisiä, niin vuoronperää tuulilasi höyrystyi. Noin kolmen tunnin välein tuli hiki.
Kyllä meillä oli hauskaa. Kaikesta päästiin ajan kanssa.
Ei äkkinäinen hikoilupuuska ole sairaus. Rupea uimaan kylmässä vedessä tai käy kylmässä suihkussa säännöllisesti, olo in ihana sen jälkeen.
Vähän varottava ylimääräisiä kiloja.
Hyvä, että pääsitte oireista, kaikki eivät pääse, joillakin valitettavasti oireet ilman hormonihoitoa kestävät loppuiän. Hyvin ysilöllistä.
Itse en omista syistä hormonihoitoa ota, Tänö vuonna tulee täyteen 5 vuotta hikoilua.
Jatkan: panetus on kova, veetutus taas ei. Uskon, että osa ärtymyksestä vv-ikäisillä naisilla on sitä, ettei enää piittaa niin ympäristön paineista, vaan on suoremmin oma itsensä.
Ikä melkein 50v.
Ensin menkat tuli tosi runsaiksi ja sitten alkoi kierto heitellä. Nyt on ollut menkoissa taukoa 3kk tai sitten ne loppui kuin seinään.
Hiukset ja naama on kuivat korput. Alapää ei vielä mutta seksihalut vähentyneet.
Pissattaa usein ja joudun käymään yölläkin kerran pissalla. Nukun huonommin kuin ennen.
Aineenvaihdunta on selvästi hidastunut kun samalla syömisellä kiloja pukkaa.
Kipuja jaloissa, hartioissa ja mahassa.
Kuumia aaltoja tai hikoilua ei ole. Mieliala ok eli ei masenna, vituta tai itketä.
Hormonikorvaushoitoa en saa...korkea veritulppariski ja yksi spontaani veritulppa oli jo reidessä.
Ai niin ja vielä oireina yöllä kun herään hirveä sydämen tykytys ja ahdistus ihan tyhjästä oikein vyöryy päälle.
Onneksi näitä "kohtauksia" tulee harvoin mutta ei tunnu kivalta. Menee ohi itsestään.
Itse en edes tiennyt että tällaiset ahdistuskohtauksetkin voi olla vaihtarioireita. En ole siis ainut vaan ystävilläkin on ollut samaa vikaa. Mitähän seuraavaksi?
Lasketteko kaikki vanhenemisen oireet vaihdevuosioireiksi? Mielestäni esim hiusten harmaantuminen ei ole vv-oire. Vanhennemme kaikki.
No ei 5kymppisille nyt mitään vanhuuden vikoja vielä tule joten kyllä nämä kaikki ihme oireet on sitä kun kroppa paukkuu ja natisee ja päässä vippaa kun estrogeenistä on vajausta aikaisempaan verrattuna. Ei kai kukaan hiusten harmaantumisesta edes puhunut tai sitten luin ketjun huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Ai niin ja vielä oireina yöllä kun herään hirveä sydämen tykytys ja ahdistus ihan tyhjästä oikein vyöryy päälle.
Onneksi näitä "kohtauksia" tulee harvoin mutta ei tunnu kivalta. Menee ohi itsestään.
Itse en edes tiennyt että tällaiset ahdistuskohtauksetkin voi olla vaihtarioireita. En ole siis ainut vaan ystävilläkin on ollut samaa vikaa. Mitähän seuraavaksi?
Mulla oli tuollaisia ahdistuskohtauksia teini-iässä. Harmitti suuresti, kun tunsi sellaisen olevan tulossa, kun se kesti viikosta kahteen eikä siihen ollut mitään syytä.
Itse ainakin olin ihan perusterve ja täysin normaali kaikin tavoin siihen asti että alkoi kierto heitellä ja tuli vaihdevuosioireita. Olen viimeisen vuoden aikana muuttunut ihan raakiksi verrattuna entiseen.
Pankkitilin saldo on aina käsittämättömästi pienempi kuin luulin. Tosin vaihdevuodet eivät kai ole vielä alkaneet, kun kuukautiset tulevat. N. 54
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli tuollaisia ahdistuskohtauksia teini-iässä. Harmitti suuresti, kun tunsi sellaisen olevan tulossa, kun se kesti viikosta kahteen eikä siihen ollut mitään syytä.
No olihan siihen syy, kuukautissyklin aikaiset hormonaaliset muutokset. Ne olisivat muuten korjaantuneet ehkäisypillereillä, jotka erittävät tasaisesti pienemmän määrän hormonia kuin aktiiviset munasarjasi.
Vierailija kirjoitti:
Syöppissiskot saavat erittäin harvoin hormonihoitoja. :(
Jatkuvan vitutuksen lisäksi halu käydä käsiksi. Hajotin vasaralla ison vaatekaapin päreiksi ja karjuin samalla ku jellona. Raahasin palat kolmannesta kerroksesta pihalle ja päästelin suusta ruokottomuuksia. Erittäin terapeuttista ja voimaannuttavaa. Olin pitkään tuon jälkeen lauhkea. Punttejakin tietysti voi nostella, mutta minusta se on raivoon ihan liian pliisua.
Anteeksi, nauroin kuin hullu😂😂😂
Muna seisoo kokoajan, onkohan se nyt lopun alkua?
Ei ole kyllä naistakaan.
N50 kirjoitti:
Ottakaa naiset se hormonikorvaushoito, älkääkä luovuttako! elämänlaatu paranee ihan hirveesti!
Kaikki hormonikorvaushoito kielletty, ollut kaksi veritulppaa ja löytynyt geenimutaatio joka niitä tekee. Ainoa mahdollisuus siis vaan kärsiä ja odottaa josko joskus helpottaa...
M43v kirjoitti:
Muna seisoo kokoajan, onkohan se nyt lopun alkua?
Ei ole kyllä naistakaan.
Voi että kun sä oot nyt MIES, kun pääsit pätemään.
Onko nyt sopivan ikäisiä paikalla? (kutonen, ei ap.)