Kirjojen lukemisesta nettivihaa, mitä ihmettä?
Henriika Tulivirta, 29, luki vuodessa 367 kirjaa – ja se sai nettivihaajat suunniltaan
Lukuhaasteen päivittäminen sosiaaliseen mediaan toi mukanaan ikävät kommentit.
Kommentoijat kyseenalaistivat esimerkiksi Tulivirran mielenterveyden, nimittivät tämän harrastusta pakkomielteeksi ja pyrkivät kyseenalaistamaan koko haasteen todenperäisyyden.
Tulivirta hämmästeleekin sitä, mikä ihme on ajanut nämä ihmiset etsimään hänet käsiinsä.
”Vain kertoakseen, että minussa on jotain vikaa, koska luen kirjoja.”
https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000005974788.html?utm_campaign…
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se nyt vain on fakta että kukaan ei lue kunnon kirjaa alle vuorokaudessa. Vaikka olisi minkälainen fakiiri. Et sinä ihminen lue sivua sekunnin murto-osassa.
Kyllä lukee, helposti. Itse luin just Dan Brown: Meteoriitti, 14h. Oli muuten aika jännä:).
Terveisin työtön
Minä en vain usko tuota, anteeksi. Mutta jos se on totta niin kiva. Olen vain nähnyt kuinka moni nopea lukija lukee, ja siitä hommasta on kyllä nautinto kaukana.
Juu, olet "nähnyt" eli et tiedä mitään. Minä luen kevyesti yli sata sivua tunnissa. Oikein mukaansa tempaavaa kirjaa ei malta jättää kesken, aina on "luen vielä yhden luvun".
Paras oli, kun kerran aloitin oikein pienellä präntillä kirjoitetun kirjan iltakymmeneltä, ajatuksena oli lukea muutama sivu ennen nukkumaanmenoa. Lopetin lukemisen aamuneljältä, kun kirja loppui. Sivuja siinä oli nelisensataa.
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se nyt vain on fakta että kukaan ei lue kunnon kirjaa alle vuorokaudessa. Vaikka olisi minkälainen fakiiri. Et sinä ihminen lue sivua sekunnin murto-osassa.
Kyllä lukee, helposti. Itse luin just Dan Brown: Meteoriitti, 14h. Oli muuten aika jännä:).
Terveisin työtön
Minä en vain usko tuota, anteeksi. Mutta jos se on totta niin kiva. Olen vain nähnyt kuinka moni nopea lukija lukee, ja siitä hommasta on kyllä nautinto kaukana.
Eihän 500 sivua 14 tunnissa ole edes mitenkään älyttömän nopeasti luettu, ihan normaalia tahtia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveisin työtön
Siis sinä et oikeasti usko, että kevyen viihdejännärin jonka juoneen on tempautunut mukaan voi lukea 14 tunnissa? Et taida olla koskaan ollut mikään lukutoukka.
Eihän tuo ole mikään erityisen nopea tahti, jos viihtyy kirjan ääressä. Asiateksti tai joku vähän vaativampi fiktiivinen tekstimuoto vaatii enemmän aikaa, mutta kyllähän viihdettä ja jännitystä tottunut lukija ahmii ilokseen.
Eli ne vänkääjät siirtyi vaan sen naisen sivustolta tänne?
Vierailija kirjoitti:
Jos kirja on tosi koukuttava, vaikka hyvä dekkari, tai tietokirja aiheesta joka itseä kiinnostaa tosi paljon, kyllä sellaisen lukee hyvinkin 1-2 vuorokaudessa vaikka viikonloppuna, tai arkenakin esim. jos kulkee työmatkat bussilla tai junalla ja lukee matkalla. Ei tarvitse mitenkään edes yrittää lukea nopeasti, jos vain sattuu sellainen kirja jonka lukemista ei vaan pysty lopettamaan.
Minä olen joutunut toppuuttelemaan itseäni, etten lukisi mielenkiintoista kirjaa heti yhdeltä istumalta, vaan että voisin nauttia siitä vielä seuraavanakin päivänä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveisin työtön
Eräällä lukemisnopeutta kehittävällä kurssilla osaanottajien lukunopeuden keskiarvo oli 183 sanaa minuutissa. Koulutus vaikutti lukunopeuteen jonkin verran. Kansa-, keski- tai peruskoulun käyneiden lukunopeus oli keskimäärin 173 sanaa minuutissa ja niiden, joilla on tieteellinen koulutus (lisensiaatti tai tohtori) se oli 191.
Yleisesti romaanissa voidaan katsoa olevan yli 60 000 sanaa, tämä pätee suomenkielisessä teoksessa.
60 000 / 150 = 400 minuuttia = n. 6,5 tuntia.
Eli hidaskin lukija n. 6,5 tuntia per romaani
Nämä ovat f a k t o j a.. Voisko nämä "EN USKO"-tyypit heittä faktaa pöytään, KIITOS:
Pikalukeminen ei nyt ole varsinaista lukemista. Se on enemmänkin silmäilyä, tekstistä jää paljon yksityiskohtia huomaamatta, syvällisempi tekstin ymmärtäminen uupuu. Kyllähän paljon kertoo kun tälläiselta pikalukijalta kysyy mitä kirjoja hän viimeksi lukenut niin vastaus on, ettei nyt ihan ulkomuistista muista. Pikalukeminen on silmäilyä, juonen perusymmärtämistä, vivahteet, yksityiskohdat jäävät pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveisin työtön
Juu, olet "nähnyt" eli et tiedä mitään. Minä luen kevyesti yli sata sivua tunnissa. Oikein mukaansa tempaavaa kirjaa ei malta jättää kesken, aina on "luen vielä yhden luvun".
Paras oli, kun kerran aloitin oikein pienellä präntillä kirjoitetun kirjan iltakymmeneltä, ajatuksena oli lukea muutama sivu ennen nukkumaanmenoa. Lopetin lukemisen aamuneljältä, kun kirja loppui. Sivuja siinä oli nelisensataa.
eri
Lennokas lukeminen näköjään kehittää lennokasta valehtelua ja asioiden sopivaa paisuttelua. Jos luet yli sata sivua tunnissa tuo esimerkkitapauksen kirja olisi ollut loppu jo jossain kello 02 tietämillä? Muistatko kirjan nimen? Jos et, niin aika turhaa touhua koko homma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveisin työtön
eri
Lennokas lukeminen näköjään kehittää lennokasta valehtelua ja asioiden sopivaa paisuttelua. Jos luet yli sata sivua tunnissa tuo esimerkkitapauksen kirja olisi ollut loppu jo jossain kello 02 tietämillä? Muistatko kirjan nimen? Jos et, niin aika turhaa touhua koko homma.
Pikalukijan täytyy kirjata ylös kaikki "lukemansa" kirjat. Muutoin hän ei niitä muista. Tämä hieman himmentää sitä sädekehää, mikä syntyy, kun väittää lukevansa keskimäärin yhden kirjan päivässä.
Pikalukeminen on pelkkää silmäilyä. Ymmärtää perusjuonen, suurin osa yksityiskohdista jää pois. Jos tällaiselta pikalukijalta kun hän on kirjan " lukenut" kyseltäisiin yksityiskohtia kirjasta niin ei tietäisi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lukee. Luin nuorena monta kirjaa vuorokaudessa. Ja vielä nykyäänkin voin kevyesti lukea 2 kirjaa päivässä.
Luen melko hitaasti, voisin lukea hieman nopeamminkin vaan en halua. Minulle tärkeää on tekstin sisäistäminen, pelkkä juonen tietäminen ei riitä. Usein myös lukiessani pysähdyn miettimään, sulattelemaan lukemaani. Tunnelmoimaan. Kielelliset vivahteet ja yksityiskohdat ovat tärkeitä. En koskaan pikalue kirjaa ja ole sen jälkeen olevinani niin kuin olisin lukenut kirjan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lukee. Luin nuorena monta kirjaa vuorokaudessa. Ja vielä nykyäänkin voin kevyesti lukea 2 kirjaa päivässä.
Ehkä lukee, vaan ymmärtääkö tekstin, muistaako yksityiskohtia jne.
Mitäs me järkevät lukijat! Seuraavaksi lukulistallani on Intel® 64 and IA-32 Architectures Software Developer Manuals. Uskon että edessäni on nautinnolisia lukuhetkiä.