Kirjojen lukemisesta nettivihaa, mitä ihmettä?
Henriika Tulivirta, 29, luki vuodessa 367 kirjaa – ja se sai nettivihaajat suunniltaan
Lukuhaasteen päivittäminen sosiaaliseen mediaan toi mukanaan ikävät kommentit.
Kommentoijat kyseenalaistivat esimerkiksi Tulivirran mielenterveyden, nimittivät tämän harrastusta pakkomielteeksi ja pyrkivät kyseenalaistamaan koko haasteen todenperäisyyden.
Tulivirta hämmästeleekin sitä, mikä ihme on ajanut nämä ihmiset etsimään hänet käsiinsä.
”Vain kertoakseen, että minussa on jotain vikaa, koska luen kirjoja.”
https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000005974788.html?utm_campaign…
Kommentit (54)
Taitaa noi huutelijat olla kateellisia, kun eivät itse saa kirjoja luettua.. :D
Kertoo aika paljon ihmisestä, kun kirjojen lukeminenkin pitää nykyään ilmoittaa netissä..... 🙄
Luen edelleen kirjan päivässä, enemmänkin menisi, mutta annan lukemiseni hautua ja arvostan kirjailijaa, kun keskityn juuri lukemaani. Pidän lukupäiväkirjaa myös. Elän, teen perheen kotityöt ja pidän yhteyttä ystäviini.
Vierailija kirjoitti:
Se nyt vain on minun sivistymätön mielipiteeni että kukaan ei lue kunnon kirjaa alle vuorokaudessa. Vaikka olisi minkälainen fakiiri. Et sinä ihminen lue sivua sekunnin murto-osassa.
Korjasin alkuperäisen viestin.
Itse luin Stephen Kingin Tukikohta-romaanin nuorempana kahdessa päivässä koulun ja harrastusten ohella. Sivuja 1344.
Vierailija kirjoitti:
Kertoo aika paljon ihmisestä, kun kirjojen lukeminenkin pitää nykyään ilmoittaa netissä..... 🙄
...puhumattakaan niistä, jotka kokevat välttämättömäksi kritisoida toisten lukemisia...
No jotain pakkomiellettähän tuossa pitää jo olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...puhumattakaan niistä, jotka kokevat välttämättömäksi kritisoida toisten lukemisia...
Väärin luettu! - hirnui somehyeena
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se nyt vain on fakta että kukaan ei lue kunnon kirjaa alle vuorokaudessa. Vaikka olisi minkälainen fakiiri. Et sinä ihminen lue sivua sekunnin murto-osassa.
https://studentti.fi/opiskelutekniikat/pikalukeminen-lue-500-sanaa-minu…
Pikalukemista voi treenata, jos haluaa.
Henkilökohtaisesti en halua, mieluummin luen hitaasti pureskellen.
No nuo pikalukuhömpät ovat sairasta. Lukeminen ei ole mikään nopeuskilpailu, jossa päämäärä olisi skippailla ja skimmailla sivuja niin, että lopulta tekstistä jää päähän alle 40%. Eihän tuossa ole enää mitään mieltä.
Olix tää "viha" rikka rokassa kommenttien seassa? Ja se piti nostaa esiin jotta voidaan eläytyä suuren uhrin rooliin. Tehdään teatteria omasta lukemisesta; somekulttuuriton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se nyt vain on fakta että kukaan ei lue kunnon kirjaa alle vuorokaudessa. Vaikka olisi minkälainen fakiiri. Et sinä ihminen lue sivua sekunnin murto-osassa.
No nuo pikalukuhömpät ovat sairasta. Lukeminen ei ole mikään nopeuskilpailu, jossa päämäärä olisi skippailla ja skimmailla sivuja niin, että lopulta tekstistä jää päähän alle 40%. Eihän tuossa ole enää mitään mieltä.
On se vaan niin sairasta, kun kaikki eivät ajattele viisaasti niin kuin minä, vaan hölmöilevät ihan omiaan! Ja luulevat olevansa fiksuja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ''kunnon'' kirjan vähimmäissivumäärä sinun mielestäsi? Moni kirja on vaikka 180 sivua, ja ihan kunnon kirjaksi laskettavissa. Sen lukee nopea lukija taatusti muutamissa tunneissa.
Minä lasken kunnon kirjoiksi yleensä tanakkaa tieteellistä tekstiä sisältävät asiakirjat. Niissä sivumäärä on yleensä 600+. Teksti ei ole suomeksi. Tuollaista kirjaa, edes sen sisällysluetteloa, ei lueta päivässä, eikä kahdessakaan.
Minulle tästä naisesta lukeminen oli innoite lukemaan enemmän, uskomaan että siihen todella on aikaa jos jättää turhemmat asiat kuten nettailun vähemmälle.
Lukijana on kiva jakaa harrastusta somessa. Kysytään aina että mitä olet lukenut ja jos sanon, että tälläisen hyvän sarjan luin, niin se ei tosiaankaan ole kerskumista.
Lukeminen harvemmin menee överiksi kuin moni muu ajanviete kuten sometus tai kuntoilu, jolla voi olla fyysisesti paha juttu( syömishäiriöt tms). Toki sosiaalista elämää mikä tahansa intoilu voi rajoittaa, mutta se on himolukijan oma asia.
Miksi olisi pahempaa lukea koko ilta kuin töllätä koko ilta telkkaa? Kateellisia taitavat olla!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lukee, helposti. Itse luin just Dan Brown: Meteoriitti, 14h. Oli muuten aika jännä:).
Terveisin työtön
Ja tuossa Meteoriitissa sivuja 519.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lukee, helposti. Itse luin just Dan Brown: Meteoriitti, 14h. Oli muuten aika jännä:).
Terveisin työtön
Minä en vain usko tuota, anteeksi. Mutta jos se on totta niin kiva. Olen vain nähnyt kuinka moni nopea lukija lukee, ja siitä hommasta on kyllä nautinto kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos mä luen jonkun dekkarin, en mä tietenkään yritä sitä ulkoa opetella :D. Se on ihan samanlainen kokemus kuin leffan katselu. Se tuottaa mielihyvää ja on ihan vain vapaa-ajan toiminto "aivot narikkaan"-periaatteella. Miksi näin iso haloo lukemisesta?? Kukaan ei ole vielä keksinyt selitystä, mitä vikaa on kirjojen lukemisessa?
Mitä te oikein vaahtoatte?
Jos kirja on tosi koukuttava, vaikka hyvä dekkari, tai tietokirja aiheesta joka itseä kiinnostaa tosi paljon, kyllä sellaisen lukee hyvinkin 1-2 vuorokaudessa vaikka viikonloppuna, tai arkenakin esim. jos kulkee työmatkat bussilla tai junalla ja lukee matkalla. Ei tarvitse mitenkään edes yrittää lukea nopeasti, jos vain sattuu sellainen kirja jonka lukemista ei vaan pysty lopettamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ''kunnon'' kirjan vähimmäissivumäärä sinun mielestäsi? Moni kirja on vaikka 180 sivua, ja ihan kunnon kirjaksi laskettavissa. Sen lukee nopea lukija taatusti muutamissa tunneissa.
Minä lasken kunnon kirjoiksi yleensä tanakkaa tieteellistä tekstiä sisältävät asiakirjat. Niissä sivumäärä on yleensä 600+. Teksti ei ole suomeksi. Tuollaista kirjaa, edes sen sisällysluetteloa, ei lueta päivässä, eikä kahdessakaan.
Oih, ihanaa! Ketjussa on edes joku järkevä! Mitä olet ajatellut lukea seuraavaksi? Minulla on listassa seuraavana Janeway's immunology sekä The biology of cancer.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveisin työtön
Minä en vain usko tuota, anteeksi. Mutta jos se on totta niin kiva. Olen vain nähnyt kuinka moni nopea lukija lukee, ja siitä hommasta on kyllä nautinto kaukana.
On se totta. Nautin lukemisesta, olen kirjaston suurkuluttaja. Luen lähinnä dekkareita nykyään tai vastaavia. En ymmärrä miten joku nopea lukija lukee niin, että on nautinto kaukana? No, tenttikirjojen lukemisesta en itsekään tietenkään nauttinut. Enkä niitä lukisi niin nopeasti.
Kirjojen lukeminen on hieno harrastus. Mutta 367 kirjaa vuodessa. :)
No niin, kerropa omin sanoin, mitä kirjassa n:o 112 tapahtui. Kai muistat sen.
Hurja on tahti, mutta mikäs siinä, jos ja kun on kiinnostavaa luettavaa.