Onko siisti ja tarkka mies joku poikkeus?
Tuttavapiirissäni aina kuulee, kuinka mies ei tee sitä tai tätä... Ei osaa pestä pyykkiä, ei osaa tehdä ruokaa, jättää likaisia vaatteita lojumaan ympäri kämppää, syyttää vaimoa, kun ei löydä jotain vaatettaan ym. Ja tälle naureskellaan, kun mies ei vaan pysty ajattelemaan sellaisia asioita, koska mies on putkiaivo.
Minun mieheni taas on hyvin tarkka siisteydestä. Pestään vuorotellen pyykkiä, vuorotellen laitetaan hyvää ja monipuolista ruokaa, molemmat tartutaan imuriin ja pestään lattiat ja wc:n. Ei ole mitään sellaista mitä mieheni ei osaisi tehdä, koska on mies. Minusta taas on ihan normaalia, että aikuinen ihminen sukupuolesta riippumatta osaa hoitaa kotia.
Kommentit (39)
Johtuu palstamammojen ja naisten muutoinkin yleisesti viljelemästä täysin vääristyneestä "pitsalaatikoita ja kaljapulloja kaikkialla, sukat tarttuu lattiaan"-yleistyksestä jokaista sinkkumiestä koskevaksi "totuudeksi".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä, että eräs tuttavanainen oikein pöyristyi, kun näki mieheni laskostavan vaatteitaan pyykkitelineeltä. Hänen miehensä joko kaappaa mytyn syliin ja heittää kaappiin tai sitten hän joutuu ne laittamaan... Huomasin myös jonkinlaista katkeruutta, kun kommentti tuli niin vaisuun sävyyn "Ei meidän Pertti ikinä tekisi noin"... Minä olen pöyristynyt joidenkin aikuisten ihmisten elämästä. En vaan käsitä miksi jotkut naiset kohtelevat miestään, kuin lasta ja miksi aikuinen mies käyttäytyy, kuun lapsi. Ap
Minäpä avaan hienan tilannetta sinulle. Osaan hoitaa kotia ja lapsia ja hoidankin. Mutta se että käyttäisin aikani ylelliseen kodinhoitoon on mielestäni järjetöntä ajan tuhlausta. Olenkin rakentanut kotimme, ja kesämökkimme, eli aavistuksen sotkuinen koti on antanut minulle aika paljon. Lisäksi erosin kaltaisestasi nipottajasta ennen kuin minulla oli varallisuutta, ja aikaa jäi tästäkin syystä enemmän. En tahdo elää elämääni siivoten vaan tehden niitä asioita joista pidän. Tämä ei ole yhtään sen enempää väärin kuin sinun elämäntyylisi, vaikka sitä suuresti ihmettelenkin.
Siellä tais kalikka kalahtaa mieslapseen.
En jaksa lapsellisuuksiasi, kerroin vain miten asian näen ja miten minä olen järjestänyt asiani. Kohta ehdin kiillottamaan kotiani. En usko että niin teen, mutta jos siltä tuntuu niin sitten. Sinusta saa kuvan että sinun tapasi on ainoa oikea ja se on melko kapeakatseista.
TotuusSattuu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osittain luonnekysymys, osittain opittua. Mun miehellä ei ruoanlaitto onnistu ollenkaan, mutta on siisti: pyykit ja imurointi sujuu. On kyllä yrittänyt tehdä ruokaa, mutta ei yleensä onnistu eikä tunnu pitävänkään siitä. Näin sopii mulle hyvin. Itse en niin välitä siivouksesta.
On minulle näin miehenä täysin käsittämätöntä että joku yrittäisi tosissaan tehdä ruokaa monta kertaa siinä onnistumatta. Luulen että kyse on vain siitä että pitää ruanlaittoa itselleen vastenmielisenä eikä siksi halua opetella edes perusasioita.
Toki osa ihmisistä on luonnostaan parempia ruoanlaittajia mutta kyllä perusruoat syntyvät keneltä vain normaalilta aikuiselta jos vain viitsii opetella. Jostain syystä miehelle sallitaan kotitöissä enemmän näitä "ei se vaan osaa" vapautuksia.
Palstamamma yleistämässä. Yllättävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä, että eräs tuttavanainen oikein pöyristyi, kun näki mieheni laskostavan vaatteitaan pyykkitelineeltä. Hänen miehensä joko kaappaa mytyn syliin ja heittää kaappiin tai sitten hän joutuu ne laittamaan... Huomasin myös jonkinlaista katkeruutta, kun kommentti tuli niin vaisuun sävyyn "Ei meidän Pertti ikinä tekisi noin"... Minä olen pöyristynyt joidenkin aikuisten ihmisten elämästä. En vaan käsitä miksi jotkut naiset kohtelevat miestään, kuin lasta ja miksi aikuinen mies käyttäytyy, kuun lapsi. Ap
Minäpä avaan hienan tilannetta sinulle. Osaan hoitaa kotia ja lapsia ja hoidankin. Mutta se että käyttäisin aikani ylelliseen kodinhoitoon on mielestäni järjetöntä ajan tuhlausta. Olenkin rakentanut kotimme, ja kesämökkimme, eli aavistuksen sotkuinen koti on antanut minulle aika paljon. Lisäksi erosin kaltaisestasi nipottajasta ennen kuin minulla oli varallisuutta, ja aikaa jäi tästäkin syystä enemmän. En tahdo elää elämääni siivoten vaan tehden niitä asioita joista pidän. Tämä ei ole yhtään sen enempää väärin kuin sinun elämäntyylisi, vaikka sitä suuresti ihmettelenkin.
En ole nipottaja, vaan perussiisti ja mielestäni tasapainoisen aikuisen ihmisen sukupuolesta riippumatta pitäisi osata hoitaa kotia. Kuka sitä haluaisi elää elämäänsä siivoten? Se vaan on pakko siivota, pestä pyykkiä, laittaa ruokaa ym. Sotkussa ja saastassa eläminen ei varmastikaan ole mukavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole nipottaja, vaan perussiisti ja mielestäni tasapainoisen aikuisen ihmisen sukupuolesta riippumatta pitäisi osata hoitaa kotia. Kuka sitä haluaisi elää elämäänsä siivoten? Se vaan on pakko siivota, pestä pyykkiä, laittaa ruokaa ym. Sotkussa ja saastassa eläminen ei varmastikaan ole mukavaa.
Niin on pakko tehdä ne asiat jotka on pakko, osa taas käyttää tähän lähes kaiken aikansa.
Jotkut naiset muuttuvat miehille, kuin äidiksi. Miestä paapotaan, hyssytellään ja arvostellaan, kun "ei tuo putkiaivo mitään osaa". Järkyttävää. Moni mies varmaan tykkääkin tuollaisesta äidin korvikkeesta, mutta on se jotenkin sairasta. Yhteinen talous, niin yhteinen kodinhoito kuuluu molemmille. Kuvitteleeko nämä tällaiset miehen äidiksi muuttuneet vaimot, että ovat nyt sitten jotain parempia ja korvaamattomia ihmisiä, kun pitävät yksin langat käsissään ja voi haukkua miehiä osaamattomuudesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin on pakko tehdä ne asiat jotka on pakko, osa taas käyttää tähän lähes kaiken aikansa.
Ei sitä todellakaan tarvitse käyttää kaikkea aikaansa kodin ylläpitoon, jos molemmat siihen osallistuu. Ei meillä joka päivä siivota eikä pyykkiä pestä, mutta säännöllisesti ja kunnolla tasaisin väliajoin, jotta koti pysyy viihtyisänä.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut naiset muuttuvat miehille, kuin äidiksi. Miestä paapotaan, hyssytellään ja arvostellaan, kun "ei tuo putkiaivo mitään osaa". Järkyttävää. Moni mies varmaan tykkääkin tuollaisesta äidin korvikkeesta, mutta on se jotenkin sairasta. Yhteinen talous, niin yhteinen kodinhoito kuuluu molemmille. Kuvitteleeko nämä tällaiset miehen äidiksi muuttuneet vaimot, että ovat nyt sitten jotain parempia ja korvaamattomia ihmisiä, kun pitävät yksin langat käsissään ja voi haukkua miehiä osaamattomuudesta?
Niinhän tuo menee, kritiikki kulkee yhteen suuntaan ja ihmetellään kun toinen ei tottele. Naisethan haluavat valtaa kodissaan, mutta jos päsmäröi ja tahtoo päättää kaikesta, niin onhan se luonnollista että vastuutakin on enemmän. Ja kun tätä on halunnut, ei sitä niin helposti vanhaankaan palata kun toinen on tottunut makaamaan sohvalla.
TotuusSattuu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osittain luonnekysymys, osittain opittua. Mun miehellä ei ruoanlaitto onnistu ollenkaan, mutta on siisti: pyykit ja imurointi sujuu. On kyllä yrittänyt tehdä ruokaa, mutta ei yleensä onnistu eikä tunnu pitävänkään siitä. Näin sopii mulle hyvin. Itse en niin välitä siivouksesta.
On minulle näin miehenä täysin käsittämätöntä että joku yrittäisi tosissaan tehdä ruokaa monta kertaa siinä onnistumatta. Luulen että kyse on vain siitä että pitää ruanlaittoa itselleen vastenmielisenä eikä siksi halua opetella edes perusasioita.
Toki osa ihmisistä on luonnostaan parempia ruoanlaittajia mutta kyllä perusruoat syntyvät keneltä vain normaalilta aikuiselta jos vain viitsii opetella. Jostain syystä miehelle sallitaan kotitöissä enemmän näitä "ei se vaan osaa" vapautuksia.
Jaa-a. Minä kyllä tunnen henkilön joka pitää kokkaamisesta mutta silti epäonnistuu siinä useammin kuin onnistuu jos pitää tehdä jotain veden keittämistä vaikeampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä todellakaan tarvitse käyttää kaikkea aikaansa kodin ylläpitoon, jos molemmat siihen osallistuu. Ei meillä joka päivä siivota eikä pyykkiä pestä, mutta säännöllisesti ja kunnolla tasaisin väliajoin, jotta koti pysyy viihtyisänä.
Niinhän minäki. En tosin välitä jos sukat on lattialla kunhan ei ole likaista. Tämä ylläpito hoituu helposti pienellä vaivalla ja aikaa jää muuhun.
Jotkut ihmiset vaan nauttivat siitä erinomaisuuden tunteesta, joka tulee siitä, kun on olevinaan ainoa kunnolla osaava talossa. Näitä tällaisia on miehiä ja naisia. Esimerkiksi tiedän yhden miehen, joka puuttuu jokaiseen naisensa tekemään hommaan kuinka huonosti on tehty, kuinka imuri ei ole käynyt joka paikassa, kuinka vaatteet on laitettu väärään järjestykseen pyykkitelineellä jne. Mies on muutenkin luonteeltaan ylimielinen ja on olevinaan niin pätevä ja paras kaikessa.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ihmiset vaan nauttivat siitä erinomaisuuden tunteesta, joka tulee siitä, kun on olevinaan ainoa kunnolla osaava talossa. Näitä tällaisia on miehiä ja naisia. Esimerkiksi tiedän yhden miehen, joka puuttuu jokaiseen naisensa tekemään hommaan kuinka huonosti on tehty, kuinka imuri ei ole käynyt joka paikassa, kuinka vaatteet on laitettu väärään järjestykseen pyykkitelineellä jne. Mies on muutenkin luonteeltaan ylimielinen ja on olevinaan niin pätevä ja paras kaikessa.
Esimerkkisi mies on kuin 90% naisista. Ja sitten ihmetellään miksi miestä ei kiinnosta kotityöt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkkisi mies on kuin 90% naisista. Ja sitten ihmetellään miksi miestä ei kiinnosta kotityöt
Ihmettelen puolin ja toisin miten tällaiset ihmiset päätyvät parisuhteeseen. Miksi joku haluaa elää, kuin pieni lapsi vanhemman silmän alla kuunnellen valitusta ja ohjaamista? Ja miksi joku haluaa ottaa vanhemman roolin oman kumppaninsa kanssa?
Minä en halua miehestäni mitään lasta eikä mieheni halua minusta mitään äidinkorviketta. Molemmat ollaan aikuisia ihmisiä, jotka ymmärtävät miten elämässä kuuluu toimia ja miten koti pidetään kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen puolin ja toisin miten tällaiset ihmiset päätyvät parisuhteeseen. Miksi joku haluaa elää, kuin pieni lapsi vanhemman silmän alla kuunnellen valitusta ja ohjaamista? Ja miksi joku haluaa ottaa vanhemman roolin oman kumppaninsa kanssa?
Minä en halua miehestäni mitään lasta eikä mieheni halua minusta mitään äidinkorviketta. Molemmat ollaan aikuisia ihmisiä, jotka ymmärtävät miten elämässä kuuluu toimia ja miten koti pidetään kunnossa.
Joillain menee tämäkin asia yli, niin kuin voi mennä kaikki muutkin. Monesti kun syntyy lapsi, niin naisesta tulee superäiti ja hän koittaa tehdä aivan kaiken maapallon pelastamisen ja hienon kodin välillä. Sitten kun ei omat voimat riitä ja velvoitetaan miestä. Hoitamaan enemmän, että oma aika riittäisi myös kaikkeen epäolennaiseen. Sitten joskus havahdutaan että tahdoraan omaa aikaa. Kyllä moni tunnistaa kuvion, vaikka ei sitä myönnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avaudun vain omista vanhemmistani, mutta he olivat molemmat tällaisia kontrollifriikkejä eli kumpaakaan ei keritty passamaan vaan väänsivät vaan kilpaa kumman tapa oli parempi. Isälleni on edelleen tärkeää päästä päsmäröimään jos mistä limpun leikkaamisesta ja perunan kuorimisesta (todellakin osaan jo leikata limpun ja kuoria perunan).
Etenkin meidän lasten suhteen kontrolloinnin tarve jatkui aika pitkällekin ja pelkäsivät meidän mokaavan elämämme jos olisimme päässeet liian aikaisin tekemään omat valintamme. Vielä ollessani 25 v saattoivat tulla tekemään "tupatarkastusta" kun muka sattumalta olivat lähistöllä ja halusivat olla ehdottoman perillä mitä arvosanoja tuli mistäkin, siis aikuisen lapsen koulunkäynnistä huolehtivat. Huhhuh.... No mutta heitä oli kohdannut kolhu jos toinenkin, joten ymmärrän, että olivat traumatisoituneet.
Ehkä tuo päsmäröinti siis voi olla hyväntahtoistakin vaikka se tulisi tietenkin aikuisen ja parisuhteessa elävän ihmisen tiedostaa. Mutta ei kaikki tosiaan harrasta minkäänlaista itsetutkiskelua.
Mun mies on ahkera ja aina touhaamassa jotain, mutta siisti hän ei kyllä ole. Tosin hänen poikamieskämpässään vaatekomero oli erittäin siisti, vaatteet siististi viikattuja, mutta kaikki muu levällään. En itsekään ole mitenkään huippusiisti, mutta etenkin lasten saamisen jälkeen olen kovasti opetellut järjestelmällisyyttä.
Mua ei ihan hirveästi ärsytä se, jos mies jättää sisällä talossa tavaroita vähän hujan hajan, vaikka kyllä välillä tulee aina mieleen, että kenen hän ajattelee tuonkin hänen jäljiltään korjaavan (tajuan, että ei todennäköisesti ajattele asiaa sillä hetkellä), mutta se, mikä mua kiukuttaa on se, että ns. omissa tiloissaan ulkorakennuksessa paikat ovat kuin sikolätissä. Lattialla roskia, tavarat epämääräisissä pinoissa jne. Ollaan asuttu tässä nyt 10 vuotta, ja nyt on saanut osan ulkorakennuksesta järjestykseen. Olen sanonut, että raivaa vähintään kolmasosa tavaroista pois, mielellään enemmänkin, niin järjestys pysyy paremmin. Ei mua siis muuten kiusaisi, mutta kun hän itse valittaa, ettei mahdu mitään tekemään eikä löydä mitään.
Minä en ole mikään himosiivooja, mutta voi se niinkin mennä että se nainen on se sottapytty. Ex ei koskaan korjannut mitään omia jälkiään kuin vasta siivouspäivänä. Yllättäen hänellä oli siivouspäivä melkein joka päivä ja päivitteli kaaosta. Pikkuhiljaa se kaaos olikin minun syytäni ja otin jalat alle.
Vaimo siivoaa ja pyykkää, minä teen ruuat+autoihin ja taloon liittyvät asiat.
Molemmille passaa järjestely, ja kyllä naiset on kekimäärin isompia sottapyttyjä kuin miehet.
:D Mun mies on siisti, mutta seksiä on kyllä päivittäin eikä se todellakaan ole millään tasolla "siistiä". Miestä ei haittaa omat eikä minun nesteet.