Mikä olisi maksimibudjettisi sairaan lemmikkikissan pelastamiselle?
Käytin kissaa äskettäin eläinlääkärissä: diagnoosi virtsaumpi, kustannukset n. 500 €. Toimenpide sujui hyvin ja kissa on nyt terve.
Jäin miettimään, että mikä olisi sinun maksimibudjettisi oman lemmikkikissasi pelastamiselle? Tuo 500 euroa ei tuntunut vielä missään, sillä se lähti säästöistäni, ja eläinlääkärikulut voivat pompsahtaa todella korkeisiin lukemiin.
Miten on, missä hintaluokassa jättäisit kissan hoitamatta? Vai onko tuollaista maksimia olemassakaan?
Kommentit (63)
Ei ole kissaa. Lopetan kaikki kissat, jotka menevät loukkuun.
Meni viime vuonna yli 600 euroa, kun etsittiin ongelmaa. Harmi, että oli kesäloma vakiolääkärillä, hän kun huomasi ongelman sitten heti lomalta palattuaan. Muuten taitaisi kissa olla kuollut nyt.
Ehkä jokin tonni alkaisi olla oma kipuraja. Riippuu aika paljon siitä, millainen operaatio on ja mitä sen jälkeen voi odottaa, kissan ikä myös. Jos on hyvin mahdollista, että elämä on kivuliasta tai jokin kallis leikkaus ei tee mitään, niin ei se kovin järkevältä kuulosta. Nopean ja kivuttoman kuoleman pitäisi olla kaikille oikeus. Eläintä ei saa yrittää pelastaa vain sen takia, että sen haluaa olevan elossa hinnalla, millä hyvänsä.
Ei ole maksimirajaa. Laitan sen verran, kun tarvitaan. Minulla on säästötili hätätilanteita varten. Enemmän riippuu kissan ennusteesta ja kärsimyksestä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on mennyt nyt viikon sisään melkein 1500 euroa. Ensin oli hammasröntgen + syöpyneiden hampaiden poisto ja samalla labrakokeet verestä (mm. kilpirauhanen ja munuaisarvot). Eilen sitten kissa alkoi kompuroimaan, akuutisti Aistiin ja siellä aivojen magneettikuvaus. Mitään selittävää löydöstä ei ollut, idiopaattinen vestibulaarinen oireyhtymä on todennäköinen syy ja kissa voi jo paljon paremmin.
Jokseenkin hulvatonta maassa, jossa monella ihmiselläkään ei ole vara käydä lääkärissä. Jos minulla olisi 1500 euroa ylimääräistä, antaisin kissalle piikin ja loput rahat köyhien perheiden lasten lääkkeisiin.
Yhtä paljon kuin mitä olisin valmis maksamaan omasta hoidosta tai jonkun muun perheenjäsenen hoidosta. Eli jos on vaan mahdollista pelastaa niin ettei joudu koko ikäänsä kärsimään niin kyllä se sitten pelastetaan.
Kissa sairastui vakavasti, henkiinjääminenn ei todellakaan taattu. Maksoin n 600€ hoidosta, kisu jäi henkiin ja porskuttaa menemään ihan pirteänä vielä vaikka tapahtumasta on 5 vuotta. Kannatti.
Vierailija kirjoitti:
Yhtä paljon kuin mitä olisin valmis maksamaan omasta hoidosta tai jonkun muun perheenjäsenen hoidosta. Eli jos on vaan mahdollista pelastaa niin ettei joudu koko ikäänsä kärsimään niin kyllä se sitten pelastetaan.
Niin eli todellisuudessa sulla ei oo varaa edes maksaa omaa elämistäs.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on mennyt nyt viikon sisään melkein 1500 euroa. Ensin oli hammasröntgen + syöpyneiden hampaiden poisto ja samalla labrakokeet verestä (mm. kilpirauhanen ja munuaisarvot). Eilen sitten kissa alkoi kompuroimaan, akuutisti Aistiin ja siellä aivojen magneettikuvaus. Mitään selittävää löydöstä ei ollut, idiopaattinen vestibulaarinen oireyhtymä on todennäköinen syy ja kissa voi jo paljon paremmin.
Jokseenkin hulvatonta maassa, jossa monella ihmiselläkään ei ole vara käydä lääkärissä. Jos minulla olisi 1500 euroa ylimääräistä, antaisin kissalle piikin ja loput rahat köyhien perheiden lasten lääkkeisiin.
Onneksi ei ole. Miksi edes ottaisit kissan tuota välivaihetta varten, kun voit suoraan pistää tulostasi sen 50e/kk kissan kuluja menemään naapurin yh-äidin perheelle? Mikset ole pistänyt jo? Aika tekopyhää sinultakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin varmaan joo.
Ei sitä voi rahassa mitata miten paljon iloa niistä on. Antavat empatiaa, ymmärrystä, rakkautta.
t. pian koiransa tuhkat noutava
Viime viikkoina on mennyt n. 1000 € ja tulossa vielä pian hammasoperaatio, jonka hinta-arvio 600 €. Olen pienituloinen (sairauseläkkeellä), mutta ei tulisi mieleen tinkiä rakkaan kissani hoidosta. Se on perheenjäsen.
Niin kuin moni jo todennut, riippuu tilanteesta, eli lähinnä siitä, kärsisikö kissa loppuelämänsä.
Joka tapauksessa, maksaisin niin paljon kuin pystyisin. Rakastan kissojani ja ne ovat arvokkaita minulle.
Nämä jotkut kommentit kuvottavat ja oksettavat, varsinkin kun oikeassa elämässä olen tiennyt näitä kissanrääkkääjä/-tappaja sosiopaatti-psykopaatteja.
Ei ole maksimirajaa jos se oikeasti auttaa ja kissa tulee elämään hyvälaatuista elämää vielä vuosia. Sen verran rakas perheenjäsen on.
Mutta myönnän että vähän ihmettelin kaverini toimintaa viime vuonna. Hänen kissansa sai diagnoosin munuaissairaudesta ja oli tosi huonossa kunnossa ja eläinlääkäri sanoi suoraan että kissa ei luultavasti eläisi minkään toimenpiteen avulla puolta vuotta pidempään. Mutta sen sijaan että olisi vaan suosiolla päästänyt kissan heti kärsimyksestään, hän käytti seuraavien kuukausien aikana lähes 2500 euroa kaikkiin mahdollisiin lääkkeisiin, pistoksiin ja toimenpiteisiin jotka pitivät kissan kyllä odotettua pidempään elossa (kissa kuoli lopulta 9kk diagnoosin jälkeen) mutta lopulta aika turhaan ja kun minäkin sain yhtenä viikonloppuna pitää kissasta huolta kun kaveri lähti kotimaahansa isänsä hautajaisiin, niin se kissa voi silminnähden pahoin eikä se ollut mitään kivaa hommaa yrittää tunkea 4x päivässä sen suuhun erilaisia lääkkeitäkään.
Riippuu lemmikin iästä ja siis siitä kuinka paljon toimenpiteellä saa elinvuosia. Tuon 500 olisin varmaan ollut valmis maksamaan varsinkin jos minulla ei olisi kymmentä kissaa jonossa samaan operaatioon. Huom! Minulla ei ole kissaa, joten kaikki kauhistuneet kissanomistajat voivat huokaista helpotuksesta kun kerron: Jos minulla edes olisi lemmikki, valitsisin lähtökohtaisesti mahd. terveen ja elämääni sopivan rodun. Sittenpä budjetti esim. kissan hengen säilyttämiselle olisi max muutama tuhat nuoren eläimen kohdalla, vanhan kissan lopettaisin.
En maksaisi tuollaista summaa. Inhoan koko kissaa muutenkin. Ja ei, en kohtele sitä kaltoin. Kissalla on virikkeitä, on hyvä ruoka jne. Lapset hellii ja mies päästää välillä ulos (joojoo ei saisi). Mutta en kyllä tuhlaisia satasia mihinkään lemmikkiin tällä hetkellä.
Olen opiskelija ja kipuraja menisi varmaan jossain 10 000 euron kohdalla, sen enempää en usko että saisin kaavittua kassaan. Säästötilillä on muutama tonni ja opintolainaa nostan. Kaiken minkä vain irti saan niin laittaisin kissaan, se on yksi parhaista ystävistäni. Raha on rahaa.
Meillä oli melkein 30 vuotta sitten ihanista ihanin valkoinen persialaisuroskissa, jolle tuli virtsaumpi 5-vuotiaana. Monta kertaa käytiin lääkärissä ”tyhjennyksessä” ja sitten keskusteltiin kaupungin eläinlääkärin kanssa, että ehkä paras vaihtoehto on kisun lopettaminen. Vieläkin tulee kyyneleet silmiin, kun muistelee tätä, että kisu piti lopettaa. No, meni pari päivää, kun selaisin yhtä ruotsinkielistä lehteä, jossa oli uroskissalla samanlainen vaiva ja sille oli tehty penisamputaatio jo muutama vuosi sitten ja eli ihan normaalia elämää. Olis ehkä silloin ittekki pitäny kysyä muilta eläinlääkäriasemilta konsultaatioita tähän asiaan, joku nuorempi eläinlääkäri olis ollu voinu perehtynyt tähän asiaan. :(.
Tärkeintä on että näen kissan onnellisena ikuisuudessa, kun se aika koittaa. Toki autan kissaa mielelläni kuten ihmistäkin. Kissan auttaminen ei saa kuitenkaan johtaa minua vararikkoon, sillä on synti aiheuttaa kyyneleitä; surua jolla ei ole oikeutusta, vaikka olisin itse kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Käytin kissaa äskettäin eläinlääkärissä: diagnoosi virtsaumpi, kustannukset n. 500 €. Toimenpide sujui hyvin ja kissa on nyt terve.
Jäin miettimään, että mikä olisi sinun maksimibudjettisi oman lemmikkikissasi pelastamiselle? Tuo 500 euroa ei tuntunut vielä missään, sillä se lähti säästöistäni, ja eläinlääkärikulut voivat pompsahtaa todella korkeisiin lukemiin.
Miten on, missä hintaluokassa jättäisit kissan hoitamatta? Vai onko tuollaista maksimia olemassakaan?
Miksi sinä minun budjettiani jäit miettimään? Eihän mulla edes ole kissaa.
Samaa mieltä, että eläin ei ole lelu. Kommenttini ei ottanut kantaa eläimen ottamisen mielijohteisuuteen, vaan sen lopettamiseen. Kissa on lisäksi vapaana luonnossa ollessaan erittäin tuhoisa peto etenkin linnuille. Vapaana tavattavat kissat saa ja pitää lopettaa tavattaessa. Lisäksi tulee ottaa huomioon kissan ekologisuus; kissalla ei ole mitään tarkoitusta, vaan sen ylläpitäminen on maapallon resurssien tuhlaamista.