Mistä lähtien kirjattu terveystietoja omakantaan?
Onko tietoa? Onko niin, että omakannassa on vain asioita ja toimenpiteitä, joita on tehty sen jälkeen, kun omakanta on otettu käyttöön vai onko sinne kirjattu myös vanhempia asioita ts. siirretty jostain?
Kommentit (7)
Kukkuu kirjoitti:
Onko tietoa? Onko niin, että omakannassa on vain asioita ja toimenpiteitä, joita on tehty sen jälkeen, kun omakanta on otettu käyttöön vai onko sinne kirjattu myös vanhempia asioita ts. siirretty jostain?
Onko sulla jo käytössä.
2015 lähtien löytyy julkisen puolen terveystietoja. 2017 lähtien myös yksityisen käynnit näkyy. En ole koskaan mitenkään ”ottanut käyttöön” Kantaa. 2015 sinne vain alkoi ilmestyä tietoja.
Itse opin kantapään kautta. Kävin yksityisellä psykiatsrilla kerroin hänelle luottamuksella asioistani ja tyyppi kirjasikaiken omakantaan. Eipä oo sen jälkeen tullu käytyä, ties mille yksityiselle taholle nuo tiedot jossain vaiheessa päätyy, myydään, odotan kauhulla.
Ennen vuotta 2015 lääkärille pystyi rehellisesti kertomaan mikä vaivaa. Nyt pitää etukäteen laatia käsikirjoitus mitä kerron, että tiedän noin suunnilleen mitä omakantaan tulee.
Minulla oli kerran kirjattu papereiden tilaamisesta eräästä itäsuomalaisesta kaupungista, vaikka en ikinä ollut siellä päin käynytkään. Oikaisupyyntö tehtiin, mutta ilmeisesti tietoa ei saa kannasta poistettua. Näin ymmärsin.
Ei kovin huvita kannassa enää edes käydä, jotkut tiedot siellä näkyy, mutta kaikkien käyntien sisältö ei näy.
Sitten on näitä sarjassamme tämä mystinen kummituskäynti, muutimme muutaman kilometrin, toisen kaupungin puolelle ja jostain syystä tapahtumassa kesti kirjautua väestörekisteriin. Siitäkin oli kirjattu epäluuloisen kuuloinen tapahtuma, ihan kuin huvikseni olisin valikoinut uutta terveysasemaa. Ketähän tämäkin hapan kommentti hyödyttää?
Terveydenhuollon sosiaalinen media, joka luo potilaasta turhia tai vääristyneitä mielikuvia.
Minunkin muistaakseni 2015 lähtien julkisen terveydenhuollon tiedot alkoivat asteittain mennä Kansalliseen terveysarkistoon ja muutama vuosi myöhemmin myös yksityisen. Terveydenhuollon henkilöstö edelleenkin tallentaa potilastiedot niin potilastietojärjestelmiin, mitä missäkin terveyskeskuksessa, sairaalassa tai lääkäriasemalla on käytössä. Näistä vaan menee ohjelmallisesti tietyt tiedot Kansalliseen terveysarkistoon, josta taas kansalainen itse voi katsoa omia tietojaan Omakannan kautta.
Vanhoja tietoja ei ole viety Kansalliseen terveysarkistoon, mutta tullaan jossain vaiheessa viemään. Nämä tiedot eivät kuitenkaan näy Omakannan kautta, koska monet vanhat potilastietojärjestelmät ovat teknisiltä ratkaisuiltaan sellaisia, ettei niistä saada muodostettua Omakantaan sopivaa dokumenttia hoitotapahtumista. Menevät siis vain arkistoitavaksi.
Sosiaalihuollon tiedot tulevat sinne myös vaiheittain. En nyt muista, joko joltain alueelta menee vai vasta tämän vuoden aikana aloitetaan. Jostain Pohjois-Suomesta kuitenkin aloitetaan sosiaalihuollon tietojenkin vieminen Kansalliseen terveysarkistoon.
Itse otin käyttöön 2v sitten kannan käyttöön ja siltä ajalta kirjoitettu asiat sinne. Nykyiset käynnit menee aina sinne, mutta ei sinne vielä kirjata 5v takaisia asioita.