Hammaskiven poisto kotikonstein -- kokemuksia?
Olen toisinaan poistanut hammaskiveä itse metallisella apuvälineellä, mutta haluasin oppia paremmaksi siinä. Viimeksi käydessäni hammaslääkäriasemalla hammaskiven poistossa se suuhygienisti sanoikin, että on aika vähän hammaskiveä (en kertonut silti, että olen poistanut sitä itse kotona). Hampaani ovat muuten terveet, valkoiset ja ehjät. Olisiko kokemuksia? Onko jollain kotona sellainen ultraäänilaite tai kunnon välineet siihen?
Kommentit (12)
Itselläni on siihen yksi apuväline ja sillä irtoaa hyvin. Kyseessä on tekniikkalaji pitkälti ja se poisto on ainakin etuosan hampaista melko helppoakin. Takahampaat on vähän hankalampi rasti.
Vierailija kirjoitti:
Mulla lähti kun aloin lankaamaan hammasvälit joka ilta. Jos jää pidemmäksi aikaa tekemättä, alkaa hammaskiveä heti muodostumaan.
Tuokin auttaa kyllä. Lisäksi olen senkin huomannut, että kotona tehdyn poiston jälkeen ne loputkin rippeet helposti irtoavat, kun käytän hammaslankaa tai niitä kumista ja muovista tehtyjä apteekin hammastikkuja..
T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on siihen yksi apuväline ja sillä irtoaa hyvin. Kyseessä on tekniikkalaji pitkälti ja se poisto on ainakin etuosan hampaista melko helppoakin. Takahampaat on vähän hankalampi rasti.
Ja sitten se apuväline?
Hampaiden pesu X 2 päivässä sähköhammasharjalla+lankaus.Siinä se, ei tule reikiä eikä hammaskiveä
https://www.rahula.fi/koiralle/tuote/hammaskiven-poistaja-kaksipainen-k…
Jotain tuollaista käyttää suuhygienistit
Minä teen soodasta ja suolasta ja vedestä tahnan, jonka laitan hampaisiin ja annan vaikuttaa 5 minuuttia. Sitten huolellinen huuhtelu ja hampaita ei saa pestä sen jälkeen muutamaan tuntiin. Illalla kun rapsuttelen metallilastalla (en muista mistä olen saanut ja ei ole tarkoitettu tähän, mutta toimii) ja käytän hammaslankaa niin irtoaa hammaskiveä muruina ja vielä parina seuraavanakin päivänä. Tätä ei pidä kuitenkaan tehdä usein, teen pari kertaa vuodessa. Hampaani ovat valkoiset ja terveet. Käyn hammaslääkärissä kahden vuoden välein ja kysyn joka kerta erikseen, onko hammaskiveä ja miten kiille voi. Ei ole hammaskiveä ja kiille on erinomaisessa kunnossa.
Pitää kuitenkin muistaa, että hammaskiveä voi tulla myös ikenen alle, sieltä et voi itse poistaa, joten on hyvä tarkistuttaa se hammaslääkärillä tai suuhygienistillä silloin tällöin.
On kokemusta. Tulin samalla poistaneeni suuren osan etuhampaideni hammaskiilteestä...!
Hammaslääkärit ovat useamman kerran kehuneet, että minulla on erinomainen hammaslaatu. Ajattelin että kun hammaskivi poistetaan jolloin metalisella välineellä, niin miksen voisi sitä itsekin tehdä - onhan kiille lujaa tavaraa.
Mutta ei... Yksi aloittelevien hammaslääkäreiden yleisimpiä virheitä onkin terveiden hampaiden naarmuttaminen vahingossa. Kiille voi tosiaan vaurioitua metallivälineistä.
Havaitsin vaurion vasta muutaman vuoden päästä, en tiedä lähtikö eroosio vauhtiin pilaamissani kohdissa.
Vierailija kirjoitti:
On kokemusta. Tulin samalla poistaneeni suuren osan etuhampaideni hammaskiilteestä...!
Hammaslääkärit ovat useamman kerran kehuneet, että minulla on erinomainen hammaslaatu. Ajattelin että kun hammaskivi poistetaan jolloin metalisella välineellä, niin miksen voisi sitä itsekin tehdä - onhan kiille lujaa tavaraa.
Mutta ei... Yksi aloittelevien hammaslääkäreiden yleisimpiä virheitä onkin terveiden hampaiden naarmuttaminen vahingossa. Kiille voi tosiaan vaurioitua metallivälineistä.
Havaitsin vaurion vasta muutaman vuoden päästä, en tiedä lähtikö eroosio vauhtiin pilaamissani kohdissa.
Tuo on toki riski ja sen välineen täytyy soveltua hampaidenhoitoon. Lisäksi se rapsuttelu täytyy tehdä varovaisesti ja tietyllä tekniikalla, niin kiille ei turhaan kärsi, vaan ainoastaan se hammaskivi lähtee irti.
Mieheni rapsuttelee omia hammaskiviään pois sellaisella metallisella kynsiviilalla, jossa on päässä koukku. Siis sillä koukulla. Itse en kykene, tuntuu inhalta raapia hampaita. Käyn siis suuhygienistillä.
Miehen hammaskivettömyyttä on kyllä hehkutettu hammaslääkärissä, joten kai se omatoimisuuskin jotakin auttaa.
Kaviokoukku kirjoitti:
Mieheni rapsuttelee omia hammaskiviään pois sellaisella metallisella kynsiviilalla, jossa on päässä koukku. Siis sillä koukulla. Itse en kykene, tuntuu inhalta raapia hampaita. Käyn siis suuhygienistillä.
Miehen hammaskivettömyyttä on kyllä hehkutettu hammaslääkärissä, joten kai se omatoimisuuskin jotakin auttaa.
Mullekin tuli ekaa kertaa sellaista palautetta, että hammaskiveä ei juurikaan ole ja hampaat ovat hyvässä kunnossa. Aiemmin on ollut aina reiluhkosti hammaskiveä, vaikka harjaankin hampaat kahdesti vuorokaudessa ja käytän hammaslankaa.
Mulla lähti kun aloin lankaamaan hammasvälit joka ilta. Jos jää pidemmäksi aikaa tekemättä, alkaa hammaskiveä heti muodostumaan.