Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluaisin matkustaa ajassa taaksepäin 1980-luvulle ja elää silloin jonkin aikaa, esim. 1-2 vuotta.

Vierailija
22.01.2019 |

Olen syntynyt 1981 ja minulla on kyllä muistoja kyseisestä vuosikymmenestä. Jotenkin minulle on jäänyt siitä vuosikymmenestä mielikuva hyvänä vuosikymmenenä vaikka en oikein osaa sanoa, että mikä siitä teki niin hyvän. Kai esimerkiksi se, että silloin ei vielä ollut lamaa ja vanhemmilla ei ollut niin paljon rahahuolia kuin 1990-luvulla tai sitten en huomannut niitä, koska olin vielä niin pieni. Kyseinen vuosikymmen on jäänyt kiehtomaan minua ja haluaisin oikeasti palata ajasta taaksepäin ja elää siinä ajassa näin aikuisena, että osaisin nyt lähemmäs 40-vuotiaana tällä elämänkokemuksella vertailla, että miten se aika eroaa nykyajasta. Tietenkin minun täytyisi olla tarkkana, että en paljastaisi kenellekään olevani tulevaisuudesta tullut henkilö, etten alkaisi puhumaan vaikka jostain älypuhelimista, internetistä tai muista nykyajan jutuista.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on siinä, että 80-luvun jälkeen on tullut teknologian myötä kaikenlaisia juttuja, ja kun nihin on tottunut, niin voisi olla vaikeaa palata aikaan ennen niitä. Muutenkin, kun on jo nähnyt myöhempiä aikoja, ei voi enää nähdä ja kokea 80-lukua samalla tavalla kuin sen ajan ihmiset tekivät.

Vierailija
2/9 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikakonetta odotellessa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluaisin elää yhden 80-luvun lapsuuden kesän uudestaan. Se huolettomuus, ulkona leikkimisen ilo, kodin luoma turva ja mukavat kaverit. En siis ikävöi vain 80-lukua, vaan myös lapsuutta ylipäänsä. Joskus katson 80-luvun elokuvia ja mainoksia tai luen sen ajan lehtiä. Etsin netistä 80-luvun kuvia ja dokumentteja.

Tiedän kyllä, että nyt olisi vaikea elää ilman nettiä. Toisaalta, olen matkustanut pari kuukautta alueella, jossa netti ei toimi lähes ollenkaan, ja kyllä siihen tottui melko nopeasti. Tuli keskusteltua paljon ihmisten kanssa ja elettyä enemmän juuri siinä hetkessä.

Vierailija
4/9 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluaisin nähdä, miltä tämä ympäristö näytti 69 miljoonaa vuotta sitten, ja miltä se näyttää 69 miljoonan vuoden päästä.

Vierailija
5/9 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin elää ikuisesti vuosia 87-89

Vierailija
6/9 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt 1981 ja minulla on kyllä muistoja kyseisestä vuosikymmenestä. Jotenkin minulle on jäänyt siitä vuosikymmenestä mielikuva hyvänä vuosikymmenenä vaikka en oikein osaa sanoa, että mikä siitä teki niin hyvän. Kai esimerkiksi se, että silloin ei vielä ollut lamaa ja vanhemmilla ei ollut niin paljon rahahuolia kuin 1990-luvulla tai sitten en huomannut niitä, koska olin vielä niin pieni. Kyseinen vuosikymmen on jäänyt kiehtomaan minua ja haluaisin oikeasti palata ajasta taaksepäin ja elää siinä ajassa näin aikuisena, että osaisin nyt lähemmäs 40-vuotiaana tällä elämänkokemuksella vertailla, että miten se aika eroaa nykyajasta. Tietenkin minun täytyisi olla tarkkana, että en paljastaisi kenellekään olevani tulevaisuudesta tullut henkilö, etten alkaisi puhumaan vaikka jostain älypuhelimista, internetistä tai muista nykyajan jutuista.

1980-luvun Suomessa tavallisin ulkomaanmatka suuntautui Ruotsin laivojen kautta Tukholmaan, sillä Tallinassa rakennettiin vielä siihen aikaan sosialismia ja Pietari oli Leningrad. Muuten Italia ja Espanja olivat varmaankin ne tavallisimmat matkakohteet vähän kauempana. 

Suomi ei voittanut jääkiekossa arvokisamitalia ennen vuoden 1988 Calgaryn olympialaisia, joista tuli hopeaa.

Kokoomus ohitti lopullisesti suosiossa SKDL:n vuoden 1979 eduskuntavaaleissa ja se pääsi vihdoinkin hallitukseen SDP:n kanssa vuonna 1987 oltuaan 21 vuotta oppositiossa.  Koiviston aikaan nuo vaalien tulokset alkoivatkin näkyä hallituspohjassa päinvastoin kuin Kekkosen aikaan.

1980-luvulla kaapelitelevisio ja sateellikanavat lisäsivät tv-kanavien tarjontaa, mutta useimmat ihmiset katsoivat kahdelta kanavalta tulevia ohjelmia kuten perjantai-iltaisin tulevaa Dallasia. Kotona pystyi katsomaan myös elokuvia VHS-videoilta, ja CD-levyt alkoivat pikkuhiljaa kilpailemaan LP-levyjen kanssa. Tosin LP-levyjen sisäpusseissa luki joskus varoitusteksti "Hometaping is illegal and it's killing music" viitaten C-kaseteille nauhoituksille.

Kotona oli käytettävissä yksi yhteinen lankapuhelin koko perheelle.

Ravintoloihin pääseminen edellytti asiallista pukeutumisesta kuten kävelykenkiä ja mieluiten suoria housuja tai tummia farkkuja, sisälle ei päässyt missään lenkkikengissä, verkkareissa tai hupparissa.

Vierailija
7/9 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
8/9 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
9/9 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miami Vice, miehillä paljaat jalat purjehduskengissä, rahalla brassailu, yökerhot, naisilla olkatoppaukset ja tuuheiksi föönatut hiukset. Oi niitä aikoja!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yhdeksän