Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aviossa oleville: Kuinka kauan on OK pelata tietokone- tai videopelejä per päivä, jos se tarkoittaa että silloin puoliso keskittyy vain siihen?

Vierailija
21.01.2019 |

Kuinka kauan on OK pelata tietokone- tai videopelejä per päivä, jos se tarkoittaa että silloin puoliso keskittyy vain siihen?

Tuli tuosta toisesta ketjusta mieleen. Minulla on kanssa ollut tuota ongelmaa vaimon kanssa joskus. Olisi mielenkiintoista kuulla mikä on "ymmärrettävä pituus per päivä" teille jos vaimo tai mies roikkuu koneella.

Aviossa oleville: Kuinka kauan on OK pelata tietokone- tai videopelejä per päivä, jos se tarkoittaa että silloin puoliso keskittyy vain siihen?

Vaihtoehdot

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai siihen mitään sääntöä ole. Pelaa minkä pelaa, työnsä hoitaa asiallisesti ja oman osansa kodista, minäkin saaan huomiota sen minkä tarviin. En mä aikuiselle ihmiselle mitään sääntöjä ja rajoja ala asettamaan.

Vierailija
22/60 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi hyvä syy olla sinkku. Pelkään, että puoliso rupeaisi rajoittamaan peliharrastustani. Pelaamista vähätteleviin miehiin olen törmännyt, ja se on minulle täydellinen turn-off. Ei tarvitse itse harrastaa pelaamista, mutta ei tarvitse silti lytätä sitä toiselle.

-n32

Mikset hankkisi miestä pelaajaporukoista? Mukavaa kun pelaaminen olisi yhteinen harrastus.

Niin, jos vielä joskus seurustelen niin olisihan se kiva että mies pelaisi myös. Itseasiassa yksi tällainen mies olikin muutama vuosi sitten, mutta toinen harrastus pelaamisen lisäksi oli ryyppääminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ihan tilanteesta. Jos on vaikka pieniä lapsia niin ei oikein ole koskaan täyttä varmuutta siitä että on mahdollista keskittyä vain yhteen asiaan. Mutta jos on tosiaan se tilanne että oikeasti on vapaa-aikaa (eli on hoitanut myös oman osansa kotitöistä), eivätkä lapset itke ja lehmät ammu niin tuollainen yhden tv-sarjan episodin mitta on luultavasti kohtuullinen jos joka päivä pelaa. Riippuu toki siitä kuinka paljon sitä vapaa-aikaa on yhteensä - ei sekään sopivaa ole että puoliso käyttää kaiken vapaa-aikansa johonkin yksinäiseen puuhasteluun eikä parisuhteelle jää aikaa laisinkaan. Toisaalta jos viettää vapaaherran elämää voi sitä pelaamistakin harrastaa enemmän.

Kyllä kummallakin pitää saada olla vapaata omaa aikaa, vaikka olis ne pienet lapsetkin. Eikä se mene sillä tavalla, että sallittua on esim äidin salikäynnit, mutta isä ei saa käyttää vapaataan pelaamiseen. Tasan pitää jakaa myös vapaat, jos molemmat niin haluavat. Sillä tavalla ei kukaan katkeroidu.

Vierailija
24/60 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En osaa vastata. Mieheni "palkitsee" itsensä pelaamalla jos työt on menneet täydellisesti ja varsinkin jos tulos kasvaa hyvin niin sitten pelaa hyvällä omatunnolla. Muuten jäisi hommat tekemättä jos pelaisi, joten on kääntänyt sen syötiksi tai ei ollenkaan. Sellainen 1 h päivässä normipäivänä max kait.

Mielenkiintoinen järjestely.

Meillä on todella hyvä avioliitto ja ollaan lähes kaikesta samaa mieltä, mutta pelaamisesta puhuttaessa vaimoni kyllä tulkitsisi tuon "palkkiojärjestelyn" sillä lailla, että minun ykkösprioriteettini elämässä (se mitä odotan eniten ja innostuneena) olisi pelaaminen ja se tekisi hänet surulliseksi. Eli siis sen sijaan että haluaisin vaikka viettää hänen kanssaan aikaa tai tehdä jotain yhdessä kun sitä aikaa kerran on, pelaaminen olisi tärkeintä.

Mitä mieltä ihmiset tästä?

M33

Minä tulkitsisin tuollaisen reaktion vaimoltasi huonoksi itsetunnoksi, olettaen että sitä yhteistä aikaa ja tekemistäkin kuitenkin olisi. En minäkään palkitse itseäni mieheni seuralla, vaan vaikka viinilasillisella ja suklaalla (joojoo ruokanatsit). Ei se tarkoita että pitäisin suklaasta ja viinistä enemmän kuin miehestäni ja kyllä kummastelisin jos hän moista olettaisi.

Itse kysymykseen, senkun pelaa vaan, kunhan se ei ala hallita elämää ja vapaa-ajalla tapahtuu muutakin.

Vierailija
25/60 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En osaa vastata. Mieheni "palkitsee" itsensä pelaamalla jos työt on menneet täydellisesti ja varsinkin jos tulos kasvaa hyvin niin sitten pelaa hyvällä omatunnolla. Muuten jäisi hommat tekemättä jos pelaisi, joten on kääntänyt sen syötiksi tai ei ollenkaan. Sellainen 1 h päivässä normipäivänä max kait.

Mielenkiintoinen järjestely.

Meillä on todella hyvä avioliitto ja ollaan lähes kaikesta samaa mieltä, mutta pelaamisesta puhuttaessa vaimoni kyllä tulkitsisi tuon "palkkiojärjestelyn" sillä lailla, että minun ykkösprioriteettini elämässä (se mitä odotan eniten ja innostuneena) olisi pelaaminen ja se tekisi hänet surulliseksi. Eli siis sen sijaan että haluaisin vaikka viettää hänen kanssaan aikaa tai tehdä jotain yhdessä kun sitä aikaa kerran on, pelaaminen olisi tärkeintä.

Mitä mieltä ihmiset tästä?

M33

Musta tää on jotenkin todella outo tapa ajatella asia! Kyllähän meille kaikille toimii palkitsemisjärjestelmä, joka auttaa meitä rentoutumaan ja jota odottaa, mikä se sitten kellekin on. Joillekin se on hyvä ruoka, juoma, elokuvat, kylpyläkäynnit, hieronta, pelaaminen, shoppailu...

En kyllä osais nähdä asiassa ongelmaa!

Vierailija
26/60 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä pelaan heittämällä yli 3h. Eilenkin taisi tulla jotain 6h pelattua.

Lisäksi harrastan liikuntaa ja käyn töissä, hoidan kodin, huomioin puolisoa jne. Palstan mukaan olen silti täysin peliriippuvainen :D Olenko sitten myös liikuntariippuvainen kun harrastuskaudella voi mennä hyvinkin 20h tai enemmän viikossa liikuntaharrastukseenkin? :D

Montako tuntia sulla on vuorokaudessa? Käytkö täysipäiväisesti töissä? Kuinka paljon nukut? Ainakaan teillä ei voi olla lapsia...

Kerropa viikon aikataulutus. Miten saat kaiken mahtumaan päiväohjelmaasi?

Arkena:

Liukuva työaika (~40h/vk), usein herään klo 6, teen aamulenkin, syön ja lähden töihin. Tulen kotiin klo 17, treenaan/ käyn lenkillä (miehen kanssa), kokkaan, syödään yhdessä miehen kanssa ja opiskelen jos on tarvis. Kello on noin kahdeksan tai yhdeksän kun alan pelaamaan ja pelaan kunnes alkaa väsyttää, eli 23-24 saakka.

Viikonloppuna siivoillaan, treenataan, laitetaan ruokaa ja sen sellaista ja illat pelaan. Ollaan veloja.

Btw, olen muuten ihan opiskellutkin pelitutkimusta ja olen it-alalla töissä, eli minullahan on tähän puhtaasti akateemiset intressit :D

Vierailija
27/60 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaa-ajallaan mies saa tehdä mitä lystää, myös pelata. Tietysti, jos alkaisi mennä niin, että haluaisi kaiken vapaa-aikansa käyttää pelaamiseen, se tarkoittaisi, että meidän parisuhteessa on ongelma...

Vierailija
28/60 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi harrastan liikuntaa ja käyn töissä, hoidan kodin, huomioin puolisoa jne. Palstan mukaan olen silti täysin peliriippuvainen :D Olenko sitten myös liikuntariippuvainen kun harrastuskaudella voi mennä hyvinkin 20h tai enemmän viikossa liikuntaharrastukseenkin? :D

Montako tuntia sulla on vuorokaudessa? Käytkö täysipäiväisesti töissä? Kuinka paljon nukut? Ainakaan teillä ei voi olla lapsia...

Arkena:

Liukuva työaika (~40h/vk), usein herään klo 6, teen aamulenkin, syön ja lähden töihin. Tulen kotiin klo 17, treenaan/ käyn lenkillä (miehen kanssa), kokkaan, syödään yhdessä miehen kanssa ja opiskelen jos on tarvis. Kello on noin kahdeksan tai yhdeksän kun alan pelaamaan ja pelaan kunnes alkaa väsyttää, eli 23-24 saakka.

Viikonloppuna siivoillaan, treenataan, laitetaan ruokaa ja sen sellaista ja illat pelaan. Ollaan veloja.

Btw, olen muuten ihan opiskellutkin pelitutkimusta ja olen it-alalla töissä, eli minullahan on tähän puhtaasti akateemiset intressit :D

Ehkä lasken jotenkin väärin kun saan tuosta vain 2-3 tuntia pelaamista enkä sitä ekassa viestissä mainostettua 6 tuntia... En myöskään saa nukkuma-aikaa kun 5-6 tuntia mikä nyt aika harvalle pidemmän päälle riittää.

Vierailija
29/60 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arkena:

Ehkä lasken jotenkin väärin kun saan tuosta vain 2-3 tuntia pelaamista enkä sitä ekassa viestissä mainostettua 6 tuntia... En myöskään saa nukkuma-aikaa kun 5-6 tuntia mikä nyt aika harvalle pidemmän päälle riittää.

Eilen oli sunnuntai, ei työpäivä. Tuo uniaika taas riittää oikein hyvin, mutta se ei liity pelaamiseen, en saa tuota aikaisemmin unta kuitenkaan kun ei väsytä.

Vierailija
30/60 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä tässä pitäisi kysyä pelitunteja/viikko. Jonain päivänä voi mennä 2-3h, jonain 0. Mitä vastaan kyselyysi?

Tietysti sen, mikä on maksimi yhdelle päivälle, koska sitä kysyttiin.

Vierailija
31/60 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse pelaava mies ja joskus tätä miettinyt, että onko ainoa realistinen mahdollisuus löytää yhtä lailla pelaava nainen. 

Vierailija
32/60 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
33/60 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse pelaava mies ja joskus tätä miettinyt, että onko ainoa realistinen mahdollisuus löytää yhtä lailla pelaava nainen. 

Meinasitko laittaa ilmoitukseen "pelimies etsii naista"?

Vierailija
34/60 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vastannut, sillä minusta kysymys pitää esittää toisin. Eli paljonko pitäisi olla yhteistä aikaa päivässä, jolloin keskitytään vain toisiinsa?

Ja siitähän tehtiin väitöstutkimus muutama vuosi sitten. Vastaus oli jotain 1 h 15 min.

Vierailija
35/60 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vapaasti saisi pelata miten paljon haluaa, itse vetäisin siitä omat johtopäätökseni, jos puoliso olisi koko illan "henkisesti muualla". On meillä nytkin omat juttumme eikä kaikkea vapaa-aikaa suinkaan nyhjätä kylki kyljessä, mutta jos puolisoni ei tarjoaisi minulle juttuseuraa ja seuraa muutenkin, niin ennen pitkää lähtisin hakemaan sitä muualta.

Vierailija
36/60 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, vastaus riippuu paljon ensinnäkin siitä, onko parilla lapsia. Töiden ulkopuolinen aika ei pikkulapsiperheessä voi olla pelkkää pelaamista toiselle, koska silloin toinen (vietettyään päivän töissä tai lapsia hoitaen) ei saa omaa aikaa ollenkaan. 

Toiseksi yli 3h voi olla ok kun lapset nukkuu, mutta ei joka päivä. Silloinhan ei parille jäisi lainkaan yhteistä aikuisten aikaa. 

Mielestäni tilanne todennäköisesti on aika ongelmallinen, jos tällaisista asioista pitää kovasti vääntää. Itse en ainakaan haluaisi olla (enää!) yhdessä ihmisen kanssa, jonka oikeasti pitää saada pelata JOKA PÄIVÄ. 

Vierailija
37/60 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni pelaa sen 2-4h (riippuu päivästä) lapsia meillä ei ole, ja miehen pelaaminen ei häiritse eikä me riidellä pelaamisesta...

Saan tehdä rauhassa kotitöitä ja ruokaa, ja en ole alistettu vaa tykkään tehdä kaiken itse... Vapaa ehtoisesti 🤭🧐

Vierailija
38/60 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, vastaus riippuu paljon ensinnäkin siitä, onko parilla lapsia. Töiden ulkopuolinen aika ei pikkulapsiperheessä voi olla pelkkää pelaamista toiselle, koska silloin toinen (vietettyään päivän töissä tai lapsia hoitaen) ei saa omaa aikaa ollenkaan. 

Toiseksi yli 3h voi olla ok kun lapset nukkuu, mutta ei joka päivä. Silloinhan ei parille jäisi lainkaan yhteistä aikuisten aikaa. 

Mielestäni tilanne todennäköisesti on aika ongelmallinen, jos tällaisista asioista pitää kovasti vääntää. Itse en ainakaan haluaisi olla (enää!) yhdessä ihmisen kanssa, jonka oikeasti pitää saada pelata JOKA PÄIVÄ. 

Hassu juttu kun omassa lähipiirissä on useita pareja, joissa jommalla kummalla on kuitenkin muita aikaa vieviä harrastuksia, jotka eivät mitenkään estä lapsiperhearkea. Miten tuo pelaaminen on niin ongelmallista kun niin monet pystyvät käymään salilla ja urheilemassakin? Etenkin moni tuntemani isä treenaa salilla harva se päivä töiden jälkeen ja se ei ole ollut kenellekään ongelma. Vaikka silloin ei edes olla kotona tavoitettavissa!

Kyse on vain pelaamisen negatiivisesta imagosta.

Vierailija
39/60 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasin yli kolme tuntia, en osaa tarkkaan sanoa paljonko puolisoni viettää aikaa tietokoneella. Suuren osan vapaa-ajasta kuitenkin. Itsekin teen omia juttujani(katson leffoja,luen kirjoja yms). On myös yhteistä aikaa, pidetään kiinni siitä että vähintään syödään yhdessä. Lapsia ei vielä ole, ja olemme molemmat introvertteja, joten mielestäni ihan OK vaikka pelaakin tuntikausia.

Vierailija
40/60 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennemmin pelejä kuin jotain aivotonta töllön tuijotusta tai hömppäromaanien lueskelua.

Minusta taas molemmille harrastuksille on aikansa ja paikkansa. Olen innostunut videopeleistä päädyttyäni yhteen pelinörtin kanssa, mutta joskus on kiva pistää aivot narikkaan ja katsoa täysin älytöntä komediaa tai lukea roskaromaania. Ei aina jaksa tehdä jotain kehittävää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan neljä