Kuinka paljon olisit valmis maksamaan itsetehdyistä villasukista?
Aikuisten villasukista ja/tai lasten villasukista? Mikä hinta on mielestäsi sopiva ns. perusvillasukille, entä mikä menee kipurajan yli? Maksaisitko enemmän kirjoneulesukista/pitsineulesukista?
Kommentit (42)
Täällä meilläpäin niitä myydään aika paljon ja hinnat pyörii n. 20€ - 30€ sukkien koosta ja langasta riippuen. Nämä siis naisten ja miesten. Lasten sukat 10€-15€. Voisin maksaa enemmänkin jos joku vaivautuisi tekemään todella hienoja kuvioita, värejä ja lankoja käyttäen mutta täällä lähinnä mummot niitä kutoo perinteisin menetelmin.
Villa kutittaa. Onko mahdollista käyttää jotain muuta materiaalia?
Jos lankoihin menee vähintään 10e ja tyypit on valmiita maksamaan 15e-20e sukkaparista, niin voitte laskea, miten surkea on tuntipalkka neulojalle.
N. 150 grammasta, langan paksuudesta riippuen, saa perussukat kokoa 38. 7 veljestä, joka on yleisin sukkalanka, maksaa noin vitosen kerä, ehkä vähän alle. Itselläni parin tekoon menee 6-7 tuntia, on varmaan aika keskinkertainen määrä, eli en ole älyttömän hidas, mutta en kovin nopeakaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos lankoihin menee vähintään 10e ja tyypit on valmiita maksamaan 15e-20e sukkaparista, niin voitte laskea, miten surkea on tuntipalkka neulojalle.
Tuntipalkka? Tunnetko montakin sukkia ammatikseen neulovia? Kaikki tuntemani sukkien nitkuttajat tekevät niitä ihan ajankulukseen.
Kutomunen bisneksenä ei näköjään kannata... Kymppi menee jo normaalien villasukkien lankoihin. Minä kudon vain lähipiirin iloksi... sukkien tekoon menee useampi tunti.
Varsinkaan ne eivät ole valmiita juuri maksamaan, jotka eivät itse kudo.
Vierailija kirjoitti:
Aikuisten villasukista ja/tai lasten villasukista? Mikä hinta on mielestäsi sopiva ns. perusvillasukille, entä mikä menee kipurajan yli? Maksaisitko enemmän kirjoneulesukista/pitsineulesukista?
Perus aikuisten sukista 22-26, kirjoneulesukista 26-32 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Tuntipalkka on ihan absurdi käsite neulomisen yhteydessä. Villasukkia pystyy valmistamaan paljon nopeammin ja siistimmin koneella, joten neulominen on ihan puhtaasti harrastus. Mistä lähtien harrastuksille lasketaan tuntipalkka?
T. Neulontaa harrastava.
Vierailija kirjoitti:
Kutomunen bisneksenä ei näköjään kannata... Kymppi menee jo normaalien villasukkien lankoihin. Minä kudon vain lähipiirin iloksi... sukkien tekoon menee useampi tunti.
Minusta on pikemminkin outo ajatus, että neulojan pitäisi päästä tuntipalkoille harrastuksessaan - merkkinä käsityön arvostuksesta.
Jos Ritva neuloo sukat viidessä tunnissa ja kömpelö Pirjo kymmenessä tunnissa, niin käsityön arvostajan pitäisi maksaa Pirjon räpellyksestä tuplahinta Ritvaan nähden - koska Pirjo on antanut niin paljon aikaansa. Vai mitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntipalkka on ihan absurdi käsite neulomisen yhteydessä. Villasukkia pystyy valmistamaan paljon nopeammin ja siistimmin koneella, joten neulominen on ihan puhtaasti harrastus. Mistä lähtien harrastuksille lasketaan tuntipalkka?
T. Neulontaa harrastava.
Harrastan itsekin neulontaa. Tämä tuntipalkka oli lähinnä ajatusleikki, josta voidaan tulla päätelmään, että käsityöt eivät ole tuottoisa tapa tienata. Omaksi iloksi niitä monet tekevätkin, myös minä.
Ihan erilainen käsityö mutta noin niinku vertailun vuoksi.
Mulla meni taannoin ison Ikean lipaston kokoamiseen "koko viikonloppu" eli lauantaina noin 5-6 tuntia ja loput sunnuntaina noin 2-3 tuntia. En ottanut tarkkaa aikaa, joten ajat ovat suuntaa antavia.
Käytännössä siihen meni siis vähintään yhden työpäivän tunnit.
Jos nyt olisin lähtenyt maksamaan palkkaa kalusteen kokoajalle huomioiden viikonloppulisät, olisi äkkiä käynyt niin, että huonekalun kokoaminen olisi tullut maksamaan saman verran kuin osat maksoivat kaupassa.
Tein kolmet villasukat nyt tammikuussa, kukaan ei maksa enempää kuin 10-15 e.
Kudon itsekin, joten ei tule ostettua. Läheisilleni teen ilmaiseksi tai lankojen hinnalla, koska teen niitä ihan harrastuksen vuoksi.
Jos myisin, niin eihän niitä saisi myytyä kovin korkeilla hinnoilla. Kukaan ei osta 40 eurolla perussukkia eikä 100 eurolla kirjoneulesukkia, vaikka kuinka arvostaisi käsityötä. Mielestäni harrastuksena tehdylle käsityölle ei voi laskea tuntipalkkaa.
Koska neulon itse (mutta ei oo aikaaaa), tiedän lankojen arvon ja työmäärän. Maksoin juuri näteistä aikuisen palmikkosukista 45 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään hajua paljonko edes langat maksaa ja kauanko niitä kutoo?
Halvin sukkalanka tarjouksessa 10 e 400 g. Käsinvärjätyt ylelliset merino/alpakka/ silkki- sukkalangat maksaa helposti yli 30 euroa /100 g. Miesten sukat kokoa 46 kesti neuloa paksusta 7 veljestä langasta ehkä noin 7 tuntia. Ohuemmista langoista neuloo luonollisesti kauemmin. Kirjoneule , palmikot ja pitsit ovat hieman hitaampia neuloa.
Vierailija kirjoitti:
Kunnon, hyvästä langasta tehdyt aikuisten sukat max. 15 e. Pitsi sukat jos todella kivat 15- 20 e. Lasten sukat 10 e. Langan pitää todella olla hyvää ja kestävää ei mitään haituvaa.
Hyvä ja kestävä lanka on todella kallista. Toisin sanoen et ymmärrä mitä sukassa työn teko maksaa tai et osaa arvostaa sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on pikemminkin outo ajatus, että neulojan pitäisi päästä tuntipalkoille harrastuksessaan - merkkinä käsityön arvostuksesta.
Jos Ritva neuloo sukat viidessä tunnissa ja kömpelö Pirjo kymmenessä tunnissa, niin käsityön arvostajan pitäisi maksaa Pirjon räpellyksestä tuplahinta Ritvaan nähden - koska Pirjo on antanut niin paljon aikaansa. Vai mitä?
Sun mielestä on siis ok hyötyä toisen tekemästä työstä? Tuskin kukaan haluaa ostaa aloittelijan neulomia sukkia, joissa työjälki on mitä sattuu. Kokemuksen myötä nopeus kasvaa ja jälki paranee.
Ne jotka myy työnsä halvalla harrastuksen varjolla polkevat kaiken käsityön arvostusta. Kyllähän näitä on yrittäjiäkin ,jotka silloin menettää markkinoitaan ja riittävän hinnan saaminen työstä vaikeutuu ,kun asenne on se että sukat maksaa 7-15 euroa. Tästä syystä en neulo myyntiin lainkaan.
Perussukista joustinneulevarrella 20e, lasten vastaavista 10e. Pitkät varret, kirjoneuletta, jotain erikoislankaa tai muuta erityistä, niin 30-60e.