Onko normaalia? Tutustuin netissä Suomi-faniin ja nyt ahdistaa
Tutustuin joskus Facebookissa yhteen kolumbialaiseen mieheen musiikin kautta. Kyseinen tyyppi fanittaa Pohjoismaita ja hänen pyynnöstään yritin opettaa vähän suomea hänelle ja tutustutin musiikkiin. Yhteen aikaan hän halusi tänne vaihto-oppilaaksi, mutta on onneksi jo valmistunut.
Nyt tuo mies on alkanut kuitenkin ahdistaa. Aluksi hän oli mukava, mutta nykyään ahdistaa. Hän kommentoi kaikkiin kuviini jotain ällön imelää. Laitoin kuvan puusta ja kommentti oli "most beautiful finnish girl". Varsinkin Instan puolella satelee noita ällöjä kommentteja. En ole suinkaan ainoa, jolle hän laittaa tuollaisia kommentteja enkä ainoa suomalainen. Hän on jakanut tilillään muiden ottamia kuvia eikä kerro paljon itsestään. Välilää epäilen, onko hän edes oikeasti se, kuka väittää olevansa.
Onko kyseessä kulttuuriero vai olenko ahdistunut turhasta tai vainoharhainen? Olen jopa alkanut harkita tilieni sulkemista. Olenko kamala ihminen, jos estän hänet mitään sanomatta? Pelkään olleeni hyväuskoinen hölmö.
Kommentit (6)
Instassa voi estää käyttäjän kommentoinnin niin, että ne näkyvät vain sille lähettäjälle itselleen. Hän ei saa tietää, ettei kommenttinsa mene perille, mutta sinun tai kenenkään muunkaan ei tarvitse nähdä niitä. Komppaan edellistä, ettet ole tyypille mitään velkaa.
Etelä-amerikkalainen kulttuuri on paljon tunkeilevampi kuin suomalainen. Tulee itsekin puhuttua brasilialaisten, chileläisten ja venezuelalaisten kanssa ja jotkut ovat jotenkin suomalaiseen makuun joskus vähän liiankin tuttavallisia. Ota hajurakoa siihen niin ehkä luovuttaa jossain kohtaa.
Jotenkin on nolo olo, koska alussa tuo henkilö oli mukava. Pelkään antaneeni väärän kuvan, vaikka en ole koskaan ilmaissut kiinnostustani. Hänellä tosiaan näyttää olevan muitakin suomalaisia tyttöjä netissä eli en ole mitenkään ainoa.
Laitan kuvia enimmäkseen luonnosta ja kissoistani. Muut kommentoivat hienoa maisemaa ja tuo yksi kirjoittaa "pretty girl", vaikka en ole edes kuvassa. Tulee inhottava olo.
Ap.
Olen nyt alkanutkin tehdä niin, etten kommentoi mitään tuon henkilön kommentteihin ja välillä hän rauhoittuukin vähäksi aikaa. Voihan tässä olla ihan vaan eroavaisuudet kulttuurissa kyseessä. Hän on muuten mukava, mutta tuo jatkuva kommentointi ja yksityisviestien lähettäminen on ahdistanut.
Ap.
Mulle aikoi kerran yksi intialainen tuoda hamekankaan! Oli tulossa jo siis vaihtariksi, ei onneksi omalle paikkakunnalleni vaan monen sadan kilometrin päähän ja keskustelu lähti käyntiin ihan jostain että millaista täällä on, varaudu pakkasiin tms. Ja olikohan tuo toka vai kolmas viesti kun alkoi puhua tapaamisesta :o
Ei tuollaisia kommentteja tarvitse sietää, jos ne kerran ahdistavat. Voithan ilmoittaa hänelle jos haluat, että koet hänen lähestymisensä tungettelevana. Itse harkitsisin vakavasti tyypin blokkaamista, jos sama meno jatkuu. Vaikka olet ollut hänelle mukava, et ole mitenkään tilivelvollinen hänelle. On myös hyvä, että tajuat miten helppoa ihmisen on esittää netissä jotain muuta kuin onkaan. Ethän edes tunne koko tyyppiä.