Herpes alapäässä. Onko mies 100% pettänyt?
Yhteistä taivalta takana pari vuotta. Mitään ongelmia ei ole ollut ja miehestä ei mitenkään voi uskoa että olisi pettänyt. Miehellä ei ole ollut mitään oireita alapäässä. Ei ennen taudin toteamista eikä sen jälkeen. Oireet vain naisella. Nainen ei ole pettänyt.
Kysymys kuuluukin että voiko tauti olla oireettomana pari vuotta ja sinä aikana kuitenkin tarttua kumppaniin? Sekä miehellä että naisella on ollut muita ennen suhteen alkamista. Onko mitenkään mahdollista että nainen olisi saanut tartunnan jo 2 vuotta sitten ja nyt vasta tauti ilmottelee itsestään. Voiko ihminen kantaa herpestä tietämättään vuosia " mukanaan" ja sitten vain joku päivä saada siitä oireet? Puhun nyt tietenkin alapäässä olevasta herpeksestä, siitä muodosta joka tarttuu vain sukupuoliteitse.
Nyt pitäisi saada mahdollisimman nopeasti varma tieto tästä asiasta!!!!
Kommentit (36)
Onko siis mitenkään mahdollista että vasta kahden vuoden kuluttua kuvitellusta tartunnasta oireet puhkeaa alapäähän?
Vierailija:
(Mieheni sai hammaslääkäriltä huuliherpeksen.)
Herpes voi olla oireettomana niin pitkän ajan..
Oikeata ratkaisua ei ole, muu kuin ehkä se, että mies tunnustaa omatuntonsa puhtaaksi...
Mies väittää että ei ole pettänyt ja nainen uskoo tähän. Onko mitään järkeä jatkaa tämän asian vatvomista ja tuhota mahdollisesti hyvä suhde? Koska jos mies ei olisi pettänyt ja nainen jatkaa jankuttamista yms. niin kyllähän se tuhoaa luottamuksen puolin ja toisin! Eikö kukaan tiedä että puhuuko mies totta vai valehteleeko päin naamaa? Voiko herpes muhia pari vuotta....
Mulla oireita(lieviä) eli ajoittain kutinaa ja pieniä yksittäisiä näppyjä(1 tai 2) ja joskus kirveltää. Hiivana olen pitänyt. Olen menossa gynelle muutenkin,mutta jos herpes löytyy,niin mies on pettänyt..
Vierailija:
Mulla oireita(lieviä) eli ajoittain kutinaa ja pieniä yksittäisiä näppyjä(1 tai 2) ja joskus kirveltää. Hiivana olen pitänyt. Olen menossa gynelle muutenkin,mutta jos herpes löytyy,niin mies on pettänyt..
papassa muuta kuin oireisessa vaiheessa. Luulisi, ettei. Verikokeessa näkyy vasta-aineet, mutta voivat olla siis myös muualta kuin alapäästä.
Itselläni todettiin juuri kondylooma, vaikka reilu 15 vuotta oltu miehen kanssa yhdessä. Uskottava kait on, että se voi níinkin kauan muhia.. :-/
oireisessa vaiheessa. Minullakin herpes, luultavasti miehellänikin (joka ei kuitenkaan oireile, siis miehellä).. ja me olemme toistemme ainoat kumppanit..eli ei edes aiempia suhteita!!!
olin täysin ihmeissäni kuultuani asiasta, vaikka en ole vielä käynyt tarkistuttamassa, kumpaa herpestyyppiä tämä on.. epäilen silti, että huulesta tarttunut.. sillä mieheni veljellä ainakin paha huuliherpes ajoittain ollut jo lapsesta asti.. eli miehelläni tämä herpes on voinut olla piilevänä itelläänki jo lapsesta asti..joka nyt on minun alapäässäni.. mutta ei huulessa pahemmin ole samanlaista näkynyt..että se vaan vielä ihmetyttää.. silti olen satavarma, että mieheni ei ole minua pettänyt..
olen myös miettinyt, että voikohan se tarttua esim märistä saunanlauteista, joissa pöpöt pomppii...? vaikka toisin aina väitetään.. onkohan asiaa tutkittu oikeasti?
me molemmat aivan ihmeissämme, puulla päähän lyötyjä ja aluksi epäilimme epäuskoisena toinen toisiamme (emme siis kumpikaan olisi voineet uskoa, että toinen olisi pettänyt, olimme tuolloin seurustelleet reilun vuoden ja vielä aivan alkurakkauden onnen huumassa ja ihan täysin tyydytettyjä kahden kesken, mutta jostain kummasta se herpes oli molempien alapäähän puhjennut samoihin aikoihin...) Kummallakaan meistä ei ollut tietääksemme koskaan aiemmin ollut ollut genitaaliherpestä. Huuliherpes meillä oli molemmilla ja aluksi epäilimmekin sen tarttuneen genitaalialueelle suuseksissä.
Kävimme testeissä, joissa testattiin sekä genitaalialueen herpes että huuliherpes ja kävi ilmi, että olivat eri tyyppejä. (Siis se huulessa oleva pattikin voi olla kakkostyyppiä eli alunperin genitaaliherpestä ja vastaavasti alapäässä voi esiintyä ykköstyyppiä eli huuliherpestä...Nämä kaksi herpesviruksen tyyppiä ovat menneet niin sekaisin, että vain testeillä voi tietää kumpi tyyppi pesii missä tahansa esiintymispaikassa, näin meille asiaa selvitti lääkäri).
Kuten sanottu meillä oli kuitenkin molemmilla miehen kanssa huulessa ykköstyypin- ja alapäässä kakkostyypin herpes. Ihmettelimme asiaa lääkärin vastaanotolla ja vakuutimme kummatkin, ettei meillä pitkään aikaan (yli puoleentoista vuoteen) ole ollut muita seksikumppaneita toistemme lisäksi. Lääkäri totesi, että varsinainen " itämisaika" tartunnan saannista EI voi olla niin pitkä, mutta oireet voivat vaihdella eri ihmisillä suurestikin. Eli joskus/joillain ihmisillä herpes oirehtii vain lievällä kutinalla ja nousevat rakkulat voivat olla niin pieniä, ettei niitä edes huomaa. Tuolloinkin minulla oli noussut suuremmat rakkulat ja kutina ym. oireet olivat kovia ja erittäin epämiellyttäviä, miehellä puolestaan oli vain hieman kutinaa ja pientä ihottuman oloista peniksen varressa. Mieheni ei edes välttämättä olisi tunnistanut oireitaan herpekseksi, ellei minulla olisi samaan aikaan puhjennut rajut oireet.
Lopulta päättelimme lääkärin kanssa yhdessä, että miehellä on voinut olla ko. tauti jo vaikka kuinka kauan, mutta se on oirehtinut aina niin lievästi, ettei sitä ole todettu.
Tästä on nyt yli kaksi vuotta ja sinä aikana miehellä on tullut pari kertaa samanlaisia lieviä oireita, joihin ei ole tarvinnut edes lääkitystä ja jotka menevät ohi parissa päivässä. Minulla puolestaan ei tämän yhden rajun oirehdinnan jälkeen ole tullut oireita kertaakaan.
Herpes voi siis oirehtia monella eri intensiteetillä ja esiintymistiheydellä, joillekin -siitä huolimatta, että virus on elimistössä ikuinen- oireet tulevat vaikka vaan kerran kymmenessä vuodessa. Oireet voivat olla myös niin lieviä, ettei edes tiedä/huomaa sairastavansa. Näin ollen on täysin mahdollista, että mainitsemassasi tapauksessa herpes on ollut jommalla kummalla, miehellä tai naisellakin, vaikkapa jo varhaisesta teini-iästä asti ilman, että sitä on diagnosoitu. Ei siis tosiaankaan ole satavarmaa, että mies on pettänyt. Herpes sitä ei ainakaan aukottomasti todista.
ostyyppiä, eli genitaaliherpestä, onko testattu, ettei huuleen ilmestyvä herpes ole tätä samaa? Kuten jo mainitsin, lääkäri kertoi meille, että nämä tyypit ovat niin sekoittuneita, että huulessakin voi esiintyä kakkostyypin herpestä. Näin ollen on pariskunnan nainen voinut saada mieheltään tai vaikka itseltään (esim. sormien välityksellä) genitaaliherpes-tyyppiä edustavan viruksen HUULESTA GENITAALIALUEELLE, niin nurinkuriselta kuin se kuulostaakin...
että verikokeesta voidaan katsoa onko herpes ns. tuore vai vanhempi
tapaus.
Tuolla testillä ainakin ap kumppaninsa kanssa saa tsekattua onko viime aikoina jompikumpi käynyt vieraissa.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2013 klo 13:47"]
ei ole naisella piilevänä 2 vuotta!
[/quote]
Mulla puhkesi herpes alapäähän viikko sitten. Miehellä ei ole koskaan ollut herpesrakkuloita (tai mitään rakkuloita) missään eikä minullakaan. Kun olin lapsi, leikin parhaan ystäväni kanssa, jolla oli joka kuukausi huuliherpes. Äiti sanoikin, että siltä varmasti saat sen viruksen häneltä joskus. Äitilleni puhkesi kymmenen vuotta myöhemmin tästä huuliherpes, varmasti joltain hoitolapselta saanut kun on hoitotäti. No nyt 15 vuotta myöhemmin mulle puhkesi alapäähän rakkulat. Ja lääkäri sanoi, että tää on se 1 tyypin herpes eli ns. huuliherpes. Sanoi heti, että ei kannata parisuhdetta nurkkaan heittää, että nää virukset voi olla piilevänä vuosikymmeniä ja kaikilla ei koskaan edes puhkea. Kantajiahan on 85 % väestöstä, niinku kaikissa noissa linkeissäkin lukee. Eli puolison ei todellakaan ole tarvinnut pettää, jos tulee herpes alapäähän!
Mullakin on alapäässä herpes, joka ilmoittelee yhdellä rakkulalla itsestään noin joka neljäs vuosi. Eli voisi hyvinkin jäädä täysin huomaamatta, tai voisin tartuttaa tietämättä.
Herpeksestä on olemassa myös "lievä" versio, jota ei välttämättä huomaa ihan helposti. Itselläni ei ole, mutta olen kyllä asiasta paljon lukenut. Täytyy myös muistaa, että suurin osa meistä kantaa jotain herpesviruksista jo valmiiksi elimistössään - esim. huuliherpes voi vaan tulla tuosta vaan, eikä siihen tarvita seksikontaktia. Kondyloomasta, eli visvasyylistä taas vouhotetaan ihan turhaan. Se virus, joka aiheuttaa näkyviä syyliä ei aiheuta syöpää - ovat kaksi eri viruskantaa. Syyliä aiheuttava virus paranee 90%:lla ihmisistä kokonaan 2 vuoden aikana ilman hoitoa.
herpes voi tarttua alapäähän ja genitaaliherpes huuliin. EN tiedä, voisiko ensikontakti voinut olla oireeton ja olisi tullut nyt vasta näkyviin. Toisaalta ensikontakti kai on yleensä raju. On ollut myös puhetta siitä, että alapään herpes tarttuu myös oireettomassa vaiheessa toisinaan. Siis oireettomalla on toisinaan viruksen eritystä alapäässään ja sieltä tartuttaa, vaikka ei ole oireita. Toisaalta eräs ihotautilääkäri taas sanoi, että nyt on uudelleen tutkittu ja siinä kumottiin tätä käsitystä. Ilmeisesti varmuutta ei ole. Voisiko tartunta olla peräisin vessasta tai gynekologilta. (Mieheni sai hammaslääkäriltä huuliherpeksen.)