En haluakaan psykoterapiaan, miten otan asian puheeksi hoitavan tahon kanssa?
Psykiatrinen sh ja omalääkäri ovat kuitenkin nähneet paljon vaivaa asian edistämiseksi, koska ajat Kelan vaatimia todistuksia kirjoittaville psykiatreille ovat kunnassani kiven alla, ja jonoon on ollut vaikea päästä. Nyt olen vihdoin saanut vastaanottoajan, ja seuraavaksi alkaisi terapeutin etsiminen.
Olen kuitenkin nyt vasta tajunnut kunnolla, kuinka kallis prosessi oikein on. Aiemmin ymmärsin kyllä, että maksettavaa jää omavastuun jälkeen 100-150 e kuussa, ja olin ihan ok asian kanssa. Ajattelin, että työkyvyn säilyttäminen ym. on sen arvoista.
Tosiasia kuitenkin on, että olen myös korvia myöten veloissa ja pienituloinen - en kuitenkaan toimeentulotuen piirissä -, joten kolmen vuoden terapia laittaisi talouden tosi tiukille. Siihenhän menee 3500-5500 euroa! Minulla ei yksinkertaisesti ole varaa terapiaan, ei nyt eikä ehkä ikinä.
Miten voin diskreetisti keskeyttää kuntouttavaan psykoterapiaan hakeutumisen? Tunnen oloni niin tyhmäksi, kun tajusin terapian kalleuden vasta nyt enkä aiemmin, vaikka hinnasta on kyllä puhuttu.
Kommentit (12)
Sanot asian seur. vast.otolla ja juokset huoneesta ulos. Etkä enää palaa.
Toteat tosiasiat ja sanot, että tässä vaiheessa et pysty aloittamaan terapiaa. Sanot, että pidät tuon vaihtoehdon mielessä siltä varalta, jos taloudellinen tilanteesi paranee.
Jep, sanot suoraan että omavastuineen kolmivuotinen terapia maksaa jopa 6000 euroa. Ei ole varaa siihen.
Selvitä hinta vielä, ennen kuin luovut ajatuksesta. Minulla on ilmeisesti todella edullinen terapeutti, sillä omavastuuni on 7,5 euroa kerta. Kuvittelin itse aiemmin, että olisi paljon kalliimpaa, mutta kahdella viikottaisella käynnillä olen maksanut enimmillään n. 60 euroa kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Selvitä hinta vielä, ennen kuin luovut ajatuksesta. Minulla on ilmeisesti todella edullinen terapeutti, sillä omavastuuni on 7,5 euroa kerta. Kuvittelin itse aiemmin, että olisi paljon kalliimpaa, mutta kahdella viikottaisella käynnillä olen maksanut enimmillään n. 60 euroa kuukaudessa.
Oho, on kyllä todella edullinen. Sopiiko kysyä, minkä terapiasuuntauksen edustaja? AP
Ohjaan itse ihmisiä kuntouttavaan psykoterapiaan. Kokemuksesta voin sanoa, että kukaan ei harmistu jos kerrot tilanteesi ihan suoraan. Hoitavat ihmisesi tekevät työtään eivätkä loukkaannu tällaisesta. Onko sinun vaikea olla suora ja pitää puoliasi? Voisi olla hyvä kokeilun ja opettelun paikka tässä.
Ihan toinen asia sitten on, että terapiahan sovitaan vuodeksi kerrallaan. Kolme vuotta ei siis ole mikään normi. Joissain kunnissa omavastuisiin voi saada harkinnanvaraista toimeentulotukea, ja terapeuttien taksatkin poikkeavat toisistaan aika paljon. Lisäksi aika vähän käytetty mutta asiakkaalle usein edullinen mahdollisuus on kuntouttava ryhmäpsykoterapia, jos paikkakunnallasi on tätä hoitomuotoa tarjolla.
Ota asia rohkeasti puheeksi!
Vastauksena AP:lle kommenttiin 6. Käyn psykodynaamisessa terapiassa. Olen tämän kuun lopussa käynyt kaksi vuotta ja vielä on yksi vuosi jäljellä. Silloin tapaamisia on enää kerran viikossa.
Maksaako nää nykyään? Koska tuli maksulliseksi?
Vierailija kirjoitti:
Täytyy todeta, että terapeuttisi oli todella halpa. Itse maksoin noin 120 € kuussa omavastuuosuutta sen koko 3 vuotta. Toisessa vaakakupissa on se mitä siitä sain ja hyödyin.
Aina on kaksi vaihtoehtoa.
Voit lähteä terapiaan ja (ehkä) saada siitä apua ja olla sen jälkeen taas toimintakykyinen (ja ansaintakykyinen) ihminen. Tällä saavutetulla toimintakyvyllä kyllä sitten kustantaa moneenkin kertaan ne terapiakulut.
Voit myös kieltäytyä terapiasta ja (ehkä) jäädä masentuneeksi, apaattiseksi, toimintakyvyttömaksi ja saamattomaksi ihmiseksi, joka ei koskaan tule nousemaan sieltä kuopasta ja tuloloukusta, missä nyt on.
Molemmissa vaihtoehdoissa on onnistumisen (toimintakyvyn palautumisen) ja epäonnistumisen (ikuisesti rajoittuneesti työkykyiseksi jäämisen) mahdollisuus. Terapiassa onnistuminen on todennäköisempää ja ilman terapiaa epäonnistuminen on todennäköisempää. Siksi valitsin terapian, vaikka se oli sillä hetkellä taloudellisesti raskasta ja vaikeaa. Näin jälkikäteen olen ratkaisuuni tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Vastauksena AP:lle kommenttiin 6. Käyn psykodynaamisessa terapiassa. Olen tämän kuun lopussa käynyt kaksi vuotta ja vielä on yksi vuosi jäljellä. Silloin tapaamisia on enää kerran viikossa.
Kela korvaa 57,60 euroa. Onpa erikoisen halpaa psykodynaamista: 65 euroa kerta, josta siis vain 7,5 € omavastuuta. Minuakin kiinnostaisi ja paljon!
Ajattelet itseäsi etkä mielistele.
Ihan suoraan vaan, on teidän kaikkien ajanhukkaa jos et kerro mahdollisimman pian.