Hirveä määrä erilaisia oireita, mutta perusverenkuva ihan ok. Olenko minä nyt sitten luulosairas?
Onko ihan turhaa mennä terveyskeskukseen valittamaan surkeaa terveydentilaansa ja suurta määrää erilaisia invalidisoivia oireita, jos minulta on hiljattain tutkittu perusverenkuva ja siinä kaikki veriarvot olivat vielä ihan viiterajojen sisällä? Hyödynkö käynnistä todennäköisesti mitenkään, vai saanko vain kehotuksen käyttää tarpeen mukaan erilaisia apteekin itsehoitovalmisteita, plus tietenkin 16,40 euron laskun lääkärin ajan tuhlaamisesta?
Väillä tuntuu siltä etten oikeasti kohta jaksa enää. On suolistovaivoja, on erilaisia iho-ongelmia, on nivelkipuja, nenän tukkoisuutta, uniongelmia, erilaisia näköhäiriöitä, hengenahdistusta ja vaikka mitä. Kaikki luulosairauden merkit siis ilmeisesti kasassa, ainakin mikäli terveydenhuollon ammattilaisilta kysytään?
Onko nyt oikeasti niin, että jos niissä yleisimmin määrättävissä "peruslabroissa" (punasolut, valkosolut, verihiutaleet, hematokriitti, punasoluindeksit, verensokeri, crp, krea, asat, afos, natrium, kalium jne.) ei näy mitään poikkeavaa, niin silloin potilaalla ei mitä todennäköisimmin ole mitään sellaista sairautta, mihin olisi olemassa joku hoitokin?
Kommentit (46)
Onko kodissasi hometta? Vasta-aineet on mahdollista katsoa verestä.
Käytännössä kyllä nuo oireesi ovat niin yleisluontoisia, että vaikea sanoa mikä niiden takana on. Kuitenkin tarvitsisit parempaa apua kuin jonkun PVK:n, CRP:n ja Buranaa.
Vierailija kirjoitti:
Käy ottamassa vielä ferritiini ja jos on alle 100 niin rauta kuurille, monet sinun oireet pätevät raudan puutteeseen.
Menkää nyt ferritiinipellet täältä hittoon tekemästä diagnooseja. Rauta on liikaa ja turhaan otettuna helvetin myrkyllistä. Anteeksi tämän kielenkäyttö mutta kyllä sapettaa tällainen.
Pvk ei tietenkään kerro kaikista vakavista sairauksista. Tarvitset lisää tutkimuksia. Mene kokeneelle yleislääkärille ja jos tarvis, vielä toiselle ja kolmannellekin, tai joidenkin noiden oireiden perusteella kunkin alan erikoislääkärille. Tiedän tunteen kun ei löydy selittävää tekijää oireille.
Vierailija kirjoitti:
Onko ihan turhaa mennä terveyskeskukseen valittamaan surkeaa terveydentilaansa ja suurta määrää erilaisia invalidisoivia oireita, jos minulta on hiljattain tutkittu perusverenkuva ja siinä kaikki veriarvot olivat vielä ihan viiterajojen sisällä? Hyödynkö käynnistä todennäköisesti mitenkään, vai saanko vain kehotuksen käyttää tarpeen mukaan erilaisia apteekin itsehoitovalmisteita, plus tietenkin 16,40 euron laskun lääkärin ajan tuhlaamisesta?
Väillä tuntuu siltä etten oikeasti kohta jaksa enää. On suolistovaivoja, on erilaisia iho-ongelmia, on nivelkipuja, nenän tukkoisuutta, uniongelmia, erilaisia näköhäiriöitä, hengenahdistusta ja vaikka mitä. Kaikki luulosairauden merkit siis ilmeisesti kasassa, ainakin mikäli terveydenhuollon ammattilaisilta kysytään?
Onko nyt oikeasti niin, että jos niissä yleisimmin määrättävissä "peruslabroissa" (punasolut, valkosolut, verihiutaleet, hematokriitti, punasoluindeksit, verensokeri, crp, krea, asat, afos, natrium, kalium jne.) ei näy mitään poikkeavaa, niin silloin potilaalla ei mitä todennäköisimmin ole mitään sellaista sairautta, mihin olisi olemassa joku hoitokin?
Termit selväksi: perusverenkuvaan kuuluu vain valkosolujen ja punasolujen määrä ja tietty joukko punasolujen ominaisuuksia. Samaan tutkimukseen on yleensä paketoitu myös verihiutaleet eli trombosyytit. Mutta verensokeri, crp, krea, asat, afos, natrium, kalium eivät ole osa perus- eikä täydellistä verenkuvaa.
Sitä en voi ennustaa minkä diagnoosin saat tai olet saamatta jos käyt lääkärissä, mutta jos et käy niin silloin et ainakaan saa hoitoa.
Riippuen iästä ja yleiskunnosta sun kroppa voi myös vaan olla vähän maanantaikappale. (Nivelkivut, ihottumat jne.)
Jos olet hirvittävän väsynyt niin kannattaa varmistaa että sulla ei ole samaa ongelmaa kuin mun miehellä, sillä oli niin isot nielurisat että ne tukki koko nielun nukkuessa = puoliksi havahtui kymmeniä kertoja yössä haukkomaan henkeä, mutta ei tiennyt itse kun oli aina asunut yksin.
Nielurisojen poiston jälkeen ongelma poistui kokonaan.
Minulla oli samantapaista, paljon epämääräisiä oireita. Kävin 4-5 kertaa lääkärissä, mitään erikoista ei löytynyt ja oltiin jo diagnoimassa masennusta yms. Yksi päivä sitten venytellessä selässä rasahti ja tuli saman tien autuas olo. Selkää saikin rasautella pari kertaa päivään, samalla etsin ohjeita selkälihasten vahvistamiseen. Nykyisin enää harvoin tulee mitään epämääräistä oloa, ja jos tulee, niin tiedän miten sen saa pois.
Minkälainen ruokavalio sinulla on?
Onko sulla ylipainoa? Oikeasti pelkkä liikunta ja ruokavalio voisivat auttaa
Vierailija kirjoitti:
Ruokavalio ja suoliston kunto?
Paljonko käytät maitotuotteita , sokeria, eläinperäisiä tuotteita?
Paljonko kasviksia, hedelmiä , marjoja?
Oireistasi tulee mieleen lähinnä huono suoliston kunto ja surkea ruokavalio. Huonot elintavat
No rehellisesti sanottuna, kasviksia, hedelmiä ja marjoja tulee todennäköisesti syötyä ihan liian vähän yleisiin suosituksiin nähden, koska lääkärit ovat toistuvasti suositelleet minulle fodmap-dieettiä, ja se rajaa suurimman osan kasviksista ja hedelmistä pois sallittujen listalta. Myös muutamat ruoka-aineallergiat rajoittavat syömisiäni. Kasvikunnan tuotteista tulee säännöllisesti syötyä lähinnä lehtisalaattia, tomaattia, kurkkua ja keitettyä porkkanaa. Tässä valossa ei varmaan ole mikään ihme, että ruokavaliossa alkavat painottua maitotuotteet ja liha sekä korkean glykeemisen indeksin hiilihydraatit...
En ole erityisen mielissäni tästä fodmap-ruokavaliosta, mutten myöskään usko "terveystietoisten" ihmisten nykyisin niin kovasti joka paikassa hehkuttamaan viljattomaan, maidottomaan ja sokerittomaan dieettiin. Tuntuu että kaikki ruoka-aineet ovat aina jonkun mielestä vähintäänkin haitallisia, jos eivät suorastaan myrkyllisiä :(
Vierailija kirjoitti:
Bmi?
No jos vaakaan on luottaminen, niin painoindeksini on himpun vajaa 21. Mutta onko tämä nyt lopulta niin olennainen tieto?
- ap
Unohda hetkeksi oireesi.
Keskity siihen, että onko elämäsi nyt hyvänlaatuista, oletko onnellinen? Onko sinulla muuta stressiä, kuin oireesi?
Huonosti nukuttu yö tuppaa voimistamaan muita oireita, kun et saa riittävästi levättyä.
Itse ramppasin pitkään monilla lääkäreillä, rahaa paloi pari tonnia. Varsinaista vikaa ei kuitenkaan löytynyt. Oireet oli unettomuutta, lihasheikkoutta, näköhäiriöitä, ikäänkuin olisi elänyt muovikuplan sisällä. Reseptilääkkeitä annettiin moneen eri vaivaan. Mistään ei kuitenkaan ollut mitään apua. Kävin Neurologilla, fyssarilla, korvalääkärillä, hieronnassa, kiropraktikolla yms.
Lopulta eksyin kiinalaiselle akupunktiohoitajalle. Oireet katosi ensimmäisen hoitokerran jälkeen, nukuin seuraavana yönä paremmin kuin vuosiin.
Hoitaja tunnusteli ennen hoitoa ranteitani ja käytännössä kertoi kaikki vaivani. Kysyi myös, että "Et taida olla kovin onnellinen, pidätkö kaiken sisälläsi?"
Akupunktioneuloja laitettiin paikkoihin, jotka auttavat mielialaan. Ei niihin jumissa oleviin lihaksiin, mihin neulakurssin käyneet fyssarit laittaisivat niitä..
Hoitoa seuraavana päivänä olin oudon tyyni, todella rauhallinen ja onnellinen, koska kuukausia (melkein 2 vuotta..) päivittäin vaivanneet oireet olivat poissa.
Akupunktiohoitoja pitää jatkaa säännöllisesti muutama kuukausi, jolloin keho oppii korjaamaan itsensä.
Toki terveyskeskuksesta saat reseptillä myös mielialalääkkeitä ja sisäisen auringon loistamaan kemikaaleilla..
Minäkin olisin ollut kysymässä ruokavaliota ja pituutta/painoa.
On myös ihan mahdollista, etteivät oireet liity toisiinsa. (Tai sitten liittyvät.)
Suosittelen yksityistä.
Itselläni oli tuon tyyppisiä epämääräisiä oireita vuosia sitten. Mitään selitystä ei löytynyt, mutta oireet hälvenivät vähitellen, kun yleinen elämäntilanteeni koheni. Jälkeenpäin olen ajatellut, että kyse oli jonkinlaisesta stressireaktiosta ja ahdistuneisuudesta, jotka ilmenivät fyysisinä oireina. Elin tuolloin tavallaan tiedostamattani epätyydyttävää ja stressaavaa elämänvaihetta.
Mulla oli samanlaiset oireet, ja syyksi paljastui homeinen makuuhuone. Siellä ei moneen vuoteen haissut mitään selkeää hometta tai näkynyt vaurioita.
Onko tuo fodmap-ruokavalio auttanut oireisiisi? Entä jos ruokavaliosi on liian yksipuolinen? Saatko tarpeeksi vitamiineja, kun et syö kasviksia juuri ollenkaan? Salaatinlehdessä ei ole paljon vitamiineja ja kurkku on suurimmaksi osaksi vettä. Ruokavaliosta tulee helposti myös liian raskas ilman kasviksia.
Minun veikkaus on sisäilmaongelma.
Pyydä kotiisi homekoira tutkimaan.
Toinen vaihtoehto voi olla että suolistosi on niin huonossa kunnossa että se heijastuu kaikkille kroppaan. Suolisto on toiset aivot, sanotaan.
Googlaile tulehdusta hillitsevä ruokavalio.
Minulla monien outojen oireiden syyksi paljastui keliakia.
Minulla tuollaisia oireita on ollut ylirasituksen ja stressin takia. Ne tulevat ensimmäisen kerran laukaisseen asian jälkeen yhä aika helposti, ja apu on yksinkertainen mutta vaikea kuormittavassa elämäntilanteessa: lepo ja stressin poisto elämästä. Syön hyvin paljon kasviksia&marjoja, kasvisrasvoja ja kalaa, koitan nukkua riittävästi. Auttaa.
Samankaltaisia oireita ja syytä etsittiin kauan.
Syy oli homealtistus.