Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

uho sai kirkolta erokirjeen ja hämmentyi täysin: ”Näin hienotunteisesti seurakunta käsittelee yksityisasioita”

Herätkää tähän vuoteen
19.01.2019 |

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005970924.html

Ihan kuin yritettäisiin julkisesti "nolata" kirkosta eronnutta.

Kaiken huippu on Malmin seurakunnan kirkkoherran Heikki Arikan kommentti tapahtuneesta ja Juhon reaktiosta hänen yksityisyytensä loukkaukseen: "Musta toi on tosi suloista ja herkkänahkaista. Hyvä, että on eronnut kirkosta". Asian vie lopullisesti metsään Arikan yritys selittää idioottimaisuuttaan huumorilla.

Itse henkilökohtaisesti haluan tehdä mielummin selväksi kaikille sen, että en kuulu kirkkoon enkä halua olla missään tekemisissä uskonnon kanssa, joten mua ei vähempää voisi kiinnostaa, jos postinjakaja näkisi mulle lähetetyn vastaavan lapun. Kaikille se ei kuitenkaan sovi. Jos kirkko haluaa säilyttää edes murto-osan uskottavuudestaan, niin sen kuuluisi ottaa tämä asia vakavasti ja heittää ylimieliset ja toisten luottamusta hyväksi käyttävät johtajat pois oragnisaatiosta.

https://eroakirkosta.fi/dynamic/index.php/

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetteleppa trollin mulkku ensiksi kirjoittamaan oikein ja virheettömästi.

Vierailija
22/51 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuostahan esimerkiksi perheenjäsenet saisivat tietää esimerkiksi täysi-ikäisen lapsen kirkosta eroamisesta.

Minusta on tosi paha juttu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, jos et "halua olla missään tekemisissä uskonnon kanssa", niin miksi sitten jakelet Vapaa ajattelijat- lahkon linkkiä?

Vierailija
24/51 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

erkki suamesto kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noloa valittaa tietosuojasta ja itse sitten julistaa sama asia sanomalehdessä miljoonille ihmisille. Noin intiimistä asiasta oli kyse.

Sulta hukkuu tarinan pointti aika pahasti.

Yksityisasia on yksityisasia ja tietääkseni uskonto ja siihen kuuluminen tai kuulumattomuus on sellainen. Hihhulilahkojen painostava yhteisöllisyys ja toisten asioiden pakonomainen urkkiminen ei päde normaalien ihmisten elämässä.

Ei kai kirkon jäsenyys ole salassapidettävää tietoa, kun seurakunnat julkaisevat esim. kuolleet jäsenensä nimen ja iän kera lehdissä?

Vierailija
25/51 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota minut jo pois täältä.

Vierailija
26/51 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet päätänyt luopua kirkkovenekyydistä viikottaiseen jumalanpalvelukseen.

Vierailija
27/51 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulle aikoinaan mitään erokirjettä tullut enkä sellaista kaivannutkaan.

Vierailija
28/51 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet päätänyt luopua kirkkovenekyydistä viikottaiseen jumalanpalvelukseen.

Olet päättänyt luopua kirkkokuoron sopraanon paikasta. Ensi kuusta lähtien jatkat alttona.

Vierailija
29/51 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testosteronipappi yritys hiljentää toimittajatytön lässyttämällä alantavasti

Vierailija
30/51 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulisiko se näille, jotka ovat eronneet eroa kirkosta -linkin kautta? Itse aikoinaan kirjoitin kirjeen omaan seurakuntaan ja kerroin eroamisen syyt.

Vierailija
31/51 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse erosin 2007 ja kirje tuli. Riippuu varmasti seurakunnasta, josta eroaa, mutta omani ainakin muisti kirjelmällä.

Vierailija
32/51 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, jos et "halua olla missään tekemisissä uskonnon kanssa", niin miksi sitten jakelet Vapaa ajattelijat- lahkon linkkiä?

Lahko? On se hauskaa, kun uskovaiset käyttää omaa järjestelmäänsä kuvaavia termejä haukkuessaan uskontoa vastustavia ja tasavertaisuuteen pyrkiviä järjestöjä.

Selitä, miksi Vapaa Ajattelijat on lahko? Jos selität, voin kertoa miksi jaan tätä linkkiä https://eroakirkosta.fi/dynamic/index.php/

-ap

Vierailija
33/51 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä erosta tulee virallinen kuitti, mutta ei se taida heti perään tulla. Jonkun viikon tai kk sisään.

Vierailija
35/51 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uho on aika jees nimi

Vierailija
36/51 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, hohhoijaa. Jännä keskustelu, kun ap vastailee muka eri henkilöinä, eri nimimerkkejä käyttäen, ettei kukaan vaan tajuaisi trollausta...

Eli aina kun keskustelu ei ole sun maailmankuvan mukainen tai sitä vastaan, niin se on trollausta?

terveisin ap

Vierailija
38/51 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

erkki suamesto kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noloa valittaa tietosuojasta ja itse sitten julistaa sama asia sanomalehdessä miljoonille ihmisille. Noin intiimistä asiasta oli kyse.

Sulta hukkuu tarinan pointti aika pahasti.

Yksityisasia on yksityisasia ja tietääkseni uskonto ja siihen kuuluminen tai kuulumattomuus on sellainen. Hihhulilahkojen painostava yhteisöllisyys ja toisten asioiden pakonomainen urkkiminen ei päde normaalien ihmisten elämässä.

Ei kai kirkon jäsenyys ole salassapidettävää tietoa, kun seurakunnat julkaisevat esim. kuolleet jäsenensä nimen ja iän kera lehdissä?

Se on luvanvaraista toimintaa julkaista ihmisten nimiä.

https://uskonnonvapaus.fi/artikkelit/htieto.html

-ap

Vierailija
39/51 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap täällä hei kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, hohhoijaa. Jännä keskustelu, kun ap vastailee muka eri henkilöinä, eri nimimerkkejä käyttäen, ettei kukaan vaan tajuaisi trollausta...

Eli aina kun keskustelu ei ole sun maailmankuvan mukainen tai sitä vastaan, niin se on trollausta?

terveisin ap

Väitätkö, että on vain jännä yhteensattuma, että juuri tässä ketjussa sattuu olemaan ennätysmäärä nimimerkillä kirjoittavia?

Vierailija
40/51 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo aika törkeä tietosuojaloukkaus ja sellaisena tuomittava, lisäksi tuomittavuutta tietysti lisää kirkon edustajan täysin ala-arvoinen kommentointi asiasta. Eipä tuo varmastikaan Juhoa haittaa eikä Helsingissä aiheuta ongelmia, mutta jollain pienemmällä paikkakunnalla se saattaisi olla todella ikävä asia eroajan kannalta - juorut lähtisivät liikkeelle ja jotkut saattaisivat ruveta hyljeksimään ja parjaamaan, kenties ovelle ilmestyisi sanaa julistavaa sakkia käännyttämään pakanaa. Tai sitten 18-vuotias nuori joutuisi uskovaisen perheensä kynsiin. Kyllä näitä mahdollisia ikäviä seuraamuksia tuollaisesta olisi paljon. Eikä tarvitse olla sen kummempaa kuin juoruilun kohteeksi joutuminen, sekin on kohtuutonta kun kysymys on kuitenkin tietosuojasta ja asiasta joka ei kuulu kenellekään muulle kuin henkilölle itselleen ja viranomaistahoille.

Lisäksi on aika naivia kuvitella etteikö postin henkilökuntaa kiinnostaisi - postihan on nykyään suorastaan pahamaineinen sen suhteen miten paljon lähetettyä materiaalia varastetaan ja väärinkäytetään, ihan paketteja myöten. Tuollaisista läpinäkyvistä kuorista nimenomaan urkitaan mitä sisällä on ja jos on vaikka mummo lähettänyt kaksikymppisen lapsenlapselle se varastetaan. Ja taatusti pikkukylässä kiinnostaa naapureiden asiat.