Nainen, siivoa ja tee ruokaa, älä häpeile itseäsi
Tämä kehotus naisille jotka noista asioista tykkäävät. Ei, teidän parisuhteenna ei ole epätasa-arvoinen vaikka siivoaminen olisi se sinun juttusi. Saat itse määritellä mistä pidät. Ei sillä ole mitään merkitystä, että muissa suhteissa on eri säännöt. Annetaan kaikkien elää onnellisessa, omanlaisessaan parisuhteessa.
On selvää että parisuhteessa työt jaetaan tasan, kumpikaan ei saa laiskotella toisen raataessa. Mutta nykyään puhutaan myös siitä, että nainen ei saisi tehdä kotitöitä. Niistä ei saisi pitääkään yhtään vaan esim pyykkien ripustamisen pitäisi olla ärsyttävää.
Joskus luin tällaisia kehotuksia ja mietin, olenko viallinen? Tykkään siivota ja mieheltä hoituu ns miesten työt luonnostaan. Ei me päätetty että tässä talossa toinen hoitaa asian x koska se kuuluu perinteisiin. En saanut edes sellaista kasvatusta, kotona vanhemmillani ei ollut kunnon rooleja. Molemmat esim tapetoi seiniä, siivosivat, isä nikkaroi, teki aina ruoan ja äiti otti hieman isomman vastuun meistä lapsista.
Hommat hoituu hyvin näin. Molemmat osaa tarvittaessa tehdä toisenkin "työt". Kun olen töissä, mies pyykkää jos pyykkiä on kertynyt ja saattaa jonkun ruoankin väsätä, jos siivoan miehen ollessa kotona hän tarjoutuu imuroimaan vaikka en sitä ehdota (jopa hämmennyn kun olen tottunut siivoamaan yksin), minä käyn kävellen kaupassa jos mies on kipeänä tms ja osaan itsekin halutessani vaihtaa lampun ja maksaa laskut. Olisi jäänyt kylläkin kaikki lomat tekemättä jos minun pitäisi ne varata, olla opas-roolissa vieraissa paikoissa jne. Mieheltä nuo hoituu todella hyvin.
Kommentit (53)
Ihmeellinen, keksitty ongelma ap:lla.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin nainen saa siivota ja laittaa ruokaa miehelleen, jos itse haluaa.
"Mutta nykyään puhutaan myös siitä, että nainen ei saisi tehdä kotitöitä."
Missä on sanottu, että naiset eivät saa tehdä kotitöitä?
Monia keskusteluja olen täällä nähnyt joissa sanotaan "Suhteesi ei ole tasa-arvoinen jos se on perinteinen. Miehelläsi on kaikki valta" tai "miksi miehesi ei tee kotitöitä?" Tälläkin hetkellä Sirpa Selänteestä. Osa vihjailee hänen olevan alistettu olemaan kotona.
Mutta hyvä jos tämä asia on vihdoinkin muuttumassa. Onhan tämä ollut isompi ongelma kuin moni muu juttu josta täällä jauhetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monia keskusteluja olen täällä nähnyt joissa sanotaan "Suhteesi ei ole tasa-arvoinen jos se on perinteinen. Miehelläsi on kaikki valta" tai "miksi miehesi ei tee kotitöitä?" Tälläkin hetkellä Sirpa Selänteestä. Osa vihjailee hänen olevan alistettu olemaan kotona.
Mutta hyvä jos tämä asia on vihdoinkin muuttumassa. Onhan tämä ollut isompi ongelma kuin moni muu juttu josta täällä jauhetaan.
Pitää sinun itsekin sen verran tajuta, että perinteinen parisuhdemalli sulkee tasa-arvon pois. Ne eivät voi esiintyä yhtä aikaa. Nainen saa toki valita elää perinteisessä suhdemallissa, mutta se ei silti tee siitä tasa-arvoista.
Minäkin tykkään tehdä ruokaa, leipoa, hoitaa lapsia ja siivota. Tuttavat ovat usein kyselleet siihen malliin, että mitäs se mies sitten tekee, ja että ei naisen tarvitse kotihommia vain tehdä.
Vähän outoa, että nykyään katsotaan pahasti jos pitää noista asioista. Sellainen "pidät siitä sen takia, että epätasa-arvoinen yhteiskunta on istuttanut ne ajatukset päähäsi" -tyylillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää sinun itsekin sen verran tajuta, että perinteinen parisuhdemalli sulkee tasa-arvon pois. Ne eivät voi esiintyä yhtä aikaa. Nainen saa toki valita elää perinteisessä suhdemallissa, mutta se ei silti tee siitä tasa-arvoista.
Eri, mutta minuakin on pistänyt ihmettelemään tämä tasa-arvo. Olen kyllä tyytyväinen kun vaimo alkoi vaatia että minä teen puolet kotitöistä. Jaoimme työt kahteen osaan sisätöihin ja ulkotöihin. Vaimo meni syksyllä ulos ja teki ns minun töitäni, pihatyöt, autot, polttopuut, remontit, mitä näitä nyt kaikkea vanha talo teettääkään. Tammikuussa hän sanoi että haluaa takaisin perinteisiin kotitöihin. Huvittavinta en se että nyt hän ei enää vaadi minua tekemään puolia ns perinteisistä kotitöistä. Ja mitä voin puolestani sanoa, jouluruoat tehneenä, että on tuossakin hommaa, mutta kannattaa ensin katsoa objektiivisesti asioita, eikä vain korostaa sitä omaa tekemistään. Parisuhteessa pitää olla luotto että toinen tekee parhaansa. Ja käynhän minä välillä auttelemassa vaimoakin, silloin kun siihen on aikaa.
Inhoan siivoamista ja tiskaamista, tykkään ruoanlaitosta. Mies tykkää imuroinnista, järjestelystä ja tiskaamisesta. Ei ole koskaan tullut mieleenkään, että pitäisi ulkopuolisilta pyytää hyväksyntää sille, että minä laitan ruoan ja pyyhkäisen tarvittaessa pinnat, ja mies imuroi ja tiskaa.
Minä kokkaan aina, koska pidän ruoanlaitosta ja olen käynyt jopa kokkauskursseilla harrastuksena. Kumpikaan ei siivoa, kun meillä käy siivooja. Miehen ei tarvitse tehdä muuta kuin auttaa pyykeissä. Minä laitan koneeseen ja hän ripustaa kuivumaan.
Mikäs siinä, jos tykkää ja on ok asian kanssa. Etenkin jos tilanne on se että nainen on kotona ja mies töissä niin ihan reilua perusteltuakin että nainen hoitaa enemmän kotihommia. Nykyään tuppaa tilanne vaan olemaan useammin se että molemmat käy töissä ja maksaa saman verran perheen kuluista, kumpikaan ei pidä kotitöistä mutta nainen on lopulta se joka ne kuitenkin joutuu hoitamaan.
Vierailija kirjoitti:
😂 Ap, kiitos.
Mies teki ruokaa koska oli siinä parempi kuin minä.
Minä tiskasin. Ja siivosin. Pidän siivoamisesta.
Muut kotihommat tehtiin kumpi ehti.
Vierailija kirjoitti:
Mikäs siinä, jos tykkää ja on ok asian kanssa. Etenkin jos tilanne on se että nainen on kotona ja mies töissä niin ihan reilua perusteltuakin että nainen hoitaa enemmän kotihommia. Nykyään tuppaa tilanne vaan olemaan useammin se että molemmat käy töissä ja maksaa saman verran perheen kuluista, kumpikaan ei pidä kotitöistä mutta nainen on lopulta se joka ne kuitenkin joutuu hoitamaan.
Tutkimuksien mukaa. Miehet tekevät hivenen enemmän töitä kuin naiset ja naiset taas hivenen enemmän kotitöitä. Monesti myös naisen standardit ovat kotona korkeammat. Tämän huomaa myös kodeista, eihän sieltä edes erota asuuko siellä mies. Se kumpi vaatii enemmän saa myös tehdä enemmän sehän nyt on selvää. Olen tämän kirjoittanut aikaisemminkin, mutta esim kaatopaikkakuorma on järjestään miesten tehtävä, miksi en näe koskaan töissä naisen tuovan romua peräkärryillään? Onko nuo likaiset hommat aina miesten töitä, mitä ei kuitenkaan lasketa yhtään mihinkään? Jos ne on niin pieniä asioita, miksi niitä ei naiset sitten tee?
Vierailija kirjoitti:
Minä kokkaan aina, koska pidän ruoanlaitosta ja olen käynyt jopa kokkauskursseilla harrastuksena. Kumpikaan ei siivoa, kun meillä käy siivooja. Miehen ei tarvitse tehdä muuta kuin auttaa pyykeissä. Minä laitan koneeseen ja hän ripustaa kuivumaan.
On se toisilla sitten vaikeaa. Kolmas koneellinen menossa ja ripustan ihan itse.
Zinkkis Chan
Vierailija kirjoitti:
Inhoan siivoamista ja tiskaamista, tykkään ruoanlaitosta. Mies tykkää imuroinnista, järjestelystä ja tiskaamisesta. Ei ole koskaan tullut mieleenkään, että pitäisi ulkopuolisilta pyytää hyväksyntää sille, että minä laitan ruoan ja pyyhkäisen tarvittaessa pinnat, ja mies imuroi ja tiskaa.
Joskus pitää myös tehdä sitä mistä ei tykkää, toisen vuoksi.
Lisäksi.
Ripustaminen se oikea työ on. Osaahan kuka vaan koneen painaa käyntiin.
Zinkkis Chan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri, mutta minuakin on pistänyt ihmettelemään tämä tasa-arvo. Olen kyllä tyytyväinen kun vaimo alkoi vaatia että minä teen puolet kotitöistä. Jaoimme työt kahteen osaan sisätöihin ja ulkotöihin. Vaimo meni syksyllä ulos ja teki ns minun töitäni, pihatyöt, autot, polttopuut, remontit, mitä näitä nyt kaikkea vanha talo teettääkään. Tammikuussa hän sanoi että haluaa takaisin perinteisiin kotitöihin. Huvittavinta en se että nyt hän ei enää vaadi minua tekemään puolia ns perinteisistä kotitöistä. Ja mitä voin puolestani sanoa, jouluruoat tehneenä, että on tuossakin hommaa, mutta kannattaa ensin katsoa objektiivisesti asioita, eikä vain korostaa sitä omaa tekemistään. Parisuhteessa pitää olla luotto että toinen tekee parhaansa. Ja käynhän minä välillä auttelemassa vaimoakin, silloin kun siihen on aikaa.
Meillä ei ole noita ulkotöitä, kun kerrostalossa asutaan. Sisä- ja ulkotöihin jako ei sovi meidän perheeseen, koska niitä ulkotöitä ei vaan ole. Autopaikan ja rappusten edustan lumityöt hoidan minä. Näköjään näiden perinteisten arvojen pariskuntien pitää muuttaa vanhaan omakotitaloon, jotta työt menevät tasan. Kerrostalossa asuvaa naista alkaa kyllä ärsyttää, jos miehen vapaa-aika menee sohvalla lojuten ja itse joutuu tekemää kaiken yksin.
Onko ap joku äijänkäppänä, joka ei mielestään saa riittävästi palvelua kotona, vaan kokee, että häneltä vaaditaan liikaa, kun huomautellaan, että myös ukon on osallistuttava kotitöihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole noita ulkotöitä, kun kerrostalossa asutaan. Sisä- ja ulkotöihin jako ei sovi meidän perheeseen, koska niitä ulkotöitä ei vaan ole. Autopaikan ja rappusten edustan lumityöt hoidan minä. Näköjään näiden perinteisten arvojen pariskuntien pitää muuttaa vanhaan omakotitaloon, jotta työt menevät tasan. Kerrostalossa asuvaa naista alkaa kyllä ärsyttää, jos miehen vapaa-aika menee sohvalla lojuten ja itse joutuu tekemää kaiken yksin.
No varmasti ärsyttää, kun ärsytti omakotitalossa asuvaakin.
Se on kyllä kun naiset aina tekee kaiken, mutta kun Sinkkumies pesee tänään pyykkiä, kokkaa ja pesee lattiat, niin eihän se ole edes kunnon työtä.
Tässähän se menee viiniä juodessa.
Zinkkis Chan
Useimmat minun tuntemani naiset eivät kyllä mitenkään erityisesti nauti siivoamisesta. Veikkaan, että sellaiset naiset ovat aika pieni vähemmistö. Suurempi ongelma lienee se, että muutaman ap:n kaltaisen naisen takia miljoonat miehet pitävät kotitöitä "naisten juttuna" ja oikeasti luulevat, ettei se ole naisille samanlaista jäätävää pakkopullaa kuin heillekin.