Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsen hampaat pahemmassa jamassa nyt aikuisena kuin ennen oikomista?

Vierailija
18.01.2019 |

Tytöllä oli pienenä raudat joilla yritettiin oikaista huonoa purentaa. Oikaisu toimi ja hampaat suoristui. Nyt aikuisena talanne pahempi kuin alunperin ja hempaat sojottavat minne sattuun niin että syöminen tekee vaikeaa. Miten muilla oiotuilla on käynyt?

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan normaalia. Oikomishoito pitää uusia säännöllisin väliajoin. lapsena saatu ensimmäinen oikomishoito on ilmainen, mutta sen jälkeen niistä on itse maksettava koko hinta. Kyseessä on nimittäin esteettinen toimenpide eikä Kela siksi korvaa sitä.

Vierailija
2/54 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaslääkäriin, jotkut lääkkeet ja elintarvikkeet mm. syövyttää hampaita, viisaudenhampaat pitää yleensä poistaa, tai hampaiden hoito on jäänyt puutteelliseksi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minulla on hampaat pysyneet juuri siinä mihin ne rautojen poistamisen jälkeen jäivät. En ainakaan ole huomannut, että olisivat lähteneet siirtymään mihinkään. Ja olivat siis lapsena todella vinossa.

Vierailija
4/54 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen katsellut myös täysi-ikäisen hammasrivistöä. Lapsena oiottiin ja tilannetta seurattiin, ja sitten yhtäkkiä etuhampaatkin näyttävät menneen vinksin vonksin. Ei kyllä ole valittanut mitään oireita, mutta esteettisesti ajatellen...

Vierailija
5/54 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli koko kouluajan kaikenlaista oikomiskojetta, ja ylimääräisiä hampaita revittiin pois, kun kaikki ei mahtunu suuhun. Oikomiset loppui kun ilmainen hammashoito loppui. Nyt on purukalusto taas ihan viturallaan (vaikka ei ne kyllä viimmesen päälle ollut silloin oikoshoidon lopullakaan). Pojalla vähän samaa, sillä oli muutaman vuoden ajan oikomishoito päällä, mutta lääkäri luovutti kun hampaat eivät suostuneet siirtymään haluttuun paikkaan.

Vierailija
6/54 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän hammaslääkärissä purenta tarkistetaan aikuisillakin. Tai ainakin oma hammaslääkärini tarkistaa sen lähes joka vuosi.

Vierailija
7/54 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kävi  niin, että ennen oikomista hampaiden ulkonäössä eikä itse koetusti missään toiminnallisuudessakaan ollut mitään vikaa, mutta kouluhammaslääkärin mielestä oli "hieman liian syvä purenta" jota piti lähteä korjaamaan. Olin arka ja hammaslääkäripelkoinen lapsi joten korjaamiseen liittyvät toimenpiteet oli helvettiä, ne kaikki kipsivalut ja raudat ja hiomiset jne. Lopputulos: vähän entistä rumemmat hampaat, jossa etuhampaat oli entisen suoran sijaan jyrsijämäisesti ulkonevat. Mutta kuulemma purenta oli täydellinen.

Monien vuosien jälkeen aikuisena sitten poistettiin etuhampaiden takaa metalliset tukikaaret jotka oli laitettu ettei oikomistulos häivy. Parissa vuodessa poiston jälkeen hampaat alkoi mennä ihan outoon asentoon. Osa hampaista painui taaksepäin, sillä tavalla suoraan kuin minulla oli ollut ennen oikomista, osa jäi töröttämään ulkonevasti. Nyt on sitten sellainen 1X2 hymy, jossa joka toinen etuhammas töröttää ulkonevasti eteenpäin ja joka toinen on kärjestään paljon taempana. Ikenen tasolta hampaat on kyllä suorassa rivissä mutta ei se paljon lohduta kun suurin osa on vinksin vonksin. Epäonnekseni minulla on vielä isot ja sinertävän valkoiset hampaat joten asentovirhe oikein loistaa kaikkien silmään.

Vierailija
8/54 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän hammaslääkärissä purenta tarkistetaan aikuisillakin. Tai ainakin oma hammaslääkärini tarkistaa sen lähes joka vuosi.

Viimeksi kävin hammaslääkärissä 2013 kun täytin 17, sen jälkeen en en olekkaan käynyt kun ilmainen hammashoito päättyi ja samana vuonna maksuja vielä korotettiin reilusti.

Vierailija
9/54 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vali vali, aina sama sama vali vali. Suomessa on ilmainen terveydenhoito.

Vierailija
10/54 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö muuten ne oikomishoidon jälkeen hampaiden takapinnoille liimatut rautalangat poistaa? Minulle tehtiin lapsena oikomishoidot ja nyt 28-vuotiaana minulla on edelleen alahampaiden takana rautalanka. Hammaslääkärissä eivät ole koskaan puhuneet siitä mitään enkä ole muistanut kysyäkään.

Vierailija
11/54 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö muuten ne oikomishoidon jälkeen hampaiden takapinnoille liimatut rautalangat poistaa? Minulle tehtiin lapsena oikomishoidot ja nyt 28-vuotiaana minulla on edelleen alahampaiden takana rautalanka. Hammaslääkärissä eivät ole koskaan puhuneet siitä mitään enkä ole muistanut kysyäkään.

Minulle tämä poisto tehtiin ennen yläastetta. Seitsemän vuotta sen jälkeen hampaat pysyivät suorassa, mutta alkoivat sitten menemään taas uudelleen vinoon.

Vierailija
12/54 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esteettistä oikomista ei enää julkisella tehdä, ei ainakaan useimmissa kunnissa. Tyttärellä etuhampaat vinksin vonksin mutta kuulemma vain pahat purentavirheet korvataan julkisin varoin. Yksityisellä mentävä siis jos haluaa suoran rivin.

Vierailija
13/54 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viimeksi kävin hammaslääkärissä 2013 kun täytin 17, sen jälkeen en en olekkaan käynyt kun ilmainen hammashoito päättyi ja samana vuonna maksuja vielä korotettiin reilusti.

Miksi et nyt mene, kun sulla on rahaa kertynyt varmaan.

Vierailija
14/54 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä poisteta. Se on juuri se, joka pitää hampaat paikoillaan.

Vierailija
15/54 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oiottiin kyllä aikuisena eli 3-kymppisenä, mutta se rautalanka (retentiokaari) ollut jo yli 20 vuotta. Luulen että ilman sitä olisivat menneet takaisin vinksinvonksin.

Vierailija
16/54 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen langan merkitys on juurikin se että hampaat eivät lähde seilaamaan sinne alkuperäisille paikoilleen. Lanka vain toimii plakin kerääjänä eli hampaat reikiintyvät langan ympäristöstä jos oma hoito on huonoa. Eli sen annetaan olla niin kauan kuin homma pelaa, jos omahoito on huonoa niin lanka otetaan pois koska hammaslääketieteellisessä mielessä tärkeys on reikiintymisen ehkäisy > suora rivi.

Vierailija
17/54 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille kävi niin että tytön suu oli 1x2 ja hän pääsi oikomishoitoon. Kuitenkin jossain vaiheessa hampaat liukuivat takaisin samoille paikoille koska hoitovälineensä olivat niin pitkät. Loppujen lopuksi oikoja sanoi että tämä on nyt tässä, ei osiota enää ja heihei. Etuhampaat olivat käytännössä päällekkäin.

Otin yhteyttä yksityiseen hammaslääkäriin joka suositteli silloin jo teini-ikäiselle invisaling- kalvoja. Pidimme kalvoja 4kk ja hampaat oikenivat. Tuli kesä ja sovimme kontrollin kolmen kuukauden päähän syksylle. Tuona aikana hampaat liikkuivat uudelleen, ei tosin yhtä paljon kuin mitä lähtötilanteessa oli.

Hammaslääkäri hoiti takuuna uudet kalvot ja tyttö piti niitä 2,5 kk, jolloin hampaat olivat taas suorat.

Onneksi älysi vaatia retentiokaaret ylä- ja alahampaisiin hampaiden sisäpinnalle. Niiden laiton jälkeen hampaat eivät ole enää liikkuneet.

Yksityinen maksoi n 2000€, mutta oli paljon tehokkaampi ja lopputulos oli parempi.

Vierailija
18/54 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tämä lanka joka laitetaan hampaiden taakse on? Itsellä ei ole koskaan ollut sellaista vaan sain sellaisen silikoni kappaleen jota pitää pitää öisin hampaidenvälissä. Vähän niin kuin jokin hammassuoja.

Vierailija
19/54 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ysärillä alakoululaisena oijottiin yöraudoilla monen vuoden ajan, syytä en muista/tiedä koska toiminnallista ongelmaa purennan kanssa ei ollut. Rautoja varten tehdyt valut poistettiin hoidon päätteeksi, ja vain yksi hammas poikkeaa edelleen aika räikeästi rivistöstä (onneksi alhaalla ”piilossa”) nyt aikuisena. Oli kyllä kaikkiaan laadukasta ja huolellista se julkinen hammashoito ainakin siihen aikaan :)

Vierailija
20/54 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vali vali, aina sama sama vali vali. Suomessa on ilmainen terveydenhoito.

Ei muuten ole. Yksi paikka irtosi (omistan 3) ja sen mukana puoli hammasta. Maksoi terveyskeskuksen hammashoitolassa yli 70€.