Palstalääkäreitä tai polvivamman kokeneita??
Liukastuin eilen kävelyllä ollessani pahasti polven päälle hiukan sivusuunnassa. En meinannut päästä ylös vaan jalka petti useita kertoja. Vihdoin kävellessäni takaisin kotiinpäin pahin kipu helpotti ja pääsin nilkuttamaan loput 500m. Ensin teki tiukkaa saada jalka suoraksi, se sattui, mutta vihdoin kun olin saanut sen suoraksi, en saa sitä enää koukkuun kuin 90° kulmaan. Vähänkään tiukempi kulma sattuu niin että itkettää. Mustelmia näkyi eilen jonkinverran nyt aamulla ei ollenkaan. Pitääkö tässä mennä lääkäriin vai odottelenko rauhassa?
Kommentit (9)
Miksi ihmeessä et mene lääkäriin? Kannattaa odotella että on liian myöhäistä, ja kohta siihen jää ikuinen vamma jos et ajoissa hoidata sitä kuntoon. Luuletko täältä saavasi jotain hoitoa?
No ainakin se on varmaan kerännyt nestettä, jos et saa taivutettua. Laitoitko kylmää?
Sinuna menisin lääkäriin, voi olla vaikka joku ristiside katkennut. Sellaisella polvella voi kyllä kävellä, mutta arvio olisi kyllä paikallaan.
Ensiapuna olisi heti pitänyt antaa jalalle kylmä, koho ja kompressio. Eli ainakin kylmää ja tiukka tuki ympärille. Menisin lääkärille nyt. Kysytkin asiaa vielä palstalla ja jalka ei taivu.
En haluaisi mennä turhan päiten. Polvi ei turvonnut kuin hiukan. Olen yksin pienen lapsen kanssa mökillä, eli en viitsisi turhan päiten lähteä päivystykseen (n. 100km) päähän istuksimaan lapsen kanssa. En kuvittele saavani täällä hoitoa, lueskelin polviklinikoiltanetistä että esim. ristisidevamma olisi hyvä leikkauttaa n. 4vk päästä, eli hengenhätä tuskin on.
Polvi siis taipuu ja toimii normaalisti. Ainoa oire on järjetön kipu joka tulee jos jalkaa meinaa taittaa tiukemmalle kuin 90°, eli esim. noustessa en voi laittaa jalkoja "alle" ja nousta sillä lailla. Kipu paikallistuu polven ulkosivuun. Onko kellään kokemusta esim. sivuristisiteen vammoista? Millaiset kivut, tarvitseeko leikkausta, toipumisaika yms
Mulla kolahti polvi myös suoraan jäähän. Se oli kipeä tuolla tavoin kuin kuvailet eli ei voinu taivuttaa ja se oli kipeä. Sitä kesti viikon. Enkä pystynyt olee konttausasennossa lattialla yhtään polven päällä.
Kävin lääkärissä ja polvi magneettikuvattiin, siihen rustoon oli tullu joku pinnallinen rustohalkeama, sellaisessa suunnassa, että sille ei voitu tehdä mitään ja sanoivat, että paranee ajan kanssa. 2 vuotta siihen meni. Mutta parani se.
Ei tuo mitenkään sellaiselta kuulosta, että tarvitsisi välitöntä lääkärinhoitoa. Voit ihan rauhassa katsella lähtisikö itsestään paranemaan, ja syödä siihen kipuun muutaman päivän kuurin tulehduskipulääkettä. Kylmäpussihoito voisi myös tehdä hyvää.
Itselläni on nuorena squashia pelatessa mennyt eturistiside polvesta. En valinnut ottaa leikkaushoitoa, koska lääkärin mukaan normaalielämässä johon ei kuulu tavoitteellista urheilua, pärjää hyvin ilmankin. Nyt 22 vuotta vammasta polvi on ihan ok. Se ei toki ole niin vakaa kuin terve polvi mutta olen oppinut varomaan sellaisia liikeratoja jotka saa nivelsiteettömän polven muljahtelemaan luonnottomiin asentoihin ja aiheuttavat kipua.
Kiitos kokemusten jaosta. Katselen tämän loman ajan ellei pahemmaksi mene ja menen lääkäriin tarkastuttamaan tilanteen kun palaan kotiin!
Vierailija kirjoitti:
Mulla kolahti polvi myös suoraan jäähän. Se oli kipeä tuolla tavoin kuin kuvailet eli ei voinu taivuttaa ja se oli kipeä. Sitä kesti viikon. Enkä pystynyt olee konttausasennossa lattialla yhtään polven päällä.
Kävin lääkärissä ja polvi magneettikuvattiin, siihen rustoon oli tullu joku pinnallinen rustohalkeama, sellaisessa suunnassa, että sille ei voitu tehdä mitään ja sanoivat, että paranee ajan kanssa. 2 vuotta siihen meni. Mutta parani se.
Täsmennys: viikon siis kesti se, etten voinu taivuttaa jalkaa ja polvea särki. 2 vuotta kesti se, etten voinut olla polven varassa esim. kontillani parketilla, koska polveen alkoi sattua niin paljon.
Eikö yhtään paikalla?